[wasmachine & wasdroger] Aankoopadvies in 2025

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muffinmanz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 12:41
We zijn opzoek naar een optimale total cost of ownership over de komende 10 jaar voor een nieuwe wasmachine en wasdroger, rekening houdend met onderhoud, energieverbruik, aanschafkosten etc.

Na verschillende discussies te hebben gelezen over verschillende forum posts is het helaas niet veel duidelijker geworden: Warmtepomp vs condensdroger? Zelfreinigende condensor of juist niet? A merk voor de lange termijn of juist goedkoop B merk en over 5 jaar vervangen?

De situatie: we verhuizen binnenkort naar onze nieuwbouwwoning waar een nieuwe wasmachine en droger in moet komen. De wasruimte bevindt zich op zolder in een kleine aparte ruimte. Installatie service is dus zeker een pre aangezien ik ze liever niet zelf 2 trappen op draag.

Budget: liefst sub 2k
Niet gebonden aan een merk, beide apparaten hoeven niet hetzelfde merk te zijn.
Gezinsuitbreiding staat in de planning dus gok beide 9kg laadvermogen, staan open voor tips/advies

Naast alle discussies hier over LG/Bosch/Siemens/AEG/Everglade etc kwam ik op CoolBlue het merk Wisberg tegen wat van CB zelf is, hebben mensen hier ervaring mee over de langere termijn? Ze geven helaas maar 3 jaar garantie en ik heb zeker zorgen zoals hoe lang houden ze onderdelen aan om zelf reparaties uit te voeren? Ben redelijk handig en kan best wat onderhoud zelf doen al weet ik niet hoe veel dit nog mogelijk is tegenwoordig aangezien alles van fragiel plastic is :+

Bij voorbaat dank voor alle input!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
Ik heb met veel merken ervaring. Ik ben een paar jaar monteur geweest. Voor langdurig op voorraad zijn van onderdelen is BoscH, Siemens en Miele het beste. Alleen zijn onderdelen wel duur, elke 5 jaar een nieuwe is goedkoper. Wisberg ziet er uit als Midea, kan je beste Inventum nemen. Is ook gemaakt door midea maar wel 5 jaar volledig garantie. Warmtepompdroger is veel zuiniger dan condensdroger maar snel vervuild en onderhoud is lastig, gaan in de regel korter mee dan condensdroger. Inventum of Everglades hebben 5 jaar garantie op warmtepompdrogers. Everglades wasmachine zou ik niet doen, centrifugeert slecht droog. Hopelijk helpt dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
Ik heb nu een jaar een Everglades warmtepompdroger, voldoet op zich heel goed, maar de condensor had al roest op de randen binnen een paar maand. Condensor zit onder achter een klepje tegen de behuizing gemonteerd en waar het de behuizing raakt blijft het nat.
Hij was goedkoop en 5 jaar garantie... we gaan zien of de condensor binnen 5 jaar doorgerot is of dat het net buiten de garantie gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
_JGC_ schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:15:
Ik heb nu een jaar een Everglades warmtepompdroger, voldoet op zich heel goed, maar de condensor had al roest op de randen binnen een paar maand. Condensor zit onder achter een klepje tegen de behuizing gemonteerd en waar het de behuizing raakt blijft het nat.
Hij was goedkoop en 5 jaar garantie... we gaan zien of de condensor binnen 5 jaar doorgerot is of dat het net buiten de garantie gaat zijn.
Staat hij volledig waterpas? dat nat blijven kan gebeuren als hij iets voorover staat. Ik zou het even aankijken en als het erger wordt garantie claimen voor de 5 jaar om zijn. Alles bij elkaar is Inventum misschien net een slag beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik van warmtepompdrogers mee krijg is dat deze vaak na de garantieperiode het loodje leggen. Ook de 'zelfreinigende' modellen.
Dat is dus een dure grap, tenzij je zelf bereid bent om het hele apparaat bijna uit elkaar te halen om de vervuiling goed te verwijderen.

Daarnaast duurt het drogen erg lang (wasmachine programma's duren tegenwoordig ook lang en de eco programma's zijn op den duur ook slecht voor je machine).

[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 08-03-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Wolly is bij condensdrogers niet anders.

Lengte van de programma's is maar net welke je kiest, ik heb een trommel vol ondergoed in 1 uur wel droog. Handdoeken is een ander verhaal, dat duurt gewoon ruim 2 uren en aan het eind van de rit zit de opvangbak ook helemaal tot de rand toe vol.

@Techfreak Dat nat blijven is van natte pluis die alsnog door de filters komt, dat koekt overal aan en krijg je daar niet weg. Ik borstel elke 2 weken de condensor uit met een borstel, maar die randjes kom je niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 12:57
Wat zijn de ervaringen met de huidige AEG wasmachines?

Bij ons heeft de huidige AEG na 20 jaar de geest gegeven. Nooit is er enig onderhoud nodig geweest (hij draaide ongeveer 2x per week), dus ik ben geneigd om weer voor dit merk te kiezen. Nu uiteraard wel voor een iets luxere versie met autodose en stoomfunctie.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 09-03-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik heb 8 jaar geleden de wasmachine gekocht die als beste koop aangeschreven stond bij de consumentenbond (een siemens). Deze destijds online het goedkoopst uitgezocht, en helaas geen 2e kans model kunnen vinden met schades rondom. Bij de warmtepompdroger 4 jaar geleden het bijpassende model gezocht, wel met schades rondom (zijkanten, achterkant) zodat de prijs flink gedrukt werd zonder toe te geven op kwaliteit. Zou ik zo weer doen (sterker nog, met inbouwvaatwasser etc ook allemaal gedaan). Moet je wel net geluk hebben om een gewenst model te vinden met de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voordeel van de warmtepomp droger is dat die samen met een moderne wasmachine op 1 groep kunnen.

Ik weet dat bij sommige aeg modellen de trommel veren aan plastic clipjes hangen. Dat gaat na een aantal jaren automatisch stuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
Pierz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 23:04:
Wat zijn de ervaringen met de huidige AEG wasmachines?

Bij ons heeft de huidige AEG na 20 jaar de geest gegeven. Nooit is er enig onderhoud nodig geweest (hij draaide ongeveer 2x per week), dus ik ben geneigd om weer voor dit merk te kiezen. Nu uiteraard wel voor een iets luxere versie met autodose en stoomfunctie.
Aeg heb ik veel gerepareerd. Vooral nieuwere modellen met autodose en lager problemen. Autodose bij aeg is veel storingen. Twintig jaar haal je bijna nergens meer mee, Miele is dan de grootste kans. Inventum is 5 jaar garantie dus veel zekerheid voor het geld en ook stoomfunctie. Lg heeft ook wel een goede levensduur. Blijven rustig 15 jaar staan rammelen, ja wel beetje lawaaierig. Vaak tegen klanten moeten zeggen, sorry hoort bij de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat betreft dat autodose is het heel simpel: wat er niet op zit kan ook niet kapot. Het zijn toch weer bakjes, pompje, slangetjes... het gaat lek, pompje draait kapot of de boel raakt verstopt. Dat is de garantie die je hebt met autodose. Niet alleen bij AEG maar ook bij Bosch/Siemens wil dat spul wel kapot.

Gewoon niet doen, hoe moeilijk is het om zelf wat wasmiddel te doseren? Weet niet hoe precies die doseersystemen dat doen, maar wat op de verpakkingen staat van wasmiddelen is altijd een factor 2 teveel. Met handmatig doseren kan je daar op inspelen, werk je met pods of autodose ben je dus overgeleverd aan een hele eenheid of wat de machine beslist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:27:
Gewoon niet doen, hoe moeilijk is het om zelf wat wasmiddel te doseren?
Je moest eens weten hoeveel mensen er een "scheut" in doen terwijl 50ml genoeg is.
Google ook maar eens op "wasmachine schuimt".

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
DJMaze schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Je moest eens weten hoeveel mensen er een "scheut" in doen terwijl 50ml genoeg is.
Google ook maar eens op "wasmachine schuimt".
Gooi maar eens de hoeveelheid wasmiddel in je machine die op de verpakking staat beschreven. Al helemaal als je een eco programma draait met minder water.

Die wasmachine schuimt dan alsnog.

Wasverzachter is nog veel erger overigens... als je ergens je machine mee wilt slopen is dat het wel. Vooral je wasdroger wordt heel blij van handdoeken die gewassen zijn met een volle dop Robijn in het spoelbakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muffinmanz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-04 12:41
Techfreak schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Aeg heb ik veel gerepareerd. Vooral nieuwere modellen met autodose en lager problemen. Autodose bij aeg is veel storingen. Twintig jaar haal je bijna nergens meer mee, Miele is dan de grootste kans. Inventum is 5 jaar garantie dus veel zekerheid voor het geld en ook stoomfunctie. Lg heeft ook wel een goede levensduur. Blijven rustig 15 jaar staan rammelen, ja wel beetje lawaaierig. Vaak tegen klanten moeten zeggen, sorry hoort bij de machine.
Zat inderdaad ook naar LG te kijken, lijkt een betrouwbare en repareerbare middenweg tussen Siemens/Bosch en Miele.

Iets als de LG RH90V9AV3N en de LG F4WR7009SyW bijvoorbeeld? Mis ik dan nog iets voor een startend gezin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:31
Gezien de ontwikkelingen op de energiemarkt zou ik vandaag de dag een machine willen hebben die ik (op afstand) kan starten als de zon schijnt of besluiten om dat juist niet te doen als het regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
Muffinmanz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Zat inderdaad ook naar LG te kijken, lijkt een betrouwbare en repareerbare middenweg tussen Siemens/Bosch en Miele.

Iets als de LG RH90V9AV3N en de LG F4WR7009SyW bijvoorbeeld? Mis ik dan nog iets voor een startend gezin?
Alps je de mginimale kosten over 10 jaar wilt hebben zijn de inventum wasmachine en droger goedkoper. Prijs is lager, en 3 jaar langer zeker van gratis reparaties. 5 jaar bij inventum, 2 jaar bij lg. Onderdelen zijn vaak prijzig dus kosten van reparatie komen bij de kosten over 10 jaar. Als je net voor einde 5 jaar garantie goed let op bijgeluiden kan je ellende binnen garantie laten verhelpen. Bij de wasmachine zit je met de Lg ook wel goed, kans is heel groot dat hij de 5 jaar ook zonder kosten door komt en is mooie geavanceerde machine. Voor warmtepompdroger zou ik voor 5 jaar garantie gaan, dus Inventum of Everglades. Warmtepompdrogers gaan vaak binnen 5 jaar stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11
Als je een Inventum overweegt; Via de FNV (FNV Voordeel) hebben ze een speciale actiepagina met extra korting, zelf een VWM9010B 9kg wasmachine gekocht een paar maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

Christiano007

Ich bin der champion

Wat is jullie ervaring met 1400 vs 1600 toeren? Heeft het nou écht veel nut om 1600 toeren te draaien?

En zijn er ook Warmtepomp drogers die gewoon "drogen" op 30 graden? Dan kan bijna alle kleding erin want het wassen is ook op diezelfde temperatuur, dan heb je ook geen last van krimpende kleding lijkt mij?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55
Christiano007 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:53:
Wat is jullie ervaring met 1400 vs 1600 toeren? Heeft het nou écht veel nut om 1600 toeren te draaien?
...
Ik zou zeggen: it depends....
Ik droog de meeste kleding op het wasrek.
Dan vind ik 1200 genoeg. Ook om onnodige slijtage aan kleding te voorkomen.
Eigenlijk alleen ondergoed gaat in de droger (dat is zo'n ellende / veel werk om op te hangen).
Dus die was ik op 1600, zodat de was zo droog mogelijk de droger ingaat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:02

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben Siemens inmiddels enkele jaren. Werkt prima.
En ook wifi connected. Zo hebben ze via een update een stoom programma toegevoegd.

Grootste plus met huidige energiemarkt is besturing op afstand natuurlijk.
Verder zal Miele/Siemens/AEG het langste meegaan.
Onze wasmachine is 10kg en droger 9kg
Wasmachine zou van mij nog groter mogen zijn. Maar dat is bijna niet te vinden. Dus we doen het er maar mee.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
Dennis1812 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:05:
Wij hebben Siemens inmiddels enkele jaren. Werkt prima.
En ook wifi connected. Zo hebben ze via een update een stoom programma toegevoegd.

Grootste plus met huidige energiemarkt is besturing op afstand natuurlijk.
Verder zal Miele/Siemens/AEG het langste meegaan.
Onze wasmachine is 10kg en droger 9kg
Wasmachine zou van mij nog groter mogen zijn. Maar dat is bijna niet te vinden. Dus we doen het er maar mee.
Miele gaat zeker het langste mee. bosch/Siemens in 60/70% van de gevallen ook maar echt niet altijd. Aeg is echt matig qua kwaliteit de laatste jaren. Bij deze merken veel reparaties net buiten garantie gedaan dat is dan zuur voor die mensen, ze betalen voor zekerheid maar krijgen die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Muffinmanz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Neem geen LG!

Ik heb er een, niet dit type maar ze hebben bijna allemaal de motor vast aan de trommel ( direct drive) die was bij mij (gelukkig) binnen garantie al kapot en ik ben een 1 persoons huishouden dus weinig was.

Daarvoor een simpele Beko gehad en die heeft zeker 9 jaar probleemloos gewerkt tot ik een grotere wou, de LG dus.
Ik hoop maar dat de motor het nog even uithoud..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Laatst online: 17-04 16:42

TMT

Ik had net een topic gestart over mijn kapotte Bosch machine van 12 jaar oud, als ik het hier lees is dat tegenwoordig een aanvaardbare leeftijd voor vervanging?
Het verbruik verschil... De Bosch WGB2440AFG die ik mogelijks op het oog heb toont 0.248kWh en 47 liter voor het eco programma, maar met wat moet ik dat vergelijken met de waardes die in de gebruiksaanwijzing staan van mijn huidige. Als het verbruik 3x zo weinig is gaat het volgens een snelle berekening misschien over 20€ per jaar (3 machines per week, zonnepanelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHNezQ2H7S1v4S8DEJSGu2r-bxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iG3q0Yv9mk0NZOUX92C4ZCu4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
TMT schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:23:
Ik had net een topic gestart over mijn kapotte Bosch machine van 12 jaar oud, als ik het hier lees is dat tegenwoordig een aanvaardbare leeftijd voor vervanging?
Het verbruik verschil... De Bosch WGB2440AFG die ik mogelijks op het oog heb toont 0.248kWh en 47 liter voor het eco programma, maar met wat moet ik dat vergelijken met de waardes die in de gebruiksaanwijzing staan van mijn huidige. Als het verbruik 3x zo weinig is gaat het volgens een snelle berekening misschien over 20€ per jaar (3 machines per week, zonnepanelen)
[Afbeelding]
Ik had net op je eigen topic gereageerd maar je stelde hier een vraag die ik vergeten was. Je kan het eco programma niet vergelijken met je oude machine want die had dit programma niet. Tegelijk is over nieuwe wasmachines vaak niet bekend hoe zuinig de andere programma's zijn, dus in feite kan je niet goed vergelijken. Het eco programma is niet ontworpen om goed te wassen maar om een zuinige score te behalen. Het eco programma dient enkel voor de test waarop het energielabel wordt gebaseerd. Ondanks dat er 40-60 bij staat halen de meeste wasmachines krap 30 graden bij dit programma, want hoe meer verwarming hoe meer stroom. In feite is het een praktisch onbruikbaar programma dus je kan je aankoop er beter niet op baseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMT

TMT

Aha interessant! Gelukkig zet Bosch zijn verbruiksgegevens nog in de handleiding, heb die er eens bijgenomen van de WGB2440AFG en total shocker!! :X
Volgens de manual verbuikt mijn 12 jaar oude machine dus ongeveer hetzelfde, als je het verschil in kilo's in acht neemt. Wasmachine technologie is qua efficientie dus redelijk uitontwikkeld? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcTY2VvtzeejUORksgs3qX0PBmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nM3u826Qw7Ql2XIecepS6TBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
TMT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:45:
Wasmachine technologie is qua efficientie dus redelijk uitontwikkeld? :?
[Afbeelding]
Ja, het verbruik zit in water verwarmen voor >90%. Dat kan op een gegeven moment. Iet echt meer omlaag want dan wordt het gewoon niet schoon. Lagere temperatuur, of daar mee sjoemelen gebeurt al maximaal. Dus idd, weinig te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT

TMT

Wat denken jullie over geconnecteerde wasmachines?
Ik zou dat overwegen met het oog op een meer geautomatiseerd process over enkele jaren dat je machine zelf opstart tijdens een bepaald uur snachts of overdag als de dynamische electriciteitsprijzen laag zijn.

Langs de andere kant... ga je de kostprijs daar uithalen? Denk van niet. Ik heb zonnepanelen en werk heel veel van thuis. Dus op een zonnige dag draai ik regelmatig enkele wassen en droogjes (droogkast verbruikt nog een veelvoud van een wasmachine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
TMT schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:04:
Wat denken jullie over geconnecteerde wasmachines?
Ik zou dat overwegen met het oog op een meer geautomatiseerd process over enkele jaren dat je machine zelf opstart tijdens een bepaald uur snachts of overdag als de dynamische electriciteitsprijzen laag zijn.

Langs de andere kant... ga je de kostprijs daar uithalen? Denk van niet. Ik heb zonnepanelen en werk heel veel van thuis. Dus op een zonnige dag draai ik regelmatig enkele wassen en droogjes (droogkast verbruikt nog een veelvoud van een wasmachine)
Het probleem is idd dat je het verschil in aankoopprijs er vrijwel niet uit krijgt. Verder ken ik geen model met 5 jaar garantie dus als je de pech hebt van een reparatie in jaar 3-5 komen die kosten er ook nog bij. Ajls we vergelijken met de Inventum die ik je adviseerde krijg je het prijsverschil met deze er misschien net uit: Sharp ESNFL014CBNA2BX te vinden op bol. Dit is een solide machine maar wel slechts 2 jaar garantie. Als kwaliteit minder belangrijk is maar je het gewoon leuk vindt je was te automatiseren op het goedkoopste stroomtarief, zonder het prijsvoordeel te verliezen aan een dure machine kijk dan eens naar de machines van Hoover op Bol. Ik zag een 9kg model met connect nu in de aanbieding voor 349 euro. Maar het is geen topkwaliteit, je kan geluk hebben dat hij het 10 jaar volhoudt maar het gebeurd vaak genoeg ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben toen we hier 5 jaar geleden kwamen wonen een nieuwe (warmtepomp)droger en wasmachine van miele aangeschaft. Toen ook aardig wat gelezen en miele gebruikt (in ieder geval toen) het meeste staal en het minste plastic.

Gelet op de zonnepanelen was de eis toen al dat ze uitgesteld moesten kunnen starten, dus dat doen we regelmatig. 's ochtends vol laden en een paar uur uitstellen zodat het 60 graden programma draait als de panelen meer dan 2kW produceren. Met de vaatwasser doen we hetzelfde. Over het verbruik maak ik me daarom ook niet druk. (Zeker niet bij de vaatwasser, daarbij heb ik liever dat het ding goed warm wordt, we hebben al eens een reparatie gehad omdat er vetblokkades waren ontstaan. Da's overigens een aeg, geen aanrader!)

Mijn enige klachten zijn 1) dat die wasmachine veel gevoeliger is voor luchtjes die blijven hangen dan de tig jaar oude zanussi die we daarvoor hadden. Kan ook komen door ontwikkelingen in wasmiddel en lagere temperaturen, maar hij moet wat vaker schoongemaakt worden. 2) dat de droger weliswaar ruim is maar beddengoed zich daardoor altijd verzamelt in een hoeslaken. Dus die droog ik met een knoop erin, maar moet dan achteraf meestal nog een keertje los in de droger om het laatste vocht er uit te krijgen. Oh, en die miele heeft 3 stoffilters. An sich goed natuurlijk maar de ouderwetse condensdroger met slang naar buiten die we vroeger hadden blies al dat stof gewoon de wijk in natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
Jheroun schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:07:
Wij hebben toen we hier 5 jaar geleden kwamen wonen een nieuwe (warmtepomp)droger en wasmachine van miele aangeschaft. Toen ook aardig wat gelezen en miele gebruikt (in ieder geval toen) het meeste staal en het minste plastic.

Gelet op de zonnepanelen was de eis toen al dat ze uitgesteld moesten kunnen starten, dus dat doen we regelmatig. 's ochtends vol laden en een paar uur uitstellen zodat het 60 graden programma draait als de panelen meer dan 2kW produceren. Met de vaatwasser doen we hetzelfde. Over het verbruik maak ik me daarom ook niet druk. (Zeker niet bij de vaatwasser, daarbij heb ik liever dat het ding goed warm wordt, we hebben al eens een reparatie gehad omdat er vetblokkades waren ontstaan. Da's overigens een aeg, geen aanrader!)

Mijn enige klachten zijn 1) dat die wasmachine veel gevoeliger is voor luchtjes die blijven hangen dan de tig jaar oude zanussi die we daarvoor hadden. Kan ook komen door ontwikkelingen in wasmiddel en lagere temperaturen, maar hij moet wat vaker schoongemaakt worden. 2) dat de droger weliswaar ruim is maar beddengoed zich daardoor altijd verzamelt in een hoeslaken. Dus die droog ik met een knoop erin, maar moet dan achteraf meestal nog een keertje los in de droger om het laatste vocht er uit te krijgen. Oh, en die miele heeft 3 stoffilters. An sich goed natuurlijk maar de ouderwetse condensdroger met slang naar buiten die we vroeger hadden blies al dat stof gewoon de wijk in natuurlijk :)
Miele is het beste wat er is. Hoewel ze een periode aluminium trommelkruizen gebruikten in hun goedkopere modellen en dat was een ramp. Na een jaar of 5 braken de trommelkruizen als mensen met vloeibaar wasmiddel wasten. Die gebruiken ze niet meer dus nu gaan ze weer lang mee. Maar ik vroeg pas aan Deepseek, wat is beter als energieverbruik gelijk is, een wasmachine van 300 euro met 5 jaar garantie, of een wasmachine van 600 euro met 2 jaar garantie? het antwoord was: als de 300 euro wasmachine na 5 jaar stuk gaat betaal je in 10 jaar 600 euro. Gaat de 600 euro wasmachine na 10 jaar stuk dan zijn de kosten in 10 jaar ook 600 euro. Gaat de 600 euro wasmachine in jaar 3 tot 5 stuk dan heb je kosten die je bij de 300 euro wasmachine niet had. Gaat de 600 euro wasmachine binnen 10 jaar definitief stuk en koop je daarna de machine van 300 euro dan ben je in 10 jaar 900 kwijt. Conclusie qua kosten is de 300 euro optie vaak gelijk of beter. Gaat de 300 euro machine ook 10 jaar mee dan is die helemaal voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:03
Nou lijken de wasmachines van Inventum ook nog eens een metalen (volledig RVS net als bij Miele en Asko??) kuip te hebben.

Een absoluut pluspunt vergeleken met een kunststof kuip en veel wassen op (te) lage temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04 20:52
Techfreak schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:27:
[...]
Conclusie qua kosten is de 300 euro optie vaak gelijk of beter. Gaat de 300 euro machine ook 10 jaar mee dan is die helemaal voordeliger.
Reken technisch correct. Maar ik wil helemaal niet elke paar jaar een nieuwe wasmachine uitzoeken. Ze gaan altijd op het verkeerde moment kapot. Ga nu een LG vervangen die eerst allemaal rommel in de was gaf en daarna tijdens het wassen met een volle trommel het opgaf. Dat gedoe wil ik gewoon niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
MeTooPV schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:10:
[...]

Reken technisch correct. Maar ik wil helemaal niet elke paar jaar een nieuwe wasmachine uitzoeken. Ze gaan altijd op het verkeerde moment kapot. Ga nu een LG vervangen die eerst allemaal rommel in de was gaf en daarna tijdens het wassen met een volle trommel het opgaf. Dat gedoe wil ik gewoon niet .
Dat snap ik volledig. Aleen is dat tegenwoordig minder makkelijk realiseerbaar dan vroeger. Enkel Miele geeft echt grote kans dat je je volgende machine 10 tot 15 jaar probleemloos kan gebruiken. Als je bereid bent die prijs te betalen voor rust is dat helemaal prima natuurlijk. Maar eigenlijk alle andere a-merken, Bosch/Siemens, Aeg en Lg gebruiken hun naamsbekendheid om dat gevoel van rust te geven terwijl ze ondertussen hun levensduur omlaag hebben gehaald. Bosch stelt 2 tot 8 jaar, die 8 jaar geldt dan voor de duurste. Maar ik ben de tel kwijt hoeveel stuurmodules voor de invertermotor ik heb vervangen vaak na 2,5 tot 5 jaar. Dat is zo'n wereldwijd Bosch/Siemens probleem dat zelfs Deepseek het weet. Mijn advies zou zijn neem een Inventum. 5 jaar garantie en de kans is groot dat je 10-12 jaar haalt. Ga je toch liever voor bekend neem dan Miele, als monteur kan ik vanuit mijn ervaring de andere a-merken echt niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 23:02

houthakker

Poehé

Mijn n=1: Ik heb beide apparaten van LG:

LG FH48T 8 KG wasmachine 2015
LG RC7055AH1Z 7 KG warmtepomp droger uit 2016

beide (bijna) 10 jaar oud. Werken echt nog prima, nooit problemen gehad of onderhoud gepleegd. Deze Direct-drive borstel loze motoren hebben wel het voordeel dat je nooit koolborstels hoeft te vervangen.
Nadeel: wasmachine heeft geen 30C stand (alleen 20 of 40).

Of ik weer LG zou kopen? Geen idee, ik probeer meestal beste prijs/prestatie sweetspot te vinden. Het volgende apparaat zou ook cloudloos remote te starten moeten zijn (deze hebben alleen nfc voor was configuratie, als de stroom onderbreekt gaat de droger wel verder, maar de wasmachine niet).

Verder moet je misschien afvragen of 15 jaar mee laten gaan realistisch is; misschien zijn de apparaten dan weer veel zuiniger geworden...

[ Voor 18% gewijzigd door houthakker op 07-04-2025 15:27 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
houthakker schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:02:
Mijn n=1: Ik heb beide apparaten van LG:

LG FH48T 8 KG wasmachine 2015
LG RC7055AH1Z 7 KG warmtepomp droger uit 2016

beide (bijna) 10 jaar oud. Werkten echt nog prima, nooit problemen gehad of onderhoud gepleegd. Deze Direct-drive borstel loze motoren hebben wel het voordeel dat je nooit koolborstels hoeft te vervangen.
Nadeel: wasmachine heeft geen 30C stand (alleen 20 of 40).

Of ik weer LG zou kopen? Geen idee, ik probeer meestal beste prijs/prestatie sweetspot te vinden. Het volgende apparaat zou ook cloudloos remote te starten moeten zijn (deze hebben alleen nfc voor was configuratie, als de stroom onderbreekt gaat de droger wel verder, maar de wasmachine niet).

Verder moet je misschien afvragen of 15 jaar mee laten gaan realistisch is; misschien zijn de apparaten dan weer veel zuiniger geworden...
Ik zou Lg eerder aanraden dan Bosch Siemens of Aeg. Toch is het bij Lg ook een beetje hit or miss. Er zijn er een heleboel die lang mee gaan, maar ook best wel wat die problemen vertonen. De direct drive module is best gevoelig voor overbelading. En ze rammelen vaak bij centrifugeren. Overigens, eigenlijk wordt alleen het eco programma steeds zuiniger, en steeds minder goed in staat om schoon te wassen. De rest van de programma's blijft bij de meeste merken al ruim 10 jaar rond hetzelfde verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Een aantal warmtepompdrogers van Siemens (die met aanduiding EkstraKlasse) hebben 5 jaar garantie als je ze voor eind juni aanschaft. Hoewel 5 jaar alsnog dramatisch is, als levensduur in ieder geval, overweeg ik wel zo'n model om zorgenvrij te zijn. Ik lees zo veel horrorverhalen over warmtepompdrogers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Energiezuinigheid maak ik me overigens niet zo druk om... ik waste tot een paar weken terug nagenoeg alles op eco. Werd prima schoon, verbruikt weinig water, niet teveel wasmiddel erin en met 2:38 duurt het programma niet extreem lang... en dan 1x per maand op een mooie zonnige dag de 90 graden trommelreiniging even draaien.

Totdat je zonnepanelen elke dag in het voorjaar 15KWh doen waarvan er 11KWh teruggeleverd worden op het net. Dan maar even niet eco, zuip die stroom maar lekker op, zowel de wasmachine als de vaatwasser.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 23:02

houthakker

Poehé

Ik hoop dat dit niet geld voor wasmachines |:( YouTube: I won't connect my dishwasher to your stupid cloud

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
Ojjorz schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:03:
Een aantal warmtepompdrogers van Siemens (die met aanduiding EkstraKlasse) hebben 5 jaar garantie als je ze voor eind juni aanschaft. Hoewel 5 jaar alsnog dramatisch is, als levensduur in ieder geval, overweeg ik wel zo'n model om zorgenvrij te zijn. Ik lees zo veel horrorverhalen over warmtepompdrogers...
Ja alleen betaal je die 5 jaar garantie zelf door de hogere prijs van de Ekstraklasse. Bij inventum, Frilec en Everglades krijg je ook 5 jaar garantie en de condensor is nog eenvoudig zelf te reinigen ook. Ook van deze kan ik niet beloven dat ze 10 jaar meegaan maar dat geldt ook voor die Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Techfreak schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:41:
[...]

Ja alleen betaal je die 5 jaar garantie zelf door de hogere prijs van de Ekstraklasse. Bij inventum, Frilec en Everglades krijg je ook 5 jaar garantie en de condensor is nog eenvoudig zelf te reinigen ook. Ook van deze kan ik niet beloven dat ze 10 jaar meegaan maar dat geldt ook voor die Siemens.
Ja, dat klopt, maar op de nieuwste Inventum na, komen die dan wel weer matig uit de testen mbt gebruiksgemak, geluid en, bij veel modellen, droogkwaliteit. Dat is ook wat waard.

De nieuwste Inventum heb ik ook op mijn lijstje staan, maar kost ook gewoon goed geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19:31
Dit is wel een interesante link met veel grafiekjes en info
https://wasdrogerkeuze.nl...-gaat-een-wasmachine-mee/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techfreak
Die info is van heel lang geleden, alleen de prijzen zijn bijgewerkt. Bosch en Siemens zijn 1 op 1 hetzelfde, Bosch claimt op hun site een levensduur van 2-8 jaar. Bauknecht is nu van Beko, dus ook did data is verouderd. Merken als Sharp en Lg die al lang bestaan worden niet genoemd. Veelbelovende nieuwkomers als Inventum, Frilec, Everglades en Chiq ook niet. Ik zou deze lijst niet als referentie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT

TMT

Ik heb uiteindelijk een Siemens WG56B2AAFG gekocht. Een b-stock via een affinity site van BSH waar ik dus extra korting had. Maar geen bluts aan te zien en leek nog factory verpakt (een b-stock kookplaat die ik mee had gekocht was wel opnieuw verpakt, maar ook niks schade zichtbaar)
Letterlijk minder betaald dan de helft van de officiele prijs, voor een topmodel met quasi alle toeters en bellen (en made in Germany nog wel!)
Bosch/Siemens hebben trouwens ook 10 jaar garantie op de motor.
En in Nederland is er nu een actie denk ik om 5 jaar gratis garantie te krijgen op sommige modellen?
Dus misschien is een tweedekans Bosch of Siemens een optie voor sommigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@TMT Die 10 jaar op de motor geeft elke fabrikant. Meestal is het de inverter module die sterft en die valt niet onder die garantie.
Pagina: 1