Smart Pending Sector blijft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 21:46
Mijn vraag

Ik heb een externe harde schijf van 5 TB. Sinds een maand blijft de C5: Pending Sector Count op 1 staan. Hij doet het voor de rest prima, geen langzame overdracht of iets dergelijke. Echter, blijf ik mij afvragen waarom de Pending Sector niet 0 wordt na onderstaande acties.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Windows 10 Pro
- WD Elements 5 TB
- CrystaldiskInfo
- CHKDSK, geen fouten
- HDDScan, geen fouten

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Een soft reset uitgevoerd;
- Een hard reset uitgevoerd met Windows schijf formatteren;
- Met Veracrypt de hele schijf versleuteld met de gedachte dat alle sectoren dan gelezen en geformatteerd worden.
- Veel files overgezet met bijna hele schijf vol 90%. Geen problemen

De Pending Sector blijft op 1. Het is niet meer geworden sinds de acties die ik heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjOSF4sSjnqgRzMlUwbfjjkrVbM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9L9Y0oouIf6xnhMe4yM5p4O2.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Eric_1993 op 31-05-2025 23:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Een pending sector is een sector die "unstable" is.
Als die succesvol gelezen wordt zal de firmware van de drive die remappen naar een reserve sector en wordt de "reallocated sector count" opgehoogd en wordt de "current pending sector count" verlaagt.

Als dat niet gebeurd dan houd dat in dat die sector nog niet gelezen is of de firmware is niet in staat de sector te remappen omdat het lezen niet meer lukt.

Het feit dat je "raw read errors" hebt is ook geen goed teken.

Je bent in ieder geval de data die in die sector staat kwijt, het probleem is dat je niet weet welke data dat is.
Dat hoeft niet perse een deel van een bestand te zijn.

Deze disk is een smr disk dus dit soort problemen was te verwachten.
smr disken zijn gewoon ondingen en mijn advies is "nooit gebruiken".

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:33
Misschien bevindt de sector zich niet binnen de partitie, als je bekend bent met Linux zou je eens de hele schijf kunnen overschrijven met dd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:37

MsG

Forumzwerver

Hoe heb je de schijf geformatteerd in Windows? Als je het vinkje "snelfformatteren" uitzet zou het volgens mij goed moeten gaan (duurt wel uren tot dagen). Zo zelf wel eens een pending sector weggekregen (en geen reallocated erbij).

[ Voor 6% gewijzigd door MsG op 01-06-2025 09:19 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik heb inderdaad het vinkje "snelformatteren" uitgezet voor het formatteren, duurde ook erg lang. Maar onlangs dat blijft de Current Pending Sector op 1.

Het is dat ik er gelukkig geen belangrijke bestanden op heb. Ik gebruik het af en toe voor overzetten van grote bestanden. Onlangs dat blijft alles normaal functioneren.

Wat kan ik anders doen om die "Current Pending Sector" weer op 0 te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Eric_1993 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 12:07:
Ik heb inderdaad het vinkje "snelformatteren" uitgezet voor het formatteren, duurde ook erg lang. Maar onlangs dat blijft de Current Pending Sector op 1
Wat kan ik anders doen om die "Current Pending Sector" weer op 0 te krijgen?
Het enige wat je zelf kan doen is de HDD een zogenaamde diagnostic zero-fill format te geven.
Zelf gebruik ik dit tool daar ook wel eens voor.
Lowvel : Low Level Format
Ook staan daar links naar de tools van de HDD fabrikanten zelf.
Dat heb ik zelf al zo vaak gedaan, ook met SSD's.
Sommige problemen met pending sectors of zogenaamde "soft-bad sectors" kunnen hiermee dan worden verholpen.
DataNumen: Hard vs Soft Bad Sectors in HDD: Different Causes and Solutions

En voor het "old school" knutsel werk: :P
Oude laptop HD shrinken / repair van bad sectors en WinXP

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 01-06-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Waarschijnlijk niets.
En je weet niet of alles gewoon blijft werken, je kunt zomaar corrupte bestanden hebben onder dat je dat weet.

Gewoon wegdoen die disk, het is en blijft een smr disk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Ben(V) schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:03:
Een pending sector is een sector die "unstable" is.
Als die succesvol gelezen wordt zal de firmware van de drive die remappen naar een reserve sector en wordt de "reallocated sector count" opgehoogd en wordt de "current pending sector count" verlaagt.

Als dat niet gebeurd dan houd dat in dat die sector nog niet gelezen is of de firmware is niet in staat de sector te remappen omdat het lezen niet meer lukt.

Het feit dat je "raw read errors" hebt is ook geen goed teken.

Je bent in ieder geval de data die in die sector staat kwijt, het probleem is dat je niet weet welke data dat is.
Dat hoeft niet perse een deel van een bestand te zijn.

Deze disk is een smr disk dus dit soort problemen was te verwachten.
smr disken zijn gewoon ondingen en mijn advies is "nooit gebruiken".
Ik begrijp dat het advies goed bedoelt is maar elke harde schijf kan mechanische problemen krijgen. Sterker nog, ik heb afgelopen maand 2 toevallig schijven van een 'NAS" type (CMR dus) moeten vervangen, terwijl bij controle van hetzelfde systeem een SMR schijf met 70.000 (!) power on hours nog perfect is. Voor cold strorage / archiving zijn die SMR schijven helemaal prima.

Heb je eenmaal pending sectoren dan is het logisch dat er ook read errors zijn opgetreden. De read error veroorzaakt immers de pending sector.

De oplossing voor de veiligheid die jij zoekt is niet schijf type x van merk y vermijden, maar altijd daadwerkelijke bescherming tegen bitrot inbouwen. Bijvoorbeeld via je filesystem (self healing), via software (snapraid, etc) of via je schijven (denk aan T10 DIF wat er tegenwoordig op zit bij SAS schijven).

@Eric_1993
Je kunt proberen de sector rechtstreeks te overschrijven. Via linux gaat dat makkelijker maar zou met windows ook moeten lukken met bijvoorbeeld hddscan.

Verder zoals gezegd erg goed in de gaten houden. Er zijn schijven die bijvoorbeeld 20-30 reallocated sectors krijgen en daarna 5 jaar probleemloos blijven werken. Zie je de aantallen enorm oplopen, dan is je schijf onbruikbaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:41
ATA secure erase, dan wist de HDD zichzelf vanuit de firmware.
Het is alleen een hels karweitje om het op te zetten als je niet bekend bent met linux en hdparm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik begrijp het advies om het niet te gebruiken, echter moet ik soms grote bestanden overzetten van een computer naar een andere die fysiek in een andere stad staat. Ik zie ook dat ze de 6 TB versie hebben, echter ben ik bang dat dat ook een SMR schijf is. Helaas kan ik dat niet achterhalen voordat ik het ga bestellen (wat bij interne schijven wel goed geregeld is).

Hetzelfde heb ik vaker meegemaakt bij het kopen van een externe schijf met voeding, die blijkt ook SMR te zijn en werkt tot nu toe prima. Hetzelfde model van 4 TB is geen SMR. Het gaat beide om dit model: https://tweakers.net/pric...-6tb-zwart/specificaties/

Na meer dan 30+ dagen gebruik is de Current Pending Sector niet opgelopen gelukkig. Ik zal er geen belangrijke gegevens opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:04
Zolang het aantal pending (en vervangen) sectoren niet oploopt zou ik me geen zorgen maken: in die hele 5 TB is één bestand beschadigd en als je alles goed hebt uitgevoerd staat dat ook nog op je backup.
Gewoon doorademen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Renault schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:44:
Zolang het aantal pending (en vervangen) sectoren niet oploopt zou ik me geen zorgen maken: in die hele 5 TB is één bestand beschadigd en als je alles goed hebt uitgevoerd staat dat ook nog op je backup.
Gewoon doorademen dus.
Stille datacorruptie is een lelijk kreng. In het geval van een harde schijf is het niet zo erg dan in vergelijk met een SSD. De kans dat sector wegvalt in je data is niet nul. Dit heeft te maken met wear leveling.

Maar dit kan ook gebeuren als het RAM foutief is. Ook stroomuitval bij SSD's kan dataverlies optreden door verdwenen sectoren. Belangrijke data zou je idealiter redundant in de cloud kunnen zetten. Privacy? Comprimeer ze en versleutel het.
Pagina: 1