Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 17:42
Ik ben op dit moment mijn huis aan het voorbereiden op een airco en warmtepomp. Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar een sanity-check of ik de herbouw nu goed heb ingezet of dat er nog tips zijn.

Dit is de situatie nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOr9S36AxClnaJld-w67_hzaHw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RjHkiR7SVO3DeAG04DhhdBNS.png?f=fotoalbum_large

Vanuit deze situatie ga ik de 3 fase laadpaal zijn kabel losmaken en hierop een verdeler zetten. De laadpaal sluit ik vervolgens 1 fase aan en komt op de verdeler ook een relatief kleine omvormer.

Ook pak ik vanaf de meterkast een nieuwe ALS voor een 2de verdeler voor zonnepanelen en airco. Daarnaast is er een groep waar de CV op zit vrijgespeeld en kent deze geen grootverbruikers meer. Kan hier dan een 4/5kw warmtepomp op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rft7BRlwQMAYZcu-TlS-9zfvNg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YxNq8T8Q6e67lU90FtQHIdb.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of jullie nog inzichten kunnen bieden om dit nog beter/mooier te maken!

[ Voor 13% gewijzigd door Powergrim op 11-05-2025 23:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 17:47
Ik snap eigenlijk niet helemaal goed wat je nu precies wilt doen.
Is een verdeler een tweede meterkast, of bedoel je met verdeler een aanpassing aan je huidige kast?

Ook snap ik niet hoe je je laadpaal wilt aansluiten. Je gaat van een 3 fase 11000 watt paal, naar een 1 fase 3200 watt. Vervang je de hele paal?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
De verdelers zijn een soort mini-automatenkasten die van de meterkast af zitten. Eentje komt bij de 3500w omvormer, en de andere bij de 1000w omvormer. De 1000w omvormer komt bij de laadpaal waar ik dus de fases van af wil halen. De laadpaal kan ook prima werken op 1 fase. En ik ben van full-electric naar PHEV gegaan. En deze PHEV kan maar op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:21
Wat je nu niet doet is de kabel tussen je groepenkast en onderverdeelkast beveiligen. Hier moet dus een zeker / automaat tussen. En hier komt gelijk het probleem met een dergelijke opbouw om de hoek. Zekeringen moeten selectief zijn. Dwz als je kortsluiting hebt bij je laadpaal, wil je dat de zekering van de laadpaal uit gaan. En niet de zekering in de hoofdkast en of de hoofzekering.
Om dit te bereiken moeten de zekering ervoor zwaarder zijn. Om een 16a eindgroep te hebben moet je de kabel beveiligen met 25a. En dan moet de hoofdzekering zwaarder worden, met dito vastrecht. Oftewel, beter alles in één kast houden.

(Of accepteren dat die selectiviteit er niet is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Is het dan zinnig om bijvoorbeeld een B20A Alamat te installeren in de verdeler? En daarachter dan de groepen op B16A automaten? Dan zit er wel een lichte mate van selectiviteit en aardlekbeveiliging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:10
Powergrim schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:46:
Is het dan zinnig om bijvoorbeeld een B20A Alamat te installeren in de verdeler? En daarachter dan de groepen op B16A automaten? Dan zit er wel een lichte mate van selectiviteit en aardlekbeveiliging in.
Ik vraag me dan af: waar komt die 1,6 vandaan? Beide kanten op trouwens (is je hoofdzekering 3x25 of 3x35 A?). 25-20 en 20-16 voldoen niet aan die richtlijn (of eis?), dus gaat dat in praktijk dan wel zo werken?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
Zie het plaatje, hoofdzekering is 3x25a. Ik was inderdaad nog niet op de hoogte van de 1.6. Dus een B20A zou dus bijvoorbeeld wel B10 automaten mogen hebben. Of selectiviteit wordt geen onderdeel van deze installatie.

Hoe gaat dit dan met PV-verdelers bijvoorbeeld? Een beetje flinke omvormer pakt natuurlijk ook al vaak het maximale van een B16 groep?
Pagina: 1