Draagkracht plat dak voor installatie Quatt warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-06 15:22
Beste mensen,

We willen binnenkort twee Quatt warmtepompen laten installeren op ons plat dak. Technisch gezien lijkt alles redelijk eenvoudig te realiseren (leidingen en elektra zijn goed bereikbaar), maar ik maak me zorgen over de draagkracht van het dak.

Elke buitenunit weegt ongeveer 85 kg, dus in totaal komt dat neer op zo'n 170 kg. Mijn vraag is of dit het maximale toelaatbare gewicht op het dak niet overschrijdt.

Volgens Quatt is het zo dat “als het dak tijdens de installatie niet instort, het wel goed zit”, maar ik wil hier liever vooraf zeker van zijn — vooral met het oog op mogelijke extra belasting door sneeuwval in de winter.

Het gaat om een houten balklaag dak met twee lagen bitumen dakbedekking. Ter illustratie heb ik hieronder ook wat foto's toegevoegd. Het rood omcirkelde gedeelte op de foto geeft aan waar we de warmtepompen willen plaatsen.

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee? Alle tips of adviezen zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7bBt1mFyo9JF0xDFYv1bQavwZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSsS5if2S6JAibHFPFyHnzgK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xS29pGC3P-Z2t7Vs_0-M1c3qvWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oi6jNdjfFyU58Fq1onxb7z0j.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien het niet over de WP gaat een schopje naar BK

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 27-05-2025 19:18 ]

Beste antwoord (via smartpredict op 28-05-2025 15:06)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Je kunt de warmtepompen ook op een frame plaatsen die de druk verdeeld over meerdere balken, terwijl de warmtepomp zelf 90° gedraaid is, voor een betere luchtcirculatie.
(Vaak staan ze al op een frame overigens)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Afmetingen balken zijn van belang hier. Temeer omdat je ook 2 bitumenlagen hebt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Dit is hoe Quatt voorstelt om de warmtepompen te plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRIUUupdiIHkMKSaRowc38OTqzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2GlYzskFK20YkoIqmN85NtMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

smartpredict schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:32:
Dit is hoe Quatt voorstelt om de warmtepompen te plaatsen:

[Afbeelding]
Zo belast je slechts (hooguit) 2 balken volledig.
Ze 90 graden draaien is voor de drukverdeling al factor x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:31:
Afmetingen balken zijn van belang hier. Temeer omdat je ook 2 bitumenlagen hebt.
Ik heb geen verdere info, zelf denk ik het zou gelijk zijn als de zoldervloer (dus 63mm x 165mm) en balken overspanning waar de warmtepompen komen te staan c.a. 3meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
paQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Zo belast je slechts (hooguit) 2 balken volledig.
Ze 90 graden draaien is voor de drukverdeling al factor x beter.
volgens Quatt dit ivm beter luchtcirculatie. maar wat je zegt lijkt me idd logischer qua drukverderling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
Je kunt de warmtepompen ook op een frame plaatsen die de druk verdeeld over meerdere balken, terwijl de warmtepomp zelf 90° gedraaid is, voor een betere luchtcirculatie.
(Vaak staan ze al op een frame overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Met die balkdikte (mits hetzelfde als zoldervloer) voorzie ik niet echt issues, maar houd je totale gewicht in de gaten.
Ze draaien of beter gewicht verdelen is wel aan te raden.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 27-05-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

smartpredict schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:36:
[...]

volgens Quatt dit ivm beter luchtcirculatie. maar wat je zegt lijkt me idd logischer qua drukverderling.
Geen idee verder van de situatie zo :)

offtopic:
zoals altijd: zint eer ge begint, zeker met 2 warmtepompen op een plat houten constructie dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
En laat de warmtepompen niet op dezelfde set balken rusten, maar laat ze naar voren en naar achteren verspringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
smartpredict schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:30:

Volgens Quatt is het zo dat “als het dak tijdens de installatie niet instort, het wel goed zit”,
Dat is klinkklare onzin. Dynamische belasting is heel wat anders dan statische belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou ze ook haaks draaien en spreiden over meer balken.

Dit gaat echt niet meteen instorten, maar het is een serieuze extra belasting voor een dak dat niet "extra zwaar" is uitgevoerd.

150mm hoogte @ 3m en dan elke 50cm een balk? Dat is vrij standaard.

Je wil niet dat het daar extreem door gaat hangen oid. Of wat er gebeurd als er nog eens 20cm sneeuw valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wolly schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is klinkklare onzin. Dynamische belasting is heel wat anders dan statische belasting.
ja of:
Oh kak... zijn we er toch doorgezakt met installeren... oh well... Nu weet je iig dat het anders wellicht toch ook een probleem zou zijn :) "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hou er trouwens rekening mee dat je geluidsoverlast kan krijgen met een houten dak. Denk aan gebrom in je huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03
Ik zou ook een frame maken, daarmee sla je twee vliegen in één klap: verspreiden van het gewicht én je kan trillingen dempen als je veerdempers toevoegt.

Ga maar eens plaatjes kijken in Trillingen warmtepomp dempen voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartpredict
Dank allemaal voor de reacties — heel handige tips

Ik vroeg me af: wat denken jullie ervan om (één van) de buitenunits aan de muur te hangen? Ik kan me voorstellen dat het rendement dan iets lager wordt, maar misschien is het alsnog de moeite waard.

Het gaat om een dubbele stenen muur met een spouw ertussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:35
Zou je samen met de buurman op het dak durven staan? zelfde gewicht, stelt niets voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
No Hands schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:40:
Zou je samen met de buurman op het dak durven staan? zelfde gewicht, stelt niets voor.
Durf je ook samen met je buurman op dezelfde set balken te staan, licht door de knieën verend, beide in dezelfde frequentie bewegend terwijl je dak vol met sneeuw ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
CappieL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 16:26:
[...]

Durf je ook samen met je buurman op dezelfde set balken te staan, licht door de knieën verend, beide in dezelfde frequentie bewegend terwijl je dak vol met sneeuw ligt?
Sneeuw? Welk land woon jij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

bmwgozer schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:08:
[...]

Sneeuw? Welk land woon jij
Heb begin dit jaar 2.5 week sneeuw gehad hoor. ca 13 cm. :?
(in Nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:57
Als er niets op tegen is ze 90' te draaien en naast elkaar te zetten verspreid je het gewicht over ~
6 balken verspreid ipv 2. Weet de 'windrichting' niet, maar als dat zijwaarts is blazen ze ook niet in elkaars nek?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar heb je e.e.a. ook laten doorrekenen i.v.m. geluidsbelasting naar (mogelijke) buren?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:40:
Zelfde gewicht, ander gedrag.

Ga er samen 5 jaar 24/7 op staan en meet dan de doorbuiging eens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

Met een paar lange Bigfoot achtige dingen of opsluitbandjes er onder, verspreid je ook het gewicht over meerdere balken maar blijven ze qua oriëntatie het advies volgen. Verspringen helpt nog wat extra.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QVFntnsR2rrQy4Bri-yUftdJRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPL3f9Vk8wLXzjYZmPjhpBMu.jpg?f=fotoalbum_large

Die dingen heb je in 1 meter lang, net zo breed als een quatt is dus verspreiding over net zo veel balken.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 27-05-2025 18:23 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ik zou mij ook zorgen maken over de resonantie op je platte dak. Dit is vragen om een stationaire vrachtwagen in je woonkamer.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:01

Amphiebietje

In de blubber

smartpredict schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 10:30:
Volgens Quatt is het zo dat “als het dak tijdens de installatie niet instort, het wel goed zit”, maar ik wil hier liever vooraf zeker van zijn — vooral met het oog op mogelijke extra belasting door sneeuwval in de winter.
Welk zogeheten "professioneel" bedrijf past nou weer zo'n zinssnede toe? Dat is toch vragen om juridische problemen als het fout gaat? 8)7

"Ja, meneer de rechter, wij hebben de bewoner er op gewezen dat zijn dak kon instorten tijdens het plaatsen. Constructieve berekeningen, daar doen wij niet aan."
Pagina: 1