3-fase automaat in groepenkast, verdeelkast in garage

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaareenvraag
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-07 16:37
Mijn vraag
mijn zusje heeft in haar groepenkast een 3fase automaat die doormiddel van een 4x6mm2 naar de vrijstaande garage gaat.

nu willen ze daar een verdeelkastje hebben zodat ze daar de gewone installatie ook uit kunnen zetten mocht dat nodig zijn.
maar willen het eventueel ook voorbereiden voor een eventuele laadpaal voor in de toekomst.

hoe kunnen zij dat realiseren?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 18:48
Gewoon in de garage een extra groepenkastje monteren. Met hoofdschakelaar, en ruimte voor de benodigde en toekomstige groepen daar. Punt van aandacht is dat er maar 4 aders zijn. Ofwel een aarddraad van 6mm2 ernaast leggen, of in de garage een aarde (laten)slaan. Wat er wat dat betreft mag weet ik zo niet. DE aarde moet net zo dik zijn als de andere aders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56
pauldaytona schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:59:
Gewoon in de garage een extra groepenkastje monteren. Met hoofdschakelaar, en ruimte voor de benodigde en toekomstige groepen daar. Punt van aandacht is dat er maar 4 aders zijn.
Het kan natuuurlijk ook een grondkabel zijn met een aardlitze ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
zomaareenvraag schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:48:
Mijn vraag
mijn zusje heeft in haar groepenkast een 3fase automaat die doormiddel van een 4x6mm2 naar de vrijstaande garage gaat.

nu willen ze daar een verdeelkastje hebben zodat ze daar de gewone installatie ook uit kunnen zetten mocht dat nodig zijn.
maar willen het eventueel ook voorbereiden voor een eventuele laadpaal voor in de toekomst.

hoe kunnen zij dat realiseren?
Je geeft zelf al het antwoord: met een verdeelkastje, in het jargon een onderverdeler genoemd.
Elke elektricien kan dit binnen een dag installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:57

BCC

Gewoon een volle 3 fase meterkast bestellen bij iets van elektramat oid als basis. Losse aarde mag niet dacht ik maar ik neem ook aan dat er een aarde litze in de draad zit.

Met zoiets kun je later alle kanten op - https://elektro-kopen.nl/...201-40-3-fasen-3-groepen/

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 18-05-2025 18:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaareenvraag
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-07 16:37
de kabel heeft een aardlitze.. dus dan kan er een onderverdeel kastje gemaakt worden in de garage. dat zullen ze fijn vinden..

kunnen ze dan ook in het onderverdeel kastje, een hoofdschakelaar plaatsen en dan daar boven de benodigde groepen en aardlekschakelaar.

ik neen aan dat ze in de meterkast van de woning. waar de kabel vandaan komt. dat ze de draden niet al achter een aardlekschakelaar moeten aansluiten maar op de verdeelblokjes in de meterkast....

bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
zomaareenvraag schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:50:
kunnen ze dan ook in het onderverdeel kastje, een hoofdschakelaar plaatsen en dan daar boven de benodigde groepen en aardlekschakelaar.
Ja, dat is de gebruikelijke inhoud.
ik neen aan dat ze in de meterkast van de woning. waar de kabel vandaan komt. dat ze de draden niet al achter een aardlekschakelaar moeten aansluiten maar op de verdeelblokjes in de meterkast....
Daar moet je de kabel naar de garage wel beveiligen tegen overbelasting met een installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:20
zomaareenvraag schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:50:
Nee, pas op: die kabel naar de garage moet wel achter een automaat om je kabel te beschermen. Als je aan 3x16A in je garage genoeg hebt dan kun je hier een 16A automaat nemen, heb je meer nodig, let dan even op de grootte van je hoofdzekering en de lengte van de kabel wat je hier maximaal kunt doen.
Pagina: 1