Ventilatie in technische ruimte/bijkeuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Ik heb een apart hokje van ca. 2x3m waar de warmtepomp staat, de verdeler voor de vloerverwarming, een waterontharder, een wasmachine/droger (alles in 1 machine) en een server. Dat alles genereert best wat warmte, en als de droger aanstaat, naast extra veel warmte ook veel vocht. Er is wel een ventiel voor de centrale wtw afzuiging maar dat helpt niet echt veel. Zeg maar gewoon niks.

Ik zou eigenlijk iets van een ventilator etc willen die de warme of vochtige lucht naar buiten blaast als het te warm of te vochtig wordt, maar ik kan dergelijk dingen niet echt vinden?

Andere optie is een wasdroger die geen warme vochtige lucht de ruimte in blaast, zou ik bijv. naar een warmtepompdroger moeten kijken? Want de droger is denk ik nu het grootste probleem... ik meen dat een warntepompdroger geen warme, vochtige lucht de ruimte in blaast maar alleen vocht afvoert het riool in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:13
Deur open laten staan als je de droger gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
blaast die droger niet naar buiten af dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
- Buitendeur open kan wel ja maar dan moet je dus wel thuisblijven.

- Het is een gecombineerde wasmachine/droger (AEG LAVAMAT 16850), hij heeft geen aansluiting voor een afvoer. Manual:"drogen: De waterkraan moet open staan en de afvoerslang moet in de gootsteen
geplaatst zijn of aangesloten op de afvoerleiding". Hij doet iets met condens en koud water denk ik. Het wordt in ieder geval lekker warm en (te) vochtig.

Hij droogt ook niet echt lekker meer moet ik toegeven, ding is denk ik inmiddels 15 jaar oud denk ik. Sowieso drogen dit soort combi apparten minder goed. Wassen doet ie nog wel prima. Dus misschien is een aparte wp droger sowieso geen gek idee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-08 16:50
kan je niet een badkamer ventilator wegwerken met ingebouwde vochtsensor die kan je programeren dat die aanslaat bij X % vocht in de lucht.

Ik ben me bijkeuken netjes aan het maken en heb in plaats van gewoon een gat in de muur met een rooster nu ook zo een type ingebouwd.
vooral in de winter wanneer ik de was doe en deze in de WP Droger heb kan het alsnog wat vochtig aanvoelen.

er zijn genoeg types en roosters om dit nog netjes te laten ''smoelen''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Heb je een link naar zo'n ventilator? Ik kan ze niet echt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
Is er luchttoevoer mogelijk (spleet onder de deur, of een rooster)? Als dat er niet zit (een luchtdichte deur zodat er geen geluid uit komt), dan heeft dat ventiel geen nut.
Als dat OK is, kijk dan eens of je het ventiel wat hoger debiet kan geven. Het is wel nuttige warmte die de WTW kan recupereren (ook het vocht bevat warmte wat teruggewonnen wordt).

Een warmtepompdroger zal idd geen vocht in de ruimte blazen, wel wat warmte afgeven. Standaard zit er een reservoir in wat je moet ledigen na elke beurt (net als je het stoffilter moet proper maken); optioneel kan een afvoer naar riool voorzien worden).
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:45:
Heb je een link naar zo'n ventilator? Ik kan ze niet echt vinden?
https://www.google.com/se...&q=ventilator+vochtsensor

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 02-06-2025 15:32 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Die link, dat zijn toch alleen binnendelen? Ik zoek een systeem met een buitendeel, wat door een muur (HSB + baksteen) van ca. 40cm heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
Onze WP droger genereert amper warmte, water gaat het riool in. Amper warmte is dus wel iets aan warmte, wat hij verbruikt een paar honderd wat als ie vol draait, dat is wel warmte die de ruimte ingaat. Hij droogt de lucht wel beter, dus een hoge luchtvochtigheid zal meevallen.

Je zou ook een main-follow stopcontact kunnen proberen, met een badkamerventilator die aangaat als de was/droog combi aangaat:

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja ok maar dan nog, wat voor ventilator moet ik dan hebben die door een muur heen gaat, dus een binnen- en een buitendeel met daartussen een buis oid? Met een buitendeel wat automatisch dicht gaat, want in de winter wil je juist geen kou of tocht naar binnen hebben... Bestaat dat uberhaupt wel als set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:17:
Ja ok maar dan nog, wat voor ventilator moet ik dan hebben die door een muur heen gaat, dus een binnen- en een buitendeel met daartussen een buis oid? Met een buitendeel wat automatisch dicht gaat, want in de winter wil je juist geen kou of tocht naar binnen hebben... Bestaat dat uberhaupt wel als set?
Ventilator met vochtsensor. (die hebben een "terugslagklep")
https://www.ventilatiesho...mm-met-timer-vochtsensor/
Bolrooster.
https://www.ventilatiesho...mazig-gaas-hoge-doorlaat/
Zelf even een metertje 100mm buis halen bij de bouwmarkt, en wat tape.

Zoiets is nog altijd wel een flinke steek in je isolatie, meer flow creeren in je normale ventilatie is wellicht gunstiger.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 02-06-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik heb het ventiel van de wtw zo ver mogelijk open gezet maar ik heb niet het idee dat het iets helpt. Ik kan dan wel als de droger aan staat, de wtw zelf voluit zetten, maar dan hoor je in de woonkamer etc de invoerventielen heel veel herrie maken. Dat wil je eigenlijk ook niet. Leuk voor 15 minuten als je kookt ofzo maar niet 4 uur lang als je wat moet drogen.

Ik denk dat ik zowel voor een vocht/warmte gestuurde afvoer naar buiten ga, en een wp droger.
Ook zonder droger is het hokje al veel warmer dan de rest vd woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
bixobie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:43:
Die link, dat zijn toch alleen binnendelen? Ik zoek een systeem met een buitendeel, wat door een muur (HSB + baksteen) van ca. 40cm heen kan.
Ah, je wil naar buiten afvoeren (waarom?). Is er geen gepaste binnenruimte grenzend aan de bijkeuken waarnaar je kan ventileren? Als je bijvoorbeeld het toilet of de gang er naast hebt zitten, kan je gemakkelijk naar daar ventileren, zo verlies je geen warmte.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
bixobie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:56:
Ik heb het ventiel van de wtw zo ver mogelijk open gezet maar ik heb niet het idee dat het iets helpt. Ik kan dan wel als de droger aan staat, de wtw zelf voluit zetten, maar dan hoor je in de woonkamer etc de invoerventielen heel veel herrie maken. Dat wil je eigenlijk ook niet. Leuk voor 15 minuten als je kookt ofzo maar niet 4 uur lang als je wat moet drogen.

Ik denk dat ik zowel voor een vocht/warmte gestuurde afvoer naar buiten ga, en een wp droger.
Ook zonder droger is het hokje al veel warmer dan de rest vd woning.
Maar dan maak je weer onbalans in je ventilatiesysteem als je de ventielen gaat verdraaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Let er wel bij op dat je bij ventilatie naar buiten in tegengestelde richting van je centrale ventilatie gaat werken.
Er zal dus ook voor voldoende aanvoer verzorgt moeten worden. Misschien is dat je probleem nu wel?

Mijn suggestie is dat je eerste een nieuwe, moderne, warmtepompdroger probeert.
Die zou als het goed is de lucht juist moeten drogen.

Eventueel kun je ook een decentrale WTW kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
naftebakje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:25:
[...]
Ah, je wil naar buiten afvoeren (waarom?). Is er geen gepaste binnenruimte grenzend aan de bijkeuken waarnaar je kan ventileren? Als je bijvoorbeeld het toilet of de gang er naast hebt zitten, kan je gemakkelijk naar daar ventileren, zo verlies je geen warmte.
Mmmm ja in de winter wil je die warmte eigenlijk niet naar buiten laten maar inderdaad de rest vd woning in; in de zomer wil je dat absoluut niet...

Ook maak ik me zorgen over geluid uit de ruimte die je dan in het huis gaat horen als je ventileert naar binnen. Het hokje sluit aan op een gang en de huiskamer, en op het trappenhuis en nou ja eigenlijk de hele woning... de woning is feitelijk 1 grote open ruimte verdeeld over 2 verdiepingen.

Maar wel de moeite waard om even verder uit te zoeken. Je zou dan haast zo'n buisventilator met een geluidsdemper oid in de ruimte zetten en dan dat het huis in laten blazen. Wordt wel een heel verdachte constructie zo LOL
jeroen3 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:38:
Mijn suggestie is dat je eerste een nieuwe, moderne, warmtepompdroger probeert.
Die zou als het goed is de lucht juist moeten drogen.
Ja dat is de meest logische stap, er is sowieso een betere droger nodig. Misschien ben ik er dan al :)

[ Voor 14% gewijzigd door bixobie op 03-06-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Start met een ventilatierooster naar de gang, kan je later nog een flexibele geluidsdemper (en een ventilator) op hangen als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Nou, als ik geen gaten in muren hoef te maken doe ik dat liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dan stop je een ventilator in de deur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ja, voor die help-mijn-man-is-klusser vibe. Nee dank je. Gaat niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dan is een net rooster in de muur toch beter hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:46
Als je al een WTW ventiel hebt zou ik toch in eerste instantie proberen om dat te fixen.

Je zou het WTW ventiel kunnen vervangen door een groter exemplaar dat meer lucht doorlaat. Dan moet je zelf even de WTW opnieuw in regelen, maar dat is prima te doen. Is een topic voor hier.

Je kan ook even kijken hoe de aansturing van je WTW werkt, en bijvoorbeeld een inregeling maken dat de WTW harder gaat werken met een vochtsensor in deze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
naftebakje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:28:
Dan is een net rooster in de muur toch beter hé ;)
bixobie schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:19:
Nou, als ik geen gaten in muren hoef te maken doe ik dat liever niet :)
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Puntenwolk schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:16:
Als je al een WTW ventiel hebt zou ik toch in eerste instantie proberen om dat te fixen.

Je zou het WTW ventiel kunnen vervangen door een groter exemplaar dat meer lucht doorlaat. Dan moet je zelf even de WTW opnieuw in regelen, maar dat is prima te doen. Is een topic voor hier.

Je kan ook even kijken hoe de aansturing van je WTW werkt, en bijvoorbeeld een inregeling maken dat de WTW harder gaat werken met een vochtsensor in deze ruimte.
De WTW (Orcon HRC-200) heeft geen mogelijkheden voor een vochtsensor of aansturing anders dan de bijgeleverde (manueel bedienbare) muurkastjes (co2/debiet).

Ik kan de wtw wel handmatig harder zetten maar dan gaat het hele huis dus harder, je gaat dan de ventielen onwijs goed horen in de huiskamer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoe is de luchttoevoer naar dat hokje? Want je kunt wel afzuigen, maar zonder toevoer van nieuwe lucht wordt er niks afgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:00
Als je wtw afzuiging niet werkt zou ik eens controleren of je kanaal niet sterk vervuild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
coinman63 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:47:
Als je wtw afzuiging niet werkt zou ik eens controleren of je kanaal niet sterk vervuild is.
Woning is net 2 jaar oud.

Er zit geen rooster oid in de deur, en ook vrijwel geen spleet tussen deur en drempel... bij de oplevering wilden ze overal 4-5cm onder elke deur vandaan zagen voor de wtw ventilatie, dat heb ik toen niet laten doen omdat dit ontzettend lelijk is, en roosters zou (achterlijk veel) meerwerk worden dus laat dan maar... verder eigenlijk niet meer bij stilgestaan, je hebt dan meer aan je hoofd. Maar misschien moet ik dan toch iets van een rooster in die deur maken... dat wordt er allemaal niet mooier op.

[ Voor 38% gewijzigd door bixobie op 04-06-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
4-5cm is extreem, de standaard is minimaal 1,5cm. Meeste binnendeuren kan je niet eens 5cm inkorten want dan zit je in het karton te zagen.

Roostertje erin: https://www.toolstation.n...ie-rooster-2-delig/p96434

Heb die op de bovenverdieping in alle deuren gezet, geen muffe slaapkamers meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Brrrr dat soort el cheapo plastic roosters gruwel ik van... het oog wil ook wat. Maar ik zie al genoeg redelijk strakke aluminium design achtige roosters, zelfs met geluiddemping, dus daar is nog wel wat acceptabels te vinden. Ik ga er over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
Aanvoer van lucht is essentieel. Mijn badkamer is onlangs vernieuwd. Geen spleet onder de deur: de ventilatie zuigt lucht door de sifon van mijn douchedrain heen met als gevolg stank in de badkamer. Deur op een klein kiertje: stank weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
bixobie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:27:
[...]

De WTW (Orcon HRC-200) heeft geen mogelijkheden voor een vochtsensor of aansturing anders dan de bijgeleverde (manueel bedienbare) muurkastjes (co2/debiet).

Ik kan de wtw wel handmatig harder zetten maar dan gaat het hele huis dus harder, je gaat dan de ventielen onwijs goed horen in de huiskamer bijv.
Hoe groot is je woning en met hoeveel personen woon je erin? Een HRC 200 is wel echt een hele krappe unit, als je een nieuwbouw huis met een huiskamer en een bijkeuken hebt dan klinkt dat als een doorsnee gezinswoning en zou je iets met 300-350 capaciteit verwachten.

Helaas zien we in het centrale balansventilatietopic (zie de FAQ daar) dat de huidige regels projectontwikkelaars toestaan veel te kleine units te plaatsen. Als dat bij jou het geval is kun je daar misschien breder naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 22:42
Koop een nieuwe wasmachine en een degelijk wasrek wat je binnen of buiten neer kunt zetten.
Die nieuwe wasmachine is energiezuiniger, centrifugeert beter en gebruikt minder water.
Door de was op een wasrek te drogen te hangen slijt de was veel minder dan in een droger en een wasrek verbruikt geen energie.
De jaarlijkse besparing ten opzichte van de huidige situatie loopt op deze manier in de honderden euro's.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
bixobie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:51:
[...]Woning is net 2 jaar oud.

Er zit geen rooster oid in de deur, en ook vrijwel geen spleet tussen deur en drempel... bij de oplevering wilden ze overal 4-5cm onder elke deur vandaan zagen voor de wtw ventilatie, dat heb ik toen niet laten doen omdat dit ontzettend lelijk is, en roosters zou (achterlijk veel) meerwerk worden dus laat dan maar... verder eigenlijk niet meer bij stilgestaan, je hebt dan meer aan je hoofd. Maar misschien moet ik dan toch iets van een rooster in die deur maken... dat wordt er allemaal niet mooier op.
Een spleet van 1.5cm is voldoende en is onzichtbaar; als er nu enkele mm is zal dat inderdaad het onmogelijk maken om te ventileren.
Test eens met de deur van de bijkeuken open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Woning is vrijstaand, 2 verdiepingen, ca. 250m2 oppervlakte totaal en ik denk tegen de 700m3. Ik woon er alleen.

WTW is overigens een HRC-220 en geen 200 maar wat ik zo lees maakt dat niet veel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:56:
Koop een nieuwe wasmachine en een degelijk wasrek wat je binnen of buiten neer kunt zetten.
Die nieuwe wasmachine is energiezuiniger, centrifugeert beter en gebruikt minder water.
Door de was op een wasrek te drogen te hangen slijt de was veel minder dan in een droger en een wasrek verbruikt geen energie.
De jaarlijkse besparing ten opzichte van de huidige situatie loopt op deze manier in de honderden euro's.
Ik heb dezelfde wasmachine gehad, op zich is de enige energiezuinigheid van een nieuwe machine het feit dat je meer was tegelijk in de trommel kwijt kunt. Qua centrifugeren geef ik je ongelijk, dit is een 1600RPM machine.

Qua drogen is dit ding gewoon een drama. Slecht droogresultaat en hoog energieverbruik omdat het een condensdroger is. De trommel is gewoon te klein om fatsoenlijk te kunnen drogen en de pluis wordt "afgevoerd" via het manchet ipv opgevangen in een filter dat je elke droogbeurt schoon moet maken. Dat manchet gaat vol zitten met rotzooi en elke was zie je het weer op je wasgoed zitten. Lekker elke week met wattenstaafjes de gaatjes van je manchet leegpulken...
Mijn ouders hebben de opvolger van dit ding, een AEG combi-warmtepompdroger met 9kg capaciteit, maar ook daar blijft de capaciteit voor drogen achter op die van de wasmachine en is het resultaat nooit zo goed als een losse droger.

Overigens gaat een warmtepompdroger het vochtprobleem niet oplossen. Een wasrekje in het washok zetten ook niet. Je kunt niet 100% van de vochtige lucht condenseren en in de afvoer pompen, een deel komt altijd in de omgeving terecht. Dan moet je een afvoerdroger plaatsen met een slang door een gat in de muur, rendement van die dingen is al helemaal dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_JGC_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:38:
[...]Qua centrifugeren geef ik je ongelijk, dit is een 1600RPM machine.

Een wasrekje in het washok zetten ook niet.
Het centrifugeresultaat is niet alleen afhankelijk van het toerental van je machine maar ook van de diameter van de trommel zelf (+ dat je nooit de trommel helemaal vol moet proppen).

