Powerline met ingebouwde WiFi vs Powerline + KPN SuperWifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjobby
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 03-09 22:05
Hallo,

Bij mijn ouders wil ik het WiFi bereik vergroten. Het is helaas niet mogelijk om een lange kabel naar het ander gedeelte van het huis te krijgen dus het plan is dit met een Powerline adapter te doen. Nu ben ik erg benieuwd wat jullie aanraden.

Op dit moment gebruiken mijn ouders al KPN SuperWiFi punten om het WiFi op bepaalde plekken te verbeteren. Wat raden jullie aan om te gebruiken in de ruimte waar we de WiFi willen gaan verbeteren.

Is dat een powerline adapter met ingebouwde WiFiof een powerline adapter aansluiten op een KPN SuperWiFi punt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:21
Nee. Het blijft in principe los netwerk. Een accespoint (AP) met hetzelfde SSID en wachtwoord kan wel. Het overzetten van het ene AP naar het andere AP gaat niet "naadloos" Superwifi is een "mesh" oplossing. Met Superwifi wordt dat overzetten van het ene AP naar het andere AP geregeld door de AP's zelf.

Een powerline kan goed werken. Het is afhankelijk van de bedrading in huis. Zelf geluk gehad. Ik heb een hele tijd gehad in de schuur. Dat was stabiel met zo'n 100 - 200 mbit/s. Bij de aanpassingen van de schuur naar een nieuwe schuur ging de snelheid omlaag naar 50 - 100 mbit/s. Later heb ik het AP-punt van de powerline-adapter gebruikt als AP in de schuur aan de kabel. Dat werkte goed.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 02-06-2025 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:19
mrjobby schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:37:
Op dit moment gebruiken mijn ouders al KPN SuperWiFi punten om het WiFi op bepaalde plekken te verbeteren. Wat raden jullie aan om te gebruiken in de ruimte waar we de WiFi willen gaan verbeteren.
Is dat een powerline adapter met ingebouwde WiFi of een powerline adapter aansluiten op een KPN SuperWiFi punt?
Ik neem aan dat je al hebt geprobeerd de SuperWifi punten op een andere/betere plek te plaatsen?
En zijn deze bedraad of draadloos aangesloten?
In pricipe kan je gewoon een AP bijplaatsen, zolang je de SSID's/beveiliging zoveel mogelijk gelijk zet kunnen je clients er naar toe overschakelen.
Zelf heb ik ook diverse powerline/WiFi/AP in gebruik.
Zo heb ik bij een kennis ook een Powerline/WiFi AP in zijn schuur geplaatst als aanvulling op zijn SuperWiFi in huis.
Het overschakelen/roamen hangt overwegend van de clients af.

Zie bijvoorbeeld dit topic:
Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.
Hier nog een topic op KPN forum:
KPN Community: Beter WiFi-bereik in de tuin, werkt een extra SuperWifi 2 punt? (PowerLine)