Gebruik teveel gas. Warmtepomp puur voor verwarming een goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 10:50
Onze cv wordt 15 jaar oud en zal binnenkort een keer vervangen moeten worden wegens einde levensduur (Intergas CW6). Maar er zijn nog geen enkele storingen met deze ketel, dus kan het ook nog jaren doen.
Maar we gebruiken wel erg veel gas, en met de huidige gasprijs zit ik toch te kijken of we hier niet flink kunnen besparen door het inzetten van een warmtepomp (hybride of vol electrisch of monobloc met cv). Graag jullie tips en adviezen.

Heb een schets gemaakt van de situatie waar verdelers nu in huis aanwezig zijn en waar CV staat.
Hieronder allerlei hersenspinsels van mij, maar ik heb natuurlijk ook geen enkele kennis en ervaring hiermee. Hopelijk kunnen de juiste mensen me goede adviezen geven wat slim is om te doen.

Is het verstandig vol electrisch te gaan of monobloc voor verwaring en cv voor tapwater?
Welke combinatie zijn goed ervaringen mee?
Zat voor nu te aan Intergas kleine CV voor tapwater en bijv Daikin Altherma 14kW voor verwarming
Is monobloc of split beste oplossing voor mij?

Denk zelf aan een combinatie van monoblock puur voor de vloerverwarming, en een nieuwe kleine CV op de plek van de huidige CV voor het tapwater (huidige CV heeft boiler erin en die gebruikt natuurlijk ook nu onnodig veel gas denk). Als ik daar een losse boiler neer ga zetten dan moet die de hele dag weer op temperatuur blijven. En dan zal het wel een WP-boiler moeten worden en die maakt natuurlijk ook wel wat lawaai lees ik regelmatig (en heb hekel aan lawaai). En daar een boiler neer zetten die gevoed wordt vanuit het monobloc zo ver weg, zal wel te veel verlies op leveren
Optie kan ook nog zijn om een boiler neer te zetten bij verdeler2, maar daar kan ik volgens mij nergens op een tapwater leiding inhaken voor warm water. Die is natuurlijk bij verdeler1 er wel aangezien daar nu alles naar de CV loopt

* Monobloc (blauw) plaats in gedachten omdat die daar makkelijk op een verdeler aan te sluiten is
Ook heb ik vlakbij de verdeler voldoende krachtstroom (3fase) aanwezig voor monobloc op 3Fase
Wil warmtepomp op 3Fase vanwege zware belasting op andere plekken in huis.
Heb 3x40A afzekering op woning, maar ook een sauna-oven die 15kW pakt als die aan staat
Die gebruikt dan dus al bijna 3x21A - en heb ook nog een laadpaal en wasmachine/droger/etc
Wil dus zoveel mogelijk alles op 3Fase verdelen zodat er niet teveel scheve belasting op 1Fase komt
en alles eruit klapt. Doen warmtepompen eigenlijk net zoals de laadpaal aan loadbalancing?
Monobloc kan ook op oranje vlak (plat dak) theoretisch, maar achter de aanbouw natuurlijk minder
last van geluid. Erop zou kunnen maar dan met veerdempers ofzo, en dan zouden leidingen over platte
dak kunnen lopen richting de 1ste verdieping gele vlak want aan de kant van oranje vlak zit in het gele
de CV. Daar naar binnen en daar een boiler gekoppeld aan het monobloc zou dan een optie kunnen zijn.

Historisch gasverbruik: 2.600 m³/jaar
Situatie:
- Vrijstaand huis 2010 320m2
- isolatie: spouwmuur, vloer en dak
- Overal HR++
- Electraverbruik 12.000 kW per jaar
- alle verdelers zijn de gesloten metalen verdelers met pomp
- verdeler3 zit met 32mm aangesloten op verdeler2 (toen al geanticipeerd op warmtepomp in berging)
- heb nog gasaansluiting nodig voor gashaard en wokbrander op gas
Afgiftesysteem:
verdeler1 voor 1ste verdieping (gele vlak) vlakbij CV op 1ste verdieping - 8 groepen
verdeler2 voor beganegrond (gele vlak) in garage beganegrond - 10 groepen
verdeler3 voor beganegrond aanbouw (oranje vlak) in berging aanbouw - 6 groepen

* verdeler1: staan 4 van de 8 groepen iets open
* verdeler2: staan 8 van de 10 groepen flink stuk open
* verdeler3: staan 2 van de 6 groepen flink stuk open
* geen radiatoren in huis
SWW:
CV (CW6) met geïntegreerde boiler zit nu bij verdeler1 op 1ste verdieping.
2 badkamers waarvan 1 nog maar dagelijks gebruikt wordt. Die heeft ook een bad die heel weinig gebruikt wordt
Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W, stil, zuinig, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design, verkrijgbaarheid
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23cpd626YnmS_5ujOb95ShOQWSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQ3yyc0SaXRY5nm2T8XMYfiY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door utilman op 17-05-2025 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

Handig om de regio te vermelden voor uitbesteden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Klopt.. goed idee...
Regio zevenaar (dus achterhoek / liemers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:49
Ik zit er altijd in als: je wil toch ooit van het gas af, dus ik zou het gewoon in 1x goed doen en meteen SWW ook met de WP regelen. Een nieuwe ketel kost ook gauw €2500 om te laten doen, en moet je vervolgens ook nog onderhouden.

Als je een 3-fase WP wil: Mitsubishi heeft veel 3-fase modellen die misschien interessant zijn voor jouw woning.

Is het oranje platte dak van hout of beton? Indien hout: het kan kritisch zijn qua geluid/resonantie. Als het beton is, vind ik zoiets een goeie plaats om een WP neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
@marcop23 ik dacht de beoogde plek is op de grond naast het huis?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
marcop23 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:44:
Ik zit er altijd in als: je wil toch ooit van het gas af, dus ik zou het gewoon in 1x goed doen en meteen SWW ook met de WP regelen. Een nieuwe ketel kost ook gauw €2500 om te laten doen, en moet je vervolgens ook nog onderhouden.

Als je een 3-fase WP wil: Mitsubishi heeft veel 3-fase modellen die misschien interessant zijn voor jouw woning.

Is het oranje platte dak van hout of beton? Indien hout: het kan kritisch zijn qua geluid/resonantie. Als het beton is, vind ik zoiets een goeie plaats om een WP neer te zetten.
Ik heb een warmtepomp voor alleen het verwarmen van de woning en zou juist bij een volgend systeem hetzelfde doen. Een warmtepomp boiler voor het sanitaire water lijkt mij ideaal en zo hou je de systemen ook gescheiden. Hoef je ook geen extra kleppen, buffervaten (zit al in de wpb) en circulatiepompjes (bespaart ook weer elektra). Ik heb inmiddels al verschillende topics gelezen waarbij systemen niet echt in harmonie met elkaar samen werkten om uiteenlopende redenen en dat geeft mij in ieder geval het beeld dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Daarnaast, omdat je de warmtepomp alleen voor de verwarming hebt kun je de warmtepomp ook anders inregelen, met bijv een stooklijn en daarbij de aanvoer temperatuur vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk houden en dat is dan weer goed voor het rendement.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Antonl91 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:58:
[...]

Ik heb een warmtepomp voor alleen het verwarmen van de woning en zou juist bij een volgend systeem hetzelfde doen. Een warmtepomp boiler voor het sanitaire water lijkt mij ideaal en zo hou je de systemen ook gescheiden. Hoef je ook geen extra kleppen, buffervaten (zit al in de wpb) en circulatiepompjes (bespaart ook weer elektra). Ik heb inmiddels al verschillende topics gelezen waarbij systemen niet echt in harmonie met elkaar samen werkten om uiteenlopende redenen en dat geeft mij in ieder geval het beeld dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Deze argumenten kloppen deels niet. Als je SWW ook door je warmtepomp wil laten doen, dan is meestal het enige wat je nodig hebt een driewegklep. Een buffervat en circulatiepomp zijn daar niet voor nodig en een keerklep meestal ook niet.
Daarnaast, omdat je de warmtepomp alleen voor de verwarming hebt kun je de warmtepomp ook anders inregelen, met bijv een stooklijn en daarbij de aanvoer temperatuur vanuit de warmtepomp zo laag mogelijk houden en dat is dan weer goed voor het rendement.
De regeling voor verwarmen staat helemaal los van die voor SWW, dus ook dit argument gaat niet op.

Over warmtepompboiler versus indirect gestookt SWW vat van RVS, kijk eens naar deze posts:
Carboy54 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Dus ik zou kiezen voor óf full electric met SWW vanuit een RVS vat dat door de warmtepomp verwarmd wordt, óf de gasketel houden voor SWW. Maar wel zonde als de gasketel straks kapot gaat. Zie het argument van @marcop23 .

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@utilman overigens een ideale situatie voor een warmtepomp: een flink gasverbruik (en dus besparingspotentieel), alleen maar vloerverwarming, vrijstaand met ruimte voor een buitenunit.

Heb je het gasverbruik van een zeer koude winterdag ergens de afgelopen jaren?
Naast het jaarlijkse gasverbruik zou dat heel goed helpen voor het dimensioneren.
Je dagelijkse gasverbruik heb je vaak via de app of website van je energieleverancier.
Dagelijkse weergegevens (daggemiddelde temperatuur is wat je nodig hebt) voor je eigen regio via https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:02
Gasgebruik tijdens juni, juli, aug is meestal alleen je watergebruik. Tenzij je in die maanden ook je verwarming aan hebt maar dat zal minimaal zijn zou ik zeggen.
Dat extrapoleren en je weet wat je kan besparen op een jaar door het een of ander te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
utilman schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:09:
Is het verstandig vol electrisch te gaan of monobloc voor verwaring en cv voor tapwater?
Je hebt enkel VVW, dus ik zou full-electric gaan. CV enkel voor tapwater kan, maar dan heb je daar nog wel steeds de kosten van, plus de kosten van je gasaansluiting.
Welke combinatie zijn goed ervaringen mee?
Zat voor nu te aan Intergas kleine CV voor tapwater en bijv Daikin Altherma 14kW voor verwarming
Is monobloc of split beste oplossing voor mij?
Dat moet je zelf beslissen. De voor- en nadelen staan in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
en alles eruit klapt. Doen warmtepompen eigenlijk net zoals de laadpaal aan loadbalancing?
Op 3x40 A hoef je je over de WP niet druk te maken. Zelfs als ie 10 kW levert, is het opgenomen vermogen met COP 4 slechts 2.5 kW, oftewel slechts 4A per fase.
Historisch gasverbruik: 2.600 m³/jaar
Dat is flink. Je zou qua WP rond de 13 kW uitkomen. Mitsubishi heeft mooie 3-fasenmodellen. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Situatie:
- Vrijstaand huis 2010 320m2
- isolatie: spouwmuur, vloer en dak
- Overal HR++
- Electraverbruik 12.000 kW per jaar
Sodemieter. Dat is ook niet mis. Daar is wel een boel besparingspotentieel. Hier verbruiken we in een full-electric grote vrijstaande woning slechts 5300 kWh per jaar, en dat is al inclusief de WP en airco. Of gaat dat voor een groot deel je EV in? (hebben wij niet)
- alle verdelers zijn de gesloten metalen verdelers met pomp
Dat is een antithese. Een gesloten verdeler is een verdeler zonder pomp. Een open verdeler heeft een open verbinding en wel een pomp.
Ik neem aan dat je dus open verdelers mét pomp hebt. Die zul je moeten ombouwen naar gesloten (zonder pomp) of vervangen.
- verdeler3 zit met 32mm aangesloten op verdeler2 (toen al geanticipeerd op warmtepomp in berging)
- heb nog gasaansluiting nodig voor gashaard en wokbrander op gas
Jammer, maar dan is SWW al iets minder onlogisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 17-05-2025 18:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Torched schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:18:
Gasgebruik tijdens juni, juli, aug is meestal alleen je watergebruik. Tenzij je in die maanden ook je verwarming aan hebt maar dat zal minimaal zijn zou ik zeggen.
Dat extrapoleren en je weet wat je kan besparen op een jaar door het een of ander te doen.
Dat mag niet zonder meer want:
- De meesten mensen gaan daar nog ergens op vakantie
- En in de zomer is je koude water veel warmer, waardoor je minder gas verbruikt voor het douchen. Dat scheelt bij mij ca een factor 1.4 met december-februari.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
weer elektra). Ik heb inmiddels al verschillende topics gelezen waarbij systemen niet echt in harmonie met elkaar samen werkten om uiteenlopende redenen en dat geeft mij in ieder geval het beeld dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Kun je daar links van delen? Want ik heb dat nog nooit gelezen.
SWW maken met de WP gaat juist perfect. 1x per 2 à 3 dagen is de WP een uurtje bezig met SWW maken. Daar merk je in de zomer sowieso niks van, en door de grote bufferwerking van natbouw VVW in de winter ook niet.
Het enige wat je extra nodig hebt om SWW met de WP te maken is een dom SWW-vat en een driewegklep. Die zijn samen veel goedkoper als een WP-boiler. Bovendien gaat het SWW maken ca een factor 10 sneller met een 13 kW WP (zoals hier nodig is) dan met het opgevoerde koelkastcompressortje wat in een WP boiler zit.
Dat snap ik ook niet. Kun je dit uitleggen?
Hoe zou je je WP anders moeten inregelen als ie ook het SWW doet? De stooklijn staat compleet los van SWW maken.

De overige nadelen van een WP-boiler heb ik hier al eens opgesomd:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
[...]

Tapwater en cv hebben hun eigen parameters.

Enige nadeel als tapwater bezig is heb je geen CV.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:18
Andrehj schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:30:

Ik neem aan dat je dus gesloten verdelers mét pomp hebt. Die zul je moeten ombouwen over vervangen.
Open verdeler met pomp.
En dat moeten gesloten verdelers zonder pomp worden.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ron321 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:24:
Open verdeler met pomp.
En dat moeten gesloten verdelers zonder pomp worden.
Oeps. Typo... Je hebt uiteraard helemaal gelijk. Nu gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:53
@utilman
Je krijgt nog redelijke wat subsidie op een hybride warmtepomp. Quatt heeft leuke hybride pompen die ook full-electric kunnen. Subside gaat per pomp, dus 2 laten plaatsen is echt super aantrekkelijk, aantrekkelijker dan 1 grote.

Mijn advies, plaats 2 hybride pompen en laat je huidige ketel nog even staan. Dan kan je 1 winter even kijken of de 2 hybride pompen het zelfstandig aan kunnen. Zo ja, ketel eruit. Zo nee, nieuwe ketel erin.

PS: 12000 kwh!! Hoe dan? EV als auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

chrisborst schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:46:
@utilman
Je krijgt nog redelijke wat subsidie op een hybride warmtepomp. Quatt heeft leuke hybride pompen die ook full-electric kunnen. Subside gaat per pomp, dus 2 laten plaatsen is echt super aantrekkelijk, aantrekkelijker dan 1 grote.

Mijn advies, plaats 2 hybride pompen en laat je huidige ketel nog even staan. Dan kan je 1 winter even kijken of de 2 hybride pompen het zelfstandig aan kunnen. Zo ja, ketel eruit. Zo nee, nieuwe ketel erin.

PS: 12000 kwh!! Hoe dan? EV als auto?
2 pompen plaatsen in serie in een doorsnee NL woning is de omgekeerde wereld. Kunnen niet eens fatsoenlijk koelen. Gewoon een merk welke gewoon voldoende vermogen kan leveren met sww.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-06 20:11
Carboy54 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:00:
[...]

2 pompen plaatsen in serie in een doorsnee NL woning is de omgekeerde wereld. Kunnen niet eens fatsoenlijk koelen. Gewoon een merk welke gewoon voldoende vermogen kan leveren met sww.
Hahah @Carboy54

320m² en vrijstaand... lekker doorsnee😵‍💫 dus wss ruimte zat voor 2 pompen, maar of 't nodig is denk ik idd niet nee..

Omdat gas blijft voor gebruik in de keuken, betekent niet meteen dat je hybride zou moeten gaan. Zo houdt je jezelf gevangen aan gas mocht er gestopt worden met wokken.

Ik snap volledig dat je hier advies probeert in te winnen. Maar ik zou, ipv een ideaalbeeld van aanwezigen hier, me zelf eerst ff inlezen in de mogelijkheden. Als je echt niks weet begin op warmtepomp-weetjes.nl.
Vergelijk de verschillende soorten en leer over de verschillen zodat je niet als een leek je alles laat aansmeren door een installateur, Of zelf kan sparren met je installateur over dingen als locatie en geluid e.d.

Je hoeft echt niet zoveel te weten als de installateur, maar zorg dat je het voor jou nodige weet.

Welk verbruik zou je kunnen accepteren? Wil je alleen verwarmen of ook koelen? Heb je veel stroom over als je zonnepanelen hebt? Zou je bv regenwater willen opslaan en gebruiken tbv wc en wasmachine?(wat heeft dat met een wp te maken denk je dan.. maar ook die opslag zou als bron voor een wp kunnen dienen).

Er zijn zoveel manieren en machines om een comfortabele warme woning te krijgen, dat ik snap dat je even niet weet welke route te volgen.

Neem je tijd en zorg voor kennis en kom vragen stellen als je het even niet snapt.
Zo krijg je een systeem dat je zelf begrijpt en zelf kan manipuleren mocht het nodig zijn. Dan hoef je ook niet steeds je installateur te bellen als er plots een lampje gaat branden.

Just my 2 cents
;)

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

jurgen purgen schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:59:
[...]

Hahah @Carboy54

320m² en vrijstaand... lekker doorsnee😵‍💫 dus wss ruimte zat voor 2 pompen, maar of 't nodig is denk ik idd niet nee..

Omdat gas blijft voor gebruik in de keuken, betekent niet meteen dat je hybride zou moeten gaan. Zo houdt je jezelf gevangen aan gas mocht er gestopt worden met wokken.

Ik snap volledig dat je hier advies probeert in te winnen. Maar ik zou, ipv een ideaalbeeld van aanwezigen hier, me zelf eerst ff inlezen in de mogelijkheden. Als je echt niks weet begin op warmtepomp-weetjes.nl.
Vergelijk de verschillende soorten en leer over de verschillen zodat je niet als een leek je alles laat aansmeren door een installateur, Of zelf kan sparren met je installateur over dingen als locatie en geluid e.d.

Je hoeft echt niet zoveel te weten als de installateur, maar zorg dat je het voor jou nodige weet.

Welk verbruik zou je kunnen accepteren? Wil je alleen verwarmen of ook koelen? Heb je veel stroom over als je zonnepanelen hebt? Zou je bv regenwater willen opslaan en gebruiken tbv wc en wasmachine?(wat heeft dat met een wp te maken denk je dan.. maar ook die opslag zou als bron voor een wp kunnen dienen).

Er zijn zoveel manieren en machines om een comfortabele warme woning te krijgen, dat ik snap dat je even niet weet welke route te volgen.

Neem je tijd en zorg voor kennis en kom vragen stellen als je het even niet snapt.
Zo krijg je een systeem dat je zelf begrijpt en zelf kan manipuleren mocht het nodig zijn. Dan hoef je ook niet steeds je installateur te bellen als er plots een lampje gaat branden.

Just my 2 cents
;)
Een dergelijke woning verwarmen met 2 Quattjes die bij -7 nog maar ongeveer 3 kW per stuk leveren. Zijn gewoon ongeschikt voor dergelijke vrijstaande woningen. Financieel ook niet meer interessant omdat sinds 2025 bij deze kleine warmtepompen de subsidie flink is verlaagd. En hogere installatie kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-06 20:11
Carboy54 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Een dergelijke woning verwarmen met 2 Quattjes die bij -7 nog maar ongeveer 3 kW per stuk leveren. Zijn gewoon ongeschikt voor dergelijke vrijstaande woningen. Financieel ook niet meer interessant omdat sinds 2025 deze kleine warmtepompen de subsidie flink is verlaagd. En hogere installatie kosten.
Geheel mee eens, en de subsidie moet toch niet de reden zijn om een bepaalde wp wel of niet aan te schaffen. Een ventilatielucht wp lijkt mij ook te klein. Misschien is er genoeg ruimte om een l/w te plaatsen. Of kiest men voor passief koelen met een grondboring. Maar laat de TS wel het verschil tussen beiden ( of alle drie met ventilatielucht meegerekend) leren kennen om zo zelf een besluit te kunnen nemen ipv iets aangepraat te worden. Daar ging mijn bericht over .

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Carboy54 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:16:
[...]

Een dergelijke woning verwarmen met 2 Quattjes die bij -7 nog maar ongeveer 3 kW per stuk leveren. Zijn gewoon ongeschikt voor dergelijke vrijstaande woningen. Financieel ook niet meer interessant omdat sinds 2025 bij deze kleine warmtepompen de subsidie flink is verlaagd. En hogere installatie kosten.
@Carboy54 Quatt heeft net een nieuw model warmtepomp met R290 die bij A-7W35 nog 6.7 kW produceert, een duo 11.5 kW. Zie de specs hier.

Ik zou echter absoluut geen Quatt willen, want:
- zeer slechte service, lees maar eens in het Quatt topic
- legaal maar verwerpelijk model met 2x subsidie trekken d.m.v. een dubbele warmtepomp
- gedoe met geluid (zoek in het Quatt topic maar eens op “mosquito” of “317 Hz”)
- je kan niet direct all electric gaan
- gesloten aansturing, black box

Ik zou gewoon een full electric L/W warmtepomp willen, vermogen vermoedelijk zo’n 13-14 kW bij -7 a -10 buitentemperatuur (obv Koevlaas, dubbel checken met gasverbruik op zeer koude dag en dan extrapoleren). Dat is een veilig en betrouwbaar pad met een goede verhouding tussen investering en efficiëntie.

Met een hoger vermogen van bijv. 13-14 kW kom je vaak uit bij Mitsubishi Electric, een A-merk met uitgebreide ervaring en goede ondersteuning. Kan hem van harte aanraden :)
Iets anders kan natuurlijk ook maar niet alle merken hebben modellen met dergelijke vermogens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 10:57
Pst… 12000 euro overhouden over 10 jaar?
Dit hoorde ik laatst in een podcast met een gast die bij een WP merk werkt. Ook hij gaf aan dalles na 2000 gewoon FE kan.
Gewoon nu een goede FEWP erin met boilervat, gaat je rond de €14000 kosten
Gas de deur uit en jij bent de komende jaren van het gezeik af.
P.s. Hybride en zeker ondermaatse pompen is echt zonde van t geld en gedoe, gewoon in 1x goed

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 18:08
Andrehj schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:39:
[...]

SWW maken met de WP gaat juist perfect. 1x per 2 à 3 dagen is de WP een uurtje bezig met SWW maken. Daar merk je in de zomer sowieso niks van, en door de grote bufferwerking van natbouw VVW in de winter ook niet.
Het enige wat je extra nodig hebt om SWW met de WP te maken is een dom SWW-vat en een driewegklep. Die zijn samen veel goedkoper als een WP-boiler. Bovendien gaat het SWW maken ca een factor 10 sneller met een 13 kW WP (zoals hier nodig is) dan met het opgevoerde koelkastcompressortje wat in een WP boiler zit.

[...]

Hoe zou je je WP anders moeten inregelen als ie ook het SWW doet? De stooklijn staat compleet los van SWW maken.

Als je warmtepomp moet stoppen met verwarmen om warm water te maken moet ie daarna harder werken. Of dit relevant is hangt van je isolatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:53
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:07:
[...]

Deze argumenten kloppen deels niet. Als je SWW ook door je warmtepomp wil laten doen, dan is meestal het enige wat je nodig hebt een driewegklep. Een buffervat en circulatiepomp zijn daar niet voor nodig en een keerklep meestal ook niet.

[...]

De regeling voor verwarmen staat helemaal los van die voor SWW, dus ook dit argument gaat niet op.

Over warmtepompboiler versus indirect gestookt SWW vat van RVS, kijk eens naar deze posts:
SebastiaanPs in "Weheat warmtepompen"
Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Dus ik zou kiezen voor óf full electric met SWW vanuit een RVS vat dat door de warmtepomp verwarmd wordt, óf de gasketel houden voor SWW. Maar wel zonde als de gasketel straks kapot gaat. Zie het argument van @marcop23 .
Na zo'n hydraulisch schema ben ik wel benieuwd. Want de foto's van installaties die ik tot nu toe heb gezien hadden allemaal meerdere circulatiepompjes.
Andrehj schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:39:
[...]

[...]

Een topic ging over een warmtepomp met tweee circulatiepompjes waarvan een constant op vol vermogen (voor verwarming gedeelte) waardoor het eea ging fluiten. Inregelen was niet mogelijk en hier heb ik volgens mij meerdere topics over gelezen. Waren PWM gestuurde pompjes waarvan alleen het pompje voor het sanitair water gemoduleerd werd.

Ander topic ging over een warmtepomp met een driewegklep, die tijdens ontdooicyclus kortstondig (bij maximale flow) het circuit helemaal afsloot doordat de klep van positie wisselde.

Dat de warmtepomp ook met het verwarmen van sanitair warm water kan werken met een stooklijn wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou sowieso voor all electric gaan, dus 10-11kWh warmtepomp + 250-300L boiler, afhankelijk van aantal badkamers/bewoners.

Heb zelf FE in een woning bouwjaar 2000 en bevalt uitstekend. Verbruik is van 1900m3 gas naar 4500kWh gegaan. Waarbij de woning nu 24/7 op 21 graden wordt gehouden, voorheen 19/20 ivm hoge gasprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2025 21:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Antonl91 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:35:
Na zo'n hydraulisch schema ben ik wel benieuwd. Want de foto's van installaties die ik tot nu toe heb gezien hadden allemaal meerdere circulatiepompjes.
Dan heb je niet goed opgelet. De standaard WP installatie is altijd met één circulatiepomp en (als je ook SWW doet met de WP) één driewegklep.
Afhankelijk van de stand van die klep wordt het CV-water door het afgiftesysteem of door de spiraal van het SWW-vat gepompt.
Zo dus, waarbij de circulatiepomp dan uiteraard in de hydrobox (binnenunit) zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQceNSS-T9UY4m_VbGJbVhcfXn0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HGsta97DaWqw1BdAj1m6ZXFY.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Sport_Life schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:49:
Ik zou sowieso voor all electric gaan, dus 10-11kWh warmtepomp
Die is te klein voor een woning waarin nu 2600 kuub gas wordt verstookt.

@utilman : Zorg dat je een WP koopt die dat benodigde vermogen ook bij de ontwerptemperatuur (-7 °C?) kan leveren! Ik zag Daikin hierboven al langs komen. Die hebben ook warmtepompen die bij strenge vorst (als je de WP dus echt nodig hebt) veel minder dan hun nominale vermogen kunnen leveren. Die wil je dus niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42
Antonl91 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:35:
Gewoon de binnenunit (waar pomp in zit) en extern een driewegklep, that's it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coQVVgadR3xtlEHN7PCRYT5DLEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzEmFGCJ23odI6SKMPhlzq4L.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Eens over de driewegklep + enkele pomp, maar dit plaatje is door de ontbrekende thermosifons bij het SWW-vat dan weer duidelijk een voorbeeld van hoe het niet moet...

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:42
Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:42:
Eens over de driewegklep + enkele pomp, maar dit plaatje is door de ontbrekende thermosifons bij het SWW-vat dan weer duidelijk een voorbeeld van hoe het niet moet...
Ja ik weet het, maar laten we het effect ook niet overdrijven. Buiten GoT is er nauwelijks iemand die bekend is met het concept volgens mij.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
assje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:04:
Ja ik weet het, maar laten we het effect ook niet overdrijven. Buiten GoT is er nauwelijks iemand die bekend is met het concept volgens mij.
Dat is ook het probleem. Hier schort het nogal aan in de opleiding van installateurs. Overigens begint het in de installatiewereld ondertussen langzaam door te dringen dat hiermee veel energie wordt verspild.
In Duitsland, waar veel meer ervaring met SWW-vaten is, is het fenomeen veel bekender. Google maar eens op "Einrohrzirkulation".
Dit filmpje is ook al meer dan 10 jaar oud:

En 6½ jaar geleden schreef ik er hier al over: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 18-05-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Dan heb je niet goed opgelet. De standaard WP installatie is altijd met één circulatiepomp en (als je ook SWW doet met de WP) één driewegklep.
Afhankelijk van de stand van die klep wordt het CV-water door het afgiftesysteem of door de spiraal van het SWW-vat gepompt.
Zo dus, waarbij de circulatiepomp dan uiteraard in de hydrobox (binnenunit) zit:
[Afbeelding]
Uitzondering op deze regel is de Nederlandse Weheat. Daar kies je voor een binnenunit met driewegklep of een met 2 afzonderlijke pompen met terugslagklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9olLsXEV7Oyn88ExCxPwE6zR-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FosxVO7PWN0kfqsk6aPlwK0F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:18:
Uitzondering op deze regel is de Nederlandse Weheat. Daar kies je voor een binnenunit met driewegklep of een met 2 afzonderlijke pompen met terugslagklep.
[Afbeelding]
Wat zou daar het voordeel van zijn? Twee pompen met terugslagkleppen zijn toch duurder dan één pomp en een driewegklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Andrehj schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Wat zou daar het voordeel van zijn? Twee pompen met terugslagkleppen zijn toch duurder dan één pomp en een driewegklep?
Nee zelfde consumenten prijs. Voordeel is aparte monitoring van de flow en correcte werking voor sww in de cloud. Ook is de flow apart instelbaar voor deze pwm pompen. Deze afbeelding is de gehele binnenunit met BUH.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Carboy54 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:37:
Nee zelfde consumenten prijs. Voordeel is aparte monitoring van de flow en correcte werking voor sww in de cloud. Ook is de flow apart instelbaar voor deze pwm pompen. Deze afbeelding is de gehele binnenunit met BUH.
Er zal ongetwijfeld over nagedacht zijn, maar ik snap het nog steeds niet.
Ook met een enkele pomp kun je de flow bij SWW en CV-bedrijf apart instellen en monitoren (die pomp wordt immers vanuit de binnenunit aangestuurd). Zo werkt het in ieder geval bij Mitsubishi. Geen idee hoe het bij andere merken gaat.
Maar deze discussie is wellicht niet helemaal OT voor dit topic van @utilman .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:14
Carboy54 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Dat snap ik niet.
Met driewegklep kun je ook een SWW flow en CV flow aansturen, zoals bijna alle warmtepompen doen op delta T.
Waarom de 2 pompen?

Voor TS @utilman :

Heb je al ergens feeling mee, een bepaald merk?
Er is veel mogelijk en ook veel erg goede oplossingen waar je je nooit druk om hoeft te maken en feilloos werken met goede efficiëntie.

Dat kan zowel met een monobloc, split, gescheiden of all in one.
Wat verstandig is heeft ook te maken met hoe de leidingloop is en hoe de opstellingsruimte cv is.

Heb je daar plek voor een binnenunit (hydrodeel) en een flinke boiler en krijg je de leidingen mooi naar buiten. En is de afgetakte leiding 32mm dan is dat de mooiste plek voor een nieuwe technische installatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Technician- op 18-05-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

andere discussie, die meer past in het weheat topic. Niet relevant voor de vraag van @utilman

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

assje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:04:
[...]

Zonder thermosifons kan het warmteverlies (stand-by!) van een boilervat makkelijk 50% en hoger! uitvallen dan in de specs en het energielabel vermeld wordt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Gashaard eruit, als je overal vloerverwarming hebt dan heb je die helemaal niet nodig. Wokbrander, hoe vaak heb je die gebruikt de afgelopen jaren en heb je al eens een wok op inductie geprobeerd? Dan kan je gas gewoon helemaal de deur uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
wow.. wat een hoop zilvolle reacties al in zo'n korte tijd.
alvast mijn dank voor iedereen die al gereageerd heeft.

het is best een aardig complexe situatie een WP op zichzelf al, en als je dan ook niet een heel standaard huis en verbruik hebt dan maakt dat het er niet makkelijker op. Heb al best wat in gelezen in de laatste maanden, en dan bedenk je allerlei scenario's, maar ervaringen van mensen zoals jullie heb je nodig om toe te werken naar een oplossing die het beste zou passen in je eigen situatie. En daarbij zijn merkkeuzes ook nog eens belangrijk.

@marcop23
Je hebt zeker een goed punt dat je misschien ooit wel van het gas af wilt. Misschien dat we de wokbrander wel eens vervangen of de gaskachel naar propaan om willen bouwen. Die is meer voor de gezelligheid dan voor de warmte natuurlijk. Deze kosten zijn grof volgens mijn €250 per jaar die je kan besparen qua vastrechtkosten.

Een CV voor SWW viel me idd ook een beetje tegen qua kosten die ik laatst ook in een offerte zag.
Was precies die €2.500. Had minder verwacht tegenwoordig. En dan elke 2 jaar ofzo nog onderhoud erbij
en eventuele kosten. Dus als je die kan voorkomen dan zou dat een betere optie zijn. En wat jij en
ook SebastiaanPs zegt, kan die ook kapot gaan en dan moet je hem wel vervangen. Beter nu rustig er over
nadenken en een optie kiezen waarin je CV niet meer nodig hebt.

En het dak van de aanbouw (aanbouw is per 2 jaar oud) is wel goed geïsoleerd, maar is wel met houten balken en dakplaten. Daarop wel de isolatie op afschot, maar wel kans op resonantie lees je wel meer.
Dan zou je zoals de links hieronder gewicht moeten toepassen en dan iets meer veerdempers.
Beter is op de grond achter de aanbouw. Wel vraag ik me af hoe veel ruimte je moet hebben voor lucht
verplaatsing. Want onder de aanbouw (op de tekening gezien) is er een laurier haag, en de ruimte er tussen
is denk ik 1,50meter ofzo. Ook rechts van muur laurier. Naar links is het totaal open, al is het wel een
redelijk beschutte plek.

netevolutions in "Weheat warmtepompen"
Trillingen warmtepomp dempen

@SebastiaanPs

Heb even gekeken op https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens en dan is Deelden denk ik dichtbij. Als ik dan kijk is feb-2021 verreweg de koudste maand in 10 jaar. per dag heb ik dan het niet specifiek helaas hier de maand verbruiken van die maanden eromheen, dec-20 268M3 en jan-21 473M3 en mrt-2021 340M3 en apr-21 283M3
maar hoe het kan weet ik niet, maar net febr-21 kan ik nergens terug vinden :(
Al stond in 2021 de aanbouw ook nog niet van ongeveer 70 M2, dus dan was het verbruik toch niet helemaal representatief. Zie wel bij de huidige leverancier dat ik de hele maand steady elke dag hetzelfde verstook die maand, 1 bijna kaarsrechte lijn Echt geen enkele uitschiet iets naar boven of onder

M3 per dag
jun-24 0,6
jul-24 0,6
aug-24 0,5
sep-24 1,5
okt-24 2,9
nov-24 13
dec-24 15
jan-25 17
feb-25 14
mrt-25 7
apr-25 3,7

Merk dat jouw advies zou zijn om "full electric met SWW vanuit een RVS vat dat door de warmtepomp verwarmd wordt"
En je geeft aan dat je alleen een driewegsklep nodig hebt.
"Als je SWW ook door je warmtepomp wil laten doen, dan is meestal het enige wat je nodig hebt een driewegklep. Een buffervat en circulatiepomp zijn daar niet voor nodig en een keerklep meestal ook niet."

Maar als ik aan een RVS vat denk dan heb ik meteen een paar vragen die in me op komen
* Hoe wordt ervoor gezorgd dat deze op temperatuur blijft voor als je tapwater nodig hebt?
Of bedoel je een spiraal boiler zoals deze?
* Hoe zit het met legionella preventie in zo'n vat?
* Lees dat Carboy54 aangaf "Let op de geluidsbelasting bij plaatsing". Hoe zit dat dan?
* Moet zo'n vat altijd boven staan dichtbij de douches, of mag die ook onder staan bij bijv verdeler2?
Dan staat hij bijv in de garage bij verdeler2 waar hij in de kruipruimte denk ik wel aan warm water kan worden aangesloten.
En dan staat die meer in het midden. Dichtbij keuken voor tapwater, richting aanbouw met oa douche, en dan wel naar boven voor tapwater daar
* Hoe groot moet zo'n vat zijn?
Boven wordt er trouwens maar dagelijks door 1 persoon douche gebruikt gemiddeld. De ander doucht op werk of sportschool meestal. Maar een enkele keer het bad vol laten lopen per jaar is wel prettig om te kunnen.

Lees in ieder geval dat Carboy54 en Technician- (beide ervaren techneuten volgens mij) beide aangeven dat een RVS spiraal boiler een probleemloze, lichte, en duurzame (20 jaar) oplossing is. Geeft in ieder geval aan dat dit een goede keuze zou zijn.
De plek en de omvang zou alleen een aandachtspunt voor mijn suatie zijn.

@Andrehj
Krijg nu een beetje gevoel bij maximaal piek opgenomen vermogen waar ik rekening mee moet houden.
Maar als ik die 4A/5A per fase pak, en dan nog bijv een wasmachine op een fase die zeg 10A gebruikt, en daar de sauna oven van 21A bij pak dan zit ik op die fase al op 36A dus komt al aardig in de buurt van de 40A

Net zoals Marco als meerdere andere geef jij ook het advies gezien het hoge verbruik in gas en de M2 aan woonoppervlakte en het feit dat we alleen VVW hebben om voor full-electric te gaan. En dan voor Mitsubishi gezien die goede WP hebben, en vele ervaring, en 3Fase units.

We wekken trouwens zelf ook ruim 12.000 kW op via panelen, maar daar hebben we over 1,5jaar niet veel meer aan. We gebruiken nu ook exact alle stroom die we opwekken, we houden een heel klein beetje over nu. Een gedeelte gaat natuurlijk in de EV, maar 2x per week hebben we ook wel de sauna in in de koudere maanden, en dan stoken we snel 80/90 kW per week weg. Gemiddeld zal dit over het jaar 1x per week zijn denk ik, a laten we zeggen 40 kW, dan gaat 2000 naar de sauna. Dan nog deel naar Jacuzzi die binnen staat dus ook nog eens 1.500 kW denk ik.. en de rest naar EV en overige zaken.

PS: ook lekker duidelijk die schets bij "standaard WP installatie" om te zien hoe dat werkt met een SWW-tank verwarming icm 3weg ventiel.

@Carboy54
Ook jij bedankt voor info. Merk in ieder geval dat je achter de RVS boiler staat, en zou ik graag willen weten wat je bedoelde met de zin "geluidsbelasting bij plaatsing". En heb je specifieke merken types waar je goede ervaringen mee hebt?
Merk dat je fan bent van "Gewoon een merk welke gewoon voldoende vermogen kan leveren met sww. Die kan ook nog fatsoenlijk koelen."
Al is koelen niet iets wat we snel zouden doen denk ik. Niet echt nodig, en zal ook best veel energie verbruiken.
En je bent in ieder geval niet niet fan van meerdere Quattjes koppelen omdat die te weinig vermogen leveren bij lagere temperaturen. En als ik dan de opmerkingen van SebastiaanPs lees over slechte service, subsidietrekken, gedoe met geluid, gesloten aansturing, dan zegt dat ook wel wat.

@technopeuter
Is dat grofweg het bedrag waar je rekening mee moet houden in deze situatie? En dan grofweg terug verdienen in 10 jaar?

@Technician-
Heb totaal geen feeling nog mee of bepaald merk voordeel. Enigste is dat 3Fase voor mij qua fase verdeling wel gewenst is. En wat jij terecht aangeeft is de leidingloop en de opstelling ruimte van belang waar je wat plaats en wat er nodig is.

Zoals ik al aangaf loopt die 32mm van verdeler3 naar verdeler2, en verdeler3 zit in een berging die voldoende ruimte heeft voor een binnenuit en boiler, en aan de andere kant buiten kan de buitenunit staan (vraag is alleen of die 1,50meter voldoende is), en ruimte heeft voldoende krachtstroom. Op die manier ook minst last van geluid, want is verste weg van de woning.
Dat is dan ook het enigste nadeel weer wellicht, en dan vooral qua tapwater. Want die moet dan richting de woning waar keuken en badkamers zitten en dat is wel een afstand. Voordeel is dan dat in de aanbouw douche en stortgoot er snel warm water is.

Maar bij verdeler2 zou er ook ruimte zijn voor alles want daar is een grote garage die redelijk leeg staat.
Zit ook krachtstroom en zit je bij verdeler2 voor de aansluiting VVW en kan je ook wel de kruipruimte in om
warm water te koppelen op de tapwater leiding. Maar dan is de afstand van buitenunit naar binnen wel weer langer. Is dat een probleem, en zit er een maximale afstand aan tussen binnenunit en boiler?
Denk aan afstand tussen verdeler2 en verdeler3 iets van 20 meter.
En kan een boiler onder terwijl je ook SWW boven nodig hebt?
Merk ik dat je meer voorstander bent van buitenunit+binnenunit dna monobloc?

Zit niemand van jullie in de buurt voor advies ter plekke? :)

En iemand goede ervaring met een bedrijf (hier in de buurt?) die ik zou kunnen benaderen voor een voorstel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

utilman schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:35:

het is best een aardig complexe situatie een WP op zichzelf al, en als je dan ook niet een heel standaard huis en verbruik hebt dan maakt dat het er niet makkelijker op. Heb al best wat in gelezen in de laatste maanden, en dan bedenk je allerlei scenario's, maar ervaringen van mensen zoals jullie heb je nodig om toe te werken naar een oplossing die het beste zou passen in je eigen situatie. En daarbij zijn merkkeuzes ook nog eens belangrijk.

@marcop23
Je hebt zeker een goed punt dat je misschien ooit wel van het gas af wilt. Misschien dat we de wokbrander wel eens vervangen of de gaskachel naar propaan om willen bouwen. Die is meer voor de gezelligheid dan voor de warmte natuurlijk. Deze kosten zijn grof volgens mijn €250 per jaar die je kan besparen qua vastrechtkosten.

Een CV voor SWW viel me idd ook een beetje tegen qua kosten die ik laatst ook in een offerte zag.
Was precies die €2.500. Had minder verwacht tegenwoordig. En dan elke 2 jaar ofzo nog onderhoud erbij
en eventuele kosten. Dus als je die kan voorkomen dan zou dat een betere optie zijn. En wat jij en
ook SebastiaanPs zegt, kan die ook kapot gaan en dan moet je hem wel vervangen. Beter nu rustig er over

En het dak van de aanbouw (aanbouw is per 2 jaar oud) is wel goed geïsoleerd, maar is wel met houten balken en dakplaten. Daarop wel de isolatie op afschot, maar wel kans op resonantie lees je wel meer.
Dan zou je zoals de links hieronder gewicht moeten toepassen en dan iets meer veerdempers.
Beter is op de grond achter de aanbouw. Wel vraag ik me af hoe veel ruimte je moet hebben voor lucht
verplaatsing. Want onder de aanbouw (op de tekening gezien) is er een laurier haag, en de ruimte er tussen
is denk ik 1,50meter ofzo. Ook rechts van muur laurier. Naar links is het totaal open, al is het wel een
redelijk beschutte plek.

@SebastiaanPs

Heb even gekeken op https://daggegevens.knmi.nl/klimatologie/daggegevens en dan is Deelden denk ik dichtbij. Als ik dan kijk is feb-2021 verreweg de koudste maand in 10 jaar. per dag heb ik dan het niet specifiek helaas hier de maand verbruiken van die maanden eromheen, dec-20 268M3 en jan-21 473M3 en mrt-2021 340M3 en apr-21 283M3
Al stond in 2021 de aanbouw ook nog niet van ongeveer 70 M2, dus dan was het verbruik toch niet helemaal representatief. Zie wel bij de huidige leverancier dat ik de hele maand steady elke dag hetzelfde verstook die maand, 1 bijna kaarsrechte lijn Echt geen enkele uitschiet iets naar boven of onder

M3 per dag
jun-24 0,6
jul-24 0,6
aug-24 0,5
sep-24 1,5
okt-24 2,9
nov-24 13
dec-24 15
jan-25 17
feb-25 14
mrt-25 7
apr-25 3,7

Merk dat jouw advies zou zijn om "full electric met SWW vanuit een RVS vat dat door de warmtepomp verwarmd wordt"
"Als je SWW ook door je warmtepomp wil laten doen, dan is meestal het enige wat je nodig hebt een driewegklep. Een buffervat en circulatiepomp zijn daar niet voor nodig en een keerklep meestal ook niet."

Maar als ik aan een RVS vat denk dan heb ik meteen een paar vragen die in me op komen
* Hoe wordt ervoor gezorgd dat deze op temperatuur blijft voor als je tapwater nodig hebt?
* Lees dat Carboy54 aangaf "Let op de geluidsbelasting bij plaatsing". Hoe zit dat dan?
* Moet zo'n vat altijd boven staan dichtbij de douches, of mag die ook onder staan bij bijv verdeler2?
Dan staat hij bijv in de garage bij verdeler2 waar hij in de kruipruimte denk ik wel aan warm water kan worden aangesloten.
En dan staat die meer in het midden. Dichtbij keuken voor tapwater, richting aanbouw met oa douche, en dan wel naar boven voor tapwater daar
Boven wordt er trouwens maar dagelijks door 1 persoon douche gebruikt gemiddeld. De ander doucht op werk of sportschool meestal. Maar een enkele keer het bad vol laten lopen per jaar is wel prettig om te kunnen.

Lees in ieder geval dat Carboy54 en Technician- (beide ervaren techneuten volgens mij) beide aangeven dat een RVS spiraal boiler een probleemloze, lichte, en duurzame (20 jaar) oplossing is. Geeft in ieder geval aan dat dit een goede keuze zou zijn.

@Andrehj
Krijg nu een beetje gevoel bij maximaal piek opgenomen vermogen waar ik rekening mee moet houden.
Maar als ik die 4A/5A per fase pak, en dan nog bijv een wasmachine op een fase die zeg 10A gebruikt, en daar de sauna oven van 21A bij pak dan zit ik op die fase al op 36A dus komt al aardig in de buurt van de 40A

Net zoals Marco als meerdere andere geef jij ook het advies gezien het hoge verbruik in gas en de M2 aan woonoppervlakte en het feit dat we alleen VVW hebben om voor full-electric te gaan. En dan voor Mitsubishi gezien die goede WP hebben, en vele ervaring, en 3Fase units.

