[WWDC 2025] Maandag 9 juni t/m 13 juni 2025

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:15

Voorwoord

Het is weer zover: op 9 juni is het tijd voor de officiële opening van WWDC. Dit is de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie, maar sinds 2020 wordt de Keynote van tevoren opgenomen en de bezoekers kunnen deze tijdens de conferentie bekijken. Daarnaast kunnen we allemaal gratis online meekijken.

Wat is WWDC?

WWDC 2025 is een conferentie waarop de nieuwste onwikkelingen rondom de software van Apple worden besproken middels online sessies en labs. Een week lang wordt er gesproken over de nieuwste functies en software die op het eveneemnt wordt aangekondigd. Uiteraard zullen onder meer iOS, iPadOS, macOS, watchOS, tvOS en visionOS aan bod komen.

Keynote

Net als ieder jaar begint de jaarlijkse WWDC met een online presentatie (Keynote), welke onder meer te zien is via de Apple Developer app, de Apple website, YouTube en de Apple TV-app. De presentatie begint om 19:00 en is voor iedereen toegankelijk. In een uurtje of twee komen alle grote veranderingen rondom de nieuwste besturingssystemen van Apple aan bod.
De grootste veranderingen komen meteen aan bod, de rest van de veranderingen worden later in de week uitgediept middels aparte video's en blogs. Deze content is onder meer te vinden op de website van Apple en hun app.

Fysieke aanwezigheid

WWDC 2025 is een online evenement, maar speciaal geselecteerde ontwikkelaars en studenten mogen op 9 juni naar Cupertino afreizen om daar de aftrap van het evenement te bekijken. Daarna volgt de rest van het evenement voor de ontwikkelaars die fysiek aanwezig zijn.

Na de Keynote volgt de State of the Union op Apple Park. Daarna kunnen ontwikkelaars samen met Apple-medewerkers nieuwe functionaliteiten bespreken en verder is er ook nog een Apple Designs Award.

Dit jaar staat Solarium in de spotlight

De verwachtingen van deze WWDC zijn hoog gespannen. Mogelijk staat ons de grootste update sinds iOS 7 te wachten. Apple zou de GUI van alle besturingssystemen gelijk willen trekken en daarom gebruikmaken van één ontwerptaal. Deze ontwerptaal wordt intern 'Solarium' genoemd en lijkt sterk op de visuele elementen die te zien zijn in visionOS.

Op deze manier wil Apple minder verschillen tussen de besturingssystemen mogelijk maken. En we zullen mogelijk ook meteen een flinke stap zetten op het gebied van versieunummers. Ook deze versies worden gelijkgetrokken. Apple zal na de presentatie mogelijk iOS 26, macOS 26 en dergelijke beschikbaar maken, wat duidt op het jaartal van release. Na de presentatie verschijnt meteen de eerste beta voor ontwikkelaars.

Verder zal er ook dit jaar weer aandacht besteed worden aan Apple Inteliggence, mede omdat Apple achterloopt op het uitbrengen van de functionaliteiten rondom AI. Het bedrijf zegt daarvoor meer tijd nodig te hebben. Vanwege alle tegenslagen zou Apple voorzichtig zijn met het aankondigen van functies die nog niet zeker zijn. Een mogelijke toevoeging zou een samenwerking tussen Apple en Google Gemini zijn, zodat je kunt kiezen tussen ChatGPT en Gemini.

Beta's installeren

Goed om te weten: de beta's verschijnen een half uurtje na het afsluiten van de Keynote op het ontwikkelaarsportaal van Apple. Dit is de enige legale manier om aan de beta's te komen. Bovendien is het verstandig dit soort testversies niet op je dagelijkse iPhone te installeren. De eerste beta's kunnen zeer instabiel zijn en zeker bij een grote overhaul, zoals dit jaar wordt verwacht, kunnen sommige apps niet meer werken. Het illegaal delen van beta's is tegen de huisregels van GoT en mag hier niet besproken worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1g2-1r4wX9Cc8Ao4MaD43-J4nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MnIRFwvbvchDkZPkdSkKdt6.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:27
Leuk! Ik kijk vooral uit naar AI-functionaliteit in Xcode. Dit jaar zat er al een soort ‘autocomplete’ in, maar dat eigenlijk niets. Ik hoop dan ook dat Apple Intelligence (al dan niet via ChatGPT) direct in Xcode geïntegreerd wordt.

Verder is het vooral hopen dat de nieuwe interface geen iOS 11-taferelen oplevert. Wat een drama was dat destijds! :X

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Interessantste Keynote van het jaar wat mij betreft. Alleen jammer dat hij op tweede pinksterdag valt en wij weg zijn, geen idee of ik live kan kijken dus.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 06:41
Ik ben benieuwd. Met name door de nieuwe redesign verwachtingen ben ik heel benieuwd wat het gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Donstil schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:46:
Interessantste Keynote van het jaar wat mij betreft. Alleen jammer dat hij op tweede pinksterdag valt en wij weg zijn, geen idee of ik live kan kijken dus.
Anders een live-blog volgen met een schuin oog, kan je gewoon periodiek eea terug kijken.

En anders een uur later op de frontpage van Tweakers kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:13
Donstil schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:46:
Interessantste Keynote van het jaar wat mij betreft.
Ben dit jaar toch ook wel meer als anders benieuwd naar de iPhone lineup 😊 Al zal de Air wel redelijk of volledig in de lijn der geruchten liggen en is het ook wel weer een weinig verassende Keynote…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
macOS Tahoe Name Leaked Ahead of Apple's WWDC Event Next Week

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqlWzKD1uN8wXcFnA7Y4m2fvVVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5r2w8fmrIzplBQj85lRDzZiS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Donstil op 01-06-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Gr4mpyC3t schreef op zondag 1 juni 2025 @ 16:58:
Leuk! Ik kijk vooral uit naar AI-functionaliteit in Xcode. Dit jaar zat er al een soort ‘autocomplete’ in, maar dat eigenlijk niets. Ik hoop dan ook dat Apple Intelligence (al dan niet via ChatGPT) direct in Xcode geïntegreerd wordt.
AI is al prima te gebruiken door je project te openen in Cursor, en Xcode open houden voor het compilen enz. Dus je laat de code extern uitbreiden door AI.

Gebruik ik op het moment voor routine klusjes in een app door te voeren. Waar ik anders zelf de hele sleur moest doen van een API uitlezen en dat in een ‘List’ uitspugen doet een AI dat nu in enkele seconden. Doordat ik weet hoe ik het had gedaan kan ik dat heel doelgericht prompted waardoor het vrij feilloos gaat.

De AI geneuzel van Apple heb ik allang opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:08:
[...]

Ben dit jaar toch ook wel meer als anders benieuwd naar de iPhone lineup 😊 Al zal de Air wel redelijk of volledig in de lijn der geruchten liggen en is het ook wel weer een weinig verassende Keynote…
Ja das ook weer zo, al heb ik voor mijzelf al bepaald dat ik die Air wil hebben 8)7

De iPad Pro is ook zo dun en dat is na een jaar nog steeds indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Dennisdn schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:08:
[...]

