Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Onze huidige Samsung Ecobubble wasmachine heeft het 12 jaar volgehouden, maar heeft nu last van het befaamde probleem dat ie het programma niet/moeilijk afmaakt. Gezien het ook niet echt jofel meer ruikt, wordt het gewoon tijd voor een nieuwe.

Ik zoek dus een wasmachine met:

- inhoud voor 9kg+ was
- stoom optie
- stil
- betrouwbaar (liefst 8-10 jaar levensduur)

En dat allemaal hopelijk binnen een budget van €500

Bomen en bos, ik zit met mijn huidige budget een beetje tussen A & B (en C) merken vast qua opties.

Ik had al gevonden:

- Inventum VWM9010W - €447
- CHiQ CW106581AX -€480
- Hisense 3S Serie WF3S9043BW3/BLX - €409
- Hisense 5S Serie WF5S1045BW = €500

De enige die ik van dit lijstje enigszins zou vertrouwen voor de lange duur is de Inventum. Everglades en Chiq heb ik zoiets, leuk en modern en het gaat 5 jaar mee. Dat gevoel heb ik ook bij andere nog minder bekende merken (Haier, Hoover, etc). Vooral over Everglades lees ik minder goede verhalen, dus die sla ik al over, maar over de rest kan ik niks zinnigs zeggen.

Wanneer ik het budget €100 hoger gooi kom ik Siemens/AEG/Bosch al tegen, maar hebben deze echt meerwaarde in deze prijsklasse?

Gebruik wasmachine: 1, misschien 2x per week.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Persoonlijk, denk ik dat je super mazzel hebt gehad dat je Samsung 12 jaar mee is gegaan.
Dit is doorgaans een uitzondering, dan normaal.
De machines die je noemt, zou ik doorgaans associeren met een betrouwbaarheid van 4-6 jaar.
Wil je echt een betere betrouwbaarheid, moet er een klein beetje budget bij en zou ik dus voor een AEG / Siemens / Bosch oid gaan.

Zelf heb ik een LG wasmachine gehad.
Deze ging met moeite 5 jaar mee.
Nu heb ik een AEG al jaren en geen enkel probleem.
Voor mij geen LG of Samsung meer...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 18:22
Ik raad een Bosch aan, onze Samsung heeft het destijds ook 12 jaar uitgehouden (Samsung Wasmachine kapot, op zoek naar nieuwe).

Wij kwamen uit op een Bosch WGG14408NL, geen stoom functie maar voor de rest voldoet die aan je eisen.
Wel duurder echter, dus mogelijk geen optie, we hebben daarnaast ook voor 5 jaar garantie betaald dus kwamen we uit boven de 800 euro.
Maar als deze 10+ jaar mee gaat, vind ik dat een goede keuze.

Succes met kiezen :)

[ Voor 9% gewijzigd door naenee op 28-05-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
naenee schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:17:
Ik raad een Bosch aan, onze Samsung heeft het destijds ook 12 jaar uitgehouden (Samsung Wasmachine kapot, op zoek naar nieuwe).

Wij kwamen uit op een Bosch WGG14408NL, geen stoom functie maar voor de rest voldoet die aan je eisen.
Wel duurder echter, dus mogelijk geen optie, we hebben daarnaast ook voor 5 jaar garantie betaald dus kwamen we uit boven de 800 euro.
Maar als deze 10+ jaar mee gaat, vind ik dat een goede keuze.

Succes met kiezen :)
Hier hebben we ook een Bosch droger, ook al 15 jaar werkzaam, dus goed vertrouwd.

Deze ook gevonden:

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitch
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ook bij de consumentenbond gekeken?

https://www.consumentenbo...hine/keuzehulp-wasmachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb inmiddels al 4+ jaar een Haier die ik ook zo'n 1 a 2 keer de week gebruik, ding doet het nog prima. Haier is een behoorlijk groot merk in Azië, het is dus niet een of ander vaag plakmerk. Voordeel is dat je wel alle toeters en bellen krijgt voor een leuke prijs: Direct drive motor, stoom, flinke inhoud.

Of een echte instap Bosch of AEG echt heel veel beter is? Denk dat dat ook nog best wel eens kan tegenvallen. Die merken hebben ook meerdere series, en er is zeker kwaliteitsverschil.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:39
Goedkoop is duurkoop , helemaal met al die merkloze candy/chiq everglades dingen . idd geluk gehad met samsung wat ook niet al te best is .

Bosch/siemens zijn hetzelfde .
Aeg zeer aan te bevelen alleen niet de goedkope lijnen .

De machines zijn in series met cijfers opgedeeld en daar kan je deels de bouwkwaliteit mee afleiden
Ongeveer bij Aeg ;
2 serie : no-nonsense wassen / veel plastic
4 serie : zelfde als 2 met wat meer opties
6 serie : middenklasser / basic opties
7 serie : luxere middenklasser
8 serie : beste kwaliteit
9 serie : beste klasse met alles ( overbodige ? ) opties

zelfde verhaal bij bosch siemens die hebben 1 3 5 7 getallen of iq300 iq500 .
Bij coolblue hebben ze ook een filter op de site voor bouwkwaliteit 'klasse' heb je iig een idee .
ik zou vanaf die 500 of 6 serie kijken en dan online voor een goede prijs . Een lokale expert kan ook nog best scherpe prijzen hebben incl neerzetten . Of anders mediamarkt outlet wellicht met een krasje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Paar weken geleden gingen de lagers van mijn Samsung ecobubble ook kapot na 12 jaar werken, jammer want verder deed ie het prima. Reparatiebedrijf wilde er niet aan beginnen.

Nieuwe uitzoeken was uiteindelijk best nog wel een puzzel. Uiteindelijk staat nu deze hier Siemens WG44G2ZBNL
Heeft de gevraagde stoomfunctie, maar daar zijn twee versies van. Die van mij kan met stoom droog wasgoed opfrissen/ontkreukelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Zonder account is dat gewoon een filter zoals je bij bol.com kunt gebruiken.

@nuffy En wellicht zoals dit: https://www.bol.com/nl/nl...9M-w.4_13.24.ProductTitle

Medium segment? Ik weet niet wat het voordeel/nadeel is t.o.v. laatstgenoemde WG44G2ZBNL voor die €50 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ByteMe_ Er zijn zo enorm veel tussenmodellen en typenummers waarvan ik soms het verschil ook niet kon vinden en ik het zat werd. Wat mij wel opviel is dat veel van de keuzehulpen me stuurden naar machines van EUR 900+. Nu heb ik geen autodosing en geen app. App kan makkelijk zijn om te weten wanneer de was klaar is als je er meerdere wilt doen, maar dat had ik al afgevangen met een Home Wizard energy socket, die me in de app een melding geeft als de wasmachine gedurende 3 minuten onder de 5W blijft. Heb je wel abbo voor nodig van EUR 1/maand.

Als je een shortlist hebt, lees wel even de handleidingen door of ie ook kan wat jij wil, zo is voor mij de temperatuurinstelling bij sommige programma's belangrijk en die zijn niet altijd in te stellen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

GarBaGe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:26:
Persoonlijk, denk ik dat je super mazzel hebt gehad dat je Samsung 12 jaar mee is gegaan.
De machines die je noemt, zou ik doorgaans associeren met een betrouwbaarheid van 4-6 jaar.
Wil je echt een betere betrouwbaarheid, moet er een klein beetje budget bij en zou ik dus voor een AEG / Siemens / Bosch oid gaan.

Oh grappig. Mijn LG gaat nu bijna 5,5 jaar mee. Totaal nergens last van.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
ByteMe_ schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Zonder account is dat gewoon een filter zoals je bij bol.com kunt gebruiken.

@nuffy En wellicht zoals dit: https://www.bol.com/nl/nl...9M-w.4_13.24.ProductTitle

Medium segment? Ik weet niet wat het voordeel/nadeel is t.o.v. laatstgenoemde WG44G2ZBNL voor die €50 verschil.
Dat het een buitenlands model is zoals aangegeven ( NL/FR ) dus nederlands frans display .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:43

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
@ByteMe_
Jaren terug was er een programma op de npo, de rekenkamer. Hier bespraken ze allerlei consumentenproducten en werd er gekeken naar kosten, levensduur en op je waar voor je geld krijgt.
Hier is kwam ook wasmachines voorbij, TLDR: koop gewoon de goedkoopste want ze wassen allemaal prima.

300 euro betalen en 5 jaar meegaan is beter dan een Miele kopen voor 1500 die 15 jaar meegaat, maar eigenlijk de 25 jaar zou moeten halen om even duur te zijn als die van 300 euro omgerekend naar kosten per jaar. Veel luxe functies komen na de loop van tijd naar goedkope machines. Voor 400 euro heb je al een machine met stoomfunctie.

Mijn tip, kijk bij Coolblue naar de tweedekans producten: https://www.coolblue.nl/w...er?sorteren=laagste-prijs
Zit een krasje soms op, maar ze zijn gewoon goed.

Wasmachines worden enorm goed gerecycled dus na zoveel jaar een nieuwe machines is prima. Vandaag bestellen, morgen binnen en oude machine gaat retour en wordt netjes gerecycled. Geen enkele reden om perse een extra lange levensduur te willen waar je dik voor betaald.
GarBaGe schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:26:

Mijn LG van 300 euro draait nu al 10 jaar. Circa 2 wasjes per week.
Een gezin die soms 2 wasjes per dag draait is een totaal ander gebruik. Dus je kunt beter kijken naar aantal keer wassen dan naar jaren. Zegt namelijk erg weinig.
Zoals hierboven al gezegd, prijs zegt er weinig over betrouwbaarheid en vaak betaal je voor allerlei functies die niks met goed wassen te maken hebben. Wifi op je wasmachine, AI voor vlekherkenning 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 28-05-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb 25 jaar oude was- en droog-Mieles vervangen door nieuwe Mieles, ze waren niet kapot, ik was op zoek naar zuinigere modellen.

Een Miele kopen voor 1500 of meer is onnodig, dat is een model waar snufjes op zitten die je niet nodig hebt. Ze zijn voor veel minder verkrijgbaar.

Als je het uitrekent is een Miele veel goedkoper, en het is een fijn apparaat. Je hebt overigens ook het werkelijke energieverbruik, naast de aanschafprijs. Samsung speelt daar een spelletje mee: hun opgegeven verbruik van een warmtepomp wasdroger wordt niet gehaald, de was werd niet droog, ook na meerdere keren drogen niet (kost €€€ aan energie). Miele is daar realistischer in. Ze verbruiken op papier wat meer, maar in de praktijk valt dat juist mee. De zogenaamd zuinige Samsung was een faliekante miskoop. Te duur en te weinig waar voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[wasmachine & wasdroger] Aankoopadvies in 2025

Leesvoer. Ook reacties van een reparateur die alle merken wel tegenkomt. Zo premium zijn Bosch/Siemens en AEG niet tov de goedkope merken uit de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Ze hebben allemaal wel zo hun constructies waarbij ze ineens economisch total loss zijn als er een lager of rubber kapot loopt die dan niet vervangbaar is door de alles in 1 constructie of veel arbeid kosten heeft.

Je kunt van de trommel altijd nog een leuke vuurkorf maken 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Mja, het wordt een aardig opsomming van ervaringen :+ Maar het topic wat @_JGC_ had ik idd ook al gevonden. Elke keer ga je steeds een stapje verder en ben je weer €50 hoger uit. Dus ja 7-800 en dan nog zit je in het middensegment. Eerst werd het bijna de Inventum, maar toch gekozen na teruglezen van bovenstaand topic en ervaringen:

https://www.bol.com/nl/nl...m-thinq/9300000154534905/

We hebben regelmatig grotere hondenkleden die we uit moeten wassen en kijken ook naar het uitwassen van kleinere tapijten, die 11kg met dit budget komt dan erg goed uit. Ik heb goede ervaringen met LG producten (hier enkele andere producten 10+ jaren oud), dus kijken hoe de duurzaamheid is. De rest van wifi/ai zit er ook bij, maar dat mochten we w.m.b. weglaten.

Hoewel 12 jaar lang is, was de Samsung wel echt bonkerig en vaak gekraak bij een volle bak.

2e hands was ik sowieso niet aan begonnen overigens. 2 jaar garantie wil ik echt minimaal hebben. En uiteraard aansluiten en oude weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ByteMe_ die zal het vast ook prima doen, en met hondekleden etc is die 11kg wel fijn.

Veel plezier!

Pagina: 1