Advies montage deurklink enkelzijdig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris987
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-09 11:35
Goedemiddag heren,
Zie onderstaande foto van voordeur waarbij de enkelzijdige deurknop/klink niet meer goed bevestigd kan worden. De deurklink is al een keer gedraaid en er is zoals je ziet geen hout meer over om te schroeven goed in te bevestigen. Aan de buitenkant van de deur zit er géén klink. Dus bij het openen van de voordeur komt alle kracht op de twee houtschroefjes en de slotstift te staan.

Hoe los je zoiets op, een nieuw inzetslot waar de klink aan bevestigd kan worden of een nieuwe voordeur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyfeT1ibuQ4hHhAC0Xeju0VobMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GEQRNMCAgBJu2N2uD2tBRXXi.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:15

yay

Ik heb geen oplossing voor je, maar hetzelfde probleem. Ik kijk even mee. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
Ik zou gokken op het uitboren van de schroefgaten, schoonmaken en vullen met houtreparatie-spul. En wanneer uitgehard, nieuwe gaatjes voorboren en klink opnieuw bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:45
Misschien kijken naar een inslagmoer. Slot eruit halen en vanaf slotsparing plaatsen. https://www.hornbach.nl/p...erzinkt-10-stuks/3857237/

Denk dat M3 beter past https://www.123-3d.nl/123...0-stuks-i2176-t13147.html

[ Voor 23% gewijzigd door Down Under op 28-05-2025 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Laatst online: 09:03
Je kan ook een groter schild nemen met de cilinder erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:39
Ik heb een soortgelijk probleem opgelost met Bison Kombi stick. Gaten groter boren, zodat je weer echt hout hebt, De twee componenten van de kombi stick mengen en in het geboorde gat aanbrengen (gaat goed met achterzijde boortje). Hard laten worden en dan met het juiste boortje voor de schroeven in de geharde tweecomponenten epoxy boren en de knop weer bevestigen.

Bij mij ging het om de hendel om een een klap/draai raam, en het zit nog steeds goed. Verkrijgbaar bij bouwmarkten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Ook na reparatie met epoxyhars blijft de kracht van klink afgewenteld worden op een klein stukje hout. Dus ik ga 100% mee met het plan van dainel14.

groter schild met de cilinder er bij. Daarmee krijg je vaak ook een blind schild aan de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:45
BovenHond schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:58:

groter schild met de cilinder er bij. Daarmee krijg je vaak ook een blind schild aan de achterkant.
Kan me voorstellen dat je geen blind schild aan de andere kant wil. En dan krijg je met een groter schild hetzelfde probleem tenzij de bevestigingspunten van het schild in vol hout komen. Bij dun aluminium etc wordt vaak een blindklinkmoer gebruikt. Bij hout kan dit helaas niet dus een inslagmoer aan de slotkastzijde lijkt me een oplossing.
Ik heb mijn (demontabele) bankschroef op deze manier vastgezet. Een inslagmoer aan de onderzijde van de werkbank. Zit muurvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier moet toch gewoon een wisselstift in zodat de kracht op het slot komt en niet op het stukje hout? (aan een goede wisselstift zou je in theorie met je gehele gewicht kunnen hangen zonder dat er iets verschuift)

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 28-05-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Down Under schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Kan me voorstellen dat je geen blind schild aan de andere kant wil. [knip]
ik denk dat er aan de andere kant al een klein schild zit voor het sleutel-slot. Nieuwe slot-schilden schroef / bout je aan elkaar vast. Dus die zitten in principe niet in het hout, maar er doorheen.

Maar jouw oplossing is natuurlijk ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:53
Ik zou denken aan een kant een plaat met slot en klink en aan de andere kant een zelfde formaat plaat met alleen slot. Die twee platen bevestig je aan elkaar. Zo'n plaat met alleen slot zou toch bestaan? Of is de afstand tussen slot en klink te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris987
Bedankt voor jullie meedenken tot nu toe.

Aan de buitenkant van de voordeur zit ter hoogte van de deurklink géén schild.
Dit willen we ook niet, want is niet mooi. Enkel een vergelijkbaar rond schildje om het slot zoals op de foto is te zien. Je ziet aan de buitenkant dus alleen het slot met schild eromheen en een langwerpige greep van +- 50cm lang.

Als er kracht op de blindklinkmoer komt te staan trek je deze door het dunne stukje hout heen denk ik.

Ik ga eens googlen naar een set met aan een kant een slotschild en aan de andere slot met deurklink schild aan elkaar vast. Zodoende kan ik deze twee door-en-door met elkaar verbinden.
Mocht iemand weten hoe zoiets heet en óf het bestaat, reactie wordt gewaardeerd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Chris987 op 28-05-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58

Fe2O3

Ja das roest

Door en door iets doen.

Alles wat je verzint ga je weer rot trekken want het is er simpelweg niet voor gemaakt.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris987
Zoiets lijkt me wel een goede optie:

https://www.deurbeslagdir...rsteld-8714186351239.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:31
Het is me niet geheel duidelijk of je aan de andere kant nu wel of geen afdekplaatje hebt zitten. Indien wel, dan is een halve slotstift de oplossing: https://www.deoudedeurkli...WEVTWn_5jN1BoCiAMQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris987
Aan de buitenkant van de deur zit op dit moment geen plaatje, deurklink of blindplaat oid.(dit willen we ook niet)
Enkel zit aan de buitenkant van de deur een vertikale greep van een cm of 40 en een veiligheidsrozet rondom het cilinderslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 19:20

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Als door-en-door geen optie is kun je wellicht nog creatief met de decoupeerzaag in de weer gaan? Een rond stukje multiplex op de deur lijmen wat in je rozet valt, en vervolgens de klink aan dat plaatje multiplex + achterliggend de deur vastschroeven. Garantie tot de (spreekwoordelijke) voordeur dat dat werkt though :+

Edit: Of minder houtje-touwtje, de schroefgaten groter uitboren, vullen met een ingelijmde deuvel, en daarna opnieuw vastschroeven. Dan moet je deur echter wel massief zijn, want anders lijm je die deuvel in het luchtledige :9

[ Voor 26% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 30-05-2025 16:33 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:23
alle gaten uitboren met een boor net groter dan het gat (bv 6 )
dan in elk gat een deuvel lijmen met normale witte houtlijm.
paar uur laten drogen en deuvels afzagen en vlak schuren.
Daarna kun je gaten boren en schroeven waar je maar wilt

Het deel waar de gaten zitten is altijd massief.
Daar zit standaard een blok hout, ook bij holle deuren.

Deze soort stift kun je vanaf de voorkant vastzetten zodat je aan de stift trekt en niet aan de schroeven.
https://rvsland.nl/deurkr...YDVcvPEyDQRRoCrNYQAvD_BwE

[ Voor 47% gewijzigd door 3dmazter op 30-05-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:51

Dido

heforshe

3dmazter schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:09:
Deze soort stift kun je vanaf de voorkant vastzetten zodat je aan de stift trekt en niet aan de schroeven.
https://rvsland.nl/deurkr...YDVcvPEyDQRRoCrNYQAvD_BwE
Aan de foto van de TS te zien is die tuimelaar verdwenen, wat verklaart waarom hij aan de schroeven trekt (en dus zijn deur aan gort trekt).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
Stift met tuimelaar. Andere oplossing is er zo niet.
Als ik je goed begrijp is dat nu niet het geval, maar anders het krukgat buiten ook doorboren en dan een krukstift met aanslag gebruiken ( https://www.isero.nl/nl-nl/p/312506/wisselstift-met-aanslag ).
Gat eventueel opvullen en schilderen,of toch een blindplaatje.

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris987
Dido schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Aan de foto van de TS te zien is die tuimelaar verdwenen, wat verklaart waarom hij aan de schroeven trekt (en dus zijn deur aan gort trekt).
Dat klopt dat de tuimelaar verdwenen is, dat is ook de reden dat de wisselstift uit het slot is gekomen.
Echter verklaard dat m.i. niet waarom de kracht nu opeens wel op de schroeven komt te staan.
In de betreffende draaibare deurknop zit namelijk niet zo'n palletje dat je door de knop in de stift kunt zetten zoals je dat wel vaak bij een binnendeur ziet. Ook zon klein imbusboutje in de deurklink hendel zit er niet in!

Je bericht zet me echter wel aan het denken. Ik ga er een nieuwe wisselstift met tuimelaar inzetten en een goede kwaliteit deurklink, waarbij ik met een imbusboutje deze goed vast kan zetten aan de wisselstift.
Hopelijk geeft dit genoeg klemkracht om de relatief zware voordeur telkens open te trekken. :*)

edit: en wordt er als het goed is geen kracht op de schroefjes uitgeoefend 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Chris987 op 01-06-2025 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris987
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAD7PumdikiSpo1wb8cBpQdI3wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAXcMnahz1LJXfhHBiuMK7FB.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk een wisselstift met tuimelaar gebruikt én de deurklink met inbus vastgezet op de wisselstift. Daarnaast het deurklink schild met extra lange schroeven vastgezet vanuit de voorkant, door het slot heen, in het hout aan de achterkant van de deur. Al met al een zeer stevige en duurzame oplossing voor het probleem.

Iedereen bedankt voor de bruikbare info! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Chris987 op 23-06-2025 16:42 ]

Pagina: 1