Je moet zekerheid hebben over;
1. De sterkte/stijfheid van de stalen ligger. Blijkbaar is hier in het verleden al aan gerekend maar is er onzekerheid of het eigengewicht van het vloersysteem (en afwerking) goed is meegenomen. Komt er ook nog een binnenwand boven op deze ligger te staan of wordt het één grote open ruimte?
2. Zoals eerder genoemd; de oplegging van de stalen ligger (kan de binnenwand en de onderliggende vloer dit aan?)
3a. De sterkte/stijfheid van de houten balklaag bij beschouwing van de veranderlijke belasting als oppervlaktelast. Als dit een bestaande balklaag is dan kan ik me voorstellen dat dit niet nader beschouwd is.
3b. idem als 3a maar dan bij een puntlast op de vloer (een vloer ontwerp je op op de mogelijkheid van een oppervlaktelast óf een puntlast; in scenario's dient de vloer sterk genoeg te zijn).
4a. De sterkte/stijfheid van de planklaag en/of zwaluwstaartvloer bij een oppervlaktelast.
4b. idem als 4a maar dan bij een puntlast.
5. Het doorponsen van de zwaluwplaat (zeer lokaal bezwijken in geval van klein contactpunt); zorg ervoor dat je de puntlasten uit de poten van het bad over een groter oppervlakte spreid.
In de NEN6702 stond destijds voor woningen voor veranderlijke belasting een oppervlaktelast van 175kg/m2 voorgescheven, en een puntlast van 300kg. In de opvolger van deze norm zijn deze lasten ook genoemd
(NEN-EN 1991-1-1, art. 6.3.1.2. tabel NB.1, nationale bijlage). Deze lasten dekken een bad af (deel de last van het bad maar door het vloeroppervlak waar deze op staat).
Als de vloer goed is ontworpen dan is deze in staat om het gewicht te dragen,
echter kan je hier niet zomaar vanuit gaan. Wellicht is de vloer destijds als vliering/zolder gebruikt, stamt de vloer uit een eerdere periode, of heeft men de vloer 'praktisch' uitgevoerd. Als je de gegevens van de vloer nog hebt (type plaat, dikte, etc.) dan kan je herberekenen of deze theoretisch in staat is de last op te nemen, maar ik vermoed dat je die gegevens niet hebt.
De vlakvulling/vloer zou je praktisch kunnen testen door met 2 man dicht naast elkaar op 1 punt te gaan staan precies tussen 2 houten balken in (ter plaatse van de 2 dichtst op elkaar gelegen poten van het bad); als je met 2 man á 90kg er niet doorheen gaat dan zal een half bad waarschijnlijk ook nog wel gaan
mits je de last goed weet te spreiden. Persoonlijk zou ik een raveelbalk onder de poten van het bad maken om de last wat beter te spreiden en zo punt 4 en 5 uit te sluiten; wie weet heeft de oud-ijzer boer nog een oud UNP profiel voor je die je op zijn rug op de vloer kunt plaatsen (of bv een hardhouten balkje).
De situatie is op afstand niet te beoordelen en bovenstaande is geheel op eigen risico (idem voor onderstaande toegift). Ik zou de constructeur zeker nog even laten kijken naar de berekening van het HEA profiel.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen