Dynamisch contract Essent? Wie heeft er ervaringen mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:21
Ben mij aan het orienteren op een beter energiecontract. Sinds kort woonachtig in een gasloos huis met zonnepanelen die in dit (zonnige) deel van het jaar ongeveer vier keer meer stroom opwekken dan ik zelf kan verbruiken. Er is wel een warmtepomp in huis maar er is geen auto op batterijen. Momenteel heb ik een variabel contract (bij Essent) en er dreigen aardige terugleverkosten kosten te ontstaan die ik wil ontlopen met een dynamisch energiecontract. Van Essent bericht gehad dat vanaf juli de terugleververgoeding voor vaste en variabele contracten omhoog gaat naar € 0,15 per kWh. Op de website van Essent zag ik ook dat er een dynamisch stroomcontract werd aangeboden met op het eerste gezicht redelijke tarieven, geen terugleverkosten en redelijke voorwaarden. Heeft iemand ervaring de dynamische contracten van Essent? Kan over dit product vrij weinig klantervaringen terugvinden bij bijvoorbeeld de bekende prijsvergelijkers. Twijfel nog tussen een dynamisch contract bij de ANWB, EnergieVanOns of NextEnergy. Wellicht is er een betere aanbieder van dynamische energiecontracten met een betere klantervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:45
Maar dat is toch juist gunstig dat je terugleververgoeding omhoog gaat? Je moet even rekenen wat de terugleverkosten zijn, maar je krijgt bijna tien cent extra terug per kWh.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
Ophidian schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:52:
Maar dat is toch juist gunstig dat je terugleververgoeding omhoog gaat? Je moet even rekenen wat de terugleverkosten zijn, maar je krijgt bijna tien cent extra terug per kWh.
De terugleverkosten worden bij Essent vastgesteld per maand en bedragen dan € 0,13367 per dag. Er geldt alleen maar een soort van nultarief tot en met 250 kWh. Kortom: de verhoging voor variabele en vaste contracten gaat dan wel omhoog maar feitelijk heb je er bijna niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Heb je deze topic al gezien?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

In de topicstart staat een overzicht van alle leveranciers, behalve Essent, want die is kennelijk erg nieuw.
Bij dynamisch heb je geen terugleverkosten, maar juist als de panelen veel opleveren, dan is de stroom ook niets waard.
En in de winter, als je warmtepomp veel verbruikt, dan is dynamisch tarief gemiddeld duurder dan vast of variabel.
In het topic komt jouw vraag ook geregeld terug. ook links naar statistische gegevens, mocht je willen doorrekenen of dynamisch in jouw geval rendabel is.
Kort door de bocht: als je je gebruik niet kan beïnvloeden in de tijd wanneer ze aan moeten staan, is dynamisch niet per definitie voordeliger.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-06 21:38

rik

Zie hier de tarieven: rik in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

(Inderdaad niet opgenomen in de OP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
JukeboxBill schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:03:
Heb je deze topic al gezien?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

In de topicstart staat een overzicht van alle leveranciers, behalve Essent, want die is kennelijk erg nieuw.
Bij dynamisch heb je geen terugleverkosten, maar juist als de panelen veel opleveren, dan is de stroom ook niets waard.
En in de winter, als je warmtepomp veel verbruikt, dan is dynamisch tarief gemiddeld duurder dan vast of variabel.
In het topic komt jouw vraag ook geregeld terug. ook links naar statistische gegevens, mocht je willen doorrekenen of dynamisch in jouw geval rendabel is.
Kort door de bocht: als je je gebruik niet kan beïnvloeden in de tijd wanneer ze aan moeten staan, is dynamisch niet per definitie voordeliger.
Bedankt voor je reactie. Op de website van Essent staat de mogelijkheid om een dynamisch contract af te sluiten toch al wel enkele maanden vermeld. Wel opmerkelijk is dat de bekende prijsvergelijkers zoals gaslicht.com, Independer of de Consumentenbond wel vaste contracten van Essent worden aangeboden maar niet het dynamische contract. In het algemeen zijn deze prijsvergelijkers door de introductie van terugleverkosten voor de eigenaren/gebruikers van zonnepanelen minder van belang dan voorheen. Veel relevante leveranciers worden door deze websites niet (meer) aangeboden, het aanbod van dynamische contracten is zeer beperkt en echte aanbiedingen (met echt gunstige tarieven en cashbacks e.d.). Waar het op neerkomt is dat er veel meer eigen onderzoek gedaan moet worden voordat er besloten wordt om over te stappen naar een ander contract of een andere leverancier. Inderdaad kan een dynamisch contract in de winter (met minder lichturen) duurder uitpakken. Dat neemt alleen niet weg dat bij een variabel of vast contract voor zover mij bekend er altijd een vorm van terugleverkosten in rekening zal worden gebracht na saldering. Die kosten kunnen aardig oplopen bij een aantal aanbieders.
Bedankt voor de reactie. Wat ik hieruit opmaak is dat de salderingsregeling correct door Essent wordt toegepast en dat het door Essent aangeboden contract qua kosten en (teruglever)voorwaarden niet heel scherp maar ook niet heel slecht is. Kortom: een soort van middenmoter. Wat daarna rest is de vraag of Essent een redelijk klantvriendelijk bedrijf is of niet (of dat er betere aanbieders zijn). Inmiddels ook gezien dat Essent wel als aanbieder is opgenomen in dit topic op het forum.
Pagina: 1