Zo’n Air zit ik totaal niet op te wachten. Net als die met Samsung. Telefoon moet steeds dunner, minder batterij, en een steeds dikkere camera bump.

Doe mij maar een telefoon die gewoon een vlakke camera heeft ipv het zo fancy mogelijk te maken. Meer praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
xoniq schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:07:
[...]

Anders een live-blog volgen met een schuin oog, kan je gewoon periodiek eea terug kijken.

En anders een uur later op de frontpage van Tweakers kijken.
Ja laat de vrouw rijden en kan ik op de iPad kijken.
Of ik begin om 20:00 maar dan moet ik het topic missen, das ook weer niet leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 01-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Donstil schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:11:
[...]

Ja laat de vrouw rijden en kan ik op de iPad kijken.
Of ik begin om 20:00 maar dan moet ik het topic weer missen.
Keuzes. Haha. Zelf houdt ik de WWDC eigenlijk altijd vrij, vind het altijd wel interessant. Dan is m’n vrouw ook altijd de deur uit geschopt en kids op bed :+ zodat ik er goed voor kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Donstil schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Ja das ook weer zo, al heb ik voor mijzelf al bepaald dat ik die Air wil hebben 8)7
Hier ook voor 95% zeker. Enige overweging om het niét te doen is dat er geen simtray in zit. Dat gaat een uitdaging worden voor m’n zakelijke sim (ken onze beheerders een beetje en die gaan geen moeite doen om die ene gebruiker aan een esim te helpen) en kom nog wel eens in een land waar ze geen esim hebben voor lokale data….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
[...]

Euh, ja. Eerst maar eens zien wat de prijzen in september worden. Ik zag een prijs voor een iPhone 17 Pro Max voorbij komen van dik 3400 euro, vanwege de grillen van Trump in de wereld. Vraag me af wie dat ervoor overheeft en het lijkt me ook niet realistisch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:15:
[...]

Hier ook voor 95% zeker. Enige overweging om het niét te doen is dat er geen simtray in zit. Dat gaat een uitdaging worden voor m’n zakelijke sim (ken onze beheerders een beetje en die gaan geen moeite doen om die ene gebruiker aan een esim te helpen) en kom nog wel eens in een land waar ze geen esim hebben voor lokale data….
Ah ja dat is zonde. Ik heb voor zowel privé als zakelijk een esim. Zitten die landen niet in zoiets als Airalo?

Voor mij zou het ontbreken van een 120Hz scherm nog een dingetje kunnen zijn. Rest geloof ik allemaal wel.
xoniq schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:12:
[...]

Keuzes. Haha. Zelf houdt ik de WWDC eigenlijk altijd vrij, vind het altijd wel interessant. Dan is m’n vrouw ook altijd de deur uit geschopt en kids op bed :+ zodat ik er goed voor kan zitten.
Ja ik kan maandagavond altijd wel vrij maken, maar had helemaal niet aan Pinksteren gedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Donstil op 01-06-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Euh, ja. Eerst maar eens zien wat de prijzen in september worden. Ik zag een prijs voor een iPhone 17 Pro Max voorbij komen van dik 3400 euro, vanwege de grillen van Trump in de wereld. Vraag me af wie dat ervoor overheeft en het lijkt me ook niet realistisch. ;)
Nee joh dat gaat hier helemaal niet gebeuren.
In de VS ook niet hoor, die prijs was gebaseerd op een theoretische prijs welke zou gelden als alles daar gemaakt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Donstil schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:31:
[...]

Ah ja dat is zonde. Ik heb voor zowel privé als zakelijk een esim. Zitten die landen niet in zoiets als Airalo?

Voor mij zou het ontbreken van een 120Hz scherm nog een dingetje kunnen zijn.
Ja ik had al even gekeken naar Nomad ofzo, dan ben ik wel een paar tientjes duurder uit dan een lokale sim maar dat probleem is dus wel te overbruggen. Die zakelijke is lastiger. Al komt dat misschien ook nog wel goed.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ie 120Hz krijgt anders zou dat Inderdaad nog een ding (zonder tje) zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
xoniq schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:10:
[...]

AI is al prima te gebruiken door je project te openen in Cursor, en Xcode open houden voor het compilen enz. Dus je laat de code extern uitbreiden door AI.

Gebruik ik op het moment voor routine klusjes in een app door te voeren. Waar ik anders zelf de hele sleur moest doen van een API uitlezen en dat in een ‘List’ uitspugen doet een AI dat nu in enkele seconden. Doordat ik weet hoe ik het had gedaan kan ik dat heel doelgericht prompted waardoor het vrij feilloos gaat.

De AI geneuzel van Apple heb ik allang opgegeven.
Cursor had ik nog niet geprobeerd, via Visual Studio Code heb ik nog wel eens problemen met nieuwe bestanden die ik aanmaak in VS Code voor het project, die dan vervolgens niet in Xcode geïndexeerd worden. Je blijft maar switchen tussen IDE's, minder praktisch... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoniq
Gr4mpyC3t schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Cursor had ik nog niet geprobeerd, via Visual Studio Code heb ik nog wel eens problemen met nieuwe bestanden die ik aanmaak in VS Code voor het project, die dan vervolgens niet in Xcode geïndexeerd worden. Je blijft maar switchen tussen IDE's, minder praktisch... :)
Cursor is next level itt VS Code. Als VS Code veteraan ben ik intussen dus wel volledig over op Cursor. Het werkt echt heel goed. Volledige file toegang (dus ook om denken dat je vaak in git commit of in ieder geval staged.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
xoniq schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:48:
[...]

Cursor is next level itt VS Code. Als VS Code veteraan ben ik intussen dus wel volledig over op Cursor. Het werkt echt heel goed. Volledige file toegang (dus ook om denken dat je vaak in git commit of in ieder geval staged.
Inmiddels totaal offtopic, maar desondanks thanks voor de tip! Ik ga eens kijken of Cursor iets is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:42
[...]

Volgens wat we nu al weten zal de Air inferieure hardware hebben maar wel met een prijs tussen de normale en pro versies. Het zal wel gelijkaardig zijn als de galaxy s25 edge, al heeft die wel nog 2 camera’s en de air 1. Enkel mensen die absoluut een dun toestel willen en daardoor mindere hardware maar mét prijskaartje ok vinden, is het een goede koop. Meeste reviewers vinden wel de s25 edge waste of money.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Vraag mij af of het voor een groot deel van de gebruikers nog iets uit maakt. Geloof bijvoorbeeld niet dat ik meer dan 10% van de power van de 16Pro daadwerkelijk gebruik voor een paar nieuws-apps en het lezen van Tweakers… de rest is eigenlijk zware overkill.

