Schoonmaken QD-OLED beeldschermen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Vrij recent een nieuwe QD-OLED monitor gekocht zoals in dit topic te lezen.
Gaat om een:
uitvoering: Philips Evnia 34M2C6500/00 Grijs

Op basis van vergelijkbare vragen/problemen/opmerkingen op o.a. Reddit lijken alle Glossy QD-OLED monitoren eenzelfde coating te hebben.
Eigenlijk open ik dit topic dan ook vooral om advies in te winnen van mensen wie al wat langer een QD-OLED monitor hebben en hoe je dit soort schermen schoon krijgt. Het lukt mij namelijk gewoon niet zonder direct grassen te maken op het moment :? ?

-

Heb hem aan de hand van een klein vlekje en wat stof gister voor het eerst schoongemaakt op de volgende manier.

Een standaard microvezeldoekje van de Hema welke ik al een paar jaar voor een Sony A95K tv gebruik zonder enig probleem. Het vlekje is er weliswaar weg maar er zijn wel wat krassen achtergebleven op de coating.

Daarna direct gestopt en een (nieuw) brillendoekje geprobeerd, weliswaar veel minder maar het ook dit laat micro-scatches achter. Zelfs als ik nauwelijks druk, nét aan voldoende om stof er af te halen maar eventuele vlekken blijven dan natuurlijk gewoon zitten, blijft het niet volledig krasvrij.

Voor stof heb ik de klus maar afgemaakt met mijn CompuCleaner, maar dit is natuurlijk geen oplossing mocht er toch een vlekje ofzo op zitten.

-

Nu zijn de krassen welke gister zijn achtergelaten werkelijk zo minimaal dat het alleen zichtbaar is omdat ik weet dat ze er zitten én als ik er met een zaklamp op schijn. Zelfs op een foto zetten lukt niet, anders had ik die erbij gedaan.
Kortom er is ook nog geen enkel probleem met dagelijks gebruik, maar als dit na één keer schoonmaken al is gebeurd dan vermoed ik dat het op termijn met vaker schoonmaken op een gegeven moment wel zichtbaar wordt en dat is gewoon zonde van een best wel duur scherm.

Herkennen andere mensen dit probleem, en zo ja wie heeft de gouden tip ze zonder te krassen schoon te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:08
Krassen met een microvezel doekje? Dat vind ik wel heel bijzonder.
Is die coating wel goed?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:12
Dekar schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:02:
Krassen met een microvezel doekje? Dat vind ik wel heel bijzonder.
Is die coating wel goed?
Misschien was het stof deels zand en heeft dat bij het wrijven krassen veroorzaakt?

Persoonlijk zou ik mezelf niet dood staren op een paar kleine krassen. Ik heb er ook een paar, je ziet er niets van als je gamed of een film kijkt.

Gewoon lekker genieten van je TV