Beveiligingscamera's in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-09 22:46
Advies gezocht wegens verdrinken in de vele mogelijkheden :X

De wens is om 2 tot 4 camera's op te hangen in de tuin een schuur, er is geen wifi bereik vanuit de KPN router uit de woning.

Liefst wil ik bedrade camera's (in ieder geval qua stroom, ik wil geen gedoe met opladen of zonnepanelen). Er is stroomvoorziening in de schuur aanwezig.

De mogelijke opties die Google mij biedt zijn om dan bijv (als ik het goed begrijp) een netwerkkabel vanaf de router door de tuin te trekken naar een Outdoor Access point zodat ik wifi heb. Ik koop dan wifi camera's en voorzie ze ' gewoon' van stroom.

Een andere optie is, denk ik, om een kabel te trekken vanaf de router naar een switch in de schuur waar ik dan middels PoE camera's op aan kan sluiten (dit lijkt me een stabielere verbinding geven?)

Maar, zou ik ook met een Powerline Adapter op een draadloze manier internet naar de schuur kunnen krijgen? Stekker bij de router in een stopcontact en een stekker in de schuur, zodat de verbinding via het stroomnetwerk loopt? En kan daar dan ook een camera met PoE op aangesloten worden? Of moet daar dan nog iets tussen?

Ik hoop dat er iemand is die duidelijk :+ kan uitleggen wat ik nodig heb om zo praktisch mogelijk dit in te richten. Het gaat om een afstand van ongeveer 70 meter van router naar schuur.

alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
1. kabel trekken van router naar schuur.
2. Poe switch beveiligd ophangen in schuur.
3. Camera's ophangen en aansluiten
4. Wifi ap ophangen voor eigen pezier.

benodigdheden.
Schep, mantelbuis, utp kabel, utp stekkers, utp tang, switch poe, cameras poe, wifi ap poe.

Hoe krijgt je schuur stroom?> heb je een loze leiding?

of heb je ruimte in de bestaande leiding?
(jajaja mag niet foei stoute jack. ik weet het. Maar er liggen hier 6 80 meter utp kabels op mijn hoofdstroom naar mijn meterkast. werkt prima. geen storing.. en ja ik weet dat het not done is)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:10:
Maar, zou ik ook met een Powerline Adapter op een draadloze manier internet naar de schuur kunnen krijgen? Stekker bij de router in een stopcontact en een stekker in de schuur, zodat de verbinding via het stroomnetwerk loopt? En kan daar dan ook een camera met PoE op aangesloten worden? Of moet daar dan nog iets tussen?
Dit is exact hoe ik het net heb aangelegd thuis. Werkt prima, maar staat of valt met de kwaliteit van de powerline verbinding*). Ik wilde op korte termijn een camera in de achtertuin maar gezien alle andere projecten in en rond het huis geen tijd om een nieuwe kabel te leggen. Reolink Duo 2 PoE met een Ubiquiti PoE injector van 15 piek, werkt als een tierelier.

*) En nu komen de mensen die elkaar napapegaaien dat Powerline waardeloos is, niet werkt, etc. Zal best, bij mij heeft het in diverse huizen prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
jack zomer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:46:
1. kabel trekken van router naar schuur.
2. Poe switch beveiligd ophangen in schuur.
3. Camera's ophangen en aansluiten
4. Wifi ap ophangen voor eigen pezier.

benodigdheden.
Schep, mantelbuis, utp kabel, utp stekkers, utp tang, switch poe, cameras poe, wifi ap poe.

Hoe krijgt je schuur stroom?> heb je een loze leiding?
of heb je ruimte in de bestaande leiding? (jajaja mag niet foei stoute jack. ik weet het. Maar er liggen hier 6 80 meter utp kabels op mijn hoofdstroom naar mijn meterkast. werkt prima. geen storing.. en ja ik weet dat het not done is)
Helder verhaal Jack!

Helaas geen loze leiding, stroom komt nu vanuit achterkant woning via de grond naar de schuur. Ik ga ook maar een sleufje graven vrees ik.

1 UTP kabel van router naar schuur is dan voldoende toch? Via switch kan dat weer verdeeld worden over meerdere aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:10:
[...]

1 UTP kabel van router naar schuur is dan voldoende toch? Via switch kan dat weer verdeeld worden over meerdere aansluitingen?
zou er 2 doen. gemakkelijk wisselen als er 1 stuk blijkt te zijn.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
TMDC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:09:
[...]

