Communicatie bij nood-situatie ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleBit
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 20:22
In 2017 was er een helicopter-ongeluk bij Zoelmond met een hoogspanningsmast,
zodat het Maas/Waal-gebied 2 dagen geen elektra had.
Vorige maand had een deel van Spanje geen stroom en recent zat Enschede een middag zonder stroom.
Dus er kunnen nood-situaties ontstaan waarbij een wijk/plaats geen elektra heeft.
- onze oude POTS telefoon-netwerk is er niet meer en dus werkt de telefoon dan niet meer
- de Ziggo-eindversterkers doen het dan niet en de fiber-kasten geven alleen dark fiber.
- de 4G-masten vallen waarschijnlijk ook snel uit.
Recent adviseerde onze overheid ons inzake een noodpakket thuis maar over infrastructuur wordt daarbij weinig meer gezegd dan: Gebruik een oude radio
en ja... dat lijkt mij weer het simpelste door in je auto naar de auto-radio te gaan luisteren.
Maar alle inbraak-alarmsystemen; lift-intercoms en brandmelders werken dan ook niet meer.
Kan ik mijn auto dan nog wel uit een parkeergarage krijgen ?
Is '112' na een dag nog wel bereikbaar ?
Hoe kun je dan je huisarts of apotheek nog bereiken ?
En kunnen we daar preventief iets aan doen ?
Kortom...
Wie heeft er suggesties over wat we preventief kunnen doen om in zo'n noodsituatie toch zoveel mogelijk communicatie te behouden ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien eerst over je prioriteiten nadenken. Je auto uit de parkeergarage krijgen op nummer 1? Zelfs 112 bellen, die hebben dan mogelijk wel wat beters te doen. Je huisarts en apotheek ook.

En wie is "we"? De communicatie die je wilt is op zo'n moment helemaal niet belangrijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Satelliet telefoon lijkt me prima optie als je bij stroomuitval wil kunnen blijven communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:11

Rmg

LittleBit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 02:08:
Recent adviseerde onze overheid ons inzake een noodpakket thuis maar over infrastructuur wordt daarbij weinig meer gezegd dan: Gebruik een oude radio
en ja... dat lijkt mij weer het simpelste door in je auto naar de auto-radio te gaan luisteren.
Maar alle inbraak-alarmsystemen; lift-intercoms en brandmelders werken dan ook niet meer.
Kan ik mijn auto dan nog wel uit een parkeergarage krijgen ?
Is '112' na een dag nog wel bereikbaar ?
Hoe kun je dan je huisarts of apotheek nog bereiken ?
En kunnen we daar preventief iets aan doen ?
Kortom...
Wie heeft er suggesties over wat we preventief kunnen doen om in zo'n noodsituatie toch zoveel mogelijk communicatie te behouden ?
Simpelste is natuurlijk een kleine noodradio.

Brandmelders hebben batterij backup, inbraakalarm vaak ook en ja als je op dat moment in een lift vast zit dan is dat best kut.

Een slagboom is handmatig te openen in nood.

112, ligt er aan, sowieso hebben die het druk zat, dus liever niet bellen.

Huisarts of apotheek bereik je te voet, te fiets of per auto.

Wat is "daar"?, je ontvanger kan ook niet bellen of zn computer aanzetten, dus als het om communicatie gaat kan je weinig doen. Als het lokaal is kan je je verplaatsen en naar een gebied gaan waar je wel mobiel bereik hebt

En als je afhankelijk bent van medicijnen is een noodvoorraadje sowieso handig

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 02-06-2025 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:32
Dit zijn valide vragen, het is vooral belangrijk om met bekenden af te stemmen wat je doet in een soortgelijk scenario. Ik ken mensen die in Spanje uren gelopen hebben omdat ze vast stonden in het verkeer en niet afgesproken hadden wie de kinderen van de opvang zou halen.

In de praktijk zal er gauw genoeg een hulppost worden ingericht in je lokale brandweer kazerne of soortgelijk gebouw.

Zelf heb ik heb 2 motorola walkie-talkies (ooit voor de wintersport gehaald toen mobiele dekking nog geen gegeven was) liggen om zelf te kunnen communiceren tijdens een blackout situatie.

Er is een 3-3-3 regel. Iedere 3 uur, afstemmen op kanaal 3 voor 3 minuten: https://radiofreeq.wordpr...-for-shtf-communications/

Leuk boek om te lezen over een dergelijk scenario:
https://www.bol.com/nl/nl...9L4g.4_13.14.ProductImage

[ Voor 7% gewijzigd door Cereal op 02-06-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:42
Als je een starlink of iets dergelijks haalt met een eigen accu kom je een heel eind voor persoonlijke communicatie. Voor landelijk lijkt me dat dit beter opgelost kan worden door de zendmasten van een back-up functie te laten voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

walletje-w schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:01:
Als je een starlink of iets dergelijks haalt met een eigen accu kom je een heel eind voor persoonlijke communicatie. Voor landelijk lijkt me dat dit beter opgelost kan worden door de zendmasten van een back-up functie te laten voorzien.
Starlink heeft echter óók een abonnement nodig, dus tenzij je het ook voor gewoon internet gebruikt (gezien je niet weet wanneer een noodsituatie komt heb je wel een abonnement nodig) lijkt me dat niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
walletje-w schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:01:
Tenzij de "ground stations" ook zonder stroom zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:30

ikt

Kleine radio's op AA-batterijen bestaan en kun je prima in een noodpakketje gooien. Neemt weinig ruimte in beslag. Ik neem aan dat het mobiele netwerk plat ligt of snel plat gaat - dan is er uberhaupt nog weinig communicatie naar buiten (naast satelliet-oplossingen), dus luisteren is het voornaamste wat je kunt doen.

Op de fiets of in de auto stappen lijkt me ook prima om lokaal te communiceren :) Als je naar buiten kunt/mag.

Een HAM radio kan leuk zijn, maar dan moet je wel een licentie hebben. Alsnog kun je misschien meeluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:22
Morse code (sowieso handig om te kennen/leren)
Praten/roepen/schreeuwen
Brief schrijven (evt. icm postduiven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verreweg de meeste 4G/5G masten hebben een back-up voorziening, wanneer de netstroom wegvalt. Denk aan batterijen en/of dieselgeneratoren. Met alleen batterijen blijft een 4G/5G mast nog 4 tot 12 uur werken. Met een dieselgenerator nog dagen. In zeldzame gevallen, wanneer er geen back-up voorziening is, valt de mast direct uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-08 20:22
Als de masten al (tijdelijk) blijven werken is een opgeladen telefoon daarnaast ook wel handig.
Meeste smartphones zullen na 12/24 uur ook uitvallen als je daar niks voor voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:37
Zonder dat ik me de exacte details kan herinneren was er een paar weken geleden groot in t nieuws dat er momenteel binnen de veiligheidsregios/diensten/overheid plannen gemaakt worden over hoe om te gaan met dit soort situaties.

Ik meen me te herinneren dat politie/brandweer/ambulance/gemeenten een noodpost inrichten binnen een maximale afstand X vanaf de burger die dan daar naartoe zou moeten gaan. Veel meer inhoudelijks werd niet gemeld, maar goed - het is een eerste stap.

Een groot probleem is de energievoorziening. De gemiddelde zonnepanelen doen het in NL alleen maar als ze aan een actief 50 Hz net (of nep net) hangen. Dat kun je omzeilen door zonnepanelen in een eiland constructie, eventueel met accu's te hangen. In de winter - een mooie tijd voor energieproblemen - zul je nog een 2e stroomvoorziening nodig hebben zoals een generator. Maar, omdat de benzine/dieselpompen niet werken zul je brandstof op voorraad moeten hebben. Hoeveel voor hoeveel tijd? Hoe veilig kun je het opslaan? Verbruik je het voordat het veroudert?

Maar zelfs met energie, dat wij als een 1e levensbehoefte beschouwen, kom je er niet en ben je op jezelf en/of je buren aangewezen. Ken je die al?

Dan die communicatie. Het radiootje (een richting) klinkt harstikke leuk maar er zijn over een paar jaar geen FM zenders meer en AM is al bijna uitgestorven. Alles wordt digitaal: blijft dat het wel doen? Veel meer zendlocaties want het bereik is niet super groot. Hebben die generatoren?

Zelf een radiozendontvanger aanschaffen. Even los van de licentieperikelen die in een noodsituatie al vrij snel in een verbod veranderen, is dat een optie om naar buiten te kunnen communiceren. Lange of korte afstand hangt van het apparaat af. Daarnaast kom je wer op energie uit: Accu leeg houdt alles op. Sommige apparaten werken alleen vanaf een externe energiebron.

En nog even over generatoren. Tegenwoordig zijn er "powerstations", eigenlijk veredelde powerbanks. Ook daar: Accu leeg, feest afgelopen.

Samenvatting: Het idee van lokale (nood) steunpunten is nog zo gek niet omdat de hulpdiensten vermoedelijk een (nood)energie voorziening hebben. Die kunnen dus transport en communicatie langer volhouden dan een burger - vermoedelijk zelfs langer dan een prepper. Dat je er dan zelf (of je vertegenwoordiger) 2-4km voor moet lopen of fietsen is jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Uhuruburu schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:04:
Verreweg de meeste 4G/5G masten hebben een back-up voorziening, wanneer de netstroom wegvalt. Denk aan batterijen en/of dieselgeneratoren. Met alleen batterijen blijft een 4G/5G mast nog 4 tot 12 uur werken. Met een dieselgenerator nog dagen. In zeldzame gevallen, wanneer er geen back-up voorziening is, valt de mast direct uit.
Ervaring met een Apache tegen een kabel: Mobiel netwerk lag er binnen 2-3 uur volledig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Ervaring met een Apache tegen een kabel: Mobiel netwerk lag er binnen 2-3 uur volledig uit.
Precies. Zonder aggregaat zijn de meeste plekken na een uurtje of drie wel door de batterij heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@LittleBit De Apache was misschien wel een crisis, maar omdat het "lokaal" en "alleen maar om electra" ging niet meteen een noodsituatie. Binnen een aantal uren waren de eerste generatorwagens al geplaatst, alle generatoren in de hele regio aangeslingerd etc.

Het was lastig (eigen ervaring), maar een noodsituatie is naar mijn idee wel wat heftiger. Hier hingen (de volgende dag) de koelkast, vriezer, radio, TV en zelf de CV) aan een generator want die was nog te vinden (op 100km afstand). In een noodsituatie lukt dat allemaal niet meer en is ook transport niet meer mogelijk, denk kapotte wegen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door DjoeC op 02-06-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Croga

The Unreasonable Man

DjoeC schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
Een groot probleem is de energievoorziening. De gemiddelde zonnepanelen doen het in NL alleen maar als ze aan een actief 50 Hz net (of nep net) hangen. Dat kun je omzeilen door zonnepanelen in een eiland constructie, eventueel met accu's te hangen. In de winter - een mooie tijd voor energieproblemen - zul je nog een 2e stroomvoorziening nodig hebben zoals een generator. Maar, omdat de benzine/dieselpompen niet werken zul je brandstof op voorraad moeten hebben. Hoeveel voor hoeveel tijd? Hoe veilig kun je het opslaan? Verbruik je het voordat het veroudert?
Waarom zouden zonnepanelen in de winter een probleem zijn?
Als ik een 20kWh off-grid accusysteem had gehad, waren we de winter ruim door gekomen zonder voorzichtig te doen. Als we voorzichtig doen dan zouden we met een 5kWh accu de winter door kunnen komen.

Zonnepanelen leveren weliswaar minder op in de winter maar zeker niet niks. En met de afgelopen 5 winters zijn er genoeg zondagen tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:30
Leuk onderwerp, waar ik zelf ook wat meer aan denk de laatste tijd. Zelf ben ik van mening dat je je minimaal 3 dagen zelf moet kunnen redden in een nood situatie. (Vastzitten in een lift, dusdanig gewond daar gelaten)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:36
Croga schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Als ik een 20kWh off-grid accusysteem had gehad, waren we de winter ruim door gekomen zonder voorzichtig te doen. Als we voorzichtig doen dan zouden we met een 5kWh accu de winter door kunnen komen.

Zonnepanelen leveren weliswaar minder op in de winter maar zeker niet niks. En met de afgelopen 5 winters zijn er genoeg zondagen tussendoor.
Dat lijkt mij heel sterk. Ik zou graag je opwek zien tussen 8 en 19 december. Ik wek in die periode gemiddeld circa 1,5 kWh per dag op en daarmee krijg je geen 5 kWh, laat staan een 20 kWh accu, gevuld. Je hebt dan dagelijks te maken met een tekort, 11 dagen achter elkaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:06
Zelf heb ik een tijdje geleden een aantal van die portable HAM-radio's aangeschaft in china.
De "Quansheng UV-K6".

Hier heb ik ook een programmeerkabel bij gekocht, om alternatieve firmware op die dingen te zetten.
Voordeel daarvan is dat je kunt zorgen dat het zenden uitgeschakeld is op frequenties waar je dat niet mag/wilt. Er is ook een licentievrije ruimte, waar ook de babyfoons en de PMR-walkie-talkies mogen zenden welke je overal in de winkels ziet liggen. Deze ruimte kun je dan wel open houden om te zenden.

Zo voorkom je dat je dus gaat zenden waar het niet mag.
Met een toetscombinatie bij het aanzetten en PIN invoeren kun je die beperkingen dan ook weer uitzetten, mocht dat echt nodig zijn in een noodsituatie.

Het beperken van het zenden zorgt er dus ook voor dat je prima kunt meeluisteren op alle banden en niet perongeluk gaat zenden (als je geen licentie hebt).

//EDIT:

Wat @sdk1985 zegt; In de winter is de opbrengst nihil. Met 5000Wp geheel december 59 kWh (waarvan 1 december 13kWh) en de periode van 8-19 december 2024 niet meer dan 500Wh gemiddeld over die dagen.

Ter vergelijking; Gisteren was het 15,9kWh dat is dus op 1 dag een kwart van geheel december en gisteren was nog niet eens een heel goede dag.

