Enkele cel van accupakket opladen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Hallo, ik heb een Xiaomi m365 step met een accu met de volgende celspanningen:
B10: 2,62V
B9: 2,51V
B8: 2,77V
B7: 2,59V
B6: 2,88V
B5: 2,29V
B4: 1,61V
B3: 1,98V
B2: 2,06V
B1: 1,94V
Hierdoor schakelt de BMS (Battery Management System) uit en laadt de accu niet op.
Ik heb hier alleen een 1S Li-ion lader, een vrij eenvoudig ding. Laadt met 500mA.
Ik dacht eraan om alleen B4, B3, B1 op te laden, en misschien alle cellen onder de 2,5V, totdat ze boven de 2,5-2,7V zijn. Ik hoop dat de BMS dan weer spanning afgeeft en ik de accu op de normale manier kan opladen.

Mijn vraag: is het oké om gewoon een draad te solderen aan de B4(+) en B3(-) aansluiting en dit als één cel op te laden, zonder het hele accupakket los te koppelen? Dus alle accu's blijven verbonden (10s3p configuratie) terwijl ik één paar oplaad.

Is dat een optie? Ik wil het echt niet volledig uit elkaar halen en weer in elkaar zetten na het opladen.... :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpo-8ULE0Qfu9zZ1VYx96BTji3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfdXtkMUi5fVkAL2dXIEtiQg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door geerttttt op 28-05-2025 13:02 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zijn dit Li-Ion cellen? Zo ja, kwak de hele accu dan maar weg, alles onder grofweg de 3,0V heeft blijvende schade opgelopen en zelfs als het lijkt alsof je ze heb hersteld, dan nog levert het een extra brandgevaar op die je gewoon niet in je huis wilt hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-08 16:04
Zijn zoals Icephase zegt, Li-Ion cellen (LGGBM2618xx). Deze horen celspanningen te hebben tussen de 3.0 en 4.2V. Ik zou deze batterij zelf niet meer willen hebben in huis en inleveren bij bv een wecycle punt.

[ Voor 11% gewijzigd door Batino op 28-05-2025 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Bedankt voor de goedbedoelde tips, maar dat was niet helemaal de vraag. Hij komt sowieso in een step, die staat buiten. De capaciteit zal minder zijn, prima, maar ik hoop er toch nog wat leven uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
Een ander antwoord ga je niet krijgen geerttttt. Fijn dat je een risico denkt gemitigeerd te hebben. Maar wat als je voor een stoplicht staat en de step vliegt in de fik. Leg je dan uit aan de nabestaanden van het kindje van 12, die naast je stond op zijn fatbike, dat je je step altijd veilig buiten zette?

Lever je steppie of accu netjes in. Vervang deze voor een nieuwe, want deze is klaar. 1.94v... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:05
geerttttt schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:39:
Bedankt voor de goedbedoelde tips, maar dat was niet helemaal de vraag. Hij komt sowieso in een step, die staat buiten. De capaciteit zal minder zijn, prima, maar ik hoop er toch nog wat leven uit te halen.
Het zijn niet zozeer goedbedoelde tips, het zijn waarschuwingen dat je nu iets wil doen dat heel gevaarlijk is. Zowel nu bij het opladen als straks als je de step gaat gebruiken (en ook weer opladen). De manier waarop je het wil doen zal ook niet echt werken, dus dit pakket is gewoon rijp voor de sloop.

Als ze per ongeluk een keertje net iets te ver ontladen zijn kun je nog wat proberen, maar dit is veel te ver ontladen om veilig te zijn, waarschijnlijk ook nog eens gecombineerd met heel lang niet gebruikt zijn.

Gewoon weggooien dus en als je wilt hobby'en met een step zoek dan een goedkope elektrische fiets of los accu-pakket.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:29
Ter illustratie

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:33

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet een labvoeding hebben die je kunt instellen op 4v met een stroombegrenzing, in dit geval denk ik dat 2 tot 3A veilig genoeg is. En ja, dan kan je per bank laden.

Maar inderdaad, alle cellen zijn ver heen dus het goede is er vanaf en zal naast een verlies aan vermogen en capaciteit de kans groot zijn dat na een tijdje geen gebruik dit weer gebeurd.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:32:
Je moet een labvoeding hebben die je kunt instellen op 4v met een stroombegrenzing, in dit geval denk ik dat 2 tot 3A veilig genoeg is. En ja, dan kan je per bank laden.

Maar inderdaad, alle cellen zijn ver heen dus het goede is er vanaf en zal naast een verlies aan vermogen en capaciteit de kans groot zijn dat na een tijdje geen gebruik dit weer gebeurd.
Bedoel je niet 0,2 tot 0,3a?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
geerttttt schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Bedoel je niet 0,2 tot 0,3a?
Nee 1C wordt over het algemeen als een nette laadsnelheid genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok. Nou ondertussen heb ik alle cellen op 1 na opgeladen tot 3.1v. dan zijn ze weer in balans mits ze nog goed werken. Daarna laat ik de pack even rusten, schrijf ik daarna alle voltages per cel op in rust en dan ga ik morgenvroeg controleren of de voltages van de cellen min of meer hetzelfde gebleven zijn. Zo ja, dan ga ik de hele pack proberen op te laden via de normale manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hopelijk niet binnenshuis ;)

Met voltages onder de 2,5V had ik ze persoonlijk afgeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Torac schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:39:
Nee 1C wordt over het algemeen als een nette laadsnelheid genomen.
Niet met een cel die ver onder de 3V zit!
Die laad je eerst heeel langzaam een beetje op.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Juup schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Niet met een cel die ver onder de 3V zit!
Die laad je eerst heeel langzaam een beetje op.
De accu is volgens de specs 10Ah, ook als je naar het plaatje kijk staan er per groep 2 dikke cellen parallel dus klopt die 10Ah wel. 2 tot 3A zit zeker in de buurt van wat jij zou doen denk ik.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:14

dragonhaertt

@_'.'

Die bms wil niet laden omdat die cel stuk is.
De laatste keer dat ik iemand handmatig een cel heb zien opladen die door een BMS niet geladen wilde worden is de halve hogeschool ontruimd vanwege brand en giftige gassen.

Het enige wat je kan doen, maar niet aan te raden is zonder ervaring, is de kapotte cellen vervangen.

Die cel in gebruik nemen zal leiden tot vergassen van het lithium waardoor je langzaam zo'n mooi opgeblazen kussentje krijgt.
Bij een zachte cel wordt een kussentje steeds dikker. Bij een cilinder cel zoals deze zal hij sneller knappen en ontbranden.

Het ENIGE juiste advies is, die kapotte cel nooit meer gebruiken!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:03:
[...]

De accu is volgens de specs 10Ah, ook als je naar het plaatje kijk staan er per groep 2 dikke cellen parallel dus klopt die 10Ah wel. 2 tot 3A zit zeker in de buurt van wat jij zou doen denk ik.....
Meestal zijn dit 18650 batterijen of vergelijkbaar, en die zijn 3,7V/2800 mAh per stuk. 2 tot 3A is dan dus al 1C. Naast dat het al gevaarlijk is om kapotte accu's op te laden, is het al helemaal gevaarlijk om dat niet met een lage stroom te doen.

Maar ik hoop dat TS ons ook een update geeft als zijn step in rook op is gegaan. Want de kans daarop wordt met dit soort acties steeds groter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Meestal zijn dit 18650 batterijen of vergelijkbaar, en die zijn 3,7V/2800 mAh per stuk. 2 tot 3A is dan dus al 1C. Naast dat het al gevaarlijk is om kapotte accu's op te laden, is het al helemaal gevaarlijk om dat niet met een lage stroom te doen.

Maar ik hoop dat TS ons ook een update geeft als zijn step in rook op is gegaan. Want de kans daarop wordt met dit soort acties steeds groter.
Zoals al eerder in dit topic is aangegeven en dus ook op de foto van de topicstart op 1 cel te zien is:
Batino schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:18:
Zijn zoals Icephase zegt, Li-Ion cellen (LGGBM2618xx). Deze horen celspanningen te hebben tussen de 3.0 en 4.2V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:16:
[...]

Zoals al eerder in dit topic is aangegeven en dus ook op de foto van de topicstart op 1 cel te zien is:

[...]
En die hebben inderdaad de specs die ik opgaf en dan is 2/3A gelijk aan 1C en aan de hoge kant. Nu neem ik aan dat ze met 500mA zijn opgeladen dus dat is al wat beter. Als ie echter weer met de gewone lader gaat worden opgeladen zal dat echter niet met lage stromen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:24:
[...]

En die hebben inderdaad de specs die ik opgaf en dan is 2/3A gelijk aan 1C en aan de hoge kant. Nu neem ik aan dat ze met 500mA zijn opgeladen dus dat is al wat beter. Als ie echter weer met de gewone lader gaat worden opgeladen zal dat echter niet met lage stromen zijn.
Dan ga je nog steeds voorbij aan de 10Ah spec die deze accu heeft (als je even googled op de specs van het accupakket). Overigens zie ik dat er 30 cellen in zit en er van 36v (10x 3.6v) uitgegaan wordt dus staan er 3 cellen parallel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2JO4qhEbJoIL1ZW1XuGpRyC6tY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXb9plfShQOVPiPn8Kdds8qI.jpg?f=fotoalbum_large

2A is dan 1/5C en bij 3A is het nog steeds veel minder dan 1C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Nou ik heb met beleid de lage cellen opgeladen, ze kwamen redelijk snel richting de 3v. Ik heb alle cellen daarna stuk voor stuk opgeladen tot 3.1v zodat het pack in balans was.

Daarna bleek de flatcable die naar de bms loopt niet helemaal lekker te zitten. Ik had al (omdat ik dacht dat het pack voltage van 31v nog net te laag was) de originele oplader tijdelijk direct aangesloten op de + en - pool van de pack en zo het voltage verder verhoogd tot 35v. Toen dus gemerkt dat de bms flatcable niet goed zat, opgelost en voila! Het bms doet het weer!

En nu laad hij op op de normale manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDZTXEpxGzqufj5ka9xpdd1la8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hK3kWfFfsBlIm3a3P3YMaHaf.jpg?f=fotoalbum_large

Ohja. Na een nacht de batterij laten rusten op 31v waren alle cellen 0.02v lager dan de avond ervoor, allemaal evenveel (minimale) ontlading, dus dat lijkt goed.

Ook nu met het laden blijven alle cellen vrij constant en zie ik nog geen opvallende verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Dan ga je nog steeds voorbij aan de 10Ah spec die deze accu heeft (als je even googled op de specs van het accupakket). Overigens zie ik dat er 30 cellen in zit en er van 36v (10x 3.6v) uitgegaan wordt dus staan er 3 cellen parallel

[Afbeelding]

2A is dan 1/5C en bij 3A is het nog steeds veel minder dan 1C
De naam 10s3p zegt al dat er 3 rijen van 10 cellen parallel staan. Alleen laadt ie niet op via de normale laadpunten, maar rechtstreeks op 1 cell. De specs van het hele pakket zeggen in dit geval dus niets. Je moet dus naar de specs van 1 cell kijken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
geerttttt schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:53:
[...]

Nou ik heb met beleid de lage cellen opgeladen, ze kwamen redelijk snel richting de 3v. Ik heb alle cellen daarna stuk voor stuk opgeladen tot 3.1v zodat het pack in balans was.

Daarna bleek de flatcable die naar de bms loopt niet helemaal lekker te zitten. Ik had al (omdat ik dacht dat het pack voltage van 31v nog net te laag was) de originele oplader tijdelijk direct aangesloten op de + en - pool van de pack en zo het voltage verder verhoogd tot 35v. Toen dus gemerkt dat de bms flatcable niet goed zat, opgelost en voila! Het bms doet het weer!

En nu laad hij op op de normale manier:

[Afbeelding]

Ohja. Na een nacht de batterij laten rusten op 31v waren alle cellen 0.02v lager dan de avond ervoor, allemaal evenveel (minimale) ontlading, dus dat lijkt goed.

Ook nu met het laden blijven alle cellen vrij constant en zie ik nog geen opvallende verschillen.
Die opvallende verschillen ga je ook niet zien. Dat is nu net het hele probleem met cellen die te ver ontladen zijn geweest, tegen de tijd dat je echt ziet dat er iets mis gaat, is dat omdat er rook uitkomt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

redwing schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 16:25:
[...]

De naam 10s3p zegt al dat er 3 rijen van 10 cellen parallel staan. Alleen laadt ie niet op via de normale laadpunten, maar rechtstreeks op 1 cell. De specs van het hele pakket zeggen in dit geval dus niets. Je moet dus naar de specs van 1 cell kijken.
Als hij de cellen los heeft geladen zou dat betekenen dat hij ze los heeft gebroken van de gepuntlaste stripjes. Nee, je kunt met 100% zekerheid er vanuit gaan dat hij per bankje van 3 cellen heeft geladen. Overigens in zijn startpost praat hij over cel 1 t/m 10 en niet 1 t/m 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Als hij de cellen los heeft geladen zou dat betekenen dat hij ze los heeft gebroken van de gepuntlaste stripjes. Nee, je kunt met 100% zekerheid er vanuit gaan dat hij per bankje van 3 cellen heeft geladen. Overigens in zijn startpost praat hij over cel 1 t/m 10 en niet 1 t/m 30.
Klopt, ik heb ze per 3 gedaan. Ik heb geen puntlas apparaat en had ook geen zin alles helemaal los te trekken gezien alles nog prima vast zat en ook degelijk in elkaar zat.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de scheikunde en techniek achter li-ion gevaren. Hier zeggen dus veel mensen, cel onder 2v? Onbruikbaar en gevaarlijk!

Nou, onbruikbaar blijkt al niet helemaal waar want de cellen zijn nu opgeladen en zowel bij laden als krachtig ontladen (net een stuk op de step gereden als test) levert geen problemen op en de cellen blijven prima dicht bij elkaar (max 0.012v verschil gezien).

Ook na een nacht blijft het voltage gelijk en is er geen afwijkende cel te zien, dus ook daarin zie ik niks wat me het idee geeft dat er een cel is met een afwijking.

Kortom, waardoor is een cel gevaarlijk als hij ontladen is geweest en wat is dan het gevolg? Ik zou toch denken dat bijv de weerstand hoger of lager wordt wat je dus terug zou moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Dan heb ik niets gezegd, ik had begrepen dat ie de cellen echt los aan het opladen was. Al is het natuurlijk niet zo slim dat ie daarna wel weer de originele lader rechtstreeks aansluit zodat de spanning hoger wordt bij het opladen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
geerttttt schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Klopt, ik heb ze per 3 gedaan. Ik heb geen puntlas apparaat en had ook geen zin alles helemaal los te trekken gezien alles nog prima vast zat en ook degelijk in elkaar zat.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar de scheikunde en techniek achter li-ion gevaren. Hier zeggen dus veel mensen, cel onder 2v? Onbruikbaar en gevaarlijk!

Nou, onbruikbaar blijkt al niet helemaal waar want de cellen zijn nu opgeladen en zowel bij laden als krachtig ontladen (net een stuk op de step gereden als test) levert geen problemen op en de cellen blijven prima dicht bij elkaar (max 0.012v verschil gezien).

Ook na een nacht blijft het voltage gelijk en is er geen afwijkende cel te zien, dus ook daarin zie ik niks wat me het idee geeft dat er een cel is met een afwijking.

Kortom, waardoor is een cel gevaarlijk als hij ontladen is geweest en wat is dan het gevolg? Ik zou toch denken dat bijv de weerstand hoger of lager wordt wat je dus terug zou moeten zien?
Het laden/ontladen is een chemisch proces en bij te ver ontladen kan de cel intern beschadigd raken. Het probleem is dat je dat niet altijd merkt, maar dat het wel voor een hogere interne weerstand kan zorgen. En dat kan het probleem intern verergeren bij gebruik. Vaak gaat dit uiteindelijk wel goed, maar de kans dat het fout gaat is gewoon een stuk groter dan bij een pakket dat wel normaal gebruikt is.
Verder is het risico ook groter als de accu's langere tijd te ver ontladen zijn geweest. Pak daarbij dat Li-Ion als het fout gaat ook echt ontbranden en naar mijn idee zou je zo'n risico gewoon niet moeten willen lopen.

Nu zou de BMS het risico weer moeten verkleinen, die schakelde ten slotte niet voor niets het opladen uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

geerttttt schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:18:

In de modelbouw wordt heel veel LiPo gebruikt en daar gaat wel eens wat mis. Deels door laders die defect raken of een verkeerde instelling op de lader maar ook gewoon omdat de accu ineens slecht wordt. Hier gaat het om zgn soft cells die door een crash van het model of door een opspattent steentje een lichte beschadiging kunnen oplopen.
Om die reden zijn Li-ion wat veiliger, ze zitten in een metalen omhulsel en veelal is er een overdruk ventiel.
Deze normale softcase cellen die ook in telefoons en laptops zitten zitten vandaag de dag redelijk dicht ingesloten en hebben geen ruimte om uit te zetten als ze heet worden en omdat er geen ventiel is, dit was de bekende brandbaarheid bij de Samsung note waar de accu door uitzetten een nokje raakte en zichzelf open prikte.

Maar door een onderspanning en overspanning kan een lithium accu chemisch onstabiel worden. en kan een hoge laad of ontlaadstroom net even die tik geven om een accu tot ontbranding te brengen. Nu is het bij een LiPo sneller gedaan dan bij een LiFePo4 en een Li-Ion.

In de RC wereld zijn (zoals gezegd) LiPo's redelijk ingeburgerd. Ik blijf mijn 700 euro zender liever met NiMh accu's gebruiken dan een LiPo want ik heb geen zin dat die zender affikt. Sinds kort is mijn auto over op 8.4v servo's en heb daar wel de stap gemaakt naar een Lithium accu maar ipv de normaal gebruikte softcase LiPo ben ik voor de harde 14500 Li-ion cellen gegaan, ook een racemaatje heeft mijn idee overgenomen en heeft met dezelfde cellen ook een aantal accu's gemaakt.

En ja, 1C laadstroom is normaal aangeraden voor iedere Lithium accu. Gelukkig hebben veel RC verenigingen en competities grenzen aan het laden en ontladen aan de tafel om niet de grenzen van brandbaarheid (en ook die van de hoofdzekering) op te zoeken. In Amerika daartegen laden ze met gemak op 5C en daar worden RC accu's verkocht waarbij het RC merk specificeert dat ze tot 10C geladen mogen worden, geen enkele accu producent beweert dit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:16:
[...]

In de modelbouw wordt heel veel LiPo gebruikt en daar gaat wel eens wat mis. Deels door laders die defect raken of een verkeerde instelling op de lader maar ook gewoon omdat de accu ineens slecht wordt. Hier gaat het om zgn soft cells die door een crash van het model of door een opspattent steentje een lichte beschadiging kunnen oplopen.
Om die reden zijn Li-ion wat veiliger, ze zitten in een metalen omhulsel en veelal is er een overdruk ventiel.
Deze normale softcase cellen die ook in telefoons en laptops zitten zitten vandaag de dag redelijk dicht ingesloten en hebben geen ruimte om uit te zetten als ze heet worden en omdat er geen ventiel is, dit was de bekende brandbaarheid bij de Samsung note waar de accu door uitzetten een nokje raakte en zichzelf open prikte.

Maar door een onderspanning en overspanning kan een lithium accu chemisch onstabiel worden. en kan een hoge laad of ontlaadstroom net even die tik geven om een accu tot ontbranding te brengen. Nu is het bij een LiPo sneller gedaan dan bij een LiFePo4 en een Li-Ion.

In de RC wereld zijn (zoals gezegd) LiPo's redelijk ingeburgerd. Ik blijf mijn 700 euro zender liever met NiMh accu's gebruiken dan een LiPo want ik heb geen zin dat die zender affikt. Sinds kort is mijn auto over op 8.4v servo's en heb daar wel de stap gemaakt naar een Lithium accu maar ipv de normaal gebruikte softcase LiPo ben ik voor de harde 14500 Li-ion cellen gegaan, ook een racemaatje heeft mijn idee overgenomen en heeft met dezelfde cellen ook een aantal accu's gemaakt.

En ja, 1C laadstroom is normaal aangeraden voor iedere Lithium accu. Gelukkig hebben veel RC verenigingen en competities grenzen aan het laden en ontladen aan de tafel om niet de grenzen van brandbaarheid (en ook die van de hoofdzekering) op te zoeken. In Amerika daartegen laden ze met gemak op 5C en daar worden RC accu's verkocht waarbij het RC merk specificeert dat ze tot 10C geladen mogen worden, geen enkele accu producent beweert dit.....
Thanks voor de info. In mijn geval is de lader 2A op papier, iets minder in praktijk. Dus 2A op 42v.

De cellen staan per 3 parallel idd, dus dat is slechts 0,67A per cel.

Ontladen zal iets harder gaan, het is een 250w motor, maar als hij dan zou ontbranden dan is het stuk waar je op staat volledig uit ijzer gemaakt en de onderkant plastic. Dus dan valt hij wellicht eerst uit, je stapt af, en bij rook of een steekvlam is het iig buiten.

Hoe zit dat dan met mensen die accus reviseren van fietsen e.d.? Dan moet je hun maar op hun blauwe ogen geloven dat ze kwalitatief goede cellen erin doen en tevens geen cellen die ooit onder de 2/2,5v geweest zijn?

Vaak zijn elektrische fiets accus kapot door enkele cellen die defect zijn, dan trekken die mogelijk andere cellen ook omlaag. Die zullen ze wellicht ook weer proberen op te laden en testen op capaciteit. Indien ze goede capaciteit hebben gaan die, gok ik, gewoon weer in een accu, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik een losse cell moet laden doe ik altijd gewoon 2 magneetjes pakken,

1tje op de + en 1tje op de - pool, en daar plakken mn krokodillen bekjes weer prima aan vast..
zolang de boel niet warm wordt gaat dat prima..

of het nu veilig is voor een specifieke cell / pack die discussie gaan ik me niet in mengen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

geerttttt schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Thanks voor de info. In mijn geval is de lader 2A op papier, iets minder in praktijk. Dus 2A op 42v.

De cellen staan per 3 parallel idd, dus dat is slechts 0,67A per cel.

Ontladen zal iets harder gaan, het is een 250w motor, maar als hij dan zou ontbranden dan is het stuk waar je op staat volledig uit ijzer gemaakt en de onderkant plastic. Dus dan valt hij wellicht eerst uit, je stapt af, en bij rook of een steekvlam is het iig buiten.

Hoe zit dat dan met mensen die accus reviseren van fietsen e.d.? Dan moet je hun maar op hun blauwe ogen geloven dat ze kwalitatief goede cellen erin doen en tevens geen cellen die ooit onder de 2/2,5v geweest zijn?

Vaak zijn elektrische fiets accus kapot door enkele cellen die defect zijn, dan trekken die mogelijk andere cellen ook omlaag. Die zullen ze wellicht ook weer proberen op te laden en testen op capaciteit. Indien ze goede capaciteit hebben gaan die, gok ik, gewoon weer in een accu, toch?
Klopt, de keuze van 2A heeft een aantal redenen. Allereerst drukt dat de prijs gigantisch maar ook snelladen is amper een eis en natuurlijk is het veiliger met een lagere stroom.

Ontbranden zal niet zo snel gaan maar het kan gebeuren getuige de vele filmpjes online van ook steps en elektrische fietsen. Het begint meestal met een steekvlammetje en wat rook van 1 cel en door die brand zullen de cellen er omheen in een kettingreactie volgen.

Reviseren van zo'n accu kan maar op 1 manier: alle cellen vervangen.
Ik had laatst bij NKON 18650 cellen die 30A aankunnen voor 1.75 per stuk gekocht, als je er 30 moet doen praat je over 50 euro aan cellen en dan al het werk om ze te vervangen. Ik verwacht ook dat mensen die dit als service aanbieden ergens voor nog minder een bulk aan accu-cellen inkopen. Ik denk dat dan gewoon een nieuwe accu opgebouwd wordt en de BMS wordt overgezet. Uitzoeken welke cellen minder zijn is een hoop werk en geen garantie voor de nog goede cellen. Tevens moet je nooit cellen met verschillende capaciteiten tot 1 accu samenstellen en is gewoon een volledige nieuwe accu de juiste keuze maar kan mij voorstellen dat op deze markt ook mensen zijn die alleen de slechte cellen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

geerttttt schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 21:43:
[...]

Je geeft zelf het antwoord; niet
Je kan niet altijd uitvinden of een cell nog 'goed' is zonder de volledige capaciteit individueel te meten (en zelfs dan) dat kost tijd, geld en dus gebeurt dat niet. Als je mazzel hebt worden alle cellen vervangen, maar vaak alleen die met de laagste spanning. Vaak, niet altijd, kan je dan vrij snel de volgende kapotte cell verwachten.

Je moet opportunisme, onwetendheid en geluk niet verwarren met kennis en kunde die te bang/voorzichtig zouden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 12-06-2025 13:07 ]

Pagina: 1