Panasonic installateur beweert.....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 13:36
Mijn vraag:

Ik ben in de markt voor een Panasonic Aquarea 9 kW Monoblok (R290)
De beoogde verkoper (redelijk grote organisatie in Midden-Brabant (HB)) legt mij een voorwaarde op wat mij heel vreemd lijkt. Mijn vraag aan eenieder dit onder ogen krijgt:

De warmtepomp (120 cm) wordt in een nis (145 cm) geplaatst in onze zijtuin. Zowel aan de voorzijde (uitblaas) als aan de achterzijde (aanzuig) is de afstand tot een eventueel obstakel onbelemmerd.
De verkoper wil dat ik een demontabel schot plaats boven de WP opdat de uitgeblazen lucht niet circulerend in de aanzuigzijde kan komen. Schothoogte van de vloer 215 cm.

Demontabel opdat men ook achterzijde van de WP kan bereiken.

Mijn gedachte, de lucht welke wordt uitgeblazen (horizontale verplaatsing, lage snelheid) vermengt zich direct met de vrije buitenlucht. Hoe kan deze lucht überhaupt over de WP gaan om vervolgens weer te worden aangezogen.

Ik heb dit nog nooit boven een WP gezien, wie wel of is het toch pure BS.

PV-Output

Beste antwoord (via dukeenvana op 22-05-2025 07:15)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Wat bedoel je met een 'nis', kun je een foto posten misschien? Of een schematische weergave in Paint?

In eerste lezing denk ik dat de installateur juist goed aan het opletten is.

Ja, lucht kan wel degelijk terug circuleren van uitblaas naar de achterkant, zeker als er (zij)muren, schuttingen, of andere objecten in de buurt zijn. En dit kan ook zeker de werking beinvloeden, bv. veel vaker defrosts, of het (lang) niet halen van de beoogde SCOP.

Maar ik volg even niet wat de installateur nu voor ogen heeft om dat te voorkomen, een schot dat veel hoger zit dan de WP :? Zeker als er sprake is van omkasting, is het voorkomen van circulaire airflow een belangrijk punt, maar het is mij niet super duidelijk waarom daar in dit geval sprake van zou zijn. Alleen het gebruik van het woord "nis" is een vlag, dus..weidt daar eens over uit :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien weten ze het in dit topic: Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3 Een foto of bouwtekening is handig voor de beeldvorming.

Een nis lijkt me niet optimaal. Logischerwijze: als je ergens lucht aanzuigt zal er altijd toevoer zijn. Denk ook aan de invloed van de heersende windrichting en van objecten en bebouwing in de buurt. Vermenging kan tegenvallen en is niet instantaan, vergelijk met houtstook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:55
Uit de service manual van de L serie monoblok met R290 haal ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbGUQszZj3TEjcEnpMOSFrszC9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UCgkk0qE73DogxgiiL2u4RvK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bXmF9t4eSrWRDW-xvc58bi67Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q0Az5QHxqhom4FzFtn6zRXQP.png?f=fotoalbum_large

Ik kan me niet echt een duidelijk beeld vormen van je nis maar van wat ik begrijp:
- Voor en achter de pomp heb je veel ruimte (minimaal 50cm erachter en minimaal 150cm ervoor).
- Aan de zijkanten heb je in totaal 25cm (145-120), dit is te weinig volgens de service manual zoals ik hem lees. Edit: is het wel een L serie want ik lees dat die 98cm breed zijn in de service manual geen 120 zoals het in de OP staat.

Een schot zoals besproken bestaat niet in de officiële Panasonic documentatie voor zover ik kan zien. Daarnaast kan je ook eerst de pomp plaatsen en als het nodig blijkt later alsnog zo'n schot plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 20-05-2025 21:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Wat bedoel je met een 'nis', kun je een foto posten misschien? Of een schematische weergave in Paint?

In eerste lezing denk ik dat de installateur juist goed aan het opletten is.

Ja, lucht kan wel degelijk terug circuleren van uitblaas naar de achterkant, zeker als er (zij)muren, schuttingen, of andere objecten in de buurt zijn. En dit kan ook zeker de werking beinvloeden, bv. veel vaker defrosts, of het (lang) niet halen van de beoogde SCOP.

Maar ik volg even niet wat de installateur nu voor ogen heeft om dat te voorkomen, een schot dat veel hoger zit dan de WP :? Zeker als er sprake is van omkasting, is het voorkomen van circulaire airflow een belangrijk punt, maar het is mij niet super duidelijk waarom daar in dit geval sprake van zou zijn. Alleen het gebruik van het woord "nis" is een vlag, dus..weidt daar eens over uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
Ik heb in Sketchup web een tekening gemaakt van de door mij gewenste situatie.
De nis, smalle niet voor onbevoegden toegankelijk, ligt aan de zijkant van onze woning.

Aan de uitblaaszijde is er geen belemmering voor luchtstromen.
Aan de aanzuigzijde laat ik in de te metselen muur een flink aantal uitsparingen aanbrengen.

Hopelijk heb ik allemaal hiermee wat meer verduidelijkt. De installateur (HB) zegt mij dat zij alleen garantie zullen afgeven wanneer ik aan de voorzijde van de WP een verticaal schot plaatst vanaf de bovenzijde van de WP tot minimaal gelijk aan de hoogte v.d. wand rechts. Dit schot zou demontabel moeten zijn op dat men mogelijk ooit bij de achterzijde zou kunnen komen.

Ik zeg dat de vele uitsparingen in de muur aan de achterzijde van de WP dat recirculatie 100 % voorkomt.

Moet ik niet op zoek naar een andere installateur? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2TfEOxIFCW7qXIaY0s4zEUTFnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNHWXe4ii09qZZizdAhWGTKX.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_XxUQsmI0URu2uRz9vovclX03E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8IMD73dHrJVZKfOeb9clz6a.png?f=fotoalbum_large

PV-Output

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Je moet op zoek naar een andere opstelplek, dit is inderdaad vragen om problemen zoals de installateur aangeeft. Die minuscule gaatjes in de achterwand zorgen zeker niet voor voldoende lucht doorstroming. Bij een 9kW wp moet er zo'n 4000m3 lucht per uur verplaatst worden en dan heb je een vrije opstelling nodig. De kans op recirculatie is in dit geval 100%. Een schot over de volledige breedte aan de voorzijde van de wp (en dan ook echt op de wp gemonteerd zodat er geen vuile lucht wordt aangezogen) verhelpt het probleem deels. Alsnog vind ik de opstelplaats ongeschikt voor een dergelijke wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heeft de installateur de sketchup ook ontvangen vooraf?

Maar ik geef ze gelijk. Dit is niet ideaal.
Wat je kan doen is een paar extra temp sensoren plaatsen en monitoren wat er gebeurd met en zonder schot. Dan weet je wat het je kost aan COP.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:57
De installateur heeft geen enkel eigen belang bij dit demontabele schot, tenzij hij heeft aangeboden om het zelf te leveren en installeren voor (veel te) veel geld.
Als dat laatste niet zo is, zou ik er maar van uit gaan dat ongewenste circulatie een oprechte zorg is. Ik zou meer vertrouwen hebben in een dergelijke installateur, dan in een bedrijf dat zonder na te denken een airco levert en installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:53

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dit lijkt me ook geen handige opstelling nee. Je verwachting van die gaatjes in de achterwand is veel te positief.

Daarnaast, hoe ga je de warmtepomp aan de achterkant aansluiten en hoe kom je daar bij voor schoonmaken/onderhoud? Dit lijkt me veel te krap.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Ik vermoed, dat je installateur een probleem ziet met wind en inversie.

Als de wind op je pomp staat (dus via die tunnel gaat), dan zou (correct me if I"m wrong) de uitgaande luchtstroom gelijk terug geblazen worden naar je pomp. De wind die buiten om de muur heengaat waait (verse lucht) weg van je muur, je pomp moet dan harder werken, om die lucht aan te zuigen.

De lucht die naar je pomp toe wordt geblazen zou dan als eerste worden aangezogen (tussen pomp en gatenkaas in) en indien het warme lucht is bij koud weer mogelijk ook eerder worden aangezogen als die lucht niet snel genoeg kan opstijgen (inversie).

Een 'afdakje' boven de pomp zou dan kunnen helpen om de luchtcirculatie te sturen. Wat langs je pomp waait wordt door de aangevoerde koude lucht verder (omhoog) geblazen en langs dat afdakje teruggevoerd om zo verder van je pomp af omhoog te worden gelaten, waarbij het niet kan blijven hangen rond je pomp, maar meer tijd krijgt om te mengen met de buitenlucht en verder weg te waaien/stijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door lotje1 op 22-05-2025 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
Dank voor alle reacties:

Een paar opmerkingen hoort daar wel bij.

De netto afstand tussen de achtermuur en de achterzijde van de WP is nu bepaald op 70 cm, maar kan zonder probleem vergroot worden naar 1 meter.
WBT de "minuscule" gaatjes, deze zijn bedacht 110x 65 mm, de installateur wil alleen dat het schot wordt geplaatst.
Omdat de muur nog moeten worden opgetrokken ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om de luchtstroom te bevorderen.

@bartvl jou vraag heb ik ook aan de installateur voorgelegd. Hij is met dit idee van opstelling gekomen.
Bij elke installatie tegen een gevelwand is het nagenoeg onmogelijk om de achterzijde van de WP te benaderen. Dan zal er een kraan moeten komen. Mijn inst. zegt dat de monteurs zelden of nooit aan de achterzijde van een WP hoeven te zijn, en in dit specifieke geval is er minimaal 70 cm vrije ruimte achter de WP.

@dennisfr helemaal mee eens, maar nogmaals, het was de suggestie van de inst. om de WP zo te plaatsen.

In onze woonomgeving staan de nodige WP's, de meeste staan feitelijk klem tegen de wand van de betreffende woning.
Geschatte afstand hier en daar zelfs 8 à 10 cm.

@lotje1 wat jij stelt is dat niet het probleem van elke WP, wanneer er wind direct naar WP wordt geblazen?

De afgebeelde NIS (oud-Nederlands?) staat noord-zuid richting en de buitenmuur daarvan kijkt op het westen.

PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Ps, wat zit er naast die muur? Waarom de nis zo smal?

Als die muur op erfgrens staat, leuk, je hebt een klankkast gerealiseerd en mag straks de boel afbreken wegens teveel geluid op erfgrens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher denkt dat je juist een installateur hebt gevonden die het wel snapt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:53
Die van de grond af gemetselde muren maken het in feite een grote koelkast met maar 1 kant uitstroom opening. Koude lucht zakt en vult in feite deze ruimte. Zal het werken? Zeker weten, is het optimaal, ik denk het niet. Of het een quantifiseerbaar verschil maakt is vraag 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
@99ruud99 wel erfgrens maar naar de openbare weg. Dit is de maximale strook in ons bezit.

@teacher dat vind ik ook, maar heb mijn twijfels bij het schot.

@HanM in de lengterichting van de nis is er 20 meter onbelemmerde ruimte beschikbaar

Zelf heb ik een berekening gemaakt en onder de meest ongunstige omstandigheden gaat er minimaal 11500 m³ lucht door de nis.

Ik heb een ander voorstel, wat zouden jullie hiervan vindenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz_vOuoWvKO09SmtI8QxQQGR4OQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E72G1tMZRhlodShcbRx2RlHn.png?f=fotoalbum_large

PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Al beter; je kan nu lucht aanzuigen. Volgende punt: waar kan je afgekoelde lucht heen? Blijft dat hangen in een bak tegen je buitenmuur aan?

Kan je hem een kwartslag draaien, en met twee roosters werken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Waarom breek je die nis niet af en zet je hem tegen de gevel?

We mooi om te lezen dat er ook installateurs zijn die niet lid zijn van Picobello BV.
YouTube: This Mistake Cost Me A Fortune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
@jeroen3 de nis moet nog worden gemetseld, wij hebben geen enkel zicht op de zijkant en veel vandalisme in de buurt

@teacher kan ik kort in zijn; de maximale ruimte is 145 cm, de WP is 45 diep en dat betekent dat de monteur niet goed aan de voorzijde kan werken. En ik wil de WP BESLIST NIET aan de gevel gemonteerd hebben.

De uitgeblazen lucht heeft 20 meter vrij uitstroomruimte.

Even ter info:

Weheat opstelling geen probleem
Daikin opstelling geen probleem
Nibe opstelling moet draaien past niet in de Nis.
Valiant geen probleem
Castra geen probleem
TC Swiss geen probleem

Niemand is ooit begonnen over een schot!

Maar ik wil een Panasonic M-serie.

Dat krijg je ervan wanneer je een offerte formulier op het internet invult. Doe ik nooit meer!!

Elke verkoper een ander verhaal, de variatie van aanbiedingen loopt gigantisch uiteen.

6 kW tot 15 kW
geen buffervat, 50 liter, 100 liter zelfs 300 liter buffervat
1 fase machine zonder problemen, 1 fase machine wordt een groot probleem, 3 fase machine veel te duur
"mijn concurrenten zijn allemaal cowboys"
wij hebben de beste COP, wij de beste SCOP

Een oerwoud van fantasieën, overdrijvingen en soms pertinente leugens.

Wij stoken sinds 1,5 jaar 24/7 21.0 °C met een aanvoertemperatuur van 37 °C
Ons gasverbruik voor warmte is minder dan 1300 m³ per jaar
100 m² vloerverwarming uit 1991
9 radiatoren
3 convectorputten

690 m³ woning waarvan 400 m³ verwarmd.

[ Voor 62% gewijzigd door dukeenvana op 22-05-2025 10:04 ]

PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:03
Oh in dat geval, zet er dan een hek omheen, geen muur. Dan is dit hele risico verdwenen.
Een hek kan je zicht dicht maken op sommige stukken met riet of houtpanelen als je dat echt wil, maar die zijn makkelijk te verwijderen als het nodig is. Een muur is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
@jeroen3 gaat niet gebeuren, voor het alternatief bestaat een mogelijkheid.

Maar een hek met riet of houtpanelen? Nooit!

PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
dukeenvana schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:41:
@99ruud99 wel erfgrens maar naar de openbare weg. Dit is de maximale strook in ons bezit.

@teacher dat vind ik ook, maar heb mijn twijfels bij het schot.

@HanM in de lengterichting van de nis is er 20 meter onbelemmerde ruimte beschikbaar

Zelf heb ik een berekening gemaakt en onder de meest ongunstige omstandigheden gaat er minimaal 11500 m³ lucht door de nis.

Ik heb een ander voorstel, wat zouden jullie hiervan vinden[Afbeelding]
Als je dit doet en dan inderdaad een deur van maakt die open kan voor eventueel onderhoud, kan de WP ook helemaal tegen de deur aan staan. Dan hoef je hem ook niet 70cm van de muur af te zetten zoals je eerst had.

Ik zou zeggen stuur het naar de installateur en vraag hoe ze dit zien. Als ze blij zijn is het probleem toch gelijk opgelost? Moet je alleen zelf bedenken of je het een mooie oplossing vind

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:47
Wat is de reden dat je niet datzelfde hekwerk als je aan voorkant zet ook als zijkant wilt? Hekwerk ventileert veel beter dan een stenen muur.

Als je dan unit bijna tegen poort aan zet, kan je vanaf huis niveau klimop tegen hem laten groeien, als je bang bent voor inkijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Met de duidelijke tekeningen snap ik de installateur helemaal - ziet er uit als een goede installateur die verder kijkt dan zijn neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Bij mijn Panasonic monoblok zit er aan de rechterzijde 2 inspectie en onderhoud luiken, voor de jaarlijkse controle moet dit gemakkelijk toegankelijk zijn... hoe zit dat bij jou wp?

Overigens, weg blazende lucht reikt vele meters ver, een soort van chaneling , aanzuigende lucht komt van alle kanten.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
@lotje1 wat jij stelt is dat niet het probleem van elke WP, wanneer er wind direct naar WP wordt geblazen?

De afgebeelde NIS (oud-Nederlands?) staat noord-zuid richting en de buitenmuur daarvan kijkt op het westen.
Ja en nee.

Daarom zijn er voorschriften voor vrije ruimte om zo'n apparaat heen.

Google levert de volgende adviezen :

Meer informatie
Een warmtepomp, zowel de binnen- als buitenunit, kan op verschillende plekken in en rondom je huis geplaatst worden. De binnenunit wordt vaak in een technische ruimte, kelder, garage of bijkeuken geplaatst, terwijl de buitenunit in de tuin, op het dak of aan de gevel kan staan.
Binnenunit:

Technische ruimte/kelder: Een goed geïsoleerde ruimte met voldoende ruimte voor leidingen en onderhoud.

Garage/bijkeuken: Ook hier is voldoende ruimte en isolatie belangrijk.
Zolder: Zeker in combinatie met een hybride warmtepomp die samenwerkt met de cv-ketel.

Buitenunit:

Tuin: Beschut tegen de wind en regen, en niet te dicht bij ramen of slaapkamers.

Dak: Op een plat dak of een andere afgeschermde plek, met aandacht voor geluidsoverlast.
Gevel: Aan een gevel, met trillingsdemping om geluidsoverlast te voorkomen.
Balkon: Op een balkon, mits de buitenunit niet te dicht bij ramen of slaapkamers staat.

Algemene tips:

Geluidsoverlast: Zorg ervoor dat de buitenunit niet te dicht bij ramen, slaapkamers of andere veelgebruikte ruimtes staat, en dat de buren er geen last van hebben.

Afstand: Houd minimaal 0,5 meter afstand tot de erfgrens.
Lange leidingen: Vermijd lange leidingen tussen binnen- en buitenunit, omdat dit energieverlies kan veroorzaken.
Hinder: De buitenunit mag niet hinder veroorzaken voor buren of voorbijgangers.

En specifiek voor een Monoblock :

https://www.123installati...lies%20te%20minimaliseren.

-----
99ruud99 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:22:
Wat is de reden dat je niet datzelfde hekwerk als je aan voorkant zet ook als zijkant wilt? Hekwerk ventileert veel beter dan een stenen muur.

Als je dan unit bijna tegen poort aan zet, kan je vanaf huis niveau klimop tegen hem laten groeien, als je bang bent voor inkijk.
Die klimop zou dan weer de luchtcirculatie negatief beïnvloeden,
En klimop langs je muren is niet aan te raden, die wortel-rommel raak je waarschijnlijk nooit meer kwijt

Als er vandalisme in de omgeving is, dan is het waarschijnlijk ook niet wenselijk, om apparatuur duidelijk zichtbaar en binnen handbereik in de tuin te zetten.
Je zit niet te wachten op een andersdenkende medelander, die iets te nieuwsgierig is hoe zo'n WP er van binnen uitziet, een alarmpje wil laten overgaan om te kijken hoe snel jij je bed uit komt, wil kijken, of zo'n kast bestand is tegen stenen/ballen gooien, iemand die zijn artistieke frustraties wil uitleven of iemand die denkt daar in de winter wel een warm plekje te kunnen vinden achter die muur.

[ Voor 21% gewijzigd door lotje1 op 22-05-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukeenvana
@lotje1 Precies wat jij schrijft, wij hebben zojuist onze tuinen gerenoveerd om van de Hedra af te komen. Wat een troep is dat, wortels tot onder de fundering. Met behulp van mini-loaders alles uitgegraven. NOOIT MEER.

Ondertussen zijn we met de installatuer tot overeenstemming gekomen. De Panasonic M-serie 9 kW wordt een kwartslag gedraaid en aan de uitblaaszijde wordt een rooster van B100xH150 cm geplaatst met mazen van 33x33 mm. Aan de rechterzijde van de WP ook eenzelfde rooster B50xH150 cm.

Super veel dank voor alle reactie en adviezen, bruikbaar of niet, maar dit gaat het worden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5zeS70v7Y3KEN4_kQEBVQwfsgQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6jKJjq4XEtblDCkiGa6dssku.png?f=fotoalbum_large

ps. nou verder met bestuderen hoe we met behulp van slimme systemen en instellingen naar 0 op de meter kunnen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door dukeenvana op 25-05-2025 11:42 ]

PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotje1
Ziet er goed uit, zeker beter dan de eerste opzet.

succes!
Pagina: 1