[ Voor 16% gewijzigd door BernardV op 02-06-2025 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
BernardV schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:00:
Zelf heb ik een tijdje geleden een aantal van die portable HAM-radio's aangeschaft in china.
De "Quansheng UV-K6".

Hier heb ik ook een programmeerkabel bij gekocht, om alternatieve firmware op die dingen te zetten.
Voordeel daarvan is dat je kunt zorgen dat het zenden uitgeschakeld is op frequenties waar je dat niet mag/wilt. Er is ook een licentievrije ruimte, waar ook de babyfoons en de PMR-walkie-talkies mogen zenden welke je overal in de winkels ziet liggen. Deze ruimte kun je dan wel open houden om te zenden.

Met een toetscombinatie bij het aanzetten en PIN invoeren kun je die beperkingen dan ook weer uitzetten, mocht dat echt nodig zijn in een noodsituatie.

Het beperken van het zenden zorgt er dus ook voor dat je prima kunt meeluisteren op alle banden en niet perongeluk gaat zenden (als je geen licentie hebt).
Tja, dat is eigenlijk een andere discussie maar op de PMR en/of LPD frequenties mag je uitsluitend met (type)goedgekeurde apparatuur zenden. Ook mag het vermogen flink minder zijn dan jouw K6 kan maken - nog even los van de spectrale reinheid van de Wouxun - hier staat er ook 1 samen met een Baofeng die in Duitsland vanwege stoorsignalen is verboden. Ik zou er buiten een noodsituatie mee oppassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:04
Faxe schreef op maandag 2 juni 2025 @ 06:23:
Satelliet telefoon lijkt me prima optie als je bij stroomuitval wil kunnen blijven communiceren.
Ik denk niet dat een satelliet telefoon 112 kan bellen - maar ik kan het fout hebben.
Een iPhone 14 kan dat maar dan bel je met Apple en die schakelen 112 in/door.

Verder als de netwerken uit liggen, hoe is de huisarts dan bereikbaar?
Ik ben nog geen praktijk tegen gekomen die speciale satelliet backup systemen heeft - maar N=1 dan, misschien zijn die er wel en weet ik er niet van.

[ Voor 38% gewijzigd door grasmanek94 op 02-06-2025 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Croga schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Het werkende deel lijkt hier te zijn: "Als ik <knipje> had gehad"......

Er zijn maar heel weinig mensen met een werkende off-grid/eiland opstelling want €€'s. Maar goed, die kunnen dan misschien als noodpunt richting hulpdiensten fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@DjoeC Eens, ze zijn ook niet geweldig, je kunt wel het vermogen naar 0.5W zetten op die frequenties.

Het is ook meer dat ik die dingen heb om te gebruiken als noodradio, je kunt FM en AM luisteren en dan natuurlijk de HAM frequenties, want reken er op dat de zendamateurs veel info de lucht in slingeren als de rest van de communicatie slecht mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Uhuruburu schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:04:
Dat lijkt me sterk dat een 4G/5G mast nog 4 tot 12 uur werken?
Er zal worden afgeschaald dwz geen data meer alleen nog spraak en sms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
onno oliver schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Dat lijkt me sterk dat een 4G/5G mast nog 4 tot 12 uur werken?
Er zal worden afgeschaald dwz geen data meer alleen nog spraak en sms.
Klopt het is eerder 30 minuten.
...Europe has nearly half a million telecom towers and most of them have battery backups that last around 30 minutes to run the mobile antennas....
Bron: https://www.reuters.com/b...kouts-sources-2022-09-29/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-08 11:55
Mijn GoodWe ET 10K hybride omvormer heeft een EPS uitgang en laadt mijn batterij gewoon op zonder net 50hz.
Ik zou in theorie op 3 fasen 3300 Watt kunnen verbruiken via die Emergency Power Supply.
In een noodsituatie zou ik het wat rustiger aan doen.
Mijn huis en vervoer zijn all-electric dus ik wil, in geval van een lokale/regionale storing, altijd de beschikking hebben over elektriciteit. Dat test ik ook regelmatig...

[ Voor 4% gewijzigd door GadgetFrank op 02-06-2025 13:13 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
BernardV schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:00:
De "Quansheng UV-K6".

//EDIT:

Wat @sdk1985 zegt; In de winter is de opbrengst nihil. Met 5000Wp geheel december 59 kWh (waarvan 1 december 13kWh) en de periode van 8-19 december 2024 niet meer dan 500Wh gemiddeld over die dagen.

Ter vergelijking; Gisteren was het 15,9kWh dat is dus op 1 dag een kwart van geheel december en gisteren was nog niet eens een heel goede dag.
toon volledige bericht
Deze zijn in inderdaad vrij te koop maar de eigenaar begeeft zich wel op een "grijs gebied".
Nederland is daar wat makkelijker meer dan onze buurlanden.
Voor het gebruik dient je wel in het bezit te zijn van een licentie voordeel is dat je dan ook een callsign (roepnaam) krijgt.

https://callbook.rdi.nl/

Mijn persoonlijke mening is de Chinese zooi van bv een Quansheng in Nederland niet toegelaten zou mogen worden en dat het RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur) verkopers en bezitters hiervan op de hoogte zou moeten brengen
Dit omdat deze geen CE* keurmerk hebben en storen op banden waar eigenaren geen recht op hebben.

*CE is geen China Export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
sdk1985 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Dat lijkt mij heel sterk. Ik zou graag je opwek zien tussen 8 en 19 december. Ik wek in die periode gemiddeld circa 1,5 kWh per dag op en daarmee krijg je geen 5 kWh, laat staan een 20 kWh accu, gevuld. Je hebt dan dagelijks te maken met een tekort, 11 dagen achter elkaar.
Met een tussenwoning gaat je dit niet lukken, of je moet wel heel zuinig leven. Heb je een schuur waar 40kWp op past dan valt er in december veel meer te oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@onno oliver Ik ben het volkomen met je eens, daarom heb ik dus ook de mogelijkheid uitgezet om te zenden. Maar daarmee heb ik dus wel een full-range ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
BernardV schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:14:
@DjoeC Eens, ze zijn ook niet geweldig, je kunt wel het vermogen naar 0.5W zetten op die frequenties.

Het is ook meer dat ik die dingen heb om te gebruiken als noodradio, je kunt FM en AM luisteren en dan natuurlijk de HAM frequenties, want reken er op dat de zendamateurs veel info de lucht in slingeren als de rest van de communicatie slecht mogelijk is.
Ook bij zendamateurs geldt: Er moet energie beschikbaar zijn. En dan bedoel ik niet een accuutje. Ja, hier staat een generator(tje) en er is voldoende peut voor een periode (tank is standaard leeg): 2x 5l die ook gebruikt worden voor de tuinmachines, fles olie genoeg om 50 liter te mengen, en een auto waar eigenlijk altijd meer dan 10 liter inzit. Want: Zonder stroom werkt een bezinepomp op dat moment ook niet meer.

Daarbij helpt het voor serieuzere afstanden (meer dan 2km of zo) dat er een hoger opgestelde antenne beschikbaar is en/of korte golf en/of iets meer oempf. Hulpmiddelen als (amateur) relaisstations zullen ook uitgevallen zijn. Staan vaak op hoge punten, hebben tegenwoordig een backbone via internet (valt ook uit) maar hebben zeker - standaard - geen noodstroom. De Gerbrandytoren uitgezonderd (vermoed ik).

EN dan: Wat gaan de protocollen worden? Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Amateur Radio Emergency Service waar regelmatig geoefend wordt en dat ook regelmatig operationeel wordt na aardbevingen, orkanen, tornado's, bosbranden, etc. Nederlands equivalent is DARES (D=Dutch) maar die zitten momenteel zeker (nog) niet op hetzelfde niveau. En als je dan zoiets hebt draaien wil je niet dat welke simpele burger dan ook daar met zijn portotje en "super belangrijke bericht" tussen door fietst. Uitzonderingen daar gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
onno oliver schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Deze zijn in inderdaad vrij te koop maar de eigenaar begeeft zich wel op een "grijs gebied".
Nederland is daar wat makkelijker meer dan onze buurlanden.
Voor het gebruik dient je wel in het bezit te zijn van een licentie voordeel is dat je dan ook een callsign (roepnaam) krijgt.

https://callbook.rdi.nl/

Mijn persoonlijke mening is de Chinese zooi van bv een Quansheng in Nederland niet toegelaten zou mogen worden en dat het RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur) verkopers en bezitters hiervan op de hoogte zou moeten brengen
Dit omdat deze geen CE* keurmerk hebben en storen op banden waar eigenaren geen recht op hebben.

*CE is geen China Export
Volgens de test in Practical Wireless (ik meen ergens vorig jaar) is de Quansheng een stuk schoner dan de Baofeng. Maar ze werken allemaal - er zijn nog veel meer van die merken - uitstekend in welke (burger)oorlog dan ook. Geen kniesoor die daar op spurious of welk mengproduct dan ook let. Ofwel: bij een calamiteit boeit het niemand, daarbuiten: niet op de zendknop drukken binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor ontvangst van radio:
https://www.bol.com/nl/nl...st&sort=price0&rating=all

Je kunt hem met een kabeltje ook gebruiken om je telefoon op te laden.

Zo kun je naar je noodzender luisteren in geval van stroomuitval:
https://www.denkvooruit.n...je-een-waarschuwing/radio

Tenzij je echt wilt investeren, zou ik niet teveel moeite doen in het uitsturen van signalen. Op satelliet (duur) na, zal alles dat je kunt doen ook met je telefoon kunnen. En daarvoor is het investeren in een powerbank of dat radiootje eigenlijk wel voldoende om hem van sap te kunnen voorzien. (De batterij van een laptop kan hem ook opladen in dat scenario)

Van flink wat mensen die de stroomuitval in Spanje meemaakten, leerde ik het volgende: de wereld draait redelijk rustig door zonder jou. De nooddiensten moesten wel aan de bak, maar voor de meeste individuen was het vooral een oefening in onthaasting. Lekker een kaartspelletje spelen bij kaarslicht, totdat de stroom weer aangaat.

Vanuit professioneel oogpunt ben ik redelijk bezig met business continuiteit, inclusief nood-scenario's met stroomuitval. Maar ook voor mij zal gelden: wanneer dat gebeurt, moet ik gewoon gaan vertrouwen op onze HA maatregelen.

Zelf zit ik dan lekker thuis. Ik overweeg wel deze jongen: https://www.bol.com/nl/nl...-li-ion/9300000076458303/

Want zonder koffie is het maar bar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 10-08 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

Keypunchie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:42:
Voor ontvangst van radio:
https://www.bol.com/nl/nl...st&sort=price0&rating=all

Je kunt hem met een kabeltje ook gebruiken om je telefoon op te laden.

Zo kun je naar je noodzender luisteren in geval van stroomuitval:
https://www.denkvooruit.n...je-een-waarschuwing/radio

Tenzij je echt wilt investeren, zou ik niet teveel moeite doen in het uitsturen van signalen. Op satelliet (duur) na, zal alles dat je kunt doen ook met je telefoon kunnen. En daarvoor is het investeren in een powerbank of dat radiootje eigenlijk wel voldoende om hem van sap te kunnen voorzien. (De batterij van een laptop kan hem ook opladen in dat scenario)

Van flink wat mensen die de stroomuitval in Spanje meemaakten, leerde ik het volgende: de wereld draait redelijk rustig door zonder jou. De nooddiensten moesten wel aan de bak, maar voor de meeste individuen was het vooral een oefening in onthaasting. Lekker een kaartspelletje spelen bij kaarslicht, totdat de stroom weer aangaat.

Vanuit professioneel oogpunt ben ik redelijk bezig met business continuiteit, inclusief nood-scenario's met stroomuitval. Maar ook voor mij zal gelden: wanneer dat gebeurt, moet ik gewoon gaan vertrouwen op onze HA maatregelen.

Zelf zit ik dan lekker thuis. Ik overweeg wel deze jongen: https://www.bol.com/nl/nl...-li-ion/9300000076458303/

Want zonder koffie is het maar bar!
toon volledige bericht
Of een gewoon radiotje...doet het een stuk beter :)

https://www.consumentenbond.nl/noodradio/de-beste-noodradio

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

sdk1985 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:51:
Altijd weer een berg ongelovigen er tussen heh......
8 December: 5kWh, dan wat dagen 2 of 3 kWh, vanaf de 16e weer 5+ en de 20e zo'n 16kWh. Een accu van 20kWh had dat dus eenvoudig kunnen overbruggen en in "paniek" setting (dus écht alleen het hoognodige aan) verbruiken we niet meer dan 2-3kWh per dag en zouden we dus permanent door kunnen gaan.

Zoals gezegd: Zonnepanelen werken ook gewoon in de winter. Weliswaar met minder opbrengst maar met genoeg panelen is het alsnog gewoon goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@bonzz.netninja Kan de resultaten helaas niet zien. Misschien kun je samenvatten, maar het lijkt erop dat ze precies linken naar een test van apparaten van precies de categorie die ik aangeef?

Ikzelf heb thuis en op de zaak zo'n "noodradiootje" (30 euro). Met zwengel en zonnepaneel en die werken goed genoeg (ze worden 1x keer per jaar getest als onderdeel van business continuity (samen met de jaarlijkse brandoefening) en voor de rest happen ze stof).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Keypunchie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:52:
@bonzz.netninja Kan de resultaten helaas niet zien. Misschien kun je samenvatten, maar het lijkt erop dat ze precies linken naar een test van apparaten van precies de categorie die ik aangeef?

Ikzelf heb thuis en op de zaak zo'n "noodradiootje" (30 euro). Met zwengel en zonnepaneel en die werken goed genoeg (ze worden 1x keer per jaar getest als onderdeel van business continuity (samen met de jaarlijkse brandoefening) en voor de rest happen ze stof).
Samenvatting dat al die " nood radio's" met zwengel en solar eigenlijk een beetje een gimmick zijn. Solar doet zo goed als niks en je zwengelt je een ongeluk, en er wordt bezuinigd op een goede radio met goede afstemming. Conclusie is dat je eigenlijk er meer aan hebt door een goede radio te kopen met batterijen en een extra setje batterijen. De zaklamp is wel handig.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ah, die van mij zijn wel ok, maar langer dan een kwartiertje heb ik nooit geprobeerd. Tsja, je gaat in een echte noodsituatie ook geen uren radio luisteren, vermoed ik zo.

