Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:06
Ik ben bezig met een renovatie en herinrichting van een historische stadswoning met winkelruimte naar een woning met kantoorruimte voor eigen gebruik (2 thuiswerkers). Het pand is circa 1991 voor het laatst gerenoveerd (en onderhouden). Daardoor zijn we nu bezig met het geheel strippen van het pand, en laten we alles opnieuw aanleggen, inlclusief elektra. De huidige groepenkast is waarschijnlijk in 1991 geplaatst. Vrijwel de gehele installatie bestaat uit Hager (lijkt een voorganger te zijn van de Volta VB318P), en wil graag ook in de nieuwe situatie Hager gebruiken.

Ik lees al een tijd mee, o.a. via "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties" ) en ben aan de hand van documentatie van Hager en wat ik online kon vinden aan NEN1010 regels gekomen tot de volgende indeling:
Situatie:
Aansluiting via Stedin: Nu 3x35a, max 3x80a maar dat is niet nodig.
nieuwe situatie: liefst 3x25a, maar zal waarschijnlijk 3x35a blijven.

De aansluiting komt binnen in de winkelruimte, deze meterkast (A) voorziet de winkel en gevel van elektra. De bovenwoning heeft een eigen (doorgeluste) meterkast (B):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u31V_4W-tZQeuB5Xj6YVsX2OT_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAAmQLRN4jNymUQNJBs6cXRX.jpg?f=fotoalbum_large
Doel & context
Het hele pand zullen we voornamelijk voor prive doeleinden gaan gebruiken. Pand is 260m2, 980m3. De energiemeting van de kantoorruimte willen we graag apart houden en meten met een slimme energiemeting ivm vergoeding door werkgevers. Het hele huis wordt een smart-home, en zal bediend en gemonitord worden met behulp van Home Assistant, waar mogeljk bedraad.

De gehele Installatie moet klaar zijn voor: warmtepomp (8kW of 10kW), 11kW laadpaal, Bora inductie (7.6kW), zonnepanelen (9.5kWp, 3-fase), klein serverrack, WTW, media-kamer, en de overige gebruikelijke aparaten. Er zal ook alvast een voorbereiding plaatsvinden zodat er in de toekomst een thuisbatterij (of terugleveren via auto) en een kleine lift geinstalleerd kan worden. We willen graag hier blijven wonen als we oud zijn.

Ik doe zelf een deel van renovatie en bouwmanagement, Een gecertifceerde electricien zal de installatie aanleggen, maar ik moet hem wel duidelijk aanstruren wat er nodig is.

Indeling:
Met alle opgedane kennis en algemene tips op tweakers ben ik gekomen tot de volgende indeling.
1. Hoofd-meterkast A (Hager Vega D 3x18M, VB318W)
Doel: netinvoer, beveiliging, doorvoer woningkast, circuits voor commerciële ruimte
Breedte: 3 rijen x 18 modules = 54M
Voeding: 5x10mm² kabel (NYM-J) naar woninggroepenkast

Opbouw:

+-----------------------------+
[ R I J 1 ]
- SH363N – Hoofdschakelaar 63A (4-polig)
- SPB415 – Overspanningsbeveiliging Type 2+3
- CDS440J – RCCB 40A 30mA (voor woning-doorvoer)
- MFN316A – 3x16A automaten (voor FU72CN)
- K66A – 4P verdeelklem (35mm² in, 6x25mm² uit)

[ R I J 2 ] (kantoor ruimte)
- CDS440J – RCCB 40A 30mA
- B16A MCB’s:
- G1 verlichting (L1)
- G2 WCD werkplekken (L2)
- G3 Pantry (L3)
- G4 IT/data (L1)
- G5 WCD werkplekken (L2)
- G6 Vitrine (L3)
- G7 Buitenverlichting/reclame (L1)

[ R I J 3 ]
- 2x MFN316A – Reserve 3-fase automaten
- ECR380D – KWh-meter (3-fase, Modbus, MID) of Shelly Pro 3EM
- Invoerstrook FD00P2 / verdeelrail KDN463A
2. Woninggroepenkast B (Hager FU72CN – 7 rijen, 168 modules)
Doel: alle woninggroepen incl. PV, warmtepomp, laadpaal, keuken
Koppeling: gevoed via 5x10mm², bedraad via verdeelklem in hoofdkast

Faseverdeling (L1/L2/L3) geoptimaliseerd per zware verbruiker:
L1: warmtepomp fase 1, laadpaal fase 1, verlichting souterrain, serverrack, droger
L2: warmtepomp fase 2, wasmachine, tuin/lift, keuken WCD, koelkast
L3: warmtepomp fase 3, vaatwasser, woonkamer, slaapkamerverlichting

-----------------------------+
| [ R I J 1 ] Aardlek 1 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G1: Verlichting souterrain [L1]
| - G2: WCD souterrain [L2]
| - G3: Home cinema/game room [L3]
| - G4: Serverrack (C-kar.) [L1]

| [ R I J 2 ] Aardlek 2 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G5: Lift (relais, C-kar.) [L2]
| - G6: Tuinverlichting & vijverpomp [L3]
| - G7: Garage/werkplaats (C-kar.) [L1]
| - G8: Buitenstopcontacten [L2]
| - G9: Laadpaal (3-fase, Type B) – ADN440D [L1-L2-L3]

| [ R I J 3 ] Aardlek 3 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G10: Verlichting begane grond [L3]
| - G11: WCD begane grond [L1]
| - G12: Werk-/gastenkamer [L2]
| - G13: Verlichting woonkamer/keuken [L3]

| [ R I J 4 ] Aardlek 4 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G14: WCD woonkamer/keuken [L1]
| - G15: Bora inductiekookplaat – MFN316A [L1-L2-L3]
| - G16: Vaatwasser [L2]
| - G17: Koelkast/vriezer [L3]

| [ R I J 5 ] Aardlek 5 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G18: Buitenkeuken/terras [L1]
| - G19: Warmtepomp Mitsubishi 8kW – MFN316A [L1-L2-L3]
| - G20: Verlichting slaapkamers [L2]
| - G21: Wasmachine [L3]

| [ R I J 6 ] Aardlek 6 – CDS440J (40A 30mA Type A)
| - G22: Droger [L1]
| - G23: Boiler en WTW-unit [L2]
| - G24: Technische ruimte algemeen [L3]
| - G25: Zonnepanelen omvormer – MFN316A [L1-L2-L3]

| [ R I J 7 ] Monitoring + Reserve + Domotica
| - 5x Shelly Pro 4PM (voor 20 groepen WCD/licht)
| - SDM630 (PV teruglevering, warmtepompverbruik)
| - ECR140D voor losse circuits (Wasmachine / droger opt.)
| - Optioneel: extra MCB’s voor domotica/spares
Mijn vragen aan jullie:
• s deze fasetoewijzing verstandig op basis van thermische spreiding + belasting?
• Is 3x25A mogelijk voldoende (voor pieken incl. teruglevering), of is behoud van op 3x35A verstandiger?
• Zijn er opbouw- of installatieproblemen bekend met het gekozen Hager-model (FU72CN / Vega D)?
• Tips voor het monitoren via Home Assistant (bijv. voor laadpaal of warmtepompsturing)?
• Zijn er fijnere oplossingen voor onderverdeling/verrekening kantoor en woning deel?
[/list]

Alvast dank voor jullie kritische en meedenkende blik!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Persoonlijk vind ik je aardlek verdeling onlogisch.

Je combineert dingen die allerlei ellende meebrengen. Lift bij je buiten wcd's? Buiten Wcd's hebben de neiging om aardlek fouten te geven. Daar kom je achter als je halverwege de verdieping zit....
Ik heb hier een aardlekautomaat die overleden is na een aardlek fout (ABB, 3 jaar oud, geen idee waarom).
Dan mag je de brandweer gaan bellen.

Aardlek 1 zit niks op
Aardlek 2 Lift & laadpaal met allerlei buiten spullen.
Aardlek 3 zit niks op
Aardlek 4 zit de vaatwasser op, die kan een aardlek geven, daar kom je achter doordat je koelkast uit staat, na een lang weekend weg.
Aardlek 5, weer buiten zooi & wasmachine, met je warmtepomp. Idem, is je huis steenkoud als je wasmachine overlijdt.

Mijn advies (=mening) zou zijn:
Aardlekautomaten voor alles wat vocht gevoelig & buiten is. En om kosten te besparen kun je dan de rest over aardleks verdelen. Je buiten shizzle zou je dan eventueel ook achter 1 aardlek kunnen zetten.
Maar zaken als een warmtepomp & laadpaal, zet die dingen toch gewoon achter een aardlekautomaat.

Daarnaast is een garage/klushok pas compleet met een krachtstroom aansluiting. Anders heet het een schuurtje :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Ik heb het nog even niet allemaal inhoudelijk doorgelezen. Maar welke Hager catalogus heb je gebruikt om tot die artikelnummers te komen? Een variant uit het oostblok ergens?

Een schakelaar zoals de SH363N heb ik in Nederland nog nooit gezien, en met reden, want je moet een 4-polige schakelaar gebruiken welke ook de nul schakelt. Als ik Google naar de CDS440J dan staat dit topic bovenaan in de zoekresultaten, verder vind ik een Hager site in het Pools. Als ik Google naar de MFN316A dan is dit topic zelfs het enige zoekresultaat??
spatialfabric schreef op zondag 25 mei 2025 @ 14:59:
• Zijn er opbouw- of installatieproblemen bekend met het gekozen Hager-model (FU72CN / Vega D)?
Je realiseert je dat de FU72CN een verdeler is voor inbouwmontage? Alsin inbouw in een holle wand?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spatialfabric
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:06
Dank @TheGhostInc @Xander Voor de snelle reactie. Ik moet duidelijk even terug naar de tekentafel en mij hier wat verder in verdiepen. Dit is de eerste keer dat ik mij in dit onderwerp verdiep. (en het toont maar weer eens aan hoe onbetrouwbaar ChatGPT nog is als je om specieke informatie vraagt)

[ Voor 20% gewijzigd door spatialfabric op 25-05-2025 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20
Dit is dus het resultaat van ChatGPT?

Tip: Zoek niet alleen "een gecertificeerd elektricien", maar zoek gewoon een fatsoenlijk installatiebedrijf waar ze behalve monteurs ook engineers, calculators en werkvoorbereiders hebben. Die hebben de kennis in huis om een zinnig ontwerp voor je te maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@spatialfabric ChatGPT is vooral leuk voor inspiratie, hoe vaak ik die moet corrigeren voor verkeerde zaken is echt verontrustend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:59
Heb je ook goed naar die Shelly gekeken? Het lijkt erop dat je (of ChatGPT) in de veronderstelling bent(is) dat je hiermee 4 groepen kan schakelen/monitoren met elk een afzonderlijke 'L'. Dat is het geval. Hier gaat 1x fase in, die je naar 4 verschillende uitgangen kan schakelen. Met deze opzet ga je allerlei verschillende eco-systemen mixen. Ik zou het bij 1 eco-systeem in de meterkast houden.

Je geeft aan energie te gaan meten voor werkgevers. Hoe ga je nu bijhouden welke energie je bij welke werkgever moet gaan declareren? Moet je dan het water en verwarming ook niet meten?
En is dit iets wat de werkgever verlangt? De meeste geven een standaard thuiswerkvergoeding van een paar Euro per thuis gewerkte dag.

Tot slot:
Als je toch aan het strippen bent, zou je dan niet beter de huidige situatie met twee groepenkasten opheffen en er één kast van maken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:01
als je kwa vermogen op 3x35 uitkomt, kijk dan ook eens naar de mogelijkheid om voor de woning een aparte 3x25 aansluiting te krijgen en voor de rest van het pand ook 3x25.

je betaalt dan minder vastrecht, en je hebt meteen een scheiding van de kosten

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 25-05-2025 20:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:50
Lift in huis zit vaak gewoon op krachtstroom, tenzij je een traplift bedoelt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Voor de voeding van kast A naar kast B zou ik een automaat nemen. Een aardlekautomaat is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Skynett schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:16:
En die ga je ook niet achter een aardlekschakelaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:56
Neem aardlekautomaten en 10mm2 bekabeling tussen de componenten, dan is je complete installatie bestand tegen 17kW netvoeding, 10kW PV voeding, 11kW auto voeding(die dingen kunnen straks ook stroom leveren) en misschien nog een batterij in de toekomst.

[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 25-05-2025 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:57
Skynett schreef op zondag 25 mei 2025 @ 18:16:
Dat hangt af van het opgenomen vermogen. Persoonlijk zou ik zelfs bij een 2,3 kW lift wellicht al kiezen voor driefase omdat het helpt met de faseverdeling. In de praktijk zie je echter dat 2,3 kW gewoon als éénfase wordt uitgevoerd.

@spatialfabric
Wat betreft het serverrack zou ik twee groepen aanleggen die op twee verschillende fases zitten. In oude binnensteden komt het af en toe voor dat één van de drie fases uitvalt, oude infrastructuur kan nog wel eens wat gebrekkig zijn. Een volledige A- en B-feed is natuurlijk geweldig maar wellicht wat overkill? Het is maar net hoe ver je hierin wilt gaan.

Je zou kunnen overwegen om de overspanningsbeveiliging te herhalen in de onderverdeler B. Er even van uitgaande dat de kabel tussen de hoofdverdeler en de onderverdeler tien meter of langer is.
Pagina: 1