Dit is exact hoe ik het net heb aangelegd thuis. Werkt prima, maar staat of valt met de kwaliteit van de powerline verbinding*). Ik wilde op korte termijn een camera in de achtertuin maar gezien alle andere projecten in en rond het huis geen tijd om een nieuwe kabel te leggen. Reolink Duo 2 PoE met een Ubiquiti PoE injector van 15 piek, werkt als een tierelier.

*) En nu komen de mensen die elkaar napapegaaien dat Powerline waardeloos is, niet werkt, etc. Zal best, bij mij heeft het in diverse huizen prima gewerkt.
Dit klinkt wel als de manier voor wanneer kabels trekken niet mogelijk is. De PoE injector zet UTP om naar PoE ofziets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moon.
jack zomer schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:11:
[...]

zou er 2 doen. gemakkelijk wisselen als er 1 stuk blijkt te zijn.
Ja, dat is wel handig inderdaad. En wellicht een wat groter maatje buis, dan kan je er altijd nog iets bij leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Dit klinkt wel als de manier voor wanneer kabels trekken niet mogelijk is. De PoE injector zet UTP om naar PoE ofziets?
Er komt uit mijn powerline-ontvanger alleen een UTP zonder PoE. De PoE injector zet dan 48V bij de kabel op.

https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000109087445/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
TMDC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Er komt uit mijn powerline-ontvanger alleen een UTP zonder PoE. De PoE injector zet dan 48V bij de kabel op.

https://www.bol.com/nl/nl...adapter/9200000109087445/
Dus in Jip en Janneke taal; er komt internet binnen en er gaan internet EN stroom uit? Dan heb ik dus per camera een injector nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Dus in Jip en Janneke taal; er komt internet binnen en er gaan internet EN stroom uit? Dan heb ik dus per camera een injector nodig?
Klopt. Er zijn ook injectoren / routers die meerdere apparaten van PoE kunnen voorzien, in jouw geval handiger. Er is een hele wereld aan slimme oplossingen dus dat stuk komt wel goed.

Afhankelijk van wat voor camera's kan het best zijn dat de powerline verbinding gewoon te weinig bandbreedte heeft voor 4 high res camera's, in dat geval is bedraad wel de veel betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
TMDC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Klopt. Er zijn ook injectoren / routers die meerdere apparaten van PoE kunnen voorzien, in jouw geval handiger. Er is een hele wereld aan slimme oplossingen dus dat stuk komt wel goed.

Afhankelijk van wat voor camera's kan het best zijn dat de powerline verbinding gewoon te weinig bandbreedte heeft voor 4 high res camera's, in dat geval is bedraad wel de veel betere optie.
Ik wil graag een aantal Reolink camera's waarvan tenminste 1 PTZ. Ik denk dat je gelijk hebt en beter kabels kan trekken.. maarja, de luie vrouw in mij steekt liever gewoon een stekker in het stopcontact :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:36

Nullifiel

╞═══════╡

Ik heb Eufy solar camera's met een base station. Ik vind het ideaal werken.

Als je je wifi binnen bereik van de gewenste cameraposities weet te krijgen middels een AP ofzo, dan heb je de kabeluitdaging maar 1x. De camera's kunnen zichzelf dan opladen, mits voldoende zonlicht.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09 11:46
Als je gemak wil ga voor een Ring setup, kost je wel een accu opladen maar je hoeft niet overal kabels heen te leggen.

je moet wel nog steeds een AP in de schuur krijgen voor je wifi verbinding.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Ik wil graag een aantal Reolink camera's waarvan tenminste 1 PTZ. Ik denk dat je gelijk hebt en beter kabels kan trekken.. maarja, de luie vrouw in mij steekt liever gewoon een stekker in het stopcontact :7
Weet je zeker dat je zoveel camera's nodig hebt? De Reolink Duo 2 kan bij mij de hele achtertuin in één keer bestrijken (180 graden beeld). Hangt natuurlijk van de indeling af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
TMDC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Weet je zeker dat je zoveel camera's nodig hebt? De Reolink Duo 2 kan bij mij de hele achtertuin in één keer bestrijken (180 graden beeld). Hangt natuurlijk van de indeling af.
Ja, want ik wil 2 paarden in de stal op beeld, en de tuin. Mogelijk kan ik beide stallen met 1 camera 'vangen' maar ik denk het niet.

De duo 2 is trouwens wel heel handig met zo'n brede reikwijdte!

