OLED bij statische content?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:27
Deze week een nieuwe monitor gekocht, een Samsung Neo G7.

Aanschafrede was vooral omdat ik opzoek ben naar iets wat qua beeldkwaliteit zo dicht mogelijk tegen OLED aanzit, maar zonder de nadelen van text fringing en voornamelijk inbranden.

Maar vindt het eerlijk is eerlijk echt een beetje een tegenvaller:
+ Gamen en het kijken van video's is prachtig met local dimming, zeker i.c.m. HDR.

- Zichtbare scanlines zichtbaar bij zowel 120 en 165Hz. Ik wist tot tot vandaag niet eens wat een scanline precies was maar ben er aan de hand van googlen achtergekomen omdat mij opviel dat er iets niet helemaal klopte...
- Verticale kijkhoek is zo slecht dat zelfs als je er recht voor zit op normale kijkafstand het beeld onder ietwat verkleurd.
- Local dimming werkt opzich heel fraai maar is afleidend op de desktop doordat het scherm dynamisch de herderheid van het gehele beeld aanpast bij het verslepen van vensters. Het grootste manko is hier dat deze functie aan/uit zetten niet bepaald handig is en behoorlijk wat handelingen in het OSD vereist. Om dat nu elke keer om te wisselen..
- VRR/Freesync is onbruikbaar omdat het beeld dan voornamelijk bij het tonen van grijs beeld gaat flikkeren bij het snel moeten wijzigen van de refreshrate.

Met één of twee minpunten kan ik gezien het verder mooie en contrastrijke beeld ook nog wel mee leven, maar het aantal pijnpunten vindt ik eigenlijk onacceptabel gezien de prijs van 600 euro voornamelijk de scanlines en VRR flicker.

--

Kortom ik zit er aan te denken deze monitor onder WKOA terug te sturen, (een RMA lijkt mij niet mogelijk gezien de problemen niet erg genoeg zijn dat ik verwacht dat de fabrikant deze zal weigeren wat mij dus onderzoekskosten + verlopen van de WKOA termijn oplevert..). Nu lees ik wel achteraf dat Samsung wat kwaliteitsproblemen heeft met deze serie en de ervaringen op bijv. Reddit deels aansluiten met die van mij maar ook dat er mensen zijn waarbij de scanlines en VRR flicker een stuk minder aanwezig zijn.
Ik zou er dus nog eentje kunnen bestellen en kijken of die beter is, maar om nu elke keer ~20 euro aan verzendkosten af te tikken om meerdere schermen terug te sturen als dat ook niks is, dat kost zowel mij als de winkels ook alleen maar gedoe zegmaar.

Maar wat dan? Vrijwel alle andere mini-led schermen waarvan professionele reviews te vinden zijn komen er qua zwartwaardes behoorlijk slechter vanaf door een laag native contrast of te weinig zones. Een non mini-led LCD koop ik liever niet meer nieuw (ik wil simpelweg iets fraaiers en ben bereid daarvoor te betalen zegmaar :+ ), en OLED durfde ik tot op heden niet aan.

Maar meer en meer neig ik toch om het te gaan gokken met een OLED gezien het enige - op papier - goede alternatief mij dus in de praktijk gewoon tegenvalt. Doel van dit topic is dan ook vooral om te kijken of er andere mensen zijn die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en ofwel kunnen delen hoe een OLED het op de wat langere termijn volhoudt ofwel andere mini-led schermen welke ik mijn oriëntatie gemist heb aan te raden als goed alternatief voor de Neo G7.

Mijn soort gebruik is in ieder geval als volgt:
- Thuiswerk met dus veel statische content, ~16 uur per week.
- Ander statische content, dingen regelen, reviews lezen uit intresse, Tweakers bezoeken( :+ ), ~ 3-5 uur per week
- Gaming, zo'n ~15-20 uur per week, ene periode meer andere wat minder. Hier zitten wel spellen bij met een grote enorm statisch hud zoals een Cities Skylines of Civilization 5/6. Maar ook zeker spellen welke minder een probleem zullen zijn zoals Indiana Jones, The Witcher, Cyberpunk etc.

Aan de ene kant wil ik dus na deze ervaring met de Neo G7 erg graag richting een OLED, maar ben zoals gezegd een beetje 'bang' dat ik mijn scherm binnen 1 of hooguit 2 jaar compleet gesloopt heb hiermee. Wat zouden jullie mij adviseren om te doen, en zijn er andere mensen welke al langdurig een OLED monitor gebruiken wie willen delen of die het 'volhoudt'?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik had nooit voor een monitor met VA paneel gekozen, zeker niet voor veel thuis werk, dan is een IPS veel beter voor de ogen. Nu oled is nog beter maar er is wel meer kans (*het betert wel hard) dat je zoals met de eerste lcd en zeker crt's inbranden hebt.

Zelf heb ik uitvoering: BenQ Mobiuz EX2710U Zwart en de enigste probleem dat ik evenaar is de omschakeling van sdr naar hdr(i) mode en terug. Dan gaat het scherm even op zwart :)

Weet niet wat nu echt het verschil is tussen qd-oled en oled puur (moet je zelf maar eens opzoeken) maar je kan ook daar op zoeken he ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 11-04-2025 17:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Damic schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:24:
Ik had nooit voor een monitor met VA paneel gekozen, zeker niet voor veel thuis werk, dan is een IPS veel beter voor de ogen. Nu oled is nog beter maar er is wel meer kans (*het betert wel hard) dat je zoals met de eerste lcd en zeker crt's inbranden hebt.

Zelf heb ik uitvoering: BenQ Mobiuz EX2710U Zwart en de enigste probleem dat ik evenaar is de omschakeling van sdr naar hdr(i) mode en terug. Dan gaat het scherm even op zwart :)

Weet niet wat nu echt het verschil is tussen qd-oled en oled puur (moet je zelf maar eens opzoeken) maar je kan ook daar op zoeken he ;)
Eens, helaas lijkt IPS wel echt minder en minder beschikbaar te worden. Ik ben zelf in de markt voor een 34" scherm, en bij 144Hz en meer plus een kromming:
50 VA schermen
17 OLED schermen
3 IPS schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Damic schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:24:
Ik had nooit voor een monitor met VA paneel gekozen, zeker niet voor veel thuis werk, dan is een IPS veel beter voor de ogen.
Ik heb hiervoor dus meerdere IPS schermen gehad (en zeker ook niet de goedkoopste ofzo), en allemaal vond ik het in spellen/video met veel donkere tinten zoals een Diablo IV werkelijk niet om aan te zien vanwege IPS Glow.
Maar dat scherm (of i.i.g. zijn 32'' broertje waarvan ik net een review heb gelezen net) heeft slechts 16 uitsluitend verticale zones voor de backlight, waar een beetje mini-led begint bij 300 zones en liever eigenlijk 1000+. Ervaar jij dan geen beperkingen dat hij nooit echt goed donker kan worden met donkere games/video vooral in HDR?
Ik ben me inderdaad bewust van kleine verschillen tussen QD-OLED en (W)OLED :) Nog niet heel erg in verdiept gezien ik OLED met dit type gebruik eigenlijk al had afgeschreven eerst.

Om je een idee te geven waarom ik voor dit Samsung scherm was gegaan, had in de pricewatch gefilterd op zowel 32'' 4K als 34'' 3440x1440 Ultrawide, met voldoende mini-led zones om OLED qua contrast/zwartwaardies zo dicht mogelijk te benaderen en >120Hz. Curve heb ik geen voorkeur in bij 32'', en een pre bij 34'' Ultrawide.

Het eerste IPS alternatief met die specs - een Philips Evnia 32M2N6800M - kost ook gelijk even 200 euro/33% meer welke ook nog eens nauwelijks te koop is bij de wat bekendere winkels. Buiten de kijkhoek is de Samsung verdomd fraai in HDR hoor, alleen een forse lijst met nadelen eromheen welke ik nu naar een paar dagen al merk met desktopwerk. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik ofwel de stap naar OLED moet nemen, of richting de 1000 euro voor een mini-led IPS kan betalen met mijn eisen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hier schijnt altijd wel ergens licht en de meeste films/series dat ik zien, zijn niet echt donker donker.

Ik had eigenlijk in den tijd gewoon een ander scherm nodig vermits dat scherm een ghost band had ontwikkeld op de linker kant van het scherm en had niet echt veel zin om teveel geld aan een scherm uit te geven, de rest van de schermen waren meer dan 1000€.

Anyway als je twijfelt gewoon (qd)-oled gaan, het beste beeld dat je momenteel kunt hebben, niets dat momenteel beter is voor hetzelfde geld.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Damic schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:03:
Hier schijnt altijd wel ergens licht en de meeste films/series dat ik zien, zijn niet echt donker donker.
Dat scheelt wel idd, heb hier zeker 's avonds tijdens het gamen eigenlijk bewust alles verduisterd, vandaar specifiek de zoektocht naar iets wat echt donker/donker goed weer kan geven
Anyway als je twijfelt gewoon (qd)-oled gaan, het beste beeld dat je momenteel kunt hebben, niets dat momenteel beter is voor hetzelfde geld.
Begin het wel steeds sterker te overwegen idd, vooral omdat ze op 34'' UW (relatief) wel echt een stuk goedkoper geworden zijn de laatste tijd:
uitvoering: Gigabyte MO34WQC Zwart
Is op een paar tientjes na dezelfde prijs als die Samsung welke hier nu staat en ondanks de wat lagere resolutie/PPI denk ik dat het uiteindelijke plaatje alsnog fraaier gaat zijn door het oneindige contrast en perfecte kijkhoek. Burn-in garantie is 3 jaar dus worstcase kost het me dan 200 euro/jaar, blijft een beetje een gok maar wel een jaarlijks bedrag waarvoor ik wel eens wil proberen denk ik.

Eigenlijk nog steeds verbaast over het kleine aanbod in FALD/mini-leds monitoren., bij TVs is er in het prijssegment onder de OLEDs genoeg ruimte voor maar bij monitoren lijkt het niet echt van de grond te komen.

Zit bijna nog te overwegen om er ook een goedkoop IPS schermpje bij te halen (eventueel via de V&A) puur voor het thuiswerk waarbij de IPS Glow en het aantal Hz toch allemaal niet uitmaakt. Alleen even kijken hoe ik dat op een 160cm bureau allemaal mooi krijg, zou dan eigenlijk iets moeten verzinnen waarbij ik het niet gebruikte scherm weg kan klappen o.i.d. :P

[ Voor 8% gewijzigd door !mark op 11-04-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Cheezus

Luiaard

Ik weet niet hoe de Gigabyte het doet maar let op dat VRR flicker ook voor OLED een probleem kan zijn: https://www.rtings.com/monitor/learn/research/vrr-flicker

De perfecte monitor bestaat helaas nog steeds niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Cheezus schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:31:
Ik weet niet hoe de Gigabyte het doet maar let op dat VRR flicker ook voor OLED een probleem kan zijn: https://www.rtings.com/monitor/learn/research/vrr-flicker
Thanks voor de headsup :)

Al moet ik zeggen dat na wat gespeeld te hebben met de instellingen ik de VRR op de Neo G7 inmiddels aardig onder controle heb gekregen door bij spellen waar de framerate bijv. tussen de 90 en 130 fluctueert een framecap in te stellen op 100-110 zodat er minder grote sprongen in de VRR range nodig zijn, dat werkt voor mij acceptabel genoeg dat ik er geen last meer van heb. De meeste OLEDs die ik op het oog heb doen het bij RTings zo te zien vergelijkbaar tot beter :P Voordeel is ook dat 3440x1440 behoorlijk wat minder pixels is dan 4K dus de videokaart kan een stuk hogere framerate produceren dan in 4K.

En ja gezien ik reageer dus de Neo G7 nog even niet teruggestuurd en nog steeds aan het twijfelen, het VRR verhaal is namelijk om heen te werken, en met de juiste instellingen is het Local Dimming aan/uit ook al een stuk beter ingeregeld nu dan net na aanschaf. Alleen de scanlines (alleen zichtbaar met desktopwerk) en de kijkhoek welke vooral qua productiviteit storend zijn nog over dus. Met OLED zou ik die inwisselen maar wel colour fringing+kans op burn in terug krijgen en bovendien een nog wat fraaier plaatje door effectief ~5 miljoen dimming zones.

Eind deze week maar eens knoop door gaan hakken of ik hem laat staan of toch WKOA doe, want voor het gamen is het echt wel een mooi scherm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
!mark schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:18:
[...]
Eind deze week maar eens knoop door gaan hakken of ik hem laat staan of toch WKOA doe, want voor het gamen is het echt wel een mooi scherm :+
Om even terug te koppelen zodat anderen wie dit topic via Google vinden er nog wat aan hebben:
Ik heb de Samsung Neo G7 een tijd geleden toch maar onder WKOA teruggestuurd omdat ik voor het geld niet kon leren leven met de scanlines en kijkhoeken. Daarna nog eventjes wat dingen op een rijtje gezet en vorig weekend twee monitoren besteld:

uitvoering: Philips Evnia 34M2C6500/00 Grijs
Voornamelijk voor gaming en media consumptie, en wellicht heel af en toe een keer wat thuiswerk als ik echt even wat extra werkruimte nodig heb; maar dat zal niet meer dan een uurtje of 2-5 per week gaan zijn.

uitvoering: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Tweedehands via de V&A in nog zeer goede staat, vooral voor het thuiswerk en iets als Discord tijdens het gamen als daar behoefte aan heb.

Eerste indruk van het OLED scherm is echt Wow :D Als ik dat dacht dat die Neo G7 mooie beelden kon geven met wat aanpassingen in het OSD per game, deze is ondanks de lagere resolutie van 3440x1440 tegenover 3840x2160 echt zoveel fraaier nog. Het kijkt bovendien ook een stuk 'rustiger' doordat ik de maximale helderheid een stuk minder hoog hoef te zetten voor een goede HDR ervaring, en bovendien geen aanpassingen per game meer nodig t.o.v. de desktop.

Tot nu toe erg tevreden mee dus en het voelt alsof ik vooralsnog de juiste keuze heb gemaakt, het kunnen inbranden zit natuurlijk nog wel in het achterhoofd maar gezien ik vrijwel alle branduren voor gaming/media ga gebruiken vanwege het 2de scherm ga ik me daar niet zo druk om maken. Zit bovendien 3 jaar garantie op incl. inbranden, dus worst case kost het me 187 euro per jaar als hij net buiten garantie onbruikbaar zou worden. Dat bedrag vindt ik het de sublieme beeldkwaliteit al waard eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Laatst online: 07-06 09:06
!mark schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Om even terug te koppelen zodat anderen wie dit topic via Google vinden er nog wat aan hebben:
Ik heb de Samsung Neo G7 een tijd geleden toch maar onder WKOA teruggestuurd omdat ik voor het geld niet kon leren leven met de scanlines en kijkhoeken. Daarna nog eventjes wat dingen op een rijtje gezet en vorig weekend twee monitoren besteld:

uitvoering: Philips Evnia 34M2C6500/00 Grijs
Voornamelijk voor gaming en media consumptie, en wellicht heel af en toe een keer wat thuiswerk als ik echt even wat extra werkruimte nodig heb; maar dat zal niet meer dan een uurtje of 2-5 per week gaan zijn.

uitvoering: LG UltraGear 27GL850 Zwart
Tweedehands via de V&A in nog zeer goede staat, vooral voor het thuiswerk en iets als Discord tijdens het gamen als daar behoefte aan heb.

Eerste indruk van het OLED scherm is echt Wow :D Als ik dat dacht dat die Neo G7 mooie beelden kon geven met wat aanpassingen in het OSD per game, deze is ondanks de lagere resolutie van 3440x1440 tegenover 3840x2160 echt zoveel fraaier nog. Het kijkt bovendien ook een stuk 'rustiger' doordat ik de maximale helderheid een stuk minder hoog hoef te zetten voor een goede HDR ervaring, en bovendien geen aanpassingen per game meer nodig t.o.v. de desktop.

Tot nu toe erg tevreden mee dus en het voelt alsof ik vooralsnog de juiste keuze heb gemaakt, het kunnen inbranden zit natuurlijk nog wel in het achterhoofd maar gezien ik vrijwel alle branduren voor gaming/media ga gebruiken vanwege het 2de scherm ga ik me daar niet zo druk om maken. Zit bovendien 3 jaar garantie op incl. inbranden, dus worst case kost het me 187 euro per jaar als hij net buiten garantie onbruikbaar zou worden. Dat bedrag vindt ik het de sublieme beeldkwaliteit al waard eigenlijk :P
toon volledige bericht
Hi, hoe ervaar je het vrr flickering? ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe monitor, heb pas een nieuwe pc 9800x3d met rtx 5080 en draai zelfde lg monitor de 27 inch 850 met 144hz ips, maar ik ben zelf erg gevoellig voor microstutters, flickeringen etc.. dus mijn twijfel is enorm met oled, maar ik weet anders niet welk scherm ik dan zou moeten halen voor een daadwerkelijke upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
Vegetto schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:27:
[...]

Hi, hoe ervaar je het vrr flickering? ik ben al een tijd op zoek naar een nieuwe monitor, heb pas een nieuwe pc 9800x3d met rtx 5080 en draai zelfde lg monitor de 27 inch 850 met 144hz ips, maar ik ben zelf erg gevoellig voor microstutters, flickeringen etc.. dus mijn twijfel is enorm met oled, maar ik weet anders niet welk scherm ik dan zou moeten halen voor een daadwerkelijke upgrade
Enige punt waarbij het me echt opvalt is bij een grote wisseling in framerate, in de praktijk vooral bij spellen welke cutscenes beperkt hebben op bijv. 60fps knippert ie bij het begin en einde daarvan even. Maar tijdens normaal gamen merk ik er persoonlijk niks van zolang je framerate enigszinds stabiel is en niet snel veel op en neer springt tussen bijv. 70 en 150 fps ofzo. Ook is VRR flicker v.z.i.w. minder een ding hoe dichter je FPS bij de maximale refreshrate komt te liggen volgens mij, vandaar dat ik er praktijk met een 5070Ti niet echt last van heb met een Ultrawide 1440P en wel met 4K wellicht..

Helemaal VRR flicker vrij is deze Philips (en voor zover ik geen enkele OLED of VA) dus niet, dat is alleen IPS. Alleen of je vanaf je huidige IPS echt een sprong in beeldkwaliteit kunt maken is de dan wel een beetje de vraag, die is namelijk nog steeds best goed. MiniLED+IPS zijn ook wel wat opties voor maar die zitten helaas al meteen in hetzelfde prijsegment als OLED en zullen daar qua contrast nog steeds niet aan kunnen tippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-06 16:57
In welke zin zijn IPS en OLED beter dan VA voor de ogen? Dat wist ik namelijk niet
Pagina: 1