PV op plat dak; bouwkundig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK1
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-08 18:46
Hallo,

Ik heb een lang, smal plat dak:11x5,5 meter. Ballastloos lijkt dan de best optie, omdat je dan dichter naar de dakranden kan werken, zonder enorme gewichten op het dak te leggen.

Het idee
Frame van 48 mm stelling pijpen waarop de panelen, oost/west, 13 graden, worden gemonteerd. 4 rijen van 5 panelen. Schoorsteen hier, pijpje daar. 500 Wp met optimizers

Het de uiteinden van de pijpen steken net over de dakrand heen. Dan met verticaal stukje van 50 cm naar beneden, dan aan de muur vastmaken. In principe alle 4 zijden verticaal gefixed. Alles met standaard stelling koppelingen (Kee type) 900kg/connectie.

De ruimte tussen de externe montage punten is ca 2 meter. Op de oostelijke zijn worden er dmv 2 dak doorvoeringen het frame vast gemaakt aan 2 inpandige betonnen muren.

“Interne ballast” is natuurlijk het gewicht vd panelen, ca 25 kilo/paneel en de pijpen ca 3,5 kilo/m ca 120 meter

Wat zie ik over het hoofd?

Bvd

Karel

Eigen vraag => eigen topic
Naar aanleiding van Bouwkundige vraag tbv plaatsen PV

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 26-05-2025 14:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 22:01

Wuursj

want worst is al bezet

IK probeer me er een voorstelling van te maken maar het klinkt als een bijzonder lelijke oplossing?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Is het mogelijk dit plan eens uit te willen tekenen met maatvoering? Ik begrijp het namelijk nog niet helemaal.

Je wilt een frame over de dakrand laten steken en deze aan de muur bevestigen, dat snap ik. Ik neem aan in de korte weg (5,5). Dus je steigerbuizen (ik neem aan dat je dat bedoelt met stelling pijpen) steken daar uit en die bevestigen je dan met een 90gr hoek tegen de muur (kee klamp).

Alleen snap ik dan niet helemaal wat je met die 2 dakdoorvoeren voor elkaar weet te krijgen. Zijn dat extra ondersteuningspunten die in het midden van dat frame ook bevestiging krijgen?

Ik zou het moeten berekenen maar volgens mij kun je dit gewicht niet zonder doorbuiging monteren op deze overspanning.

Daarnaast heb je natuurlijk niet alleen krachten naar beneden. Bij een goede windkracht beweeg je het gehele frame iedere willekeurige richting op. Dus je bevestiging moet dat wel op weten te vangen.

En wat is er mis met ballast op het dak gooien? Is het dak niet berekend op een additionele last van een PV installatie? In welke regio woon je (in verband met het windgebied en de sneeuwlast)?

Heb je een idee van je dakconstructie? En wat voor muren het betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK1
Hallo bedank voor de reacties.

Ik besef dat ik niet alle info heb gegeven

Het frame rust op het dak, op brede rubberen onderleggers- het gewicht ligt primair op het dak, de overstekende stukken pijp zijn “onbelast”
Op de noord en zuid kanten van het dak zitten dan 3x buis naar beneden- de verticalen lopen strak langs het boei boord naar beneden.

Op de west kant 2x verticaal en 2x aan de gemetselde schoorsteen (binnen daks)- de zwarte balletjes+ 1x door het dak

Oost is een beetje speciaal, daar grens een schuin dak aan. Daar komen dan de door het dak gevoerde verticale pijpen van toepassing. I, heb de dak doorvoeren met rood aangegeven

De buizen zijn met kruiskoppelingen met elkaar verbonden, 6x oost-west en 6x noord -zuid
De krachten worden dus verdeeld over het hele rooster, evt nog met een diagonaal versterking

Het dak is van hout, met isolatie er bovenop, een zgn warm dak
Buitenmuren kalkzandsteen met halfsteens buitenblad.

Door het smalle dak verlies ik veel PV plaatsing ruimte, panelen lang de randen met ballast op de hoeken loopt dit snel naar meer dan 100 kg m2
Het dak ligt op 5,5 meter hoog.
Regio is Rotterdam, dus niet max wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lapCUDFq3huy0x7RfVIVKGdYyUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vg0X2CLqYYfMd4sT3c4dZd6L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door KarelK1 op 27-05-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Gaat dit om Nederland of België? Ik zie vooral esthetische bezwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarelK1
Nederland,

de verticale buizen worden in de kleur van het boeiboord geverfd, groen. Zijn in totaal ca 50 cm lang, waarvan 40 cm groen, de resterende 10 cm zijn gegalvaniseerd ijzer. Er zijn er in totaal 8 zichtbaar . Niet de schoonheidsprijs, maar die airco kasten zijn ook niet bepaald mooi……
Pagina: 1