Maar las al ergens dat Apple daar ook rekening mee houdt en dat ze verwachten dat de Air maar iets van 10% van de totale sales zal worden. Ik denk dat het meer een oefenproject is voor Apple om straks met een Fold te komen die niet dikker is dan een huidige iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Pufster schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Volgens wat we nu al weten zal de Air inferieure hardware hebben maar wel met een prijs tussen de normale en pro versies. Het zal wel gelijkaardig zijn als de galaxy s25 edge, al heeft die wel nog 2 camera’s en de air 1. Enkel mensen die absoluut een dun toestel willen en daardoor mindere hardware maar mét prijskaartje ok vinden, is het een goede koop. Meeste reviewers vinden wel de s25 edge waste of money.
Het stelt Apple ook wel weer in staat om te experimenteren met hardware. Wellicht zien we bepaalde implementaties uit de iPhone Air later terug op de andere modellen. Vanuit die optiek lijkt het me een interessant model dat gekocht kan worden door mensen die het sowieso wel zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Pufster schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:56:
[...]

Android dus dat is überhaupt geen keuze voor mij, ik vind inferieure hardware prima, we roepen al jaren dat de ontwikkeling eruit is dus als een iPhone 17 Air de hardware heeft van een 15 of 16 vind ik dat helemaal prima, enkele camera is ook zat, ik schiet weer op film sinds een tijdje en voor de snelle kiekjes gebruik ik nu de andere twee objectiefjes ook al niet.

Dus voelt wel alsof ik precies de doelgroep ben, bring it on! (Al is dat niet deze Keynote natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik ben vooral benieuwd naar de stroomlijning van de interfaces over alle hardware heen. Benaming gelijktrekken is al een mooie eerste stap. Ik hoop alleen wel dat het iets meer is dan een andere skin.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Laatst online: 00:29
Zouden komende week nou ook de nieuwe Airtags gelanceerd worden? Zit ik op te wachten.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdbw_viJrt6vGA9mUjz7ZjWHWzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjcGDNTfwhXjyLXnZnVkyHck.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zegt wel het één en ander over de UI.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

@THE_BASE

Dit wordt het min of meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hé gadver. Ik vind die vierkante icoontjes maar dan met een iets rondere radius voor de hoeken echt heel lelijk.

Ik hoop er stiekem nog steeds op dat we gewoon ronde iconen krijgen zoals in VisionOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Donstil schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:27:
Hé gadver. Ik vind die vierkante icoontjes maar dan met een iets rondere radius voor de hoeken echt heel lelijk.

Ik hoop er stiekem nog steeds op dat we gewoon ronde iconen krijgen zoals in VisionOS.
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Dat afgeronde lijkt nergens naar. Als je consistent wil zijn en één designlanguage wil spreken, dan maak je ze gewoon rond.

Ik heb het idee dat de afgeronde vierkantjes die ze bij FPT na het aanklikken van een submenu hebben gezien, gewoon een bug was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisdn schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Vraag mij af of het voor een groot deel van de gebruikers nog iets uit maakt. Geloof bijvoorbeeld niet dat ik meer dan 10% van de power van de 16Pro daadwerkelijk gebruik voor een paar nieuws-apps en het lezen van Tweakers… de rest is eigenlijk zware overkill.
Same here, nu verplicht voor m’n gevoel een Pro, want ik wil high-end. Maar die Air voelt ook high-end, maar dan met mindere specificaties.

Ik weet alleen niet of ‘ie echt Air zou gaan heten, bij MacBooks is dat natuurlijk de onderkant van de productlijn.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:57:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gevoel. Dat afgeronde lijkt nergens naar. Als je consistent wil zijn en één designlanguage wil spreken, dan maak je ze gewoon rond.

Ik heb het idee dat de afgeronde vierkantjes die ze bij FPT na het aanklikken van een submenu hebben gezien, gewoon een bug was.
Ja ik zag na het posten pas dat dit gewoon die oude video weer was. Ik keek het en dacht “maar dit komt mij zo bekend voor” 😆

Er is weer hoop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Even terugkomend op iPhone 17 Air: MacRumors meldt dat deze een ProMotion 120Hz display krijgt met AOD. Er zijn echter ook geruchten dat de iPhone 17 Air 120Hz krijgt zonder ProMotion en dus zonder AOD.

https://www.macrumors.com...romotion-rumors-disputed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:08:
Even terugkomend op iPhone 17 Air: MacRumors meldt dat deze een ProMotion 120Hz display krijgt met AOD. Er zijn echter ook geruchten dat de iPhone 17 Air 120Hz krijgt zonder ProMotion en dus zonder AOD.

https://www.macrumors.com...romotion-rumors-disputed/
Ik verwacht niet dat Apple nieuwe iPhones op WWDC gaat aankondigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Het was ook een zijspoor, on-topic dan maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Hier word ik niet blij van:

https://9to5mac.com/2025/...-as-legal-battle-heats-up

Hoop niet dat Apple per de volgende release op de slooptour gaat, in opdracht van de EU. Ik wil een iPhone, juist omdat het goed werkt in het ecosysteem. Als we straks een mooi uiterlijk, maar amper (nieuwe) functies hebben, word ik daar niet blij van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:18:
Hier word ik niet blij van:

https://9to5mac.com/2025/...-as-legal-battle-heats-up

Hoop niet dat Apple per de volgende release op de slooptour gaat, in opdracht van de EU. Ik wil een iPhone, juist omdat het goed werkt in het ecosysteem. Als we straks een mooi uiterlijk, maar amper (nieuwe) functies hebben, word ik daar niet blij van.
Ik word een beetje moe van de EU. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
THE_BASE schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Ik word een beetje moe van de EU. :(
Nee, joh! We willen juist nog veel meer EU! Kijk maar naar de peilingen.

Maar even serieus: wat heb je straks aan een iPhone als je er niks mee kan? Dan koopt toch niemand meer zo’n ding? Ik kies juist voor Apple omdat alles meestal lekker samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:46:
[...]

Nee, joh! We willen juist nog veel meer EU! Kijk maar naar de peilingen.

Maar even serieus: wat heb je straks aan een iPhone als je er niks mee kan? Dan koopt toch niemand meer zo’n ding? Ik kies juist voor Apple omdat alles meestal lekker samenwerkt.
Volgens ingewijden moeten we zo weinig mogelijk producten van Amerikaanse bedrijven kopen. Op deze manier gaat dat wel lukken. Zit ik hier straks met een Koreaans stuk plastic. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Mocht iemand aankomende tijd nog iets in Den Haag willen kopen:

Apple Provides Update on Store Closure in the Netherlands
https://www.macrumors.com...-den-haag-reopening-date/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Mog schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:11:
[...]

Hoezo niet? De iPhone 3G (2e iPhone), iPhone 3GS en iPhone 4 zijn allemaal op de WWDC aangekondigd. De kans dat ze het nu doen is klein, maar ze hebben het vaker gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
ThomasG schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:32:
[...]
Hoezo niet? De iPhone 3G (2e iPhone), iPhone 3GS en iPhone 4 zijn allemaal op de WWDC aangekondigd. De kans dat ze het nu doen is klein, maar ze hebben het vaker gedaan.
Omdat er geen berichten zijn vanuit de toeleveringsketen dat een nieuw toestel überhaupt al in massaproductie is gegaan. Begint meestal half juni of juli.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:50
Geweldig stuk van Sebastiaan de With met mockups voor het nieuwe design en zijn gedachtegang erbij.

https://www.lux.camera/physicality-the-new-age-of-ui/

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:30
Present as maandag. Ben weer benieuwd!

Onderstaande wel een leuke ‘analyse’:

https://m.youtube.com/wat...Cq_Po&pp=0gcJCdgAo7VqN5tD

Lijkt mij dat Apple inderdaad wel iets meer kan upscalen aan de software kant. Die marginale updates van alle hardware elk jaar hebben we nou wel eens gezien.. maarja op software is natuurlijk minder te verdienen :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Volgens Gurman een nieuw likje verf, dezelfde vorm icoontjes en 3 apps die compleet op de schop gaan.

Weinig nieuwe functies, AI blijft jaren achterlopen. Ik weet dat het nieuwe lay-out vast indrukwekkend wordt, maar overall wordt het denk ik wel een niet al te indrukwekkende Keynote.

https://archive.is/7QhnQ

Mijn voorspelling: Apple krijgt een tegenvallend jaar. 2025 is zeker niet het jaar van Apple. Jammer, want ik ben natuurlijk best wel een fan boy. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:37:
Mijn voorspelling: Apple krijgt een tegenvallend jaar. 2025 is zeker niet het jaar van Apple. Jammer, want ik ben natuurlijk best wel een fan boy. ;)
Q1 2025 was wederom een record in zowel winst als omzet, dus “2025 is zeker niet het jaar van Apple” moeten we wel even met een korreltje zout nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Nu ben ik niet zo thuis in AI en gebruik het hoofdzakelijk om eens een foto op te poetsen en regelmatig ChatGPT privé en voor werk. Ik lees vaak (vooral op de frontpage) dat Apple heel erg achterloopt op AI-gebied. Maar waar zijn de andere fabrikanten dan echt beter in met AI?

(Echt een oprechte vraag, ik zit heel erg in een Apple bubbel en de enige mensen die ik dichtbij heb met Android-toestellen weten niet eens wat AI is, laat staan ze mij uit kunnen leggen wat hun toestellen dan beter zouden kunnen…).

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 06-06-2025 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:13:
Nu ben ik niet zo thuis in AI en gebruik het hoofdzakelijk om eens een foto op te poetsen en regelmatig ChatGPT privé en voor werk. Ik lees vaak (vooral op de frontpage) dat Apple heel erg achterloopt op AI-gebied. Maar waar zijn de andere fabrikanten dan echt beter in met AI?

(Echt een oprechte vraag, ik zit heel erg in een Apple bubbel en de enige mensen die ik dichtbij heb met Android-toestellen weten niet eens wat AI is, laat staan ze mij uit kunnen leggen wat hun toestellen dan beter zouden kunnen…).
Dat ligt eraan vanaf welke kant je er naar kijkt, van alle AI zaken die ze aangekondigd hebben in 2024 is vrijwel alles uitgebracht behalve de Siri upgrade en daar lijkt nu iedereen zich op te willen focussen. Vooral op de FrontPage is dat als een gewilde stok om mee te slaan.

Apple heeft als rem dat ze de eerste laag om device willen doen, daarin lopen ze voorop maar daardoor ook gelijk weer achter.

Je ziet heel erg dat al die modellen goed zijn in bepaalde zaken, google heeft nu het video gedeelte weer afgetroefd met Veo3, maar gemini zelf is weer niet zo indrukwekkend, openAI heeft goeie LLM’s maar laat het op video en foto weer wat liggen, Adobe AI is goed in het foto gedeelte, enz.

Er is nu niet een AI waarvan je kunt zeggen dat die echt voorop loopt in alles en de rest dus achterloopt, het is continu een beetje stuivertje wisselen. Maar als totaal pakket zit Apple zeker niet in de top3, zoveel is wel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:27:
[...]

Dat ligt eraan vanaf welke kant je er naar kijkt, van alle AI zaken die ze aangekondigd hebben in 2024 is vrijwel alles uitgebracht behalve de Siri upgrade en daar lijkt nu iedereen zich op te willen focussen. Vooral op de FrontPage is dat als een gewilde stok om mee te slaan.

Apple heeft als rem dat ze de eerste laag om device willen doen, daarin lopen ze voorop maar daardoor ook gelijk weer achter.

Je ziet heel erg dat al die modellen goed zijn in bepaalde zaken, google heeft nu het video gedeelte weer afgetroefd met Veo3, maar gemini zelf is weer niet zo indrukwekkend, openAI heeft goeie LLM’s maar laat het op video en foto weer wat liggen, Adobe AI is goed in het foto gedeelte, enz.

Er is nu niet een AI waarvan je kunt zeggen dat die echt voorop loopt in alles en de rest dus achterloopt, het is continu een beetje stuivertje wisselen. Maar als totaal pakket zit Apple zeker niet in de top3, zoveel is wel zeker.
Misschien ben ik te ouderwets met de gedachte schoenmaker hou je bij je leest…. Apple koop ik voor de hardware en het besturingssysteem. Voor LLM pak ik OpenAI en om een foto te maken Midjourney. En… dat kan allemaal met een iPhone 🤓

Het moet gewoon nog in m’n systeem komen allemaal als het wat meer is ingebouwd zonder erover na te hoeven denken. Priority meldingen bijvoorbeeld vind ik best handig. Maar heb ze al weken niet meer gezien, geen idee waar dat aan ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 06-06-2025 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:33:
[...]

Misschien ben ik te ouderwets met de gedachte schoenmaker hou je bij je leest…. Apple koop ik voor de hardware en het besturingssysteem. Voor LLM pak ik OpenAI en om een foto te maken Midjourney. En… dat kan allemaal met een iPhone 🤓
Ja, eens. Maar de toekomst van AI zit wel in een veel diepere integratie met je besturingssysteem. Voor velen is het belangrijkste OS dat ze gebruiken het OS op hun smartphone. Voor Apple zit er daarom niets anders op dan het wiel zelf uit te vinden, want het openbreken voor derden willen ze (terecht) niet.

Daarom is het wat mij betreft wél relevant wat Apple gaat doen in de AI-space.

Voor nu is wat jij omschrijft overigens voor mij ook nog prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
@Donstil @Dennisdn
Ik baseer me op dit artikel: https://qz.com/apple-stoc...-google-amazon-1851782680

Apple presteert momenteel het slechtst van de Magnificent 7 en daarmee zeg ik dat Apple een hoop tegenslagen heeft dit jaar: ernstig achterlopen op AI, veel gebruikers die klagen over iOS 18, gedoe met Donald Trump over eventuele tarieven (die wereldwijd voor een prijsverhoging gaat zorgen). De Vision Pro heeft volgens mij veel te weinig liefde gekregen.

Qua teksten schrijven en dergelijke ben ik tegen AI, omdat de resultaten niet geweldig zijn. Maar als ik met mijn S25 Ultra naar nu.nl ga en een willekeurig artikel pak, kan ik die met AI in het Nederlands laten samenvatten. Met iOS kan dat niet, alleen in het Engels.

Apple Intelligence werkt nog steeds niet in het Nederlands. Siri kan niet zoeken wanneer er een concert is en dat in mijn agenda zetten. Gemini kan dat wel. Met name hoe intelligent Siri is, is echt vreselijk. Het zit er al jaren in, maar het heeft niet veel liefde gekregen.

Als ik weer een vraag krijg: “Would you like me to use ChatGPT for that”, doe ik haar al na met een zeikerig stemmetje. Als Apple geen eigen integratie kan doen, kunnen ze dan alsjeblieft Siri koppelen aan een ChatGPT of Gemini API of zo? Zodat ze meer kan dan nu. Ze is nu zo dom als een zak met aardappelen.

Ook het bewerken van foto’s met AI is vreemd. Probeer maar eens wat uit je hand ‘weg te toveren’. Op de S25 Ultra ziet het er redelijk uit. Apple laat het lijken alsof je uit een vuurwerkongeluk komt.

Geloof me: ik hou van Apple’s ecosysteem en het werkt allemaal mooi, maar qua functionaliteit staan we stil. En als ze dan door de DMA in Europa functies gaan schrappen, vraag ik me at wat er overblijft.

Vandaar dat ik zeg: Apple heeft betere tijden gekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het enige wat ik handig zou vinden is ChatGTP in de Spotlight kunnen gebruiken. Dan hoef ik geen app op te starten en kan ik direct mijn vraag stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
THE_BASE schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:09:
Het enige wat ik handig zou vinden is ChatGTP in de Spotlight kunnen gebruiken. Dan hoef ik geen app op te starten en kan ik direct mijn vraag stellen.
En zo komen we op mijn punt: diepe integratie van AI in een besturingssysteem is handig. Een halfbakken oplossing is niet goed genoeg.

Maandag zal ik heus weet cheerleaden en reacties posten: “Oooooh! Dat ziet er mooi uit!” Maar je kan niet fullblown Apple fanboy zijn, zonder te zien dat ze op een achterstand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:16:
[...]

En zo komen we op mijn punt: diepe integratie van AI in een besturingssysteem is handig. Een halfbakken oplossing is niet goed genoeg.

Maandag zal ik heus weet cheerleaden en reacties posten: “Oooooh! Dat ziet er mooi uit!” Maar je kan niet fullblown Apple fanboy zijn, zonder te zien dat ze op een achterstand staan.
Had je in dit geval dan liever geen AI-integratie totdat het voldoende doorontwikkeld zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:34:
[...]

Had je in dit geval dan liever geen AI-integratie totdat het voldoende doorontwikkeld zou zijn?
Waarom, je hebt er nu toch ook geen last van?

Als Engels je native language is dan is Apple AI prima nuttig genoeg om niet in de weg te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Als Engels je native language is dan is Apple AI prima nuttig genoeg om niet in de weg te zitten.
Het is leuk, maar Genmoji en zulke zaken hadden voor mij niet per se gehoeven. Ik had liever gezien dat ze ChatGPT of Gemini hadden geïntegreerd om bijvoorbeeld wél uit te zoeken wanneer mijn favoriete artiest optreedt en dat in mijn agenda te zetten. Of bijvoorbeeld een Nederlandse tekst wel kunnen samenvatten. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Samsung heeft ook geen eigen AI en gebruikt ook Gemini. Apple moet dat toch ook kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:46:
[...]

Het is leuk, maar Genmoji en zulke zaken hadden voor mij niet per se gehoeven. Ik had liever gezien dat ze ChatGPT of Gemini hadden geïntegreerd om bijvoorbeeld wél uit te zoeken wanneer mijn favoriete artiest optreedt en dat in mijn agenda te zetten. Of bijvoorbeeld een Nederlandse tekst wel kunnen samenvatten. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Samsung heeft ook geen eigen AI en gebruikt ook Gemini. Apple moet dat toch ook kunnen?
Er is wel iets, maar ik gebruik het nooit dus weet niet hoe het in de praktijk werkt. Dit staat tussen mijn Instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie5wOmFGzocPu_eCn2dtpAtynlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUnQxoqItTQmH7z08mov69qV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Geen idee waarom, daarom stel ik de vraag ook aan @Dennisweb. :)

Persoonlijk vind ik het vooral interessant dat Apple iets doet wat het tot nu toe nooit op deze schaal heeft gedaan: technologie implementeren waarvan het nog niet duidelijk is hoe het op de beste manier ingezet kan worden.

Ik heb er zelf geen last van, maar krijg wel de indruk dat dit gerommel met Apple Intelligence iets doet met het imago dat ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]
Ik had liever gezien dat ze ChatGPT of Gemini hadden geïntegreerd om bijvoorbeeld wél uit te zoeken wanneer mijn favoriete artiest optreedt en dat in mijn agenda te zetten. Of bijvoorbeeld een Nederlandse tekst wel kunnen samenvatten. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Samsung heeft ook geen eigen AI en gebruikt ook Gemini. Apple moet dat toch ook kunnen?
Apple kan dat ook, maar zoals ik eerder al zei Apple wil het (eerst) on device doen, Samsung sluist alles door naar Google en daar zou ik als gebruiker niet blij mee zijn.
[...]

Het is leuk, maar Genmoji en zulke zaken hadden voor mij niet per se gehoeven.
Maar dan gebruik je het toch niet? Zit niet in de weg en wordt ook nergens opgedrongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Apple kan dat ook, maar zoals ik eerder al zei Apple wil het (eerst) on device doen, Samsung sluist alles door naar Google en daar zou ik als gebruiker niet blij mee zijn.

[...]

Maar dan gebruik je het toch niet? Zit niet in de weg en wordt ook nergens opgedrongen.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde meer dat ik liever een tekstsamenvatting in het Nederlands had gehad, dan de spielerij met emoji's. ;)

Die ChatGPT extension ga ik eens proberen. Ik wil een slimmere iPhone. :D

Edit: die stond dus al aan. Als je op de iPhone vraagt wanneer Sabrina Carpenter haar laatste song heeft uitgebracht, krijg je de vraag: “Would you like to use ChatGPT for that?”

Doe je dat op de S25 Ultra, dan doet hij een Google Search en vertelt hij dat het gisteren was en deze single ‘Manchild’ heet.

Nu ben ik totaal geen Samsung fanboy, maar het laat wel zien op welke manier Apple het ook kan integreren. After all, Samsung gebruikt ook maar een Gemini integratie. Apple zou hetzelfde kunnen doen met ChatGPT.

[ Voor 30% gewijzigd door Dennisweb op 06-06-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik bedoelde meer dat ik liever een tekstsamenvatting in het Nederlands had gehad, dan de spielerij met emoji's. ;)
Ah zo, ja we zijn als Nederlandse markt/taal regio simpelweg niet belangrijk genoeg voor Apple. Blijft regelmatig jammer.
[...]

Edit: die stond dus al aan. Als je op de iPhone vraagt wanneer Sabrina Carpenter haar laatste song heeft uitgebracht, krijg je de vraag: “Would you like to use ChatGPT for that?”

Doe je dat op de S25 Ultra, dan doet hij een Google Search en vertelt hij dat het gisteren was en deze single ‘Manchild’ heet.

Nu ben ik totaal geen Samsung fanboy, maar het laat wel zien op welke manier Apple het ook kan integreren. After all, Samsung gebruikt ook maar een Gemini integratie. Apple zou hetzelfde kunnen doen met ChatGPT.
Maar ChatGPT is geen zoek machine, dat is een LLM, Gemini is ook Google integratie. Daar ligt het verschil.

ChatGPT kan wel zoeken tegenwoordig maar dan gaat je data natuurlijk weer een laag verder. Iets waar ze voor nu niet voor gekozen hebben.

Ik zie dan liever Perlexity integratie dan Gemini of CharGPT zoeken via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
[...]

Ah zo, ja we zijn als Nederlandse markt/taal regio simpelweg niet belangrijk genoeg voor Apple. Blijft regelmatig jammer.
[...]

Maar ChatGPT is geen zoek machine, dat is een LLM, Gemini is ook Google integratie. Daar ligt het verschil.

ChatGPT kan wel zoeken tegenwoordig maar dan gaat je data natuurlijk weer een laag verder. Iets waar ze voor nu niet voor gekozen hebben.

Ik zie dan liever Perlexity integratie dan Gemini of ChatGPT zoeken via Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Donstil Absoluut. Dit is precies waar we elkaar vinden. ChatGPT, Gemini of Perplexity is mij om het even. Maar graag een slimme integratie in de OS zelf, in plaats van “Zal ik het voor je opzoeken via ChatGPT” is een beetje halfbakken.

En dat we niet zo belangrijk zijn qua Nederlands, is echt jammer. Hopelijk duurt het niet zolang als Apple Pay of QuickType.

We’ll see. Maar we zijn het met elkaar eens, hoor. Ik mis alleen de magie die Apple normaal wel heeft een beetje. Vind ik gewoon zonde. Dat is alles. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:47:
En dat we niet zo belangrijk zijn qua Nederlands, is echt jammer. Hopelijk duurt het niet zolang als Apple Pay of QuickType.
Of mijn Vision Pro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ja, dat ding heeft dringend heel veel liefde nodig. Las laatst een artikel dat veel mensen met de Vision Pro spijt hebben van hun aankoop. Snap ik wel. Ik kijk weleens in het Vision Pro topic hier, maar het is daar vrij dood. Zijn de ontwikkelingen echt zo traag?

De Vision Pro heeft wel de potentie wat moois te worden. Maar 4000 euro is veel geld als het niet doorontwikkeld wordt. Dat is wat ik bedoelde: Apple moet dringend weer mooie dingen gaan maken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
Ergens hoop ik nog op een aankondiging van een nieuwe AppleTV. Heb er eigenlijk eentje nodig voor de slaapkamer, maar om nu nog de hoofdprijs voor een 2022 model te betalen…. Een hele tijd waren de geruchten dat ie elk moment kon komen, maar die geruchten hoor ik nu al lang niet meer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisweb schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Ja, dat ding heeft dringend heel veel liefde nodig. Las laatst een artikel dat veel mensen met de Vision Pro spijt hebben van hun aankoop. Snap ik wel. Ik kijk weleens in het Vision Pro topic hier, maar het is daar vrij dood. Zijn de ontwikkelingen echt zo traag?
Ja opzich wel, ik gebruik hem voor 95% als content apparaat en dat is nog steeds wel erg gaaf, vooral de immersive video’s zijn ongeëvenaard op de markt. Het hele “Spatial computer” idee heb ik maanden geleden al losgelaten dus dat gebruik ik niet zo.

Daarom heb ik ook niet echt direct grote wensen, Naast de Nederlandse store beschikbaar hebben, nu betaal ik voor een aantal diensten dubbel en dat is toch zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Ja opzich wel, ik gebruik hem voor 95% als content apparaat en dat is nog steeds wel erg gaaf, vooral de immersive video’s zijn ongeëvenaard op de markt. Het hele “Spatial computer” idee heb ik maanden geleden al losgelaten dus dat gebruik ik niet zo.

Daarom heb ik ook niet echt direct grote wensen, Naast de Nederlandse store beschikbaar hebben, nu betaal ik voor een aantal diensten dubbel en dat is toch zonde.
Ik heb vanwege de Ménière en niet al te best zicht nog nooit zo’n Vision Pro op gehad. Maar Apple wilde er wel een spatial computer van maken. Het idee was dat je met de Vision Pro in een studeerkamer zou zitten achter je virtuele beeldschermen.

Maar voor nu heb ik het gevoel dat het voor velen een hebbeding dat in de kast ligt is geworden. Met uitzondering van mensen zoals jij. ;) Maar ook hier had ik meer van verwacht.

Als het aan mij ligt, zet Apple de Genmoji en andere gimmicks even op pauze om zich te focussen op bijvoorbeeld Siri en andere nuttige zaken. Ook qua stabiliteit. Dan kan Genmoji altijd nog. Ik snap Apple niet dat ze daar zo’n hoofdzaak van maken. Is dit echt het beste wat ze kunnen doen?

Ze zijn een ‘3 trillion company’, maar worden afgetroeft op veel vlakken en ik heb echt het gevoel dat daar iets achter de schermen niet helemaal lekker gaat. Dat vind ik gewoon onwijs jammer. Apple is voor mij altijd het beste van het beste. Maar iOS 18 en Apple Intelligence zijn het gewoon niet.

Dus ik hoop dat iOS 19 in ieder geval een stukje stabieler wordt en een nieuw likje verf is ook altijd leuk. Hopelijk zullen veel mensen dat goed genoeg vinden. Anders zie ik het wat somber in dit jaar. Ik zeg niet dat ik Apple de rug toe zal keren. Maar je kan als tech fan ook credits geven aan andere bedrijven, als ze het beter dan Apple doen.

Het is wel echt een iOS probleem. Apple Intelligence staat op mijn Mac niet eens aan (mede door ontbrekende iPhone Mirroring). Maar de Mac is geweldig om mee te developen en video’s te encoden voor mijn Visual Radio. Echt een powerhouse. De iPad gebruik ik niet, alleen voor Home Assistant aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Benieuwd of ik morgen om deze tijd met een daily driver zit vol bugs… want neem gewoon weer de gok natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Leuke dag! Wel sinds tijden weer eens nieuwsgierig naar deze WWDC, normaliter denk ik ‘het zal wel’, maar nu toch wel benieuwd wat er van al die geruchten klopt. Heb wel zin in een nieuw OS op m’n devices.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:49:
Benieuwd of ik morgen om deze tijd met een daily driver zit vol bugs… want neem gewoon weer de gok natuurlijk :+
Uiteraard. Vanaf vanavond 4 maanden de stabiliteit van een Android :+ #ZinAn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:06
Zeker weten! Ik ook! .”#zinin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:04
good morning

De hype begint nu wel te komen, het heeft even geduurd maar beter laat dan nooit.
Ik kijk het meest uit naar de nieuwe UI, het mag toch wel eens anders.
Straks voor de zekerheid wat backups maken zodat de beta er direct op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:17:
good morning

Straks voor de zekerheid wat backups maken zodat de beta er direct op kan.
Altijd een goeie tip, en maak dan voor de zekerheid een iTunes/Finder back-up geen iCloud back-up die wordt overschreven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
Donstil schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:22:
[...]

Altijd een goeie tip, en maak dan voor de zekerheid een iTunes/Finder back-up geen iCloud back-up die wordt overschreven :)
Dat is ondertussen al standaard practice bij mij, maar wel een goede tip voor anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:24:
[...]

Dat is ondertussen al standaard practice bij mij, maar wel een goede tip voor anderen.
Ja daarom, morgen regent het weer “hoe ga ik terug” vragen in het iOS 19/26 topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:39
Haha nou moet zeggen, zal vast wel mee vallen denk ik. ik heb ook sinds ios11 tot 15 developer beta's gedraaid(Op werk telefoon dan)
Moet zeggen draaide eigenlijk altijd prima, en nooit echt gekke fratsen gehad.

Ik ben er mee gestopt, aangezien het mij niet meer boeit al die nieuwe functies. Zelfs vorig jaar de WWDC stopgezet met kijken, omdat het zo saai was voor mij doen(Extreem vrolijk als of ze een pilletje genomen hadden over ai functies als Genmoji enzo)
En ook sowieso hoe vaak ze ai wel niet zijden, jezus dat was het meest uitgesproken woord van die hele presentatie volgens mij :+ .
Wou wellicht vanavond wel weer kijken, maar ligt er aan blijft er niet voor thuis. Ga wellicht nog na me pa toe en bbq aan en lekker eten(Vind ik leuker dan zo keynote kijken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Haha nou moet zeggen, zal vast wel mee vallen denk ik. ik heb ook sinds ios11 tot 15 developer beta's gedraaid(Op werk telefoon dan)
Moet zeggen draaide eigenlijk altijd prima, en nooit echt gekke fratsen gehad.
Haha iOS 11, ik draaide al bèta’s toen het nog PhoneOS was. Slotje koken bij iemand in zijn Xcloud account zodat je iris geregistreerd was, bèta’s van torrent sites halen. Echt pionieren altijd.

Deed je een update naar een nieuwe beta, op vakantie, en was twee weken je camera onbruikbaar.

Of had je ff een avondje geen internet en verliep je beta en was je toestel een baksteen.

Leuke tijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:39
Donstil schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
[...]

Haha iOS 11, ik draaide al bèta’s toen het nog PhoneOS was. Slotje koken bij iemand in zijn Xcloud account zodat je iris geregistreerd was, bèta’s van torrent sites halen. Echt pionieren altijd.

Deed je een update naar een nieuwe beta, op vakantie, en was twee weken je camera onbruikbaar.

Of had je ff een avondje geen internet en verliep je beta en was je toestel een baksteen.

Leuke tijden :)
Haha ik ben pas begonnen later, dat je beta profiel maar van 1 of andere site moest plukken :+ (Als je zelf geen developer was).
Aan einde van de presentatie je rot zoeken, en dan vond je een site. En dan hoopte je maar dat het te vertrouwen was :+ .

Ik denk dat het ios11 was, geen idee precies meer verder :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:39:
[...]

Haha ik ben pas begonnen later, dat je beta profiel maar van 1 of andere site moest plukken :+ (Als je zelf geen developer was).
Aan einde van de presentatie je rot zoeken, en dan vond je een site. En dan hoopte je maar dat het te vertrouwen was :+ .

Ik denk dat het ios11 was, geen idee precies meer verder :).
Haha ja dat was ook grappig ja, iedereen die udid site refreshen.

Vond sowieso de keynote tijd van vroeger wel grappiger, de livechat van Macrumors volgen gaf toch meer sfeer dan gewoon maar een livestream aanzetten. “Steve zegt nu iets over een internet communicator”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Donstil schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Enige waar ik tegenwoordig nog huiverig voor ben zijn de bank-apps. Keer was het zo verneukt dat ik uit veiligheidsoverwegingen door ING werd geblokkeerd en 3 weken offline was en mijzelf 3x op ING kantoor moest identificeren dat ik toch echt ik was… Maargoed, dat is al heel wat jaartjes geleden inmiddels…

Op m’n iPad durf ik het nog niet meteen aan omdat ik die tegenwoordig gebruik voor werk ipv MacBook en wacht ik eerst op jullie ervaringen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 09-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:06
Ik heb wel eens de beta gedraaid toen ik op vakantie ging, en inderdaad de camera het niet deed. Gelukkig maar een weekje ofzo.. toen in 1 of ander vaag internet café in Thailand de volgende beta binnengehaald. Vond m’n toenmalige vriendin erg gezellig…… haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-10 10:03

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Zouden we een paar nieuwe Apple watch kunnen verwachten vb. Ultra 3 en se3? Zou oprecht wel mooi zijn. De beta ga ik ook niet wagen door de bankapps :(.

Shit happens yk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:20:
Zouden we een paar nieuwe Apple watch kunnen verwachten vb. Ultra 3 en se3? Zou oprecht wel mooi zijn. De beta ga ik ook niet wagen door de bankapps :(.
Die kans is nihil. Het is een developers conference. Er wordt vrijwel nooit hardware gepresenteerd. Soms bij nieuwe platformen of als het hardware specifiek voor developers is. De nieuwe Apple Watches kan je in september verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Geen "one more thing"? ;)

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dennisdn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Enige waar ik tegenwoordig nog huiverig voor ben zijn de bank-apps. Keer was het zo verneukt dat ik uit veiligheidsoverwegingen door ING werd geblokkeerd en 3 weken offline was en mijzelf 3x op ING kantoor moest identificeren dat ik toch echt ik was… Maargoed, dat is al heel wat jaartjes geleden inmiddels…

Op m’n iPad durf ik het nog niet meteen aan omdat ik die tegenwoordig gebruik voor werk ipv MacBook en wacht ik eerst op jullie ervaringen :P
Haha ja das ook mooi, ik wacht meestal even een dagje met mijn iPad.
Dan kan ik toch nog bij mijn rekeningen mocht de app niet werken op iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Misschien zien we nog iets terug van een 'Home Hub'-achtig device dat naar verluid op een nieuw besturingssysteem draait. Zoiets past wel bij het WWDC. Ook de Vision Pro en de transitie naar Apple Silicon zijn op het WWDC aangekondigd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mog schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Die kans is nihil. Het is een developers conference. Er wordt vrijwel nooit hardware gepresenteerd. Soms bij nieuwe platformen of als het hardware specifiek voor developers is. De nieuwe Apple Watches kan je in september verwachten.
Apple Watches gaan hier niet komen inderdaad maar Vrijwel nooit klopt dan ook weer niet.
We hebben de laatste jaren best wat hardware releases gehad, ook die niet voor developers bestemd waren.

15” MacBook Air en Mac Studio als recentste voorbeeld, maar ook de HomePod kwam op WWDC.
Apple Silicon en de Vision Pro natuurlijk ook, al zou je die twee dingen ook nog wel onder “voor developers bestemd” kunnen scharen. En vroeger de iPhone’s.

Ik zou zo 1.2.3 niet weten waar ze vanavond mee komen maar hopen kunnen we dus altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
ChrisM schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:16:
Ik heb wel eens de beta gedraaid toen ik op vakantie ging, en inderdaad de camera het niet deed. Gelukkig maar een weekje ofzo.. toen in 1 of ander vaag internet café in Thailand de volgende beta binnengehaald. Vond m’n toenmalige vriendin erg gezellig…… haha
Haha ja mooie tijd was dat.

Ik heb wel eens in de lobby van ons Hotel met mijn MacBook een nieuwe beta torrent zitten downloaden, welke steeds naar 0 KB/s weg zakte, kwam uiteindelijk de manager of ik dat was want het monitoring systeem schakelde steeds in op het gebruik van torrents 8)7 Uiteindelijk via een MC Donalds een paar duren verder kunnen afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Betekent dus wachten....

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
Dennisdn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:14:
[...]

In de 7 jaar dat ik nu beta's download heb ik nog nooit problemen gehad met bankapps, is dat iets specifieks aan 1 bepaalde bank?
Ik heb zowel bij ING (België) als belfius gezeten en beide apps bleven gewoon werken, al blijf ik wel op mijn hoede en wacht ik altijd met de iPad te update voor het geval dat een app niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
AppleFan2007 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:50:
[...]

In de 7 jaar dat ik nu beta's download heb ik nog nooit problemen gehad met bankapps, is dat iets specifieks aan 1 bepaalde bank?
Ik heb zowel bij ING (België) als belfius gezeten en beide apps bleven gewoon werken, al blijf ik wel op mijn hoede en wacht ik altijd met de iPad te update voor het geval dat een app niet meer werkt.
Dan heb je misschien geluk gehad, want het is zeker niet specifiek voor 1 bank, ik heb het bij de ABN-AMRO ook meermaals gehad dat deze niet wilde starten (of crashed tijdens gebruik) in de eerdere beta’s, zelfde voor mijn CreditCard app overigens en online zie je het ook veel.

Al is het allemaal wel een stuk stabieler geworden, we hebben nu sinds 2008 beta’s dus ik draai ze al 17 jaar inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-10 17:39

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

iOS 26 has been downloaded a BILLION times.

GOODMORNING.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Donstil schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Apple Watches gaan hier niet komen inderdaad maar Vrijwel nooit klopt dan ook weer niet.
We hebben de laatste jaren best wat hardware releases gehad, ook die niet voor developers bestemd waren.

15” MacBook Air en Mac Studio als recentste voorbeeld, maar ook de HomePod kwam op WWDC.
Apple Silicon en de Vision Pro natuurlijk ook, al zou je die twee dingen ook nog wel onder “voor developers bestemd” kunnen scharen. En vroeger de iPhone’s.

Ik zou zo 1.2.3 niet weten waar ze vanavond mee komen maar hopen kunnen we dus altijd.
Ja, maar hardware op de WWDC is toch altijd van een nieuwe categorie en vaak ook relevant voor developers? De MacBook Air had nog nooit een 15" variant gehad. De Mac Studio is voor kleine zelfstandigen/professionals. De Vision Pro en Apple Silicon zijn nieuwe platformen en dus relevant voor developers.

Er gaan geruchten over een nieuw homeOS. Het zou me niet verbazen als daar hardware bij zit. Of ze gaan Apple TV en HomePods krijgen hetzelfde OS. Dat zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Het is volgens mij voor het eerst dat alle geruchten wijzen op enkel en alleen software, maar het zou mij inderdaad ook niet verbazen als er iets van hardware is. Het hoeft niet gelijk een heel nieuw product te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Aan de ene kant ging ik er wel vanuit dat ze met dat homepod-device zouden gaan komen nu, waarom zouden ze anders homeOS hebben vastgelegd… aan de andere kant had ik dan afgelopen weken wellicht al wat meer leaks uit de leveranciersketen verwacht…

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 09-06-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mog schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Ja, maar hardware op de WWDC is toch altijd van een nieuwe categorie en vaak ook relevant voor developers? De MacBook Air had nog nooit een 15" variant gehad. De Mac Studio is voor kleine zelfstandigen/professionals. De Vision Pro en Apple Silicon zijn nieuwe platformen en dus relevant voor developers.

Er gaan geruchten over een nieuw homeOS. Het zou me niet verbazen als daar hardware bij zit. Of ze gaan Apple TV en HomePods krijgen hetzelfde OS. Dat zou ook nog kunnen.
Een 15” variant van de Air is toch niet speciaal relevant voor developers? Of de HomePod ofz, kleine zelfstandige/professionals hoeven geen developers te zijn, enz.

Tuurlijk de WWDC is voor developers en ons enthousiasteling maar hardware is echt niet uitgesloten gezien het verleden, zeker niet nu we veel minder Keynote-presentaties hebben t.o.v vroeger.

Edit: Overigens bedoelen we dan de Keynote, de WWDC zelf is wel alleen voor developers, de Keynote is natuurlijk naast enthousiasteling en developers ook nog vooral voor journalisten.

[ Voor 8% gewijzigd door Donstil op 09-06-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Over de 15” air gesproken. Ze mogen wat mij betreft ook wel met de 15” iPad Pro komen, daar zit ik al jaren op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Als ze nou die geleakte homeOS tonen moeten ze toch een device hebben die dat kan draaien... Ennuh waarom zou apple gezegt hebben dat je een ipad niet meer kan gebruiken voor je smarthome?

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
t.w.e.a.k.e.r schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:15:
Als ze nou die geleakte homeOS tonen moeten ze toch een device hebben die dat kan draaien... Ennuh waarom zou apple gezegt hebben dat je een ipad niet meer kan gebruiken voor je smarthome?
Als je naar de nieuwe HomeKit-architectuur wil (Matter), dan kan enkel een HomePod of Apple TV nog dienen als hub, helaas. Zie: https://support.apple.com/en-us/102557

Maar eens hoor, als Apple vanavond met homeOS komt dan lijkt het me wel waarschijnlijk dat ze er ook hardware bij introduceren. Juist het WWDC is bij uitstek het moment om developers daarvoor te enthousiasmeren.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste