Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 00:37
nieuwe situatie, nieuw topic

heb huurappartement plat dak vervangen woningstichting isowaarde 3x hoger. snachts 26graden./

volgens woningstichting zijn airco met buitenunit niet toegestaan.
echter gaten boren buitenmuur boren voor monoblock airco toegestaan mits deze bij verhuizing worden hersteld op eigen kosten.

klein vraagje wat is goede monoblock airco voor slaapkamer van 12m2. ?
extra geluid niet belangrijk ben
75 procent doof.

groet
eeltje

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 31-05-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@eeltje Welkom op Tweakers :)
Er wordt wel enig initiatief verwacht, welke units en topics heb je zelf al gevonden en wat vond je daarvan?
Nu lijkt het een hele open 'wat moet ik kopen' vraag.

Voor 12 m² denk ik dat een unit eerder te groot dan te klein zal zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
hoi Proton ja snap ik maar airco's staan niet in pricewatch en met pricewatch vroeger altijd handige functie specs en vooral reviews om dingen te kopen. in forum weinig ervaringen monoblock airco.

verder lees ik vooral forum verhalen van mensen met eigen woning die gewoon split of multi split airco kunnen kopen als huurder is het allemaal wat moeilijker. woningstichting zei aanvankelijk mag helemaal geen gaten boren in me woning.
nu heb ik bevestiging via mail dat monoblock mag en gaten bij verhuizen hersteld moeten worden.
was nieuwsgierig naar ervaringen van andere huurders of monoblock wel goed werkt daar bijna iedereen split airco aanbeveeld.

maar aangezien ik plat dak heb zonder inkijk buren denk ik dat ik stiekem toch multi split airco slaapkamer en woonkamer neem. slaapkamer belangrijkste.

heb paar offertes aangevraagd bedrijven zowel monoblock als split.
woonkamer is 35m2.

was meer nieuwsgierig naar gebruikerservaringen van andere huurders. en eventueel welke merken te vermijden.

[ Voor 9% gewijzigd door eeltje op 01-06-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:21
Monoblock kan ook prima zijn, afhankelijk van je verwachtingen. Wat wil je ermee gaan doen?

Als je enkel woonkamer wilt verwarmen / koelen heb je totaal geen multisplit airco nodig.

Hoe warm wordt je woonkamer in de zomer, dat je een airco wilt?
Wil je er ook mee gaan verwarmen in winter, of is dit puur om te koelen?

(Deze 2 vragen samen bepalen welk vermogen je nodig hebt).

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2025 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

DjVe

Hatsaflats!

Voor 12m2 en waarbij het geluid niet echt relevant is, zou ik gewoon gaan voor een goede mobiele airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
zomers is het 26 graden snachts. mobiele airco vond ik niet fijn werkte ook niet goed.

bij 16-18 graden slaap ik het best. primair gaat het mij voor slaapkamer om slapen. nu slaap ik 2 keer per dag zomers . die luxe heb ik. maar met me autisme is normaal dagritme beter.

woonkamer van ondergeschikt belang. ben alleenstaand. heb in berging computer/tv ruimte gemaakt voor de warme dagen.

verwarmen niet echt belangrijk missschien als me vriendin blijft slapen.

kan monoblock en airco alllebei zeer goed afkoelen of alleen split ? . me lat vriendin laat volgende maand split airco installeren mja das koop.
monoblock mag. split airco niet maar geen inkijk op plat dak en beter voor buren minder geluid. denk niet dat ze moeilijk doen als buitenunit niet zichtbaar is voor anderen.

heb offerte monoblock met installattie voor 2000. me vriendin split airco voor 3500. bij dergelijk prijsverschil kies ik voor monoblock.

alvast bedankt voor de tips.

groet

eeltje

[ Voor 52% gewijzigd door eeltje op 01-06-2025 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dus je wilt een airco voor 12 m2, die je temperatuur 10° onder omgevingstemperatuur gooit snachts.

Je weet dat als "de warmte in je dak" zit de airco continue aan moet staan, omdat al die warmte langzaam vrij komt neem ik aan? - ik dacht dat je aan gaf dat het dak onlangs was geïsoleerd. Scheelt dat dan niet gigantisch, of is de isolatie aan buitenkant toegevoegd?

Voor je slaapkamer zou 1.5 kW voldoende zijn.
Voor je woonkamer zou 4 kW nodig zijn - behalve als die minder koel moet...
Hoe vaak moet beide ruimtes tegelijk koel zijn? (Wat is jouw ritme, zit je in je woonkamer voor slapengaan of zit je in je gamebunker voor slapengaan).

Afhankelijk daarvan heb je een buitenunit van 4-6 kW nodig, en dan 2 binnenunits.

Als je enkel in slaapkamer wilt koelen, kan je slaapkamerdeur open laten staan waardoor woonkamer afkoelt naar +- 23 graden, dan moet je in slaapkamer 4 kW unit hangen.

[ Voor 41% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
nee allleen me dak is geisoleerd. de muren niet

ja warmte in dak is hett probleem bij warme nachten, met balkon deur en voordeur open en de ramen koelt het af tot 24 graden en slaap ik tussen 4 en 5 ffkes.

voordeur open is hier geen probleem en heb waakhond..

[ Voor 69% gewijzigd door eeltje op 01-06-2025 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Als je een airco hebt en je hebt deuren open doet airco weinig ;(

Als je een monoblock hebt, hoe wil je lucht aan/afvoer regelen? Want via een open raam ziet er niet uit ^^ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eeltje
ben er al uit. koop nieuwe split airco voor slaapkamer, buiten unit op balkon met afdakje erover. ziet niemand iets van :)

[ Voor 138% gewijzigd door eeltje op 01-06-2025 18:48 ]

Pagina: 1