En anders heb je voldoende de tijd om lekker te zwengelen…

Meer geld uitgeven en zorgen dat er batterijen zijn is ook prima, als je het budget er voor over hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 02-06-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Keypunchie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:32:
Ah, die van mij zijn wel ok, maar langer dan een kwartiertje heb ik nooit geprobeerd. Tsja, je gaat in een echte noodsituatie ook geen uren radio luisteren, vermoed ik zo.

Meer geld uitgeven en zorgen dat er batterijen zijn is ook prima, als je het budget er voor over hebt.
En zorgen dat je batterijen/accu niet leeg zijn als je over 7 jaar je eerste noodsituatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

LittleBit schreef op maandag 2 juni 2025 @ 02:08:
- de Ziggo-eindversterkers doen het dan niet en de fiber-kasten geven alleen dark fiber.
Als er geen licht over een fiber gaat zou je wellicht denken dat het een dark fiber is, maar een dark fiber is binnen de netwerkwereld/IT-wereld een specifieke term voor een scenario's waar er wel een fiber gelegd is, maar nog niet is aangesloten de fiber wordt meestal wel geleased en voor die zekerheid (van het in de toekomst aansluiten) wordt betaald.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 00:02
Voor comunicatie kun je je ham license gaan halen of zelfs met meerdere mensen halen dan kun je via de radio met mensen praten.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:36
Croga schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Altijd weer een berg ongelovigen er tussen heh......
8 December: 5kWh, dan wat dagen 2 of 3 kWh, vanaf de 16e weer 5+ en de 20e zo'n 16kWh. Een accu van 20kWh had dat dus eenvoudig kunnen overbruggen en in "paniek" setting (dus écht alleen het hoognodige aan) verbruiken we niet meer dan 2-3kWh per dag en zouden we dus permanent door kunnen gaan.

Zoals gezegd: Zonnepanelen werken ook gewoon in de winter. Weliswaar met minder opbrengst maar met genoeg panelen is het alsnog gewoon goed te doen.
Urm met die 5 kWh krijg je ook die 20 kWh niet gevuld.

Verder is mijn vraagteken niet zo vreemd toch? Ik heb zelf 20 panelen op zuid en dat is al overkill in vergelijking met de gemiddelde installatie. Daarnaast kan ik absoluut niet uit de voeten met 2-3 kWh per dag. Voordat ik zonnepanelen had kwam ik gemiddeld op 17 kWh per dag uit. Nu minder omdat ik natuurlijk een deel direct verbruik. In de winter ligt dat verbruik natuurlijk hoger dan in de zomer ivm verwarming. Het is gewoon een rekensom die niet uitkomt. Ik zou echt 200-300 kWh aan accu neer moeten zetten en die in de zomer beginnen met opladen om volledig zelfvoorzienend te zijn. Wil je in de winter structureel de +- 20 kWh opwekken die je minimaal nodig hebt dan moet je denken aan 200 ipv de 20 panelen die ik heb.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 02-06-2025 15:22 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
sdk1985 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:19:
[...]

Verder is mijn vraagteken niet zo vreemd toch? Ik heb zelf 20 panelen op zuid en dat is al overkill in vergelijking met de gemiddelde installatie. Daarnaast kan ik absoluut niet uit de voeten met 2-3 kWh per dag. Voordat ik zonnepanelen had kwam ik gemiddeld op 17 kWh per dag uit. Nu minder omdat ik natuurlijk een deel direct verbruik. In de winter ligt dat verbruik natuurlijk hoger dan in de zomer ivm verwarming. Het is gewoon een rekensom die niet uitkomt. Ik zou echt 200-300 kWh aan accu neer moeten zetten en die in de zomer beginnen met opladen om volledig zelfvoorzienend te zijn. Wil je in de winter structureel de +- 20 kWh opwekken die je minimaal nodig hebt dan moet je denken aan 200 ipv de 20 panelen die ik heb.
In een noodsituatie kun je waarschijnlijk wel met 2-3 kWh toe. Verwarming uit of erg laag (vorstvrij?) - een extra deken of een jas aan. Alle apparaten afschakelen behalve de meest noodzakelijke zoals bijvoorbeeld een vriezer omdat daar een deel van je voedselvoorraad in zit. Heb je verder veel nodig? Een ledlampje verbruikt niet zoveel. Ofwel: met 20kWh aan reserve kun je best wel een tijdje vooruit als je de juiste keuzes maakt. In het normale leven maken we die keuzes op een andere manier/hoeven we die keuzes niet te maken.

In Nederland zijn we een luxe leven gewend, aanpassen tot de basis zal moeilijk zijn maar is niet onmogelijk, de halve wereld "leeft" nog op een basis niveau, waarom zouden wij dat niet een tijdje kunnen volhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:03

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Behalve communiceren via radiogolven zou ik ook andere vormen van communicatie overwegen.

We zijn hier niet erg expliciet over wat voor noodsituaties we hebben. Enkel dat de stroom is uitgevallen en er nog meer aan de hand is behalve dat, en misschien de wegen kapot/afgesloten zijn. Ik zou dan denken aan een natuurramp of een aanval. In geval van een natuurramp ligt een overstroming voor de hand. Ik denk dan aan de watersnoodramp uit 1953 en het bombardement van Rotterdam in 1940. Volgens mij heeft de overheid ook dat soort scenario's in gedachten als ze het over noodsituaties hebben.

Een radio (zender/ontvanger) kan nuttig zijn maar het signaal kan ook verstoord worden (een aanvaller zal dat proberen te doen) en als je wilt communiceren met anderen moet zij ook een radio hebben.

Materiaal waarmee je op een meer primitieve manieren kan communiceren kan handig zijn in zo'n geval. Ik denk dan aan:
  • water/vuurbestendig papier en schrijfmateriaal
  • Een fluitje
  • Iets wat kan worden gebruikt als seinvlag of seinlamp
  • Megafoon
  • Het kennen van morse code

[ Voor 37% gewijzigd door Johnny op 02-06-2025 16:13 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
@Keypunchie Ik raad je een Percolator aan, een campingstelletje, houtvuurtje of wat dan ook is genoeg om een goede bak koffie te zetten.
Zelfs nu in de aanbieding zag ik afgelopen week bij de Lidl (of dat een goede is weet ik niet).

Ik hou nu op hier, begint aardig OT te raken, kan beter doorgaan in Jezelf voorbereiden op "het ergste" of iets dergelijks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Kan ik mijn auto dan nog wel uit een parkeergarage krijgen ? Ja, deur/boom kan met de hand open.

Is '112' na een dag nog wel bereikbaar ? Wanneer heb je 112 voor het laatst gebeld? Waarom moet dat nu?

Hoe kun je dan je huisarts of apotheek nog bereiken ? Die hebben het te druk om aan ons aandacht te geven.

En kunnen we daar preventief iets aan doen ? Nee.

Waarom zou je sowieso met iemand via een systeem willen communiceren? Iedereen heeft de handen vol aan eigen sores.

Wat te doen? Op een bankje voor je huis gaan zitten, vriendelijk zwaaien naar iedereen die langs komt en wachten totdat het voorbij is.

[ Voor 15% gewijzigd door Prisma16 op 02-06-2025 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

sdk1985 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:19:
Dat hoeft ook niet, ik hoef alleen maar aan te vullen wat ik mis.
Daarnaast kan ik absoluut niet uit de voeten met 2-3 kWh per dag.
We hebben het hier over een paniek situatie. Het net ligt er uit en je weet niet wanneer het terug komt. Dan ga je dus in low power stand.
Voordat ik zonnepanelen had kwam ik gemiddeld op 17 kWh per dag uit. Nu minder omdat ik natuurlijk een deel direct verbruik.[/quote]
Wij verbruiken op normale dagen 10kWh per dag. inclusief verbruik van de panelen af. Dat komt deels omdat we gewoon op gas verwarmen.

Ik heb nooit beweerd dat panelen iedereen's gebruik kunnen dekken. Maar als je dingen gewoon goed regelt dan kan het gemiddelde huis op zonnepanelen de winter door komen met een redelijke accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:41:
[...]

En zorgen dat je batterijen/accu niet leeg zijn als je over 7 jaar je eerste noodsituatie hebt.
Daarom die zwengel! (en de jaarlijkse controle)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Keypunchie schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:32:

Dat denk ik eigenlijk wel. Volgens mij hang ik dan non stop aan de radio :)

en die batterijen kunnen echt wel lang mee. Hell...in mijn badkamer philips radio zitten al 10 jaar dezelfde d cell batterijen.

Maar...als je nou echt fool proof en zonder afhankelijkheid van een stroombron zou wil werken moet je een radio maken zonder batterij :) Zoals een klassieke jampot radio uit de jaren 60. Middengolf zonder batterijen (kristal radio).

https://www.pi4raz.nl/2006/12/02/jampot-ontvanger/ en de oorspronkelijke beschrijving/handleiding https://www.hansonline.eu...Blan_jampot-ontvanger.pdf

Kwam mijn pa mee aanzetten dit weekend.

Pagina: 1