Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-09 09:43
Naar aanleiding van dit topic: Tips voor ombouw huisinstallatie met verdelers

Toch maar eens gekeken of het zonder verdelers kan. En dat is gelukkig geen enkel probleem. Dan ben ik het ook het issue van selectiviteit gelukkig kwijt.

Echter voelt het alsof ik erg op het randje zit van mijn toelaatbaar vermogen in huis. Met 3x25A zou je zeggen dat er flink wat verbruikers te verdelen valt. Maar ik kom niet goed uit met de verdeling. Met name vanwege flinke verbruikers zoals laadpaal, oven, droger etc.. en dan het toevoegen van een Warmtepomp en Airco heb ik eigenlijk geen goed idee hoe je de pieken op kan vangen. De laadpaal doet gelukkig aan loadbalancing. Dus die zal zich netjes terugschroeven bij zwaar verbruik. Maar hoe voorkom ik dat vrouwlief straks droger en oven tegelijk aanzet en dat de Airco flink draait en daarnaast de zonnepanelen flink leveren. En dat in zijn geheel dit niet te trekken valt door de 25a stop? Iemand meer met dit bijltje gehakt? Ik wil niet naar een 3x35A aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYNiMbGQraUqVK_CfaJaI15G5DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wWhTfRoVYM8DusArbzTaBBHv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 19:12

M2M

medicijnman

3.2kW voor de laadpaal, moet dat niet 11kW zijn?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
M2M schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:39:
3.2kW voor de laadpaal, moet dat niet 11kW zijn?
Aah dat is een goede om te melden idd. Ik had ooit een elektrische auto die 3fasen kon laden. Huidige auto kan er maar 1 (PHEV nu). Dus die pakt geen 11kW. Daarnaast heeft de laadpaal een loadbalancer. Dus die zal de aansluiting niet laten klappen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 19:12

M2M

medicijnman

Ik heb hier eigenlijk hetzelfde, elektrische kookplaat, warmtepomp, 4 airco's, droger, wasmachine, vaatwasser, quooker en een berg klein spul en een zwikje zonnepanelen. De oplader van de auto trekt 11kW, maar die schakelt zichzelf uit als er te veel vermogen gevraagd wordt door de rest van het huis op 1 (of meerdere) van de 3 fases. En tot op heden gaat dat prima, af en toe dat de auto stopt met opladen, maar dan moet ik echt alles tegelijk aanzetten.

En let wel, een wasmachine trekt niet continu 3kW uit de muur. Enkel in korte poses. De zekering klapt er ook niet direct uit als je over de 16a (Of 25A) gaat. Maar ik heb wel even goed gekeken dat niet al het grootverbruik op L1 zat.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:12
Ik zie dat de oven en de kookplaat op L2 zitten. Die twee apparaten kunnen bij het koken tegelijk in gebruik zijn. L1 is zo te zien het minst belast. Je zou de kookplaat op L1 en L3 kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 21:41
Powergrim schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:35:
en daarnaast de zonnepanelen flink leveren. En dat in zijn geheel dit niet te trekken valt door de 25a stop?
De zonnepanelen zullen alleen maar erin duwen, niet trekken :>
Een droger, airco en warmtepomp kunnen prima samen dus ik verwacht geen problemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Goede overwegingen allemaal. Ik ga het plaatje eens aanpassen.

Inderdaad, L1 is onderbezet. Ook voornamelijk omdat daar wel de 3500w van de panelen op gaan komen. En ik heb ook overal piekvermogens aangegeven. Toch zie ik ook wel in de monitoring dat mijn L2 en L3 soms de 6kw aantikken en dat dan wel voor 15min+. Voor de airco e.d. wil ik ook een c-kar automaatje pakken. Ik kan me voorstellen dat daar wel eens van pas kan komen.
Pagina: 1