Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 15:13

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij staan op het punt onze jaren 30 woning te verbouwen, we bouwen er een extra slaapkamer en werkkamer bij (Master slaapkamer op de 1e, en werkkamer op de BG).

We willen gelijk ventilatie aanpakken.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie mening is en het zou super fijn zijn als jullie even naar onze situatie willen kijken _/-\o_

Issues

- Slp 1/2/3 last van hoge luchtvochtigheid (Tado meetwaarde soms wel 80%)
- Geen ventilatieroosters Slp 1/2/3
- Hoge stookkosten OF koud/vochtig klimaat slp 1/2/3 en overloop

Situatie

- Boven Slp 1/2/3 en bk2 zit een geïsoleerde zolder
- Slp 1/2/3 hebben radiatoren met Tado koppen
- Die zolder is volledig beloopbaar en geschikt voor ventilatie kanalen
- De hal is verbonden met de overloop 1e etage.
- Master slaapkamer wordt nog gebouwd
- Werkkamer wordt nog gebouwd
- Badkamer 2 wordt nog gebouwd
- BK en toilet BG heeft al mechanische afvoer
- Woonkamer heeft natuurlijke aanvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMj2iW8ccOm5YuA_VGFqndzRZ2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8S5fP4aYW8gH6ASaVoo2SwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wensen

- Gezond klimaat op slaapkamers
- Comfortabel klimaat op slaapkamers en gang/overloop (BG en 1e verdieping), graad of 15 verwarmen
- Airco (koelen) Slp 1/2 + overloop
- Airco (koelen en verwarmen) master
- Airco (koelen en verwarmen) werkkamer
- Geen gedoe om regelmatig ramen open en dicht te moeten doen op slaapkamers voor frisse lucht

Idee

1e etage
Plaatsen van een WTW unit op zolder + ventilatie kanalen naar elke kamer. Toevoer of afvoer in elke slaapkamer, en centraal op de overloop toevoer of afvoer (blauwe pijl).
Badkamer 2 moet wel een afvoer krijgen (ivm natte ruimte).
Hierdoor kunnen ramen op de slaapkamers gesloten blijven.
BG
In de bijkeuken een afvoer plaatsen en toevoer in de werkkamer. In de bijkeuken wordt swinters was gedroogd.
Airco
Split unit airco met kanalen naar master + overloop 1e etage, en kanaal naar de werkkamer.
Optie is kanaal naar de keuken om de woonkamer te koelen.

Vragen

- Is een WTW overkill in deze situatie? Of is systeem C een betere keuze (mechanisch afvoer, natuurlijke toevoer)
- Waar moet de toevoer en afvoer van het ventilatie systeem komen?
- Kan het idee voor airco’s gecombineerd worden met dit ventilatie plan?
- Is 1 airco mogelijk voor de 3 (a 4) locaties? (Overloop, master, werkkamer en evt keuken)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afzuigen maakt minder geluid dan inblazen, dus ik zou inblazen op de overloop en afzuigen in de slaapkamers, als er ruimte onder de deur is.
Het lijkt alsof je twee nokken hebt, en je hebt al een dakdoorvoer voor afzuiging? Dan kan de toevoer misschien door een gevel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.