Draagkracht kg/m2 verdiepingsvloer constructieberekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijul
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 29-09-2022
Goedeavond beste tweakers!

Ik heb de volgende situatie. Ik ben op mijn houten verdiepingsvloer de badkamer aan het verbouwen en wil graag weten hoeveel kg/m2 ik deze kan belasten.

Graag zou ik een een zwaluwstaart vloer en een bad plaatsen op het zwaarste punt zou de vloer dan 160kg + persoon 90kg 250kg/m2 worden.

Ik heb al een constructie berekening laten maken toen ik een stalen balk ging plaatsen en hier staat het geloof ik al op maar heb zelf moeite met de tekst te begrijpen.

Foto van de constructie berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNGAIgNpFHTppctivmyVW67mZYQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4ukWyCrVGid5CN9OtxQmQQSj.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Victor

[ Voor 9% gewijzigd door Vivijul op 22-08-2021 20:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 06:56
Ik zou denk ik gewoon een belletje of mailtje naar de constructeur sturen met deze vraag. Met zoiets wil je niet gokken lijkt me 😬 Waarschijnlijk beantwoord hij je vraag gewoon gratis en voor noppes

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
Zonder bijbehorende tekeningen is het lastig om het goed te interpreteren.
Voor zover ik kan zien is bij het berekenen van de stalen balk uitgegaan van 175 kg/m2 belasting vanuit de houten zoldervloer.
Maar of die vloer dat daadwerkelijk kan dragen is er niet uit op te maken omdat de gegevens van de vloer zelf ontbreken.
En wat @sjorsjes aangeeft is de geeigende weg.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vivijul
@sjorsjes bedankt voor de snelle reactie! Heb dat inderdaad al gedaan maar deze geeft jammer genoeg geen antwoord vandaar dat ik het via deze weg probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijul
@JukeboxBill bedankt voor je snelle reactie. Bij het report zat verder geen rekening. Wat ik wel weet is dat het om balken van 20x10 gaat die om de 60cm geplaatst zijn over een breedte van 250cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-05 06:56
Vivijul schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:45:
@sjorsjes bedankt voor de snelle reactie! Heb dat inderdaad al gedaan maar deze geeft jammer genoeg geen antwoord vandaar dat ik het via deze weg probeer.
Ah dat is jammer

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39
@Vivijul Met breedte bedoel je in dwarsrichting van de balken?
Uit de voorgaande constructieberekening maak ik op dat de lengte (=belangrijk gegeven) van de balken 7,2 meter zou kunnen zijn. Dat past ook bij de afmetingen van 20x10 cm.

Zoals ik al aangaf, zonder tekeningen blijft het gokken hoe de constructie er precies uitziet en is dus elk advies via dit forum bij voorbaat kansloos.

Wat verder een probleem is dat de constructeur geen rekening heeft gehouden met het gewicht van de zwaluwstaartvloer. Ik zie alleen de balklaag en plafond als permanente belasting. Dus ook daarom zal je weer terug moeten gaan naar de constructeur.

[ Voor 24% gewijzigd door JukeboxBill op 22-08-2021 21:09 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 18:45
Vivijul schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:45:
Wanneer heb je de vraag aan ze gesteld? Want als dat donderdag of vrijdag was, dan kan het natuurlijk best zijn dat je pas na het weekend antwoord krijgt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijul
Ja ik begrijp het inderdaad. Dit zijn de tekeningen die ik heb van de woning. Dit is al een tijdje geleden maar zal ze na het weekend nog eens proberen re bellen.

{URL="https://tweakers.net/i/8WRCKjFNdbXaMRY0rQ0bMGmhwp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EoeuNFVnLgqKN6dL2WYPtDHe.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKn4FXRhQR-PJihFv6C13arHV4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EoeuNFVnLgqKN6dL2WYPtDHe.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDs1ws7tChfUNYFuvLI3vELOADk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X5FBEh9P65DgLO4q0DGtYEhT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:39
Zonder tekening moet je alle vakjargon uit het hoofd kennen, misschien dat @Ernemmer er iets van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijul
Bedankt voor alle reacties in iedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:30

reaL_G

G

De veranderlijke belasting is idd 1,75 Kn/m2
Echter is deze momentaan. En word niet altijd volledig met deze belasting gerekend. Dus bv personen.
Er worden altijd combinaties gemaakt door de programmatuur, met bepaalde reductie factoren.

Voor de verhoogde permanente belasting is dus geen rekening mee gehouden. Die staat nu op 25kg.
Heb je destijds aangegeven wat er op de zolder zou komen? Want 25 kg ipv 160 kg is wel een verschil. Voor op de stalen balk.

Er is altijd wel marge, maar dit is niet voor niks.

Je moet ook zo kijken de belasting op de balk word significant groter. De 2 punten waar de balk op rust worden nog veel groter. Nu is 1 daarvan een doorgaande wand, dus voldoende kracht spreiding evt mogelijk.
Maar binnen rust de balk op een eindstuk van een halfsteens kalkzandsteen wandje. Dus maar 1 zijdige spreiding.
Zeker ook de oplegging laten controleren.

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In mijn ervaring wordt er voor een badkamer geen permanente belasting berekend, de 175kg/m2 geldt voor de hele vloer.
Een bad moet makkelijk kunnen qua belasting op die onderslag, maar je moet wel even kijken of je balklaag het gewicht kan dragen. (die berekening staat nergens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je moet zekerheid hebben over;
1. De sterkte/stijfheid van de stalen ligger. Blijkbaar is hier in het verleden al aan gerekend maar is er onzekerheid of het eigengewicht van het vloersysteem (en afwerking) goed is meegenomen. Komt er ook nog een binnenwand boven op deze ligger te staan of wordt het één grote open ruimte?
2. Zoals eerder genoemd; de oplegging van de stalen ligger (kan de binnenwand en de onderliggende vloer dit aan?)
3a. De sterkte/stijfheid van de houten balklaag bij beschouwing van de veranderlijke belasting als oppervlaktelast. Als dit een bestaande balklaag is dan kan ik me voorstellen dat dit niet nader beschouwd is.
3b. idem als 3a maar dan bij een puntlast op de vloer (een vloer ontwerp je op op de mogelijkheid van een oppervlaktelast óf een puntlast; in scenario's dient de vloer sterk genoeg te zijn).
4a. De sterkte/stijfheid van de planklaag en/of zwaluwstaartvloer bij een oppervlaktelast.
4b. idem als 4a maar dan bij een puntlast.
5. Het doorponsen van de zwaluwplaat (zeer lokaal bezwijken in geval van klein contactpunt); zorg ervoor dat je de puntlasten uit de poten van het bad over een groter oppervlakte spreid.

In de NEN6702 stond destijds voor woningen voor veranderlijke belasting een oppervlaktelast van 175kg/m2 voorgescheven, en een puntlast van 300kg. In de opvolger van deze norm zijn deze lasten ook genoemd (NEN-EN 1991-1-1, art. 6.3.1.2. tabel NB.1, nationale bijlage). Deze lasten dekken een bad af (deel de last van het bad maar door het vloeroppervlak waar deze op staat).

Als de vloer goed is ontworpen dan is deze in staat om het gewicht te dragen, echter kan je hier niet zomaar vanuit gaan. Wellicht is de vloer destijds als vliering/zolder gebruikt, stamt de vloer uit een eerdere periode, of heeft men de vloer 'praktisch' uitgevoerd. Als je de gegevens van de vloer nog hebt (type plaat, dikte, etc.) dan kan je herberekenen of deze theoretisch in staat is de last op te nemen, maar ik vermoed dat je die gegevens niet hebt.
De vlakvulling/vloer zou je praktisch kunnen testen door met 2 man dicht naast elkaar op 1 punt te gaan staan precies tussen 2 houten balken in (ter plaatse van de 2 dichtst op elkaar gelegen poten van het bad); als je met 2 man á 90kg er niet doorheen gaat dan zal een half bad waarschijnlijk ook nog wel gaan mits je de last goed weet te spreiden. Persoonlijk zou ik een raveelbalk onder de poten van het bad maken om de last wat beter te spreiden en zo punt 4 en 5 uit te sluiten; wie weet heeft de oud-ijzer boer nog een oud UNP profiel voor je die je op zijn rug op de vloer kunt plaatsen (of bv een hardhouten balkje).

De situatie is op afstand niet te beoordelen en bovenstaande is geheel op eigen risico (idem voor onderstaande toegift). Ik zou de constructeur zeker nog even laten kijken naar de berekening van het HEA profiel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vivijul
@reaL_G

Bedankt voor je antwoord!

Nee destijds niet aangeven wat er zou komen op zolder. Wel stond er de afgelopen 20 jaar wel al een bad in de badkamer voor dat ik begon met verbouwen.

Dus eigenlijk zou het enige verschil met wat er stond in de bestaande badkamer de beton vloer zijn die ik zou willen leggen op zwaluwstaarten.

@Ernemmer

Bedankt voor je reactie. Ja daar moet ik dan inderdaad zeker van zijn.

@Drumatiko

Bedankt voor je super uitgebreide antwoord! Het is inderdaad een grote open ruimte en de balken lopen over de hele 7m door dus dan krijg ik te maken met die extra 20%.

De balken moet ik dan nog goed laten controleren begrijp ik.

De vloer zelf zijn planken van 2cm dik op de balken met daarop nog osb platen. Iets wat ik was vergeten te zeggen in de eerste bericht was dat er al een bad was op die locatie de afgelopen 20+ jaar. (Wel voor de stale balk) en dat is altijd goed gegaan.

Wat er nu bij zou komen aan gewicht anders dan hiervoor zijn de zwaluwstaart platen met 4-5cm beton. ( 50-60kg/m2 had ik opgezocht)

De raveel balk vind ik zeker een goed idee en ga kijken hoe het mogelijk is het gewicht van het bad wat meer te gaan spreiden.

Ook bedankt voor de berekening!
Alleen Dit stukje begrijp ik niet helemaal en of je volgens dit voorbeeld berekening nu uitkwam dat het wel of niet zou kunnen?

Jammer genoeg is de keuze in balk nu niet meer aan te passen haha. Maar ik ga al deze punten meenemen!

Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
Nog een klein stukje toelichting voor ik weer onder de wol kruip:

Overal waar de spanning lager is dan 235MPa (vloeigrens van S235 constructiestaal) voldoet deze onder de aangenomen uitgangspunten. In de voorbeeldsom heb ik het moment (M) en dwarskracht bekeken, en op deze punten voldeed de balk bij de vermelde uitgangspunten (bij 20% extra last uit doorlopende houten balken begint het wel wat krap te worden). Voor de zwaluwstaartvloer heb ik waarschijnlijk wat teveel gewicht gerekend, en dit compenseert de OSB platen wel weer :P

Er zijn nog wel enkel verborgen veiligheden;
- Er wordt nu gerekend met een veiligheidsfactor van 1,5 op de veranderlijke belasting. Volgens eurocode NEN-EN 1990 mag een eensgezinwoning (tot max 3 bouwlagen) volgens 'CC1' gerekend worden waardoor veiligheidsfactor 1,35 voor de veranderlijke belasting mag worden gehanteerd (zie tabel NB.21 in de nationale bijlage). Dit geeft weer wat speelruimte ;) Mocht het écht spannend worden dan kan NEN8700 nog uit de kast getrokken worden.
- In mijn som heb ik gerekend met een verzwarende factor om kip te compenseren; als je het wegdraaien/zijdelings wegschuiven van de stalen balk voorkomt d.m.v. de houten vloerbalken dan is dit ook weer capaciteit die je kunt benutten.
- Ik heb gerekend met het 'elastisch' weerstandsmoment en niet het 'plastisch' weerstandsmoment (welke ca. 10% hoger is); het verschilt per profieltype/nummer welke van de twee je moet gebruiken. Ik wist zo snel niet in welke klasse het HE140A profiel viel dus ben uitgegaan van de ongunstige elastische W.
- De capaciteit van 235MPa is de vloeigrens, maar de treksterkte (bezwijksterkte) is ca. 360MPa. De sterkte van een profiel toets je aan de hand van de vloeigrens van het materiaal. Het is absoluut niet de bedoeling om met de treksterkte te rekenen, maar een paar procent over de vloeigrens heen gaan betekend niet direct bezwijken van de ligger.
- Mogelijk is het profiel geleverd in S355 (als reststuk).

Je hoeft vanavond dus niet meteen wakker te liggen :P

(maar wederom; veiligheid te beoordelen door de constructeur van het werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:11
Jouw constructeur heeft de stalen ligger berekend en is daarbij voor de zoldervloer uitgegaan van een belasting van :
Permanent 35 kg/m2
Gebruikslast / veranderlijk: 175 kg/m2

Zijn berekening zegt niks over de huidige vloer. Om de sterkte van de huidige houten balklaag te controleren zul je moeten weten wat voor balken er liggen, hoe ze lopen en wat de onderlinge afstand is.

Vervolgens zal, als de vloer het kan dragen, de stalen ligger opnieuw moeten worden bekeken op de extra belasting die jij op de vloer plaatst. Sterkte van de ligger is ruim voldoende, maar hij buigt nu wel wat door. Dat wordt wellicht teveel. (Tenzij jouw badkamer helemaal niet op de ligger steunt.)
Wat ook opvalt in de berekening is dat er wel een belasting uit een buitenblad op de ligger wordt genoemd, maar deze wordt niet op de ligger gerekend. Zonder tekeningen niet in te schatten of dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Als de constructeur de gegevens nog heeft kan die ws ook makkelijk weer een herberekening uitvoeren met de nieuw gewenste situatie.

Met dit soort dingen moet je niet gaan lopen rotzooien. Gewoon de constructeur er weer naar laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Drumatiko schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 23:00:

De vlakvulling/vloer zou je praktisch kunnen testen door met 2 man dicht naast elkaar op 1 punt te gaan staan precies tussen 2 houten balken in (ter plaatse van de 2 dichtst op elkaar gelegen poten van het bad); als je met 2 man á 90kg er niet doorheen gaat dan zal een half bad waarschijnlijk ook nog wel gaan mits je de last goed weet te spreiden.
Soms komen er adviezen op tweakers voorbij die je gewoon moet inlijsten. Laatst was er ook al iemand die aanraadde de constructieve veiligheid te testen met het eigen lichaam. Vuistdikke boeken zijn er geschreven om juist datgene te vermijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
leecher schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Soms komen er adviezen op tweakers voorbij die je gewoon moet inlijsten. Laatst was er ook al iemand die aanraadde de constructieve veiligheid te testen met het eigen lichaam. Vuistdikke boeken zijn er geschreven om juist datgene te vermijden.
Ik zou zeggen print het uit en spijker het aan de muur, maar dan wel het héle advies (en niet een willekeurig fragment). In de zin vóór hetgeen wat je quote staat aangegeven dat de beste stap het herberekenen is, maar als je geen gegevens hebt kun je ook proefbelasten (óók dit is onder voorwaarden toegestaan in de Eurocode als onderbouwing). Nu kun je betwisten of het gebruik van lichaamsgewicht hier de beste methode voor is, maar je zakt niet zomaar door een meervelds zwaluwstaartvloer die conform regelgeving bestand moet zijn tegen veel hogere puntlast. Ter afsluiting heb ik ook aangeraden om de lasten verder te spreiden.

Op de impliciete suggestie dat ik geen oog heb voor constructieve veiligheid zal ik verder maar niet reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02:49
Vivijul schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:22:
Ik heb de volgende situatie. Ik ben op mijn houten verdiepingsvloer de badkamer aan het verbouwen en wil graag weten hoeveel kg/m2 ik deze kan belasten.

Graag zou ik een een zwaluwstaart vloer en een bad plaatsen op het zwaarste punt zou de vloer dan 160kg + persoon 90kg 250kg/m2 worden.
Je kan ook werken met XPS badkamerplaten. dan hoef je geen betonvloer te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 08:23
Drumatiko schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:36:
Nu kun je betwisten of het gebruik van lichaamsgewicht hier de beste methode voor is
Zo te lezen ben je niet onbekend met de materie en zou er daarom uberhaupt geen sprake mogen zijn van betwisten. Jezelf gebruiken om te testen of je door een vloer gaat of niet is gewoon geen goed idee. Pleur er dan gewoon een paar pakken cement neer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:52
Murkmans schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Je kan ook werken met XPS badkamerplaten. dan hoef je geen betonvloer te storten.
Dat zou ik ook doen. 4cm dikke wediplaat er op. Scheelt een boel kilo's.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1