Een wasrekje gaat prima, ik doe mijn was (simpele Whirlpool AA++), hang het daarna op het rekje en de volgende dag is het droog en kan ik het opvouwen. Wanneer je, zoals de TS, alleen woont is dat makkelijk te doen. Lakens en dekbedovertrek is wat lastiger in de winter maar ook te doen, kwestie van slim op het rek hangen en een tafelventilator oscillerend bij het rek plaatsen gedurende een paar uur. In voorjaar, herfst en zomer hangt dat aan een lijntje buiten (onder een balkon) te drogen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Yaksa Ik heb 13 jaar zonder droger gedaan, zelfde machine als TS, na 2x proberen te drogen was ik het ding beu en alleen als wasmachine gebruikt. Wasrekjes was als vrijgezel leuk, maar toen er kinderen kwamen heb ik na een paar jaar ergernis toch maar een warmtepompdroger gekocht. De AEG machine was toen overigens al 2 jaar ter ziele gegaan vanwege een zingend trommellager (1600RPM is leuk, maar is een aanslag op zowel je wasgoed als je machine).

Vooral in het voorjaar en najaar is drogen op wasrekjes een drama. De luchtvochtigheid in huis gaat er enorm van omhoog en omdat je niet veel hoeft te verwarmen stook je het ook niet weg. In de zomer hang je de boel gewoon buiten en in de winter kan je wel wat extra luchtvochtigheid gebruiken als je stookt+ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
_JGC_ schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:00:
Wasrekjes was als vrijgezel leuk.
Vooral in het voorjaar en najaar is drogen op wasrekjes een drama. De luchtvochtigheid in huis gaat er enorm van omhoog en omdat je niet veel hoeft te verwarmen stook je het ook niet weg. In de zomer hang je de boel gewoon buiten en in de winter kan je wel wat extra luchtvochtigheid gebruiken als je stookt+ventileert.
Zoals ik al vermeldde, TS woont alleen, dat is volgens mij vergelijkbaar met vrijgezel.
Dat de luchtvochtigheid enorm omhoog gaat tijdens het drogen van de was op een wasrekje kan ik niet beamen, bij mij stijgt het hooguit met 10 procent. Is natuurlijk ook een kwestie van wat ventileren, en dan bedoel ik niet de deuren en ramen tegen elkaar open zetten, ventilatieroosters (deels) open zetten, of een raam op een kiertje zou al voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Yaksa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Zoals ik al vermeldde….. een kwestie van wat ventileren, en dan bedoel ik niet de deuren en ramen tegen elkaar open zetten, ventilatieroosters (deels) open zetten
There’s a hole in the bucket dear Liza, dear Liza.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
bixobie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:31:
Woning is vrijstaand, 2 verdiepingen, ca. 250m2 oppervlakte totaal en ik denk tegen de 700m3. Ik woon er alleen.

WTW is overigens een HRC-220 en geen 200 maar wat ik zo lees maakt dat niet veel uit ;)
Voor 250m2 is een HRC220 volstrekt onvoldoende. Omdat je in je eentje bent merk je dit niet. Maar als je met een gezin van 4 personen in dit huis zou wonen zou je daar waarschijnlijk de gebruikelijke klachten van te weinig ventilatie aan overhouden.

Afhankelijk van je budget hoor, maar ik zou aanraden de WTW unit te vervangen. Natuurlijk is dat een forse investering als dat alleen om je bijkeuken gaat. Maar als je het breder trekt voor de luchtkwaliteit in je hele huis, heb je veel meer winst. En dan opnieuw in te regelen met genoeg afzuiging in de wasruimte.

Leesvoer:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
bixobie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Woning is net 2 jaar oud.

[...]
En er zit ook niet een filter nog vol bouwstof? Meestal moet je die toch vervangen elke 6 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Filters heb ik recent vervangen, dat mocht ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

De WTW is wellicht te klein maar nu hoor je al veel kabaal als je dd bestaande WTW hoger gaat zetten. Is dat gefluit in de ventielen of hoor je de unit? In het eerste geval vraag ik me af of een grotere unit gaat helpen. Mogelijk ga je de extra capaciteit niet gebruiken door het geluid.

Jammer dat er zoveel gerommeld wordt. De gevolgen van geen kier onder de deur had de aannemer best op mogen wijzen.

Overigens hier met 3 jonge kinderen geen droger. Juist met WTW is de luchtvochtigheid geen enkel probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 04-06-2025 22:45 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
De lv in de woning is ook geen probleem; het is alleen dat kleine hokje waar alle apparatuur in staat wat sowieso snel warm wordt, en als de droger aan staat moet ik eigenlijk al de zijdeur naar buiten openzetten. Die nu overigens ineens niet meer vh nachtslot af wil, en dus niet eens op een kier kan *zucht* ook maar weer laten repareren.
Pagina: 1