Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-09 11:25
Dag mensen,

ik ben van plan om Nederland te verlaten, waarschijnlijk rond oktober.

Nu heb ik nog een FOR op de balans staan van rond de 13.000 euro die vrijvalt als ik uit Nederland vertrek en mijn eenmanszaak ophef. Ik wil hierover uiteraard zo weinig mogelijk belasting betalen.

Ik kijk naar de mogelijkheid van lijfrente. Begrijp ik goed dat ik de FOR in een lijfrenteproduct kan stoppen, vervolgens valt de FOR vrij en moet ik dit bij de inkomsten optellen, maar dan kan ik hetzelfde bedrag aftrekken waardoor ik feitelijk niks betaal? Vervolgens krijg ik een conserverende aanslag die ik niet hoef te betalen, mits ik de lijfrente na mijn pensioen laat uitkeren en dan betaal ik alleen belasting over de uitgekeerde lijfrente na mijn pensioenleeftijd? (Wat vermoedelijk gunstiger is dan nu belasting betalen)

Een andere mogelijkheid waar ik naar kijk is om pas in januari te emigreren en vervolgens de FOR als enige inkomsten op te geven over 2026, omdat ik toch van plan ben om een tijd van spaargeld te leven in 2026. Het lijkt erop dat ik dan feitelijk niks betaal ivm heffingskortingen en arbeidskorting, maar ik weet niet zeker of mijn idee klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
Waar ga je naar toe ?

Blijf je binnen de EEG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
boyette schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:17:
Waar ga je naar toe ?

Blijf je binnen de EEG?
Nope. Thailand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Arbeidskorting krijg je alleen als je inkomen uit arbeid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Faxe schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:29:
Arbeidskorting krijg je alleen als je inkomen uit arbeid hebt.
De FOR wordt toch gewoon bij de winst opgeteld? =inkomen uit arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38
Ik zou zeggen, reken het eens goed door. Je moet ook rekening houden met stakingsvrijstelling, desinvesteringbijtellingen etc komen wel meerdere bij kijken als je een eenmanszaak beëindigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Hielko schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:12:
Ik zou zeggen, reken het eens goed door. Je moet ook rekening houden met stakingsvrijstelling, desinvesteringbijtellingen etc komen wel meerdere bij kijken als je een eenmanszaak beëindigt.
Vermoedelijk heb ik daarmee niet te maken. Ik heb op de balans alleen een laptop en een stuk software staan die al grotendeels zijn afgeschreven en totaal nog iets van 200 euro waard zijn.

Ben ook niet van plan de onderneming te verkopen. Wel ben ik van plan om in het buitenland een BV op te richten en onder naam van die BV mijn activiteiten voort te zetten. Geen idee of dat nog van invloed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Je zult hoe dan ook je eenmanszaak moeten staken. Als er weinig inzit is dat vrij simpel om te doen en zonder negatieve fiscale consequenties - sterker nog - je krijgt juist extra aftrekposten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:57
FOR afstorten in een pensioenproduct kan in ieder geval 1:1 voor zover ik weet en netto betaal je er dan geen belasting over. Zo heeft het bij mij altijd gewerkt in ieder geval toen de FOR-regeling er nog was. En tegenwoordig is de jaarruimte behoorlijk opgerekt, dus als het om een groot bedrag gaat kan dat mogelijk ook nog eens in één keer.

[ Voor 24% gewijzigd door Kwistnix op 26-05-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kwistnix schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:41:
FOR afstorten in een pensioenproduct kan in ieder geval 1:1 voor zover ik weet en netto betaal je er dan geen belasting over. Zo heeft het bij mij altijd gewerkt in ieder geval toen de FOR-regeling er nog was. En tegenwoordig is de jaarruimte behoorlijk opgerekt, dus als het om een groot bedrag gaat kan dat mogelijk ook nog eens in één keer.
Zo werkt het niet helemaal. Het gebruik van de FOR voor het aankopen van een pensioenproduct gaat niet in mindering van je jaarruimte, dat kan hoe dan ook altijd in 1x.

Het vrijvallen van de FOR zorgt voor winst in de eenmanszaak (stakingswinst). Het afstorten in een lijfrenteproduct is aftrekbaar van de belasting in box 1. Maar als je je eenmanszaak staakt in een jaar waar je verder geen ander box 1 inkomen hebt dan zal je niet genoeg inkomen hebben om volledig van die aftrek gebruik te maken. Want je krijgt ook stakingsvrijstelling. Daarom mijn advies hierboven ook al, reken het gewoon eens door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Hielko schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Zo werkt het niet helemaal. Het gebruik van de FOR voor het aankopen van een pensioenproduct gaat niet in mindering van je jaarruimte, dat kan hoe dan ook altijd in 1x.

Het vrijvallen van de FOR zorgt voor winst in de eenmanszaak (stakingswinst). Het afstorten in een lijfrenteproduct is aftrekbaar van de belasting in box 1. Maar als je je eenmanszaak staakt in een jaar waar je verder geen ander box 1 inkomen hebt dan zal je niet genoeg inkomen hebben om volledig van die aftrek gebruik te maken. Want je krijgt ook stakingsvrijstelling. Daarom mijn advies hierboven ook al, reken het gewoon eens door...
Bedankt, Hielko. Momenteel heb ik nog niet alles helder genoeg om dingen te gaan doorrekenen.

Ik begrijp dat ik stakingsaftrek krijg van 3.630 euro. Ik lees verder dat de FOR onderdeel wordt van de stakingswinst. Verder lees ik dit: De stakingswinst is het verschil tussen de fiscale boekwaarde en de werkelijke waarde van de onderneming op het moment van staken.

Ik weet niet precies wat dit inhoudt, maar ik lees dat de fiscale boekwaarde het verschil tussen de activa en passiva is. Bij de belastingaangifte zorg ik er altijd voor dat die twee gelijk zijn. In 2024 had ik ong. 300 euro aan vaste activa en 10.000 euro aan liquide middelen. Daartegenover stonden aan de passiva kant een schuld omzetbelasting van 4.000 euro en een ondernemingsvermogen van 6.300 euro (13.300 FOR + een negatief eigen vermogen van -7.000 euro).

Zoals je ziet zijn mijn activa verder weinig waard, dat is in feite alleen een laptop. Mijn onderneming is buiten mij als persoon ook weinig waard.

Ik ga mijn onderneming verder niet verkopen of iets dergelijks. Wel wil ik verder ondernemen via een buitenlandse BV, die ik nog moet oprichten. Vermoedelijk in Estland. Ik weet niet of dat nog gevolgen heeft. Uiteraard neem ik mogelijk wel klanten mee.

Stel dat mijn stakingswinst inderdaad gelijk is aan de FOR, dan kan ik als ik het goed begrijp de stakingsaftrek toepassen en vervolgens óf over de rest belasting betalen (13.000 - 3.630 euro = 9670 euro à +-30% = 2901 euro), óf de overige 9670 euro storten in een lijfrenteproduct. En als ik het goed begrijp, wordt de lijfrente dan vanaf mijn AOW-leeftijd uitbetaald en wordt deze dan belast in het land waar ik woonachtig ben (momenteel is de belastingdruk daar 0 over buitenlands inkomen).

Als ik proefberekeningen maak voor lijfrenteproducten (bijv. bij Brand New Day) krijg ik op basis van een storting van 10.000 euro 5 jaar lang een bedrag van 172 euro per maand uitbetaald, wat maar een totaal van 10.615 euro is. Maar wellicht snap ik niet helemaal hoe het werkt. Al met al gok ik meer rendement te behalen na het betalen van belasting over de stakingswinst en investering in een indexfonds dan een lijfrenteproduct als ik het zo bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35

Herman

FP ProMod
Wil je ook gedurende je pensioen in het buitenland verblijven? M.a.w. wáár moet dat lijfrenteproduct in uitkering komen? Als dat ook het buitenland is, zou ik dit (gelet op het geringe bedrag van de stakingswinst en de minimale besparing aan belasting) niet zo doen. Ik vermoed dat ze bij de uitkering dan IB/ZVW gaan inhouden. Als buitenlands belastingplichtige zul je die dan elk jaar moeten verrekenen etc. Gelet op dat gedoe en de minimale bsparing zou ik zeggen gewoon aftikken. De stakingswinst is een leuke meevaller en desnoods het moment van staken uitstellen tot januari volgend jaar. Het gedoe van de lijfrentepolis weegt bij dit bedrag m.i. niet op tegen de (beperkte) voordelen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Herman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 08:03:
Wil je ook gedurende je pensioen in het buitenland verblijven? M.a.w. wáár moet dat lijfrenteproduct in uitkering komen? Als dat ook het buitenland is, zou ik dit (gelet op het geringe bedrag van de stakingswinst en de minimale besparing aan belasting) niet zo doen. Ik vermoed dat ze bij de uitkering dan IB/ZVW gaan inhouden. Als buitenlands belastingplichtige zul je die dan elk jaar moeten verrekenen etc. Gelet op dat gedoe en de minimale bsparing zou ik zeggen gewoon aftikken. De stakingswinst is een leuke meevaller en desnoods het moment van staken uitstellen tot januari volgend jaar. Het gedoe van de lijfrentepolis weegt bij dit bedrag m.i. niet op tegen de (beperkte) voordelen :)
Bedankt! Dat idee heb ik ook sterk. Kan ik het moment van staken uitstellen tot januari, als ik me per oktober laat uitschrijven uit Nederland?

Ik zit ook sterk te denken dat ik het voor mezelf gecompliceerder maak als ik me per oktober uitschrijf. Want waar ben ik dan in november/december belastingplichtig? En hoe zit het als ik in die maanden onderneem via een buitenlandse BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35

Herman

FP ProMod
HarryHaver schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:27:
[...]

(....) Kan ik het moment van staken uitstellen tot januari, als ik me per oktober laat uitschrijven uit Nederland?

(...)
Dit is fiscaal lastig te verdedigen :)

Staking geschiedt op het moment van het beëindiging van de bedrijfsactiviteiten. Dus als je in oktober emigreert is het waarschijnlijk dat dit ook het uiterlijke moment van staking is :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryHaver
Herman schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:58:
[...]

Dit is fiscaal lastig te verdedigen :)

Staking geschiedt op het moment van het beëindiging van de bedrijfsactiviteiten. Dus als je in oktober emigreert is het waarschijnlijk dat dit ook het uiterlijke moment van staking is :)
Ja, duidelijk.

Hoe kijkt de BD er dan tegen aan als ik per oktober emigreer en ik begin te ondernemen via bijv. een bv in Estland, terwijl ik in Thailand woon? Ik zal over 2025 nog niet in Thailand belastingplichtig zijn omdat ik er niet meer dan 180 dagen ben (dat is doorgaans de eis voor de BD in Thailand). In Estland woon ik ook niet.

Ik ben bang dat de BD dan tegen mij gaat zeggen dat ik in feite nog het hele jaar belastingplichtig ben in Nederland en dat ik mezelf een DGA-salaris moet gaan uitbetalen vanuit mijn buitenlandse bv over de maanden oktober t/m december.

Estland heeft geen verplichting tot DGA-salaris en Thailand kan het al helemaal niks schelen.
Pagina: 1