Shelly EM energieverbruik inductie kookplaat meten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 22:53
Ik heb thuis 3x25A hoofdaansluiting en een 2-fase inductieplaat. Ik probeer deze met een Shelly EM met 1 CT-klem te meten. De CT-klem zet ik om beide fasedraden die naar de inductieplaat gaan. Ik krijg echter hele gekke metingen die niet kloppen. Zet ik de klem één voor één op een fase draad krijg ik bij de een -60W en bij de ander +70W (inductieplaat staat uit).

Wat doe ik hier niet goed of is dit wat ik doe niet eens mogelijk? Is er nog een andere manier om een 2-fase groep te bemeten?

@bastiaant Naar aanleiding van Hoe energieverbruik inductie kookplaat meten met Shelly EM
Is dit je ooit nog gelukt? Ik probeer hetzelfde te doen maar kreeg zoals jij gekke metingen.

Alvast bedankt! _/-\o_

We houden het centraal, crosspost wordt niet gewaardeerd => samengevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 21-05-2025 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Heb je wellicht een bedrading schema van hoe je het hebt aangesloten?

En daarbij, wat staat er in de handleiding van de Shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Cranx schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:56:
Is er nog een andere manier om een 2-fase groep te bemeten?
Met een 3 fase meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cranx schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:50:
[...]

Is dit je ooit nog gelukt? Ik probeer hetzelfde te doen maar kreeg zoals jij gekke metingen.
Met een Shelly EM kun je twee groepen meten via CT's. De module pakt spanning op één fase. Als je kookplaat op meerdere fasen is aangesloten zul je meerdere Shelly's moeten gebruiken die voeding krijgen van de juiste fases (of beter je gebruikt een 3-fase meter). Je kunt niet spanning pakken van bijv. L1 en dan een correcte meting verwachten met een meetspoel op L2 of L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Femme schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:00:
[...]

Met een Shelly EM kun je twee groepen meten via CT's. De module pakt spanning op één fase. Als je kookplaat op meerdere fasen is aangesloten zul je meerdere Shelly's moeten gebruiken die voeding krijgen van de juiste fases (of beter je gebruikt een 3-fase meter). Je kunt niet spanning pakken van bijv. L1 en dan een correcte meting verwachten met een meetspoel op L2 of L3.
Werkt een 3-fase meter als er 1 fase ontbreekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Leaplasher schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:58:
Heb je wellicht een bedrading schema van hoe je het hebt aangesloten?

En daarbij, wat staat er in de handleiding van de Shelly?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KHNdbaLOeH7TvymOwB18veerGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSkqRIbBJ8OzuqPNxqjo7APf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwPkKczZX_wIwQr3olfKyKEDayA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gao9dQy1bydNLsBYYTAVXGG.jpg?f=fotoalbum_large
Werkt een 3-fase meter correct als er een fase mist?

[ Voor 8% gewijzigd door Cranx op 21-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cranx schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:02:
[...]

Werkt een 3-fase meter als er 1 fase ontbreekt?
Als je een meter met CT's gebruikt kun je de 3-fase spanning van een andere groep pakken waar je de meter achter monteert. Er zijn ook meters die gescheiden terminals hebben voor voeding en meting van de spanning. Met een tussenmeter (in het circuit van de kookplaat geplaatst) vermoed ik ook wel dat het werkt. Waarschijnlijk wordt L1 gebruikt voor voeding van de meter en L2 en L3 alleen voor meting van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Femme schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Als je een meter met CT's gebruikt kun je de 3-fase spanning van een andere groep pakken waar je de meter achter monteert. Er zijn ook meters die gescheiden terminals hebben voor voeding en meting van de spanning. Met een tussenmeter (in het circuit van de kookplaat geplaatst) vermoed ik ook wel dat het werkt. Waarschijnlijk wordt L1 gebruikt voor voeding van de meter en L2 en L3 alleen voor meting van de spanning.
Je eerste optie had ik al geprobeerd, maar ook dan krijg ik een foutieve meting. Ik denk dat ik een 3-fase meter moet proberen waarbij 1 fase niet wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een Shelly EM werkt niet, die heeft geen weet van de andere fases. Veel 3-fase meters kunnen ook gewoon 2-fases meten. En anders, je hebt gewoon 3-fase in je meterkast. Uitgaande fase niet gebruiken werkt natuurlijk altijd.

In de Shelly reeks is een Shelly 3EM (elke versie) daar voor gemaakt. En die kan zeker op 2-fases werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Septillion schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:20:
Een Shelly EM werkt niet, die heeft geen weet van de andere fases. Veel 3-fase meters kunnen ook gewoon 2-fases meten. En anders, je hebt gewoon 3-fase in je meterkast. Uitgaande fase niet gebruiken werkt natuurlijk altijd.

In de Shelly reeks is een Shelly 3EM (elke versie) daar voor gemaakt. En die kan zeker op 2-fases werken.
Ah super, dan ga ik dat proberen!
Pagina: 1