[ Voor 7% gewijzigd door Moon. op 22-05-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Ja, want ik wil 2 paarden in de stal op beeld, en de tuin. Mogelijk kan ik beide stallen met 1 camera 'vangen' maar ik denk het niet.
Ah ja, dan zit je er inderdaad wel aan. Ik zou zelf dan misschien toch een kabel overwegen, kans op teleurstelling is best groot als je Powerline setup niet ideaal is. Is even één keer gedoe maar ben je ook future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
Nullifiel schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:25:
Ik heb Eufy solar camera's met een base station. Ik vind het ideaal werken.

Als je je wifi binnen bereik van de gewenste cameraposities weet te krijgen middels een AP ofzo, dan heb je de kabeluitdaging maar 1x. De camera's kunnen zichzelf dan opladen, mits voldoende zonlicht.
Doordat er ook camera's binnen komen te hangen is een zonnepaneel wat minder handig helaas. Middels AP wifi creeren en dan wifi camera's is mogelijk wel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
TMDC schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Ah ja, dan zit je er inderdaad wel aan. Ik zou zelf dan misschien toch een kabel overwegen, kans op teleurstelling is best groot als je Powerline setup niet ideaal is. Is even één keer gedoe maar ben je ook future proof.
Mee eens. Ik zal de benodigdhedenlijst van @jack zomer bij elkaar shoppen. Nog nooit zelf een UTP kabel in elkaar gemaakt met een tang, dus dat wordt een klusje voor een lang weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Mee eens. Ik zal de benodigdhedenlijst van @jack zomer bij elkaar shoppen. Nog nooit zelf een UTP kabel in elkaar gemaakt met een tang, dus dat wordt een klusje voor een lang weekend ;)
Bevredigend klusje en meteen grondig aangepakt! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Moon. mocht je nog wat meer willen inlezen, we hebben een speciaal topic voor beveilingscamera's :) Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:24
Moon. schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:33:
[...]

De buitenmantel goed, maar niet te diep insnijden.
De twisting tot aan de rand van de mantel er uithalen en dan beginnen met blauw. De hele blauwe houd je links (is de uitzondering). Daarna groen en dan de hel groene rechts en wit-groen links van beide blauwe aders. Oranje houd je links en bruin rechts met weer de hele kleur rechts van de wit/kleur.
De RJ45 draai je 90 graden en dat is de lengte die je moet aanhouden waarbij je overlengte afknipt.
Al die tijd houd je alle draden vast en op hun plek.
Nu schuif je de RJ45 over de aders heen en check je of ze nog op de juiste volgorde liggen en ook allemaal diep genoeg in de RJ45 zitten.
Nu kun je de RJ45 afknijpen.

Ooit een klusje gehad waarbij de patchkabels (honderden) niet goed waren en we ze dan maar met de hand moesten maken om toch verder te kunnen op vrijdagavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je het echt netjes wil doen leg je de grote afstanden of met solide utp-kabel. Dan op de locatie zelf de kabel uit laten komen in een keystone. En dan tussen je apparaat en keystone een kant-en-klare soepele patchkabel. Dat is het meest ideale en werkt fijn. Stekkers knijpen is een stuk rotter.

Dit kan wellicht niet altijd i.v.m. beperkte ruimte bij de camera. Maar bij je switch zou ik zeker zo werken, in plaats van je stugge grondkabel direct afwerken met een stekkertje :X

Zulke dingen dus: keystones
Of nog beter, in een stevige doosje

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 22-05-2025 15:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
Gizz schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:06:
Als je het echt netjes wil doen leg je de grote afstanden of met solide utp-kabel. Dan op de locatie zelf de kabel uit laten komen in een keystone. En dan tussen je apparaat en keystone een kant-en-klare soepele patchkabel. Dat is het meest ideale en werkt fijn. Stekkers knijpen is een stuk rotter.

Dit kan wellicht niet altijd i.v.m. beperkte ruimte bij de camera. Maar bij je switch zou ik zeker zo werken, in plaats van je stugge grondkabel direct afwerken met een stekkertje :X

Zulke dingen dus: keystones
Of nog beter, in een stevige doosje
Dit klinkt als een hele handige tip, dankjewel! Ik ga kijken of ik de keystone kan gebruiken tussen de grondkabel en de switch. De UTP moet in een grondkabel variant komen aangezien die ingegraven moet worden (of in een mantelbuis).
Pagina: 1