Nieuwe PC voor in de huiskamer / streamingpc (Noob vragen..)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:49
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik zit al aantal jaar te wikken en te wegen om mijn huidige huiskamer pc te upgraden. Dit is een mimimaal 12 jaar oude i3 met 16gb geheugen. Nu krijg ik een melding bij het opstarten en daarna valt hij uit, dat er na 7 jaar trouwedienst problemen zijn met de voeding (gigabite 1000w (groot overkill, maar ooit gekregen van mijn zwager, die hem over had)). Nu kan ik prima alleen de voeding eerst vervangen, maar ik dacht laat ik dit tragische voorval met beide handen aanpakken en nu eindelijk mijn huiskamer pc eens te upgraden.

De PC komt in de huiskamer te staan. Hij wordt gebruikt als plexamp musicserver, plex server en zal direct aangesloten worden op de TV (LG OLED evo G4 65") in de huiskamer. Hoge bitrate 4k video bestanden, kan de plex app niet goed mee overweg (soms draait het als een zonnetje, andere keren constant bufferingen en ivm transcodering). Verder wordt hij gebruikt voor huis tuin en keuken zaken, zoals vakantie foto's showen op 'groot scherm', surfen, mailen etc. In principe staat de pc altijd aan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

600 euro (gebaseerd op wat ik zie wat een thuis server kost).

Liefst zo goedkoop mogelijk, maar indien goed beargumenteerd wil ik prima over de huidge budget heen gaan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ja, alle randapparatuur (muis, toetsenboard, beeldscherm), een kast (Silverstone SST-GD07B (Black) Grandia Series HTPC Case), hardeschijven (4 totaal, 2 ssd (120 gb en 512 gb, de ene is de opstart schijf, de andere wordt gebruikt voor muziek (flac) en grote video bestanden. en nog 2 7200 rpm schijven totaal 19 tb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb gelet op zoveel mogelijk sata aansluitingen. Dit hoeft niet in RAID perse (heb meeste van mijn media fysiek als backup en belangrijke dingen zoals foto's in de cloud en bij vrienden in hun server).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Voorkeur niet echt, maar ga wel liever voor de wat bekendere merken zoals ASUS, MSI, Gigabyte, ASROCK etc, voor de rest maakt het me allemaal niet uit. Hoeft niet perse ook allemaal eensoort te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Stilte is erg prettig ivm de plek van de PC. Laag energie verbruik is ook prettig. Belangrijkste vind ik dat de PC doet waar ik hem voor wil gebruiken. Verder zullen er in de toekomst meer of minder Hardeschijven op aangesloten worden.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Nee. Ik hoop dat mijn systeem zolang mogelijk meegaat. Maar wel toekomst bestendig, mocht er over 5 jaar 8k bestanden gecomprimeerd kunnen worden, dat ik deze ook kan afspelen.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ten eerste zou ik feedback willen of het geheel, zijn er betere combinaties voor mijn doelstelling.
Verder is het nodig om een extra GPU aan te schaffen met passieve koeling?
Ik zou graag advies willen of het nodig is om een andere cpu koeler aan te schaffen.
Is het geheugen voldoende, ook qua snelheid?
Verder heb ik nu een klein SSD schijfje met windows erop. Deze wil ik op termijn vervangen. Maar kan ik hiervoor beter een M.2 80mm nemen of voldoet een gewone sata ssd ook (wat gaat langer mee?)

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 154,90€ 154,90
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 109,-€ 109,-
1ProcessorkoelingDeepCool AN400€ 45,22€ 45,22
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 43,99€ 43,99
1VoedingenGigabyte GP-UD750GM€ 83,34€ 83,34
Totaal€ 436,45

Beste antwoord (via korenpc op 14-06-2025 00:35)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:13
Als je veel aan transcoding doet zijn Intel CPU's de betere keuze, deze hebben een QuickSync module ingebouwd, en deze presteert behoorlijk beter dan die van pakweg 12 jaar geleden. Deze voeding is nog steeds overkill, de HTPC die je op het oog hebt heeft aan een kwart van het vermogen genoeg, pico PSU's zijn behoorlijk zuinig. Als ik het goed zie heb je aan 4 SATA aansluitingen voldoende? Volgens de test op deze site heb je een prima koeler uitgezocht.

Ik zou met deze wensen zoiets nemen.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 135,-€ 135,-
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 107,-€ 107,-
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69€ 50,69
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,55€ 52,55
Totaal€ 434,45

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 30-05-2025 22:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:13
Als je veel aan transcoding doet zijn Intel CPU's de betere keuze, deze hebben een QuickSync module ingebouwd, en deze presteert behoorlijk beter dan die van pakweg 12 jaar geleden. Deze voeding is nog steeds overkill, de HTPC die je op het oog hebt heeft aan een kwart van het vermogen genoeg, pico PSU's zijn behoorlijk zuinig. Als ik het goed zie heb je aan 4 SATA aansluitingen voldoende? Volgens de test op deze site heb je een prima koeler uitgezocht.

Ik zou met deze wensen zoiets nemen.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 135,-€ 135,-
1MoederbordenASUS PRIME B760M-A D4-CSM€ 107,-€ 107,-
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 50,69€ 50,69
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,55€ 52,55
Totaal€ 434,45

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 30-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:44
i3 14100 lijkt mij ook meer dan snel zat en nieuwer en zuiniger.

Een sata schijf is niet duurzamer dan een VNME drive en ook niet voordeliger. Ik zou de Lexar NM710 nemen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 19:10
Dekar schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:06:
i3 14100 lijkt mij ook meer dan snel zat en nieuwer en zuiniger.
Dat zuiniger valt nogal tegen, als ik hier kijk, is er nauwelijks verschil, en als er al verschil is, dan is de i5-12400 vaak net iets zuiniger. Enkel met alle cores aan het werk is er een voordeel van 6W voor de i3-14100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
Bedankt voor de antwoorden, sorry voor de late reactie, maar ben erg druk geweest. Ik denk dat ik zeker even verder ga kijken naar een intel opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06:42
@korenpc in jouw lijstje met 5800x, is zonder IGP. en je hebt ook geen videokaart in t lijstje staan.
dat gaat dus niet lukken om direct aan te sluiten op de tv! (je hebt immers geen video out)
(Je zou naar de G chips (APUs) van AMD kunnen kijken, of naar een nieuwere serie gaan die wel een IGP heeft (of ook daar weer de G series pakken, als je opzoek bent naar iets meer graphisce kracht dan de intel chips voor bijv games...)

Als games niet aan de orde zijn, ga ik mee met voorstel van @martyw

Edit: gezien je huidige i3 al 12 jaar oud is... als t budget tegenvalt, voldoet een moderne i3 waarschijnlijk al. (scheelt alleen imo weer net te weinig kwa prijs)
PSU : of je de pico dan weer netjes weg kan werken is mogelijk een dingetje... waarschijnlijk wel de goedkopere & zuinigere optie voor idle draw.
Mocht je toch ATX PSU pakken, kan dat vele malen lager zolang je enkel een IGP/APU gebruikt.
(zelfs met "maar" zon 350-450watt kan r nog n ouder (of zuiniger) videokaartje naast (afhankelijk vd aansluitingen) :P)

[ Voor 41% gewijzigd door JWL92 op 13-06-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
deze besteld uiteindelijk:

1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 212,98€ 212,98
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 90,99€ 90,99
1ProcessorkoelingDeepCool AN600€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 54,90€ 54,90
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0)€ 83,87€ 83,87
Totaal€ 492,64

toch gekozen voor Intel, door de voordelen met plex. Voordeze gekozen iets duurder, maar nieuwe generatie. Dit moederboard gekozen omdat er mogelijkheid zit om uit te breden met een sata kaartje,
voor meer hardeschijven in de toekomst.

bedankt voor het meedenken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:22

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou met deze eisen en zo'n budget echt altijd voor zo'n compacte mini-pc / NUC gaan. Bijvoorbeeld deze is recent:
https://www.notebookcheck...der-dan-200.953545.0.html
Of deze, net iets moderner en sterkere chipset / cpu, misschien mag daar ook nog wat RAM bij maar zelfs dat is niet echt nodig als ik je gebruik zo zie:
uitvoering: ASUS Mini PC PN51-S1-B5419AD

Eventueel nog een tweede snelle SSD erin en klaar ben je.

[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-06-2025 01:20 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
DeNachtwacht schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 01:17:
Ik zou met deze eisen en zo'n budget echt altijd voor zo'n compacte mini-pc / NUC gaan. Bijvoorbeeld deze is recent:
https://www.notebookcheck...der-dan-200.953545.0.html
Of deze, net iets moderner en sterkere chipset / cpu, misschien mag daar ook nog wat RAM bij maar zelfs dat is niet echt nodig als ik je gebruik zo zie:
uitvoering: ASUS Mini PC PN51-S1-B5419AD

Eventueel nog een tweede snelle SSD erin en klaar ben je.
ik heb er naar gekeken, maar dit doet volstrekt niet aan het gene wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@korenpc tsja, maar waarom precies dan? dit soort apparaatjes zijn precies voor dit gebruik bedacht zo ongeveer?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenpc
@DeNachtwacht, Omdat ik dan gelijk een andere systeem moet opzetten als NAS. En ik dus al andere onderdelen heb en ik geen reden zie om dubbele aan te hebben als het niet nodig is. De mogelijkheid tot uitbreiden /upgraden etc is ook prettig.

[ Voor 60% gewijzigd door korenpc op 14-06-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ahhh wacht ik zie dat je in totaal 19TB aan data hebt. Ja dat wordt krap.

Maar voor die overige kleine schijfjes is het echt heel simpel hoor; daar krijg je alleen maar spijt van als je dat meeneemt. Die SSD is nu al traag en voor €60 heb je al een 1 TB M4 ssd. Natuurlijk kun je dat nu "besparen" maar ja dan zit je dus over 2 jaar dat je windows opnieuw kan installeren als je een snellere SSD wil. Ik zou het nu lekker in 1x goed doen, die twee SSD schijfjes eruit en één 2TB SSD erin. Je blijft nog mooi binnen je €600 budget, alles weer lekker snel bij de tijd en (voornamelijk) later geen gezeur meer met windows overzetten naar een nieuwe SSD.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1