Ervaringen met een Chinese minigraver?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21
Ik heb de komende jaren wel wat stevige klussen te doen in de tuin. Denk aan serieus tegelwippen, een fundering uitgraven en de nodige bomen/struiken rooien.

Best fijn om dat met een minigraver te doen. Alleen zijn die nieuw en tweedehands nauwelijks te betalen in Nederland. Dus eens op Ali gekeken en je wordt daar overspoeld met minigravers varierend van 500 tot 3000 euro inclusief levering. Een vooreeld: https://a.aliexpress.com/_EJkElT0

Zijn er Tweakers die ervaringen hebben met een Chinese minigraver? Hoe betrouwbaar zijn ze? Zijn reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar? Zijn er alternatieven die goed en betaalbaar zijn?

Ik ben benieuwd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:38
Knip

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 26-05-2025 07:58 . Reden: Reageer dan gewoon niet. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Ik zou eens kijken wat het kost om er eentje te huren.

Voordeel is dat ze dat ding bij je afleveren, en als je klaar bent weer ophalen.

Als je er eentje koopt zit je er na je klus mee opgezadeld.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geweldig, ik zou hem bijna voor de lol al bestellen.

Als je klaar bent dump je hem op marktplaats of bewaren als speelgoed voor de kinderen.
Hij zal het vast een tijdje volhouden regelmatig alle dingen zoals vloeistoffen etc controleren en op zijn tijd de nodige scharnierpunten even smeren met de vetspuit.
1500 euro kun je je ook geen breuk aan vallen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Dido schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:11:
Ik zou eens kijken wat het kost om er eentje te huren.

Voordeel is dat ze dat ding bij je afleveren, en als je klaar bent weer ophalen.

Als je er eentje koopt zit je er na je klus mee opgezadeld.
Huren is ook duur.

Ik kreeg het met wat geregel voor 250 euro voor een dag.

Ophalen was veruit het goedkoopst.

Voordeeltje was wel dat huur voor vrijdag ook op maandag voor 900 terug mocht. Bedrijf richtte zich op zakelijke verhuur.

Veel bedrijven verhuren niet aan particulieren.
Veel hebben duur (verplicht) transport.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 25-05-2025 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1y498e_HGe8]

Fijn dat het filmpje on-topic is, maar er mag de volgende keer wel iets van een begeleidende tekst bij. Linkdroppen is nog steeds niet echt gewenst gedrag

[ Voor 58% gewijzigd door Notna op 26-05-2025 08:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 26-05-2025 08:10 . Reden: De HK is een paar deuren verder ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
Ik heb een tijdje een Bobcat gehad, geen minigraver maar daar heb je voor alledaagse dingen mi meer aan. Je kan er zand mee verplaatsen, maar ook pallets e.d. als je echt een fundering moet uitgraven dan gaat dat er niet mee, maar moet je een groot vlak 20 cm uitgraven dan gaat dat er wel mooi mee.

En als je dan de fundering moet uitgraven doe je dat met een gehuurde minikraan en gooi je de vrijgekomen grond met de Bobcat in een container of aanhanger.

En een Bobcat was toen een stuk goedkoper dan een minikraantje.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik heb er ook over getwijfeld maar uiteindelijk voor een loonwerker gekozen. wat hij in een dag doet met een echte kraan + shovel doe ik in 2 maanden met zoon mini ding. hou ook rekening met de vervoerskosten, duane kosten. en de extra spullen die je nodig hebt (andere bak, hakhamer etc)

opzich geen spijt van, maar voor de leuk is een minikraan natuurlijk leuker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:33
Niet met een minigraver, maar was van de winter op zoek naar minitrekker. Ook die koop je voor weinig vanuit China. Na verschillende fora doorgespit te hebben, én twee onderhoudsbedrijven hier in de buurt bezocht te hebben, uiteindelijk toch een 2e hands kubota (japans) gekocht. Durfde de gok niet aan om een chinese kloon te bestellen. Vooral qua onderhoudsissues en reparatieonderdelenvoorziening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
OK! Dank allemaal voor de meningen en de suggesties.

Ik hoop dat er nog iemand reageert die daadwerkelijk zo' n ding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb er 1 getest bij een handelaar maar uiteindelijk voor een oud beestje gegaan. Tijdens de verbouwing was het geweldig om hem te kunnen pakken wanneer nodig, veel beter dan huren. Je gebruikt hem dan ook voor meer dan graven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
deWit schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:32:
Ik heb er 1 getest bij een handelaar maar uiteindelijk voor een oud beestje gegaan. Tijdens de verbouwing was het geweldig om hem te kunnen pakken wanneer nodig, veel beter dan huren. Je gebruikt hem dan ook voor meer dan graven...
Waarom dan de keuze voor een oud beestje? Was het apparaat niet sterk genoeg voor de beoogde klus of had je twijfels over de kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
Als je langer gaat klussen is het zeker fijn om er eentje te hebben staan. Ik heb er zelf eentje gehuurd in Almere en was voor 3 dagen zo’n 600 euro kwijt inclusief bezorging en ophalen. Maar de tijdsdruk maakt dat je consessies doet met hoe je te werk gaat en je loopt daarna toch nog een boel met de hand te doen. Lastige afweging. Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:19

Qwerty-273

Meukposter

S.J.Onnie schreef op zondag 25 mei 2025 @ 17:07:
Zijn er Tweakers die ervaringen hebben met een Chinese minigraver?
Hoe betrouwbaar zijn ze?
Zijn reserveonderdelen makkelijk verkrijgbaar?
Ik denk dat je op deze vragen de standaard antwoorden krijgt die voor alle producten uit China gelden. Er zullen vast mensen zijn op dit forum met ervaringen.
Betrouwbaarheid zal altijd een probleem zijn, want je hebt geen garantie over de echtheid van de producent. Is het eigen ontworpen minigraver, een kwaliteits clone van andere graver, of toch een slechte ultra goedkope clone van een clone van een clone waar heel veel kostenbesparingen zijn gemaakt. Ja hetzelfde stickertje staat er op, maar dat zegt niets. Onderdelen van staal vervangen door broos aluminium of andere legering.
Reserve onderdelen zullen over het algemeen niet voorradig zijn buiten China, die zal je dan dus ook moeten bestellen en wachten op de levertijd. Wederom zonder de garantie welke producent het daadwerkelijk heeft gemaakt. En vaak ook in bulk.

Zullen er succesverhalen tussen zitten, ongetwijfeld. Maar blind een machine bestellen via het internet uit China van een onbekende producent is vragen om teleurgesteld te worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Qwerty-273 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Ik denk dat je op deze vragen de standaard antwoorden krijgt die voor alle producten uit China gelden. Er zullen vast mensen zijn op dit forum met ervaringen.
Betrouwbaarheid zal altijd een probleem zijn, want je hebt geen garantie over de echtheid van de producent. Is het eigen ontworpen minigraver, een kwaliteits clone van andere graver, of toch een slechte ultra goedkope clone van een clone van een clone waar heel veel kostenbesparingen zijn gemaakt. Ja hetzelfde stickertje staat er op, maar dat zegt niets. Onderdelen van staal vervangen door broos aluminium of andere legering.
Reserve onderdelen zullen over het algemeen niet voorradig zijn buiten China, die zal je dan dus ook moeten bestellen en wachten op de levertijd. Wederom zonder de garantie welke producent het daadwerkelijk heeft gemaakt. En vaak ook in bulk.

Zullen er succesverhalen tussen zitten, ongetwijfeld. Maar blind een machine bestellen via het internet uit China van een onbekende producent is vragen om teleurgesteld te worden.
Ik denk dat het oude idee dat alles uit China rommel is, niet meer van toepassing is. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren. Vandaar ook de vraag hier: kijken of er "koren" zit tussen de aangeboden minigravers. Garantie en verkrijgbaarheid van onderdelen is inderdaad altijd een uitdaging. Aan de andere kant kan ik het mij veroorloven om een paar weken te wachten op een onderdeel. Hoewel er inmiddels ook genoeg producenten zijn met een Europees magazijn.

Dus blind bestellen is niet de bedoeling. Op basis van ervaringen van anderen een machine bestellen waarschijnlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 15:19
Ik ga deze met interesse volgen, wij hadden een gelijkaardig idee een tijdje geleden maar hebben er uiteindelijk niets mee gedaan want we waren niet overtuigd.
Omdat we het idee hadden en recent een omheining hebben laten plaats door een tuinman de vraag gesteld. Hij had heeft de vtw-20 gekocht - iets zwaarder model dan in de link die je gegeven hebt - en heeft heel wat ervaring naar eigen zeggen met machines onderhouden. Van wat ik mij herinner zijn grootste issues waren onderhoud, leeftijd, onderdelen gerelateerd en eentje voor de handle. Hij was wel positief over het aantal modules die bijgeleverd waren.

* vloeistof leidingen die niet niet goed genoeg vastzaten en waar er vuil in kwam. Kon hij oplossen met extra spanringen.
* Verbruikte best wat, het ding zuipte bijna olie.
* Onderdelen duurden weken om aan te komen.
* Deze begreep ik niet volledig: Er zitten geen optische kraanarmen op, waardoor als er een gleuf gegraven wordt het ding niet stabiel blijft bij kraanbewegingen. Mogelijks begrijpt iemand dit beter dan mij :).

Uiteindelijk heeft hij hem weggedaan en twee tweedehands/ex-leasing machines (met garantie) besteld bij CAT bergerat monnoyeur. Eentje aangekocht en eentje in leasing. Dit is uiteraard op de firma want het is hun core-business. Prijzen heeft hij niet genoemd. Voor CAT zijn onderdelen algemeen beschikbaar wat voor hem een grote plus is. Ze verschepen die binnen de 24 uur.
Je kan altijd eens polsen bij CAT of een ander merk voor een tweedehands model.

Dit is allemaal van horen zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:04

killercow

eth0

De genoemde ali prijs is natuurlijk onzin, Dat is zo ongeveer 1 euro de kilo. Je kunt verwachten dat je er zo'n 5 tot 8k voor kwijt bent.
Wij hebben er zelf een. 1.5t machientje. de besturing is *jerky* at best, al wordt het iets beter als de olie warm is. Het is *belangrijk* om regelmatig alle bouten langs te gaan, want die willen nog wel eens los-trillen. De stoel zit onhandig, en trekt zichzelf van de kap af als de klep wordt geopend voor bijvoorbeeld tanken, met ingewikkelde montage-problemen tot gevolg.
De stuurhendels zijn intern los geraakt. Niet het einde van de wereld, want het is maar een split-pen, maar bereikbaar is het allemaal niet echt.
Na 130 uur is een van de cilinders stuk, die blijft altijd op Maximaal staan, reparatie is niet ingewikkeld of duur, maar wel weer een dagje sleutelen.

Maaar, als je veel moet graven is het een onwijs handig ding. (hoewel erg onderhoudsbehoevend).
Wij hebben ook een aantal keer een 'echte' gehuurd, bobcat, kubota, maar die stonden die huurweekenden ook regelmatig stil omdat het onderhoud daarbij ook niet netjes wat gedaan. 3 weekendjes en je bent al een aardig eind opweg qua huur en transportkosten om er zelf een te hebben.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
S.J.Onnie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat het oude idee dat alles uit China rommel is, niet meer van toepassing is. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren. Vandaar ook de vraag hier: kijken of er "koren" zit tussen de aangeboden minigravers. Garantie en verkrijgbaarheid van onderdelen is inderdaad altijd een uitdaging. Aan de andere kant kan ik het mij veroorloven om een paar weken te wachten op een onderdeel. Hoewel er inmiddels ook genoeg producenten zijn met een Europees magazijn.

Dus blind bestellen is niet de bedoeling. Op basis van ervaringen van anderen een machine bestellen waarschijnlijk wel :)
Kwaliteit uit China is ook niet slecht. We typen hier allemaal berichten op apparaten in China gemaakt.

Maar voor deze prijs wordt het wel erg lastig. Dat is beetje waar het fout gaat, je kan voor deze prijs lastig iets bouwen met serieus materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:03
De gekoppelde prijs is slechts een referentieprijs.De aangepaste prijs van de machine moet uitgebreid worden berekend op basis van het land, de regio en de configuratie, evenals de transporthaven
Ik denk dat de prijs zonder verzendkosten is.

Je hebt ook nog een expediteur nodig die hem in de haven kan ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 14:03
Mijn vader heeft een minigraver in België gehaald voor 7K (dacht ik).
Het is een vergelijkbare, overduidelijke, budget minigraver en wij hebben hier onze tuin van 10 x 9 mee gedaan.
In deze prijsklasse moet je er ook niet al te veel van verwachten, maar voor een normale tuinklus prima.
De nadelen:
  • In deze prijsklasse zit er weinig souplesse in de bediening en die moet echt van jezelf komen. Het sturen/rijden zal heel makkelijk met schokken gaan, dus je moet het apparaat met geduld bedienen. Zelf zijn wij zonder beschadigingen door de deur van de garage gereden, maar echt in alle rust.
  • Moeren etc roesten mega snel.
  • Na een paar dagen hadden wij een scheur in de brandstofleiding.
  • Er zit een ruime hoeveelheid gereedschap bij in een koffer. Het is wel echt cheap-ass gereedschap.
Je punten met betrekkingen tot wat het kan:
Wij hebben een 2/5 gevulde big bag (denk ik dat het was) met zand kunnen optillen, maar je moet echt niet te veel verwachten. Stronken rooien, afhankelijk van het formaat, dat zal niet zomaar lukken zonder goed uitgraven etc. Het ding is echt gemaakt om te graven. Wij hebben wat betonnen L-elementen moet plaatsen (ongeveer 70 centimeter lager dan de minigraver stond) en dan moet je toch ook al opletten dat het ding niet gaat omkantelen. Hetzelfde met het rijden met de big bag.
Het uitvlakken van de tuin, graven in de grond en dat soort dingen gaan dan weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb het er ook een keer met mijn broer over gehad om te gebruiken om de kuilbult op de boerderij los te spitten, in de Agritrader worden ze ook aangeboden. 3900 euro ex.
Zoals hierboven vermeld denk ik niet dat je hem op Aliexpres met alle kosten erbij goedkoper krijgt. En dan heb je ook niet zelf de verantwoordelijkheid hebt om voor de CE-verklaring te zorgen. (Hoewel je je af kan vragen hoe serieus al de importeurs hiermee om gaan)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Er is ooit een minigraver in Duitsland door de douane vernietigd. Misschien ook een (klein?) risico in NL.

https://dn-news.de/dueren...mmungen-und-konformitaet/

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-06 11:02
Ben inderdaad benieuwd wat je uiteindelijk kwijt bent als dat ding op je oprit staat...

Als je een merk graver koopt dan houden deze ook wel hun waarde.

Zelf huur ik er af en toe een van een hovenier uit de regio voor 70,- per dag incl diesel en brengen. deze heeft m in het weekend toch nooit nodig.
Een andere hovenier uit de regio verhuurt m ook voor 7 tientjes in de vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 16:13
En zomaar de prijs van een graafmachientje in NL nemen is niet helemaal compleet: Je moet ook rekening houden met een (pessimistische) schatting voor hoeveel je 'm daarna weer verkoopt, dat zal gunstiger zijn dan een chinesium variant.

Ik heb in mijn tuin nu 2x gehuurd, was erg leuk maar niet te vergelijken met een pro met een grote. Zo idioot veel sneller en daarmee goedkoper. Het huren van een mini voor een weekend om mn grond te egaliseren was duurder dan de loonwerker betalen voor een middagje.

*knip*

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 26-05-2025 16:05 . Reden: illegaal ]

Complimentje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:23
De Ali ads zijn aan betalingen. Je moet een 2e betaling doen voor de volledige som en het ding zelf in de haven ophalen.

Er zijn genoeg lokale dealers die ze verkopen met garantie.
Ik heb recentelijk zelf 1tje lokaal gekocht.
Het doet wat het moet doen, maar het zijn lichte dingen. Het kan ongv 30L aan aarde aan in gewicht, maar die hoef je dus zelf niet te scheppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8OFeGk9NC3hrzTzEIV2ciJNzIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFlvXb5rl3exhwcbtVnYmigS.jpg?f=fotoalbum_large

Koppelingen zijn wat tricky want deze hebben een eigen systeem. Bij admt bv kan je alle hulpstukken bijkopen die passen.
Huren stelde ik vaker uit om werken te combineren maar als je 'n kraan hebt staan doe je al vlug 'n werkje die je anders met de hand zou doen.

Had ik deze eerder tegen gekomen had ik ze al lang gekocht.

Ik heb een model met
Oliekoeler(aanrader)
Breedte verstelbare rupsen(luxe maar noodzakelijk voor ons)
Zwenkbare giek(goed voor krappe ruimtes)
Geen knupoelbediening(dingen zijn blijkbaar best fragiel en gevoelig aan slecht contact)

Mvg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:13
Een collega heeft een tweedehands kraantje gekocht toen hij begon te verbouwen, 2 jaar intensief gebruikt (ook terras, oprit en tuin van ouders en schoonouders meegenomen terwijl hij bezig was). Daarna heeft hij het kraantje weer tweedehands verkocht aan dezelfde prijs.
Dus in plaats van een stuk rommel waar na een half uur de eerste defecten van optreden, heb je een kwalitatief stuk (tweedehands dus zwakke onderdelen zijn al gebroken en vervangen) wat je helemaal niets kost (op brandstof na, maar dat heb je ook met huren; en je moet het bedrag wel even kunnen missen).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 26-05-2025 12:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:48

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

S.J.Onnie schreef op maandag 26 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Waarom dan de keuze voor een oud beestje? Was het apparaat niet sterk genoeg voor de beoogde klus of had je twijfels over de kwaliteit?
- Niet-generieke aanbouwdelen (dus specifiek bij deze machine moeten halen)
- Was te licht voor mij, ik wilde er ook een pallet mee kunnen verslepen en dat was echt niet haalbaar.
- Ik had een kleine wens om een dichte cabine te hebben

Uiteindelijk een stok-oude Wacker-Neuson gekocht en na 2.5 jaar met winst (ok de uren sleutelen om een rupsband te reviseren tel ik dan niet echt mee) verkocht...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7dfILWigW5ZHSMTUoqJOoJJstM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heZ3imcIJ8iRInP1jcb88WQC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:54

Fe2O3

Ja das roest

Hij zal CE moeten hebben, en gezien het formaat kan je er donders op zeggen dat deze ingeklaard gaat worden itt je aliexpress 2 euro hobby zooi.

Er komen dan sowieso douane kosten op + BTW over die kosten + wat het ding kostte.

Neem je de gok, en pakt de douane je zending en heeft hij geen CE dan heb je een duur probleem, en, geen graafmachine :)

Denk ook aan je eigen veiligheid ... dit is geen speelgoed.

Voor een degelijke, goed gekeurde, machine zal je waarschijnlijk incl. shipping net zoveel kwijt zijn als hier een nieuwe of een mooie 2e hands.

Als je 2 linker handen hebt zou ik er ook niet aan beginnen, deze dingen operationeel hebben en houden vereisen ook wel wat creatief onderhoud zo nu en dan. Als je metalen onderdelen uit China moet laten komen van formaat winkelwagentje dan ga je ook stijl achterover van de shipping costs.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:35

TheBorg

Resistance is futile.

Een paar jaar geleden heb ik er ook naar zitten kijken. Uren zoeken. Youtube video's bekijken. Uiteindelijk niet gedaan. Voor een klein project is het misschien nog wel te doen. Maar als je er jaren plezier van wilt hebben dan wordt het zeer waarschijnlijk sleutelen. Op Youtube vind je zowel mensen die er blij mee zijn en probleemloos kunnen werken maar ook verhalen van mensen bij wie het ding in no time problemen heeft. En waar haal je dan de onderdelen vandaan? Daarnaast zoals al eerder gezegd, schokkerige bediening, roestende bouten en een hoop lawaai.

Uiteindelijk heb ik een Yanmar SV08 gekocht. Kleinste die ze hebben. Koop je wel een paar chinese voor.

Alternatief is misschien de mini graver van Jansen Versand. Is een Duits bedrijf en hun service is goed. Ik heb zelf geen ervaring met de mini gravers. Ze hebben deze en een iets grotere:
https://www.jansen-versan...agger-benzin-komplett-set

Wat je natuurlijk ook kunt afwegen is de dagen dat je verwacht te huren en de kosten van een chinese graver. Want als zo'n ding het 300 uur overleefd met wat basic sleutelwerk dan is dat al veel goedkoper dan huren. Handelsonderneming Pieper verkoopt al jaren (en op marktplaats vind je er nog wel meer) chinese gravertjes. Heb je geen gezeik met import en wellicht hebben ze ook reserve onderdelen.
https://www.handelsondernemingpieper.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
TheBorg schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 01:41:
Een paar jaar geleden heb ik er ook naar zitten kijken. Uren zoeken. Youtube video's bekijken. Uiteindelijk niet gedaan. Voor een klein project is het misschien nog wel te doen. Maar als je er jaren plezier van wilt hebben dan wordt het zeer waarschijnlijk sleutelen. Op Youtube vind je zowel mensen die er blij mee zijn en probleemloos kunnen werken maar ook verhalen van mensen bij wie het ding in no time problemen heeft. En waar haal je dan de onderdelen vandaan? Daarnaast zoals al eerder gezegd, schokkerige bediening, roestende bouten en een hoop lawaai.

Uiteindelijk heb ik een Yanmar SV08 gekocht. Kleinste die ze hebben. Koop je wel een paar chinese voor.

Alternatief is misschien de mini graver van Jansen Versand. Is een Duits bedrijf en hun service is goed. Ik heb zelf geen ervaring met de mini gravers. Ze hebben deze en een iets grotere:
https://www.jansen-versan...agger-benzin-komplett-set

Wat je natuurlijk ook kunt afwegen is de dagen dat je verwacht te huren en de kosten van een chinese graver. Want als zo'n ding het 300 uur overleefd met wat basic sleutelwerk dan is dat al veel goedkoper dan huren. Handelsonderneming Pieper verkoopt al jaren (en op marktplaats vind je er nog wel meer) chinese gravertjes. Heb je geen gezeik met import en wellicht hebben ze ook reserve onderdelen.
https://www.handelsondernemingpieper.nl/
toon volledige bericht
Nuttige links. Tx! Jansen ziet er interessant uit. Pieper had ik ook al gevonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06:02
Gezien je werkzaamheden zou ik een zwaarder model nemen
Die kleintjes kunnen bijna niks
Zelf eentje geleend van een loonwerker op een zaterdag
Hij beval toen een wat zwaarder model aan als ik dacht
En daar geen spijt van gehad
Want een dennehaag rooien was een flinke klus
Met een lichtere machine zou het een drama zijn geweest