Oude laptop HD shrinken / repair van bad sectors en WinXP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Ik heb een oude windows xp era laptop gekregen zonder hardeschijf. Nu heb ik nog een 1tb hardeschijf liggen, maar deze heeft een aantal bad sectors. Nu weet ik dat er software is waarmee ik de bad sectors kan bypassen oid, maar dan wordt de opslagcapaciteit dus wel kleiner. Nu vroeg ik mij af of ik ook via USB de hd aan mijn pc kan hangen, de bad sectors repareren/bypassen en dan vervolgens de HD in de laptop doen en daar windows XP op installeren. Alleen vraag ik me af als windows XP het opnieuw formatteert hij dan weer de hele opslagcapaciteit gebruikt inclusief de bad sectors. (dit hoop ik dus te voorkomen).

Leuk nostalgie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bad sectors repareren is vaak maar tijdelijk. Als de schijf fysiek beschadigd is, dan is het vaak het begin van het einde.
Je kunt een full format doen (geen quick format dus). Dat zal pogen sectoren te heralloceren. En wellicht is de schijf dan nog eventjes bruikbaar. De schijf zal niet perse kleiner worden omdat er reserve sectoren aanwezig zijn.

Stel dat de disk vanaf 600GB stuk is, dan zou je ervoor kunnen kiezen de partitie kleiner te maken dan dat. Maar dan lever je wel ruimte in

Persoonlijk zou ik voor 2 tientjes een 480GB/512GB SSD halen en die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:12
Bad sectors verbergen door deze niet te partitioneren, dat heb ik vroeger ook nog wel gedaan ja. :P
Je kan dat handmatig doen met partitie tooltjes, maar er is ook een speciaal programmaatje voor:
Dmitriy Primochenko : Repartition Bad Drive
Dezelfde maker van het bekende (beruchte?) HDD Regenerator.
Natuurlijk kan je nu voor heel weinig HDD's uit V/A krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:51:
Bad sectors verbergen door deze niet te partitioneren, dat heb ik vroeger ook nog wel gedaan ja. :P
Je kan dat handmatig doen met partitie tooltjes, maar er is ook een speciaal programmaatje voor:
Dmitriy Primochenko : Repartition Bad Drive
Dezelfde maker van het bekende (beruchte?) HDD Regenerator.
Natuurlijk kan je nu voor heel weinig HDD's uit V/A krijgen.
Thanks voor de tip. Ik zal het programma eens proberen :-)
Weet dat hdds vrij goedkoop zijn, maar dit heb ik nog liggen en om nog te investeren in die oude laptop vind ik ook niet echt nodig. Dus ga het eerst proberen met die software
Dus als ik windows xp installeer en hij gaat hem opnieuw formatten, dan bypasst hij sowieso die bad sectors ?

[ Voor 5% gewijzigd door saken op 13-07-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Bij het formatteren (Full-format en dus niet quick-format), worden alle bad sectors gemarkeerd en worden niet gebruikt.

Dat zouden er als het goed is maar enkele (tientallen) moeten zijn. Als dat niet het geval is en het zijn er meer, dan is de magnetische laag van de hdd aan het stuk gaan en kun je wachten op extra badsectors. Dan is het dus totaal onbetrouwbaar geworden.

Hetzelfde geldt voor die programma’s, die zetten een stuk schijf af om de foute sectoren voor het geval er een beschadiging aan de magnetische laag is die zich uitbreidt, een soort van bufferzone dus. Tegelijkertijd zegt de maker duidelijk dat je dit alleen moet doen voor schijven die geen belangrijke data bevatten.

Maar als je schijf dus al zover heen is dat je rekening moet gaan houden met uitbreiding van de bad sectors, dan is de schijf totaal onbetrouwbaar en kun je hem mijn inziens beter weggooien. Het is dan de ergernis, tijd en dataverlies niet waard.

Een sector is overigens meestal maar 512 bytes, dus al gooi je er 1 miljoen weg, dan scheelt je dat qua opslag maar 512 MiB van de 1 TB die je hebt, dat is ongeveer 1/2000e, dus 0,05%. Heb je nog 0,9995 TB over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
White Feather schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:48:
Bij het formatteren (Full-format en dus niet quick-format), worden alle bad sectors gemarkeerd en worden niet gebruikt.

Dat zouden er als het goed is maar enkele (tientallen) moeten zijn. Als dat niet het geval is en het zijn er meer, dan is de magnetische laag van de hdd aan het stuk gaan en kun je wachten op extra badsectors. Dan is het dus totaal onbetrouwbaar geworden.

Hetzelfde geldt voor die programma’s, die zetten een stuk schijf af om de foute sectoren voor het geval er een beschadiging aan de magnetische laag is die zich uitbreidt, een soort van bufferzone dus. Tegelijkertijd zegt de maker duidelijk dat je dit alleen moet doen voor schijven die geen belangrijke data bevatten.

Maar als je schijf dus al zover heen is dat je rekening moet gaan houden met uitbreiding van de bad sectors, dan is de schijf totaal onbetrouwbaar en kun je hem mijn inziens beter weggooien. Het is dan de ergernis, tijd en dataverlies niet waard.

Een sector is overigens meestal maar 512 bytes, dus al gooi je er 1 miljoen weg, dan scheelt je dat qua opslag maar 512 MiB van de 1 TB die je hebt, dat is ongeveer 1/2000e, dus 0,05%. Heb je nog 0,9995 TB over.
Thanks voor de info. Ik ga wanneer de sata naar usb kabel binnen is het gelijk checken, bij enkele tientallen ga ik de gok wagen , anders maar een andere hd halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:38
niet gaan knoeien , maar voor een paar tientjes een sata ssd er in doen. performt het ook weer een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
Thanks voor de tip. Ik zal het programma eens proberen :-)
Mja dat programma werkt niet (goed) meer met nieuwere Windows versies en gebruikt bij voorkeur IDE mode.
saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:04:
Dus als ik windows xp installeer en hij gaat hem opnieuw formatten, dan bypasst hij sowieso die bad sectors ?
Zolang je de gedeeltes met bad sectors niet opnieuw partitioneert zal het systeem deze sectors niet gebruiken.
Voor het handmatig lokaliseren/isoleren van bad sectors heb je een goed partitie tool nodig.
Dit is bijvoorbeeld een prima partitie tool:

NIUBI Partition Editor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs4XGLJM1fb3koKR9fGny0sPueY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWPJ6bwVUIxJP64AwfaSQOoK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
saken schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:56:
Thanks voor de info. Ik ga wanneer de sata naar usb kabel binnen is het gelijk checken, bij enkele tientallen ga ik de gok wagen , anders maar een andere hd halen.
Je kan dat natuurlijk ook direct in de laptop zelf doen als je een boot USB/CD gebruikt met de juiste tools.
Ik de XP tijd had je daar natuurlijk de bekende Hiren's BootCD voor bij de hand. 8)
Nu is er een moderne WinPE versie met alleen freeware tools: Hiren’s BootCD PE.
Alternatieve WinPE's tools bieden dan weer (veel) meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Je kan dat natuurlijk ook direct in de laptop zelf doen als je een boot USB/CD gebruikt met de juiste tools.
Ik de XP tijd had je daar natuurlijk de bekende Hiren's BootCD voor bij de hand. 8)
Nu is er een moderne WinPE versie met alleen freeware tools: Hiren’s BootCD PE.
Alternatieve WinPE's tools bieden dan weer (veel) meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.
Denk dat ik er een SSD in zet, maar ik zie dat de HDD bay een bijzondere is. er zit een soort verloop op die contact maakt met de laptop. Iemand een idee hoe ik hier een SSD in krijg?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/019693630557bddbffd545eabfbbd273.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/7568af0ea5d84fa386aeab7fd2bd3357.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
betreft een presario r3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

saken schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:32:
[...]

Denk dat ik er een SSD in zet, maar ik zie dat de HDD bay een bijzondere is. er zit een soort verloop op die contact maakt met de laptop. Iemand een idee hoe ik hier een SSD in krijg?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is geen bijzondere, dat is een PATAdrive. Dat maakt je keuze voor SSDs een heel stuk kleiner, want die zijn vooral als SATA te vinden.
Er staan er nog een paar in de PW, maar die zijn in verhouding best duur.

categorie: Solid state drives

Misschien een 2ehands PATA HDDtje op de kop tikken voor een tientje ofzo. Tenzij je graag nog veel wilt investeren in een 19 jaar oude laptop.

Die bracket die erop zit is feitelijk niet meer dan een haakse connector die op de HDD zit. Die kun je er gewoon afhalen en op de nieuwe schijf zetten (hou er alleen rekening mee dat je geen pinnen verbuigt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ahh, dan word het toch nog ingewikkeld. Ik denk dat ik gewoon de oude HD er in laat. :-) Toch bedankt voor de info !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik dacht eerst dat het SATA betrof aangezien je openingspost over een 1TB HDD ging. :)

Voor IDE/PATA SSD heb je nog wel andere opties:

Een IDE (44Pins) SATA adapter
Met een kleine adapter en genoeg ruimte in de laptop kan dat passen.
Eventueel zonder behuizing van de SSD.

Je heb ook M2 naar IDE adpaters.

Bij een aanwezige DVD kan je een SATA naar PATA/IDE caddy gebruiken.
Ik heb dit ooit bij een oude Packard Bell Easynote gedaan met een SSD, werkt ook nog met trim support.

Volgens mij heb ik nog enkele van die caddy's liggen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:48:
Ik dacht eerst dat het SATA betrof aangezien je openingspost over een 1TB HDD ging. :)

Voor IDE/PATA SSD heb je nog wel andere opties

Een kleine IDE (44Pins) SATA adapter
Met een kleine adapter en genoeg ruimte in de laptop kan dat passen.
Eventueel zonder behuizing van de SSD.

Je heb ook M2 naar IDE adpaters.

Bij een aanwezige DVD kan je een SATA naar PATA/IDE caddy gebruiken.
Ik heb dit ooit bij een oude Packard Bell Easynote gedaan met een SSD, werkt ook nog met trim support.

Volgens mij heb ik nog enkele van die caddy's liggen hier.
Ik heb het inmiddels op de oude HD geherinstalleerd. Alleen ik krijg met geen mogelijkheid de geluidskaart werkend van de Presario 3000. Zelfs niet met een driver detective, vreemd, zijn de audio drivers voor xp spoorloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Staat de juiste driver hier dan niet bij?
HPNotebookDrivers.com: Presario R3000
Let wel op dat er een AMD en INTEL versie is van die Presario R3000.

Anders heb je nog Snappy Driver:
Snappy Driver Installer Origin
Selecteer dan alleen de drivers/packs die je nodig hebt, anders zit je gigabytes voor niets te downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBB-lx0hJ5cheGOSlCztaO_xk-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pw9YHI4SoTOB47vkqi6YNO6k.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door The_Doman op 27-07-2023 11:59 ]

Pagina: 1