Hoe energieverbruik inductie kookplaat meten met Shelly EM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Hallo,
Ik probeer het verbruik van mijn kookplaat te meten met een Shelly EM.

De kookplaat is aangesloten met een Perilex stekker op 2 automaten. Zie de afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yMOd0uWGU3gKEgKYP1zq5U3J04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MX4z6KCXQk6TkBj9dZnvfVCb.jpg?f=fotoalbum_large

De linkerautomaat heeft zwart fase en grijs nul, de rechter automaat bruin fase en blauw nul.

Het gekke is, als ik meetklemmen om de twee fase draden doe, en de plaat vol aanzet, meet ik op de linker automaat 1800w, en op de rechter 0w. Als ik naar mijn slimme meter kijk zie ik het wattage omhoog gaan met zo'n 4500w. Ik ben dus een paar duizend watt van de kookplaat 'kwijt'.

Als experiment heb ik nog geprobeerd een klem om de nuldraad van de linkerautomaat te hangen. Die gaf 800w aan. Daar snap ik niks van.

Heeft iemand tips hoe ik dit goed aan moet sluiten, en waarom gewoon de twee fases meten niet werkt? :)

Dank!
- Bastiaan

PS ik had dit topic gevonden over hetzelfde onderwerp, maar vond er geen antwoord op mijn vraag:
Energiemeter inductieplaat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoe kan je op twee automaten tegelijk meten als je een Shelly EM hebt?

Maar denk grote hamvraag hierin, heb je 1-fase of 3-fase? En hoe zit deze kookgroep aangesloten, 1-fase of 3-fase?

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 21-11-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Welk type kookplaat is het? Want mijn Bosch inductiekookplaat heeft een setting om bij uitzetten het aantal verbruikte kWh's te laten zien op het display. Ik heb geen idee hoe accuraat dat is overigens. Gemiddelde avondmaaltijd is hier zo'n 0,4 - 0,5 kWh.