We wekken trouwens zelf ook ruim 12.000 kW op via panelen, maar daar hebben we over 1,5jaar niet veel meer aan. We gebruiken nu ook exact alle stroom die we opwekken, we houden een heel klein beetje over nu. Een gedeelte gaat natuurlijk in de EV, maar 2x per week hebben we ook wel de sauna in in de koudere maanden, en dan stoken we snel 80/90 kW per week weg. Gemiddeld zal dit over het jaar 1x per week zijn denk ik, a laten we zeggen 40 kW, dan gaat 2000 naar de sauna. Dan nog deel naar Jacuzzi die binnen staat dus ook nog eens 1.500 kW denk ik.. en de rest naar EV en overige zaken.

PS: ook lekker duidelijk die schets bij "standaard WP installatie" om te zien hoe dat werkt met een SWW-tank verwarming icm 3weg ventiel.

@Carboy54
Ook jij bedankt voor info. Merk in ieder geval dat je achter de RVS boiler staat, en zou ik graag willen weten wat je bedoelde met de zin "geluidsbelasting bij plaatsing". En heb je specifieke merken types waar je goede ervaringen mee hebt?
Merk dat je fan bent van "Gewoon een merk welke gewoon voldoende vermogen kan leveren met sww. Die kan ook nog fatsoenlijk koelen."
Al is koelen niet iets wat we snel zouden doen denk ik. Niet echt nodig, en zal ook best veel energie verbruiken.
En je bent in ieder geval niet niet fan van meerdere Quattjes koppelen omdat die te weinig vermogen leveren bij lagere temperaturen. En als ik dan de opmerkingen van SebastiaanPs lees over slechte service, subsidietrekken, gedoe met geluid, gesloten aansturing, dan zegt dat ook wel wat.

@technopeuter
Is dat grofweg het bedrag waar je rekening mee moet houden in deze situatie? En dan grofweg terug verdienen in 10 jaar?

@Technician-
Heb totaal geen feeling nog mee of bepaald merk voordeel. Enigste is dat 3Fase voor mij qua fase verdeling wel gewenst is. En wat jij terecht aangeeft is de leidingloop en de opstelling ruimte van belang waar je wat plaats en wat er nodig is.

Zoals ik al aangaf loopt die 32mm van verdeler3 naar verdeler2, en verdeler3 zit in een berging die voldoende ruimte heeft voor een binnenuit en boiler, en aan de andere kant buiten kan de buitenunit staan (vraag is alleen of die 1,50meter voldoende is), en ruimte heeft voldoende krachtstroom. Op die manier ook minst last van geluid, want is verste weg van de woning.
Dat is dan ook het enigste nadeel weer wellicht, en dan vooral qua tapwater. Want die moet dan richting de woning waar keuken en badkamers zitten en dat is wel een afstand. Voordeel is dan dat in de aanbouw douche en stortgoot er snel warm water is.

Maar bij verdeler2 zou er ook ruimte zijn voor alles want daar is een grote garage die redelijk leeg staat.
Zit ook krachtstroom en zit je bij verdeler2 voor de aansluiting VVW en kan je ook wel de kruipruimte in om
warm water te koppelen op de tapwater leiding. Maar dan is de afstand van buitenunit naar binnen wel weer langer. Is dat een probleem, en zit er een maximale afstand aan tussen binnenunit en boiler?

En iemand goede ervaring met een bedrijf (hier in de buurt?) die ik zou kunnen benaderen voor een voorstel?
Er zijn vele goede A merken te koop. Kies in ieder geval voor een R290 moderne versie. Niet alle warmtepompen zijn stil te noemen. Dat bedoelde ik met geluidsbelasting. Je dient te voldoen aan de wettelijke normen op de erfgrens van 45 en 40 dB en dat wordt nogal eens vergeten.

Kijk eens op het Itho Amber forum. Deze behoort zeker tot stillere warmtepompen of de nieuwe Panasonic M series. Ook die heeft een zeer actief forum hier op tweakers. Wil je de warmtepomp op een plat dak plaatsen is de Weheat Blackbird een fraaie oplossing. Ook die zijn hier aanwezig en hebben binnenkort een fantastische integratie met zonnepanelen en dynamische tarieven en zijn op het gebied van aansturing de concurrentie ver vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

No Hands schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:57:
Gashaard eruit, als je overal vloerverwarming hebt dan heb je die helemaal niet nodig. Wokbrander, hoe vaak heb je die gebruikt de afgelopen jaren en heb je al eens een wok op inductie geprobeerd? Dan kan je gas gewoon helemaal de deur uit.
Er bestaan ook nog gasflessen voor dergelijk incidenteel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Bij Itho Amber zi eik dat 12kW de grootste is, en 1Fase is. Of dit net kan of te klein is zal er om spannen, maar die 1Fase is wel iets wat ik wil voorkomen > Amber L/W monoblock warmtepomp 12,0 kW

Die Panasonic T-CAP M-serie is idd wel een optie. Heeft R290 en 3fase en 9/12/16kW te krijgen
heeft al een RVS tank erin van 185L en is stil, en heeft de verwarming capaciteit nog op -10 van bijv 16kW
en verwarmt zelfs tot -28. Enigste is dat die 16kW een stukje lagere SCOP heeft dan de 12kW. Zou ik dan toch niet meer 12kW uit komen?

[ Voor 15% gewijzigd door utilman op 18-05-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

utilman schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:32:
Bij Itho Amber zi eik dat 12kW de grootste is, en 1Fase is. Of dit net kan of te klein is zal er om spannen, maar die 1Fase is wel iets wat ik wil voorkomen > Amber L/W monoblock warmtepomp 12,0 kW

Die Panasonic T-CAP M-serie is idd wel een optie. Heeft R290 en 3fase en 9/12/16kW te krijgen
heeft al een RVS tank erin van 185L en is stil, en heeft de verwarming capaciteit nog op -10 van bijv 16kW
en verwarmt zelfs tot -28. Enigste is dat die 16kW een stukje lagere SCOP heeft dan de 12kW. Zou ik dan toch niet meer 12kW uit komen?
Voordeel van de T Cap is dat deze geen vermogen verliest bij -7. R290 warmtepompen zonder T Cap verliezen dan vermogen. De Amber heeft standaard een 3 kW backup heater. Voor de M serie is dat een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-05-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mbt SWW:
Het grootste deel van het jaar kan je warmtepomp je boiler opwarmen tussen 1200 en 1600 met je eigen gratis zonnestroom.

En alleen bij een lastig leidingtrace van buitenunit naar de boiler een warmtepompboiler overwegen.

Daarnaast met een p1 meter je stroomverbruik gaan loggen. Dan ga je zien welke pieken je echt hebt.
99% kans dat een 20-40kWh thuisbatterij (bv victron) er met peakshaving voor kan zorgen dat je met 3x25A prima uit de voeten kan.
Hoeveel dagen gebruik je meer dan 250kWh (dan is met de FE WP bij -10 je 3x25A helemaal benut)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 20:09

Jan2023

KISS

@utilman

Naar mijn idee is de grootste uitdaging in dit topic om die giga verbruikscijfers naar beneden te krijgen.
Energie besparing geeft toch wat meer voldoening dan het benodigde vermogen op te laten wekken door non fossiele bronnen.
Uiteraard ook een mooi streven maar dan als volgende stap.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
utilman schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:32:
Let op: Die Amber 120 heeft bij -10 (waar je voor Zevenaar op moet dimensioneren) nog maar een vermogen van ca 7 kW. Je zou er dus twee nodig hebben om je hut in de winter warm te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vzh945DUaTFA0RThbpTD3P93yao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/03L31wZxxGXa7VzZl46PkYuS.png?f=user_large
Je moet even goed uitrekenen wat je nodig hebt. Dat kan met een vuistregel (Koevlaasformule), maar nauwkeuriger door de gasdagverbruiken van een aantal grijze winterdagen te nemen en die terug te rekenen naar -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Die CW6 ketel is een Intergas Prestige. Dat ding heeft een 40 liter boiler die 24/7 op 60 graden gehouden wordt. Dat mag ook wat kosten...

Intergas geeft nergens stilstandsverlies op van die boiler, maar zal me niks verbazen als daar 200 kuub op jaarbasis aan op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Carboy54 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:08:
[...]

Er bestaan ook nog gasflessen voor dergelijk incidenteel gebruik.
Ja maar dat is wel heel erg camping sjiek. dat zou ik niet doen zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

@marcop23

redelijk beschutte plek.

@SebastiaanPs

M3 per dag
jun-24 0,6
jul-24 0,6
aug-24 0,5
sep-24 1,5
okt-24 2,9
nov-24 13
dec-24 15
jan-25 17
feb-25 14
mrt-25 7
apr-25 3,7

@Andrehj

@Carboy54

@technopeuter

@Technician-

De oplossing is vaak heel eenvoudig.
Het is allemaal niet moeilijk. Komt omdat je er (nog) geen verstand/feeling bij hebt. Als je een maal weet hoe het in elkaar zit en wat ervaring hebt is dit een appeltje eitje.

Ik ben nu bezig met verschillende thuisbatterij systemen, in het begin ken je er niks van en lijkt het allemaal lastig bij elkaar zoeken. Maar eenmaal een goede basis voor ogen is het alleen wat merk verschillen, en keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
@SebastiaanPs

M3 per dag
jun-24 0,6
jul-24 0,6
aug-24 0,5
sep-24 1,5
okt-24 2,9
nov-24 13
dec-24 15
jan-25 17
feb-25 14
mrt-25 7
apr-25 3,7
Aan maandelijkse data heb je helaas niet zoveel.
Heb je dagelijkse data van het afgelopen jaar/stookseizoen?
Evt. kun je een grafiek maken met de gemiddelde buitentemperatuur op de X-as en het gasverbruik op de Y-as, dan kun je die extrapoleren naar -10 gr. Dit was de mijne (temp op de X-as graag een komma erin denken :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yddo0sI9_N8EqcBFagzIPxucUfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/utn7GBucUxpm3EsCLr9Okkoa.png?f=user_large

Zo'n soort boiler inderdaad. RVS vat met een spiraal erin. Je CV water wordt tijdens de SWW run door de spiraal gepompt, waardoor het schone leidingwater opwarmt. Voor alle duidelijkheid: het CV water komt dus niet direct in contact met leidingwater/douchewater. Hier met een gezin van 4 warmt mijn warmtepomp 1x per 2 dagen het 300L vat in ~45 min op. Als jij straks een 14 kW warmtepomp hebt gaat het nog sneller.
1x per 1 a 2 weken stook je het vat naar 60+ graden. Ik doe het 1x per 2 weken.
Zie de post van @Carboy54. De beoogde positie van de buitenunit, hoe ver is dat van de erfgrens met de buren? En hoe ver van hun huis? Wettelijk gezien gaat het om de erfgrens, maar als er een enorme tuin tussen zit dan maakt het in praktijk misschien niet zoveel uit.
Mag boven of beneden. Is het een verwarmde of onverwarmde garage? In een onverwarmde garage heb je wat meer stilstandsverlies, maar als dat echt de beste positie in huis is, dan is het wellicht acceptabel. Je kunt het vat ook extra naisoleren. En voordat je het laat installeren: zoek later nog even op "einrohrzirkulation" in het algemene L/W warmtepomp topic en check deze post.
Als er maar 2 personen douchen per dag, dan is 200L voldoende. Maar een 300L vat zou beter passen bij de grootte van je huis (denk aan evt. toekomstige bewoners).
@technopeuter
Veel sneller. Door jouw grote huis en dito gasverbruik verdien je een warmtepomp snel terug.

Via BerekenHet.nl (link):
Uitgaande van 2600 m3 gasverbruik
Full electric warmtepomp met sCOP 4.5 (zeker realistisch met alleen vloerverwarming)
HR gasketelrendement van 95% (realistisch voor de combinatie verwarming en SWW)
Prijs warmtepomp inclusief installatie €13k (grote warmtepomp)
Subsidie warmtepomp €3925 (voorbeeld Mitsubishi Electric PUZ-SWM140YAA)
Gasaansluiting blijft
Standaard energieprijzen.
->> Netto investering €9075, daarna besparing €2057/jaar
Terugverdientijd 4.4 jaar
Best snel he? :) Reken maar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
poeh.. dat is een hele interessante berekening. kan ik wel enthousiast van worden :)
zelfs als zou het iets langer duren, dan nog is het korter dan ik dacht.

@SebastiaanPs
Je geeft aan dat de boiler ook onder mag staan. De circulatiepomp die bij Mitsubishi in de ERSF-VM2E (hydrobox) zit of in de cilinder-unit zoals de ERST30F-VM2EE pomp dan die warmwater uit de boiler door de leidingen zodra de vraag ontstaat?

Maken deze apparaten trouwens ook nog enig geluid aangezien je ze evt in de garage zet?
De garage is trouwens ingebouwd in het huis en lopen allerlei VVW slangen door naar delen van het huis dus die is altijd lekker verwarmt. Zal je dus weinig verlies hebben. Maar de berging geldt dat ook voor.
De berging is het makkelijkste qua aansluiten en plek enzo, maar minder ideaal qua afstand naar de douches en keuken. De garage is iets lastiger qua installatie maar dan centraler voor het tapwater.

Wat zijn de belangrijkste punten in met deze keuze rekening mee te houden?
Kan je als je een losse hydrobox neemt en dan bijv een losse boiler zoals die OSO Delta 300liter, de hydrobox in de berging monteren vlakbij de buitenunit, en die daar op de VVW aansluiten, en dan alleen de warm water vanuit die hydrbox doortrekken via de kruipruimte naar de boiler die je dan in de garage zet? Daar trek je dan dichtbij vandaan het koude water en klaar ben je. Vraag wat beste keuze is.. lastig

Vreemde vind ik wel dat als ik bij alklima op de website kijk naar de PUZ-SWM140YAA die netjes aangeeft Verwarmingsvermogen van 14 kW, maar dan staat daaronder bij Verwarmingsvermogen bij 7/35°C 12 kW en Max. Verwarmingsvermogen bij -10/35°C 12.7 kW. Bij die laatste 2 zou dan ook toch iets van 14 kW moeten staan?

De PUZ-SWM140YAA is in ieder geval wel heel stul. 1 meter nog maar 46 dB. De erfgrens zit wel op 1,5 meter, maar daar vandaan staat de garage van de buren weer op 10mtr ofzo. Geluid zal geen issue zijn.
Zal hieronder nog even een bijgewerkte schets neer zetten met wat extra maten.
Want vraag met af of begroeiing dichtbij zoals de laurierhaag een issue geeft voor de buitenunit?
Kan evt die ook nog een kwart slag draaien en tegen de rechter laurierhaag aanzetten zodat die meer vrij lucht heeft voor de buitenunit.

Heb nog naar de dag verbruiken gekeken, maar rotte is dat ik er achter kwam dat alleen 1x per maand de meter wordt uitgelezen, en ik dus niks per dag kan terug halen.
Wel zit ik te kijken en heb tot nu toe 2.265 M3 gebruikt en hoef alleen nog maar mei en juni door, dus nog 2 maanden waar je bijna niks gebruikt. Denk dus dat ik dit jaar meer blijf hangen rond de 2.400 M3.
Dan zit ik al met de koevlaas formule in de 12 kW range. En dan vraag ik ne ook nog af of ik die 200 M3 wat ik nu voor tapwater gebruik (max) er nog af mag trekken. Of die 200 M3 eraf kan trekken die ik schijnbaar met mijn oude intergas boiler verlies omdat die de hele dag die 40 liter maar op 60 graden zit te houden.
Dat zou de dimensionering weer anders maken, omdat ik beetje op dat randje zit.
Of toch geen enkel risico nemen en fijn voor 14 of 16 kW gaan met wat minder voordeligere SCOP?
2300 * 8 / 1650 = 11,15 kW
2400 * 8 / 1650 = 11,64 kW
2500 * 8 / 1650 = 12,12 kