Bosch wasmachine e43 - motor dood - hoe controleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:42
Hoi allemaal.
Ik heb een Bosch avantixx 7 wasmachine - waq28370fg-07 , geboren in 2012.
Werkte goed tot onlangs E43 op het scherm kwam: probleem met motor of koolborstels. De koolborstels waren inderdaad nog maar 1cm groot, dus die heb ik vervangen. Maar de motor draait niet meer. De rest werkt nog wel als ik een programma start.
Heeft iemand een idee wat ik kan checken (bvb met multimeter spanning meten) om uit te vissen wat het probleem nog zou kunnen zijn?

Ik zou er niet teveel kosten willen insteken, apparaat is van 2012. Denk dat als ik er meer dan 200€ moet aan spenderen ik beter een nieuwe kan kopen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
Als je zeker weet dat je de nieuwe borstels goed hebt gemonteerd is vrijwel zeker de motor stuk.heel misschien de stuurprint, maar zoals je zegt de machine is de reparatie niet waard. Bosch geeft op de eigen site een te verwachten levensduur tussen 2 en 8 jaar aan, dus niet de 12 jaar die je nu hebt gehad. Ik zag ook je bericht in een ander topic. Als monteur heb ik veel ellende gezien van machines die net buiten 2 jaar garantie stuk gingen, ook dure als Bosch en Aeg. Darom zeg ik altijd kies voor 5 jaar garantie. Ook deze machines halen 8 tot 10 jaar, Midea die voor Frilec en Inventum produceert, maakte betere Zanussi's dan Zanussi zelf. Via Bol kan je de 9kg Inventum krijgen met gratis aansluiten en op verdieping plaatsen. Frilec heeft op Bol ook een paar 9kg modellen maar dat gaat via verkooppartners en dan moet je zelf aansluiten en op verdieping zetten. Frilec en Inventum hebben allebei 5 jaar volledige garantie. Everglades kan ook, weet alleen niet of het nieuwe model beter centrifugeert dan het oude anders valt het droogresultaat wat tegen. Het nieuwe model is de EVWM91412AG en EVWM91411AW. Anders heb je het oude model. Ook Everglades is direct via Bol en wordt dus gratis aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:42
O ja nu ik eraan denk, de laatste maanden rook de motor wat sterker (electro motor geur ) telkens die centrifugeerde. En als ik me herinner de laatste keren zelfs een beetje verbrand.
Misschien waren de koolborstels nog niet helemaal op en was dat het probleem niet.
Ze zijn nog exact 1cm lang. Ofwel heb ik iets veroorzaakt bij het installeren. Als ik de trommel manueel beweeg dan hoor ik een ietsje luider schurend lawaai dan ervoor. Ik dacht dat zijn de nieuwe lange borstels. Ik heb ze toch met de platte kant tegen de motor ingezet denk ik.

Die Inventum zien er wel ok uit voor die prijs, en inderdaad 5 jaar garantie, tov 2 jaar Bosch/Siemens waar ik naar het kijken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-04 12:27
TMT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:57:
O ja nu ik eraan denk, de laatste maanden rook de motor wat sterker (electro motor geur ) telkens die centrifugeerde. En als ik me herinner de laatste keren zelfs een beetje verbrand.
Misschien waren de koolborstels nog niet helemaal op en was dat het probleem niet.
Ze zijn nog exact 1cm lang. Ofwel heb ik iets veroorzaakt bij het installeren. Als ik de trommel manueel beweeg dan hoor ik een ietsje luider schurend lawaai dan ervoor. Ik dacht dat zijn de nieuwe lange borstels. Ik heb ze toch met de platte kant tegen de motor ingezet denk ik.

Die Inventum zien er wel ok uit voor die prijs, en inderdaad 5 jaar garantie, tov 2 jaar Bosch/Siemens waar ik naar het kijken ben.
De lamellen van de motor zijn waarschijnlijk verbrand. Dat slepende geluid bij draaien van de trommel is idd harder bij nieuwe borstels. wat je beschrijft klinkt als einde motor. Die Inventum is zeker ok, en als het je toch niet bevalt kan je binnen 30 dagen retourneren, dan bieden ze hem als tweedehands aan voor gereduceerde prijs.