Toon posts:

Bouwkundige vraag tbv plaatsen PV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JFK1
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-04-2022
Allereerst dank allen voor alle informatie die ik hier heb gevonden. De grove keuzes zijn gemaakt, een installatie van 9600wp moet er komen.

Nou is alleen de draagconstructie van mijn houten garage niet sterk genoeg, en die wil ik vooraf versterken.

Zijn er hier mensen die mij kunnen zeggen hoe ik dat het beste kan doen? Gewoon tussen elke twee balken een extra balk bevestigen (dus ipv 60 hart op hart 30), of is het beter om een rij balken dwars er in te zetten en zo alle balken te verbinden?

Ik hoor graag of iemand die project al ondernomen heeft!

PS de installatie wordt 20 Hyundai 480wp panelen met solaredge

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Weet je wat helpt? Gewichten & afmetingen...

Of, en misschien constructief: bel met jouw vraagstelling eens een willekeurige aannemer; ik denk dat die ook meer info nodig heeft dan hoeveel Wp je gaat aanschaffen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• JFK1
gewicht van de panelen inclusief montagemateriaal is 360 kilo
balast is 192 kg. Dus in totaal komt er ca 550 kilogram op het dak.
het is ongeveer 33m2, dus een belasting van ongeveer 17kg/m2, plus uiteraard sneeuw of ijs in de winter.

Vraag ging concreet over hoe versteviging het best aangebracht kan worden, dwars, of gewoon meer balken in de lengte?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 10:09
De beste manier om een balk meer draagkracht te geven is deze te verhogen. Dus als je nu een blak van 10cm hebt, hier een balk van 15cm of 20cm van maken door er een extra balk onder te lijmen (en schroeven, maar vooral lijmen). Als je het aantal balken verdubbeld verdubbel je de draagkracht. Als je de balk hoogte verdubbeld ver viervoudig* je draagkracht.
Het is heel goed mogelijk te berekenen wat je moet doen om de gewenste draagkracht te behalen. daarvoor moet je weten wat voor balken je hebt, wat je overspanning is en hoeveel gewicht je moet dragen. In dit topic bijvoorbeeld wordt dit uitgebreid besproken.

Balken overdwars heeft geen enkele toegevoegde waarde aan de draagkracht van je dak, enkel plaatselijk voor punt belasting.

*grofweg

• JFK1
dankje voor je reactie, ga dat topic zeker doornemen.
maar voor de duidelijkheid de balk verhogen, maar de bevestiging is alleen aan de balk zelf? of hang ik de balk die eronder komt in een apart balkijzer en bevestig ze dan aan elkaar?
anders zweeft de nieuwe balk toch loos en voegt het enkel gewicht toe?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 10:09
Hoeveel gewicht een balk kan dragen is afhankelijk van de doorbuiging. Een hogere balk buigt minder door bij de zelfde belasting. Als je de balk over de gehele lengte goed verlijmt, zullen de nieuwe balk en de oude balk samen één hogere balk vormen. Of deze balk dan volledig of voor de helft in een balkijzer vast zit maakt dan voor de doorbuiging (vrijwel) niet uit.

Een zwevende balk voegt inderdaad niets toe, je moet ze dus goed verlijmen. Daarnaast gebruik ik dan schroeven als permanente lijmklemmen. Belangrijk is wel dat de balken zo min mogelijk belast worden bij het verlijmen.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 16:33
Misschien enigszins offtopic, maar is 192kg ballast voor 20 panelen niet een beetje erg weinig?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-01 17:48
@JFK1 je kan spelen met de balkenschuif?
Als er nu geen balast op ligt (bijv grind) vul je dat wel in en kijk je of je balkenlaag nog voldoet. Voor grind wordt 0,60 kN/m² gerekend dus zo'n 60kg.
https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

En wat @Jorn zegt vraag ik mij ook af.of liggen je panelen heel plat?

Wat is de overspanning van je huidige balken?
Wat is de dikte en breedte van je huidige balken?

Even heel kort gezegd:
tot 3 meter theoretische overspanning kan je uit met balken van 70x170 hart op hart afstand 60cm. Op zo'n laag kan je namelijk ook een normale betonvloer storten (200kg per m2 bij 8cm dikte).

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
vaak is het aantal balken verdubbel (en dus de belasting halveren) helemaal geen slecht idee hogere balken kan ook. Je zal eigenlijk hoe dan ook moeten rekenen.
balken hoger maken doen we in het werk nagenoeg niet, waarom niet.. omdat het geen gecontroleerde omgeving is (klemkracht, vochtigheid, oppervlakte etc) zoals het dan zal gaan is dat een hogere balk aan de zijkant tegen de bestaande balk wordt geschroeft. maar de theorie van @Nivado klopt wel.. ik zou het niet snel zo doen om boven geschreven reden maar indien je als tweaker geroepen voeld zou ik er wel hele goede lijm voor gebruiken (2 componten) en niet die "constructie" bruis lijm dan sluit je al e.e.a. uit en het oppervlak behandelen (schaven bv) zodat je de verbinding beter kan voorspellen.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 15:15

MieJuul

3970Wp

Ga wel rekenen met de juiste gegevens!
Je zegt; 20x Hyundai 480wp met montagemateriaal is 360 kilo.
Maar die panelen zijn al 25 kilo per stuk, dus 20x is al 500 kilo, ex montagemateriaal.....

En hoe ziet je dakconstructie er precies uit?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-01 17:58
JFK1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:06:
dankje voor je reactie, ga dat topic zeker doornemen.
maar voor de duidelijkheid de balk verhogen, maar de bevestiging is alleen aan de balk zelf? of hang ik de balk die eronder komt in een apart balkijzer en bevestig ze dan aan elkaar?
anders zweeft de nieuwe balk toch loos en voegt het enkel gewicht toe?
Als je de balk wil verhogen mag je dat ook aan de bovenkant doen, als je daar geen obstakels tegenkomt.
De lijm is belangrijk !

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 19:14
JFK1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:58:
Vraag ging concreet over hoe versteviging het best aangebracht kan worden, dwars, of gewoon meer balken in de lengte?
Kort en simpel, meer balken in dezelfde richting helpt. Balken onderling verbinden doet niets.

Hoeveel je er nodig hebt zul je moeten berekenen, maar 17 kg/m2 extra is niet echt veel. Als je dezelfde balkafmeting pakt gaat het altijd goed als je er steeds eentje tussen legt. *)

Waarschijnlijk heb je veel minder versterking nodig, mara daar is meer informatie voor nodig.

*) Huidige dak kan variabel 100 kg/m2 voor reparatie onderhoud dragen. Bij 2 keer zoveel liggers halveert de last op die liggers. Dus is er 50 kg/m2 "over" om de PV panelen en ballast te dragen .

• twain4me
  • Nu online
MeTooPV schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Kort en simpel, meer balken in dezelfde richting helpt. Balken onderling verbinden doet niets.

Hoeveel je er nodig hebt zul je moeten berekenen, maar 17 kg/m2 extra is niet echt veel. Als je dezelfde balkafmeting pakt gaat het altijd goed als je er steeds eentje tussen legt. *)

Waarschijnlijk heb je veel minder versterking nodig, mara daar is meer informatie voor nodig.

*) Huidige dak kan variabel 100 kg/m2 voor reparatie onderhoud dragen. Bij 2 keer zoveel liggers halveert de last op die liggers. Dus is er 50 kg/m2 "over" om de PV panelen en ballast te dragen .
Ik snap wat je wil zeggen en ik denk dat balken bijplaatsen voldoende zal zijn. Maar je kan variable belasting nooit vergelijken met eigen gewicht/permanente belasting. hout heeft kruip dus tijdelijk kan je het zwaarder belasten zoals die vatsige dakdekker die weer een keer naar huis gaat. die panelen gaan als het goed is niet meer ergens anders heen in de avond en dan gaat het hout aan het "kruipen" het hout heeft dus waarschijnlijk geen 50kg/m2 "over". ;)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 15:15

MieJuul

3970Wp

We hebben dus meer informatie nodig.
Opbouw van het dak, maten van de balken, welke panelen, welk montagesysteem, enz enz ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• JFK1
de 20 panelen komen verdeeld over 2 daken, 8 op het ene, 12 op het andere.
ze komen oost west te liggen (13 graden hoek), met dan nog een rij oost erachter
dus 3 rijen van 4.

Dak is nu gewoon plat dak met epdm, balken zitten ongeveer 56 hart op hart, balken zijn nu ca. 42x140mm
Dat is volgens de balkenschuif niet genoeg

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kun je geen ankers door het EPDM in de balken schroeven? Dan kun je iig ballastloos werken.

• JFK1
ik ben bang dat dat gaat lekken.... zijn daar oplossingen voor?

• twain4me
  • Nu online
JFK1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:55:
ik ben bang dat dat gaat lekken.... zijn daar oplossingen voor?
slechts een voorbeeld

https://solarconstructnl.nl/qs-pv-anker/

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JFK1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:58:
gewicht van de panelen inclusief montagemateriaal is 360 kilo
balast is 192 kg. Dus in totaal komt er ca 550 kilogram op het dak.
het is ongeveer 33m2, dus een belasting van ongeveer 17kg/m2, plus uiteraard sneeuw of ijs in de winter.

Meer balk in de lengte is de oplossing, hoeveel balk zou je even kunnen uitrekenen, maar als je de balk die er ligt er nogmaals tussen legt zit je altijd goed.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-01 10:23
Technea Fixnordic is er ook een.
Het zou zomaar kunnen dat die van @twain4me goedkoper is. die lijkt beter en onder meerdere (merk)namen verkrijgbaar.

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-01 09:04
Waarop is de stelling "de draagconstructie van mijn houten garageis niet sterk genoeg" gebaseerd?

• JFK1
ik heb dit gebaseerd op de balkenschuif rekenmethode, balken zouden stuk dikker moeten zijn dan ze zijn volgens die tool

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 08:53
rbaidjoe schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Technea Fixnordic is er ook een.
Het zou zomaar kunnen dat die van @twain4me goedkoper is. die lijkt beter en onder meerdere (merk)namen verkrijgbaar.
Welke andere merknamen van deze PV-dakanker ken jij? :) Ik ken alleen de Fixnordic en de QS PV-anker van Solar Construct.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-01 10:23
Robino schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Welke andere merknamen van deze PV-dakanker ken jij? :) Ik ken alleen de Fixnordic en de QS PV-anker van Solar Construct.
Zonder je al het werk uit handen te nemen wil ik je best een duw in de goede richting geven:
https://lmgtfy.app/?q=PV-dakanker
https://lmgtfy.app/?q=montage+anker+zonnepanelen

;) :> d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee