Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:30
Goedemorgen, aangezien elke energieleverancier met vaste contracten per 1 juli overgaat op terugleververgoeding=terugleverkosten+€0,01 kan ik een vast dan wel modelcontract niet meer recht rekenen.

Onze situatie:
Verbruik dal 2250kWh
Verbruik normaal 1500kWh
Teruglevering dal 1600kWh
Teruglevering normaal 3800kWh
Geen accu, geen elektrische auto, geen slim huis.

We hebben dus aardig meer teruglevering dan verbruik en per 1 juli krijgen we hier dan een dikke 50 euro per jaar voor.
Ik zit dus te kijken naar een dynamisch contract maar begrijp niet helemaal hoe salderen dan werkt.
Wordt er nog steeds per kalenderjaar of contractperiode de energiebelasting verbruik weggestreept tegen teruglevering, in ons geval dus over 3750kWh teruggave energiebelasting, of kan dat helemaal niet meer? Hoe werkt het precies, en belangrijker, wat is wijsheid? Blijven zitten of overstappen naar dynamisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:08
Dit al gezien? Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Als het hierna nog niet helder is, post je vraag in dat topic. Maar jouw vraag is vele malen eerder langskomen dus ik zou eerst even de zoekfunctie in dat topic gebruiken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 21:28
Als je niet de mogelijkheid hebt om je gebruik te sturen zou ik me goed beraden of je wel overgaat naar dynamisch. Ik heb nu 3/4 jaar dynamisch en ben veel duurder uit dan met een 1 jarig contract, ook met terugleverkosten. En eh, laat je niet voor de gek houden door de offertes. Ze nemen daar gemiddelden. Op het moment dat de zon schijnt en je zonnepanelen het meest opleveren, zijn de prijzen laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:09
Maar toch bijna altijd 10+ ct. en vaak nog ruim meer. Zeker met een electronische auto is dynamisch contract gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
@bwernsen. Maar Cpt.Chaos geeft juist aan dat ze geen elektrische auto hebben en geen accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Duidelijk dat de belasting weggestreept kan worden met salderen bij dynamisch.
@ReginavdLaan je zegt dat je veel meer betaalt, over welke orde van grootte hebben we het dan?
Als ik uitreken wat ik nu kwijt ben is dat 15,99 vaste kosten plus 38 netbeheer min (5400-3750)/12*0,01 is ongeveer 43 euro per maand all-in. Elke maand hetzelfde. Wat ben jij kwijt en met welk verbruik/teruglevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik ben juist minder gaan betalen met een dynamisch contract. Terwijl ik niet veel kan sturen qua gebruik en mijn zonnepanelen pal op zuid liggen en dus behoorlijk terugleveren in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
In de wintermaanden (oktober t/m maart) was ik gemiddeld € 10,-- per maand duurder uit. In april € 20,-- en mei zal naar € 30,-- gaan. Terwijl de offerte van 1 vast jaar uitkwam op € 240,-- en de offerte van dynamisch kwam uit op € 162,--. Zijn voor een ander misschien geen supergrote bedragen, maar voor mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:38
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 07:08:
Goedemorgen, aangezien elke energieleverancier met vaste contracten per 1 juli overgaat op terugleververgoeding=terugleverkosten+€0,01 kan ik een vast dan wel modelcontract niet meer recht rekenen.

Onze situatie:
Verbruik dal 2250kWh
Verbruik normaal 1500kWh
Teruglevering dal 1600kWh
Teruglevering normaal 3800kWh
Geen accu, geen elektrische auto, geen slim huis.

We hebben dus aardig meer teruglevering dan verbruik en per 1 juli krijgen we hier dan een dikke 50 euro per jaar voor.
Ik zit dus te kijken naar een dynamisch contract maar begrijp niet helemaal hoe salderen dan werkt.
Wordt er nog steeds per kalenderjaar of contractperiode de energiebelasting verbruik weggestreept tegen teruglevering, in ons geval dus over 3750kWh teruggave energiebelasting, of kan dat helemaal niet meer? Hoe werkt het precies, en belangrijker, wat is wijsheid? Blijven zitten of overstappen naar dynamisch?
Ik heb een vergelijkbaar verbruik maar produceer een stuk minder. Maakt op zich niet uit maar ik gok dat je iets meer voor stroom terugkrijgt omdat je ook op dure uren teruglevert. Ik heb mijn verbruik van vorig jaar omgerekend naar dynamische tarieven en kwam op gemiddeld 26 cent voor levering en 16 cent voor teruglevering. Daar zie je de reden van terugleverkosten in terug. Salderen werkt hetzelfde, per jaar of contractperiode als dat korter is. Dynamisch heeft lagere vaste maandkosten maar bij een jaarcontract met vaste tarieven krijg je meestal een bonus van 10 euro per maand dus dat compenseert weer. Vul je jaargetallen gewoon eens in bij Tibber zelf en op vergelijkingssites zoals energievergelijk.nl. Dus niet op maandbasis.
Tot slot een tip. Als je meer opwekt dan je verbruikt is het handig om niet tegen negatieve tarieven terug te leveren. Dat kan je automatisch laten regelen door zonnedimmer.nl

[ Voor 8% gewijzigd door Sendak239 op 31-05-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
Zoals Sendak239 al aangeeft zit er dus verschil in de gemiddelde prijs voor levering en voor en voor teruglevering. De offertes gaan uit van dezelfde waarden. Helaas kan ik weinig sturen wanneer ik verbruik en wanneer ik teruglever. Dus als ik stroom nodig heb betaal ik de hoofdprijs en wanneer de zonnepanelen flink hun best doen, krijg ik daar bijna niets voor. De offertes komen voor mij dus totaal niet overeen met de werkelijkheid. En ik denk dat ik daarin niet de enige ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dat klinkt dan als een gok. Nu weet ik wat ik betaal en heb geen verrassingen en met dynamisch kan het flink tegenvallen als de tlv in verhouding te laag is.
Ik lever 1,5x zoveel terug als ik verbruik, is de prijs tijdens terugleveren in het verleden gemiddeld meer of minder dan 66% van de gemiddelde afname geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:54:
Dat klinkt dan als een gok. Nu weet ik wat ik betaal en heb geen verrassingen en met dynamisch kan het flink tegenvallen als de tlv in verhouding te laag is.
Ik lever 1,5x zoveel terug als ik verbruik, is de prijs tijdens terugleveren in het verleden gemiddeld meer of minder dan 66% van de gemiddelde afname geweest?
Met een enkeltarief en een modelcontract zit je dan toch nog nagenoeg gratis?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
Hierbij de prijzen van mijn facturen sinds ik dynamisch heb. Kale prijs incl. BTW.

Afname Teruglevering
Oktober 2024 0,12972 0,0941
November 2024 0,16218 0,1531
December 2024 0,16056 0,1386
Januari 2025 0,170493 0,1234
Februari 2025 0,183419 0,1376
Maart 2025 0,14534 0,0607
April 2025 0,143538 0,010943

Vanaf november t/m maart heb ik bijna geen teruglevering. Maar in april wel en dan krijg ik daar dus maar 0,010943 per kWh voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Met die prijzen lijkt het op het eerste gezicht inderdaad het beste om maar gewoon die ene cent per kWh te nemen en dynamisch te laten liggen tot 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Als ik zo'n staatje zou maken zou dat er heel anders uitzien. Tussen afname en teruglevering zit maximaal 1 cent. In de wintermaanden is de inkoop wat duurder. In de zomermaanden is dat goedkoper. Geheel afhankelijk van de omstandigheden. In het topic over de dynamische tarieven staan heel verschillende getallen.
Voor mij is het: laat die ene cent maar liggen en ook de TLK. En voor mij zonder investeringen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Pagina: 1