Welke macbook voor logic pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:29
Om muziek te maken, zang, gitaar, piano... wil ik Logic Pro gebruiken.
Nu ben ik aan het kijken welke MacBook ik minimaal nodig heb om het programma goed en vlot te laten draaien.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Het programma vereist macOS 14.6 of nieuwer.

Het verschil is alleen te zien in sonoma M3 en sequoia M4 ... de sequoia heeft AI-functies .

De M3 heeft 8 core CPU en de M4 heeft 10 core CPU.

Wat heb ik nodig... iemand die dit programma gebruikt en meer info kan geven?

Bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:04
jee_r schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:20:
Nu ben ik aan het kijken welke MacBook ik minimaal nodig heb om het programma goed en vlot te laten draaien.

Het verschil is alleen te zien in sonoma M3 en sequoia M4 ... de sequoia heeft AI-functies .

Bedankt
Geen gebruiker van Logic Pro, maar kan wel iets zeggen over de hardware waarop het draait.

Een MacBook Air of MacBook Pro met een M3 of M4 processor gaat het verschil niet maken. Beiden zijn snel genoeg en beiden ondersteunen AI-functies (Apple Intelligence).

Waar je het eerder in moet zoeken is de ondersteuning van je randapparatuur. Ga je ook gitaren/keyboards/whatever erop aansluiten, of blijf je puur alleen in Logic Pro bezig?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Neen ze komen ook instrumenten op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Met de minimale systeemeisen (macOS Sonoma 14.6) en welke systemen compatible zijn met Sonoma kun je al zien dat iedere MacBook Pro/Air sinds 2018 geschikt zijn. Om te bepalen wat je nodig hebt voor een soepele ervaringen, is het handig om te vertellen wat precies wilt gaan doen: Wat voor hardware (en software) heb je al? Hoeveel sporen wil je gaan gebruiken? Hoeveel instrumenten wil je opnemen, hoeveel tegelijk? Hoeveel softwareinstrumenten wil je gaan gebruiken? Hoeveel effecten (per spoor, overall)? Wil je werken met samples?

Als je vervolgens zoekt naar logic pro requirements vind je al de nodige handleidingen waarmee je kunt bepalen wat voor hardware (geheugen, opslag) handig is voor jouw situatie, en wat past binnen je budget.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:03
Gooi de vraag ook eens in het producers-forum, daar zitten dé gebruikers :)
How to become a Producer - Deel IV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Bv. Piano, gitaar, bas en zang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-05 15:59
jee_r schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:20:

Bedankt
Sonoma en Sequoia zijn de namen voor de versies van macOS. 14 is Sonoma en 15 is Sequoia. De M3 en M4 kunnen allebei versie 15 (Sequoia) draaien.

Daarbij is het zo dat je uit mijn ervaring ook prima Logic Pro kunt gebruiken op zelfs wat ouders Macbooks. In principe maakt het niet veel uit, maar hoe sneller het model, hoe soepeler het zal lopen, vooral als je veel tracks gaat gebruiken.
Er zitten een aantal AI functies in Logic Pro tegenwoordig, maar die draaien voor zover ik weet op elke Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:26
Voor veel dingen gaat tegenwoordig de CPU het verschil niet maken, of je bouwt echt grotere producties maar op basis van wat je wil verwacht ik dat niet (omdat pop/gitaar muziek producties vaak compacter zijn dan EDM producties, en zelfs dat zou prima gaan).

Ik weet niet wat je allemaal hebt staan maar mijn advies:

Midrange MacBook (pro kan wel handiger zijn ivm met betere koeling) maar ga niet je volledige budget aan duurdere modellen of upgrades uitgeven als je nog niet goede monitors (speakers) hebt staan en een audio interface om je gitaar/microfoon op aan te sluiten.

Je niet echt je best doen wil je de CPU maxen met Logic op een moderne laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Samen met deze audio interface audient id 14 mkii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Misschien de eerste vraag die we moeten stellen was: wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Niet hoger dan het moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Daar is niet heel specifiek maar als het lukt zou ik in jouw geval gaan voor de instapper MacBook Pro 14”, 16GB ram), dit vanwege de betere koeling dan de air.

Mocht dat budget toch hoog zijn kun je ook de air overwegen, goede kans dat die het ook prima volhoud met wat je er tegen aangooit, en het scheelt best wat euro’s.

Beide machines gaan Logic prima kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:43
Als je de muziek alleen in een (thuis) studio maakt, kun je ook voor de Mac mini gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jee_r
Het gaat de MacBook air M3 worden... Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed Vertijsment
Alvast veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
Bedankt voor het inzicht erin...