Enkele cel van accupakket opladen?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 18:40

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo, ik heb een Xiaomi m365 step met een accu met de volgende celspanningen:
B10: 2,62V
B9: 2,51V
B8: 2,77V
B7: 2,59V
B6: 2,88V
B5: 2,29V
B4: 1,61V
B3: 1,98V
B2: 2,06V
B1: 1,94V
Hierdoor schakelt de BMS (Battery Management System) uit en laadt de accu niet op.
Ik heb hier alleen een 1S Li-ion lader, een vrij eenvoudig ding. Laadt met 500mA.
Ik dacht eraan om alleen B4, B3, B1 op te laden, en misschien alle cellen onder de 2,5V, totdat ze boven de 2,5-2,7V zijn. Ik hoop dat de BMS dan weer spanning afgeeft en ik de accu op de normale manier kan opladen.

Mijn vraag: is het oké om gewoon een draad te solderen aan de B4(+) en B3(-) aansluiting en dit als één cel op te laden, zonder het hele accupakket los te koppelen? Dus alle accu's blijven verbonden (10s3p configuratie) terwijl ik één paar oplaad.

Is dat een optie? Ik wil het echt niet volledig uit elkaar halen en weer in elkaar zetten na het opladen.... :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpo-8ULE0Qfu9zZ1VYx96BTji3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfdXtkMUi5fVkAL2dXIEtiQg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door geerttttt op 28-05-2025 13:02 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:07

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:24:
[...]

En die hebben inderdaad de specs die ik opgaf en dan is 2/3A gelijk aan 1C en aan de hoge kant. Nu neem ik aan dat ze met 500mA zijn opgeladen dus dat is al wat beter. Als ie echter weer met de gewone lader gaat worden opgeladen zal dat echter niet met lage stromen zijn.
Dan ga je nog steeds voorbij aan de 10Ah spec die deze accu heeft (als je even googled op de specs van het accupakket). Overigens zie ik dat er 30 cellen in zit en er van 36v (10x 3.6v) uitgegaan wordt dus staan er 3 cellen parallel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2JO4qhEbJoIL1ZW1XuGpRyC6tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXb9plfShQOVPiPn8Kdds8qI.jpg?f=fotoalbum_large

2A is dan 1/5C en bij 3A is het nog steeds veel minder dan 1C

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-04 18:40

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Meestal zijn dit 18650 batterijen of vergelijkbaar, en die zijn 3,7V/2800 mAh per stuk. 2 tot 3A is dan dus al 1C. Naast dat het al gevaarlijk is om kapotte accu's op te laden, is het al helemaal gevaarlijk om dat niet met een lage stroom te doen.

Maar ik hoop dat TS ons ook een update geeft als zijn step in rook op is gegaan. Want de kans daarop wordt met dit soort acties steeds groter.
Nou ik heb met beleid de lage cellen opgeladen, ze kwamen redelijk snel richting de 3v. Ik heb alle cellen daarna stuk voor stuk opgeladen tot 3.1v zodat het pack in balans was.

Daarna bleek de flatcable die naar de bms loopt niet helemaal lekker te zitten. Ik had al (omdat ik dacht dat het pack voltage van 31v nog net te laag was) de originele oplader tijdelijk direct aangesloten op de + en - pool van de pack en zo het voltage verder verhoogd tot 35v. Toen dus gemerkt dat de bms flatcable niet goed zat, opgelost en voila! Het bms doet het weer!

En nu laad hij op op de normale manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDZTXEpxGzqufj5ka9xpdd1la8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hK3kWfFfsBlIm3a3P3YMaHaf.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja. Na een nacht de batterij laten rusten op 31v waren alle cellen 0.02v lager dan de avond ervoor, allemaal evenveel (minimale) ontlading, dus dat lijkt goed.

Ook nu met het laden blijven alle cellen vrij constant en zie ik nog geen opvallende verschillen.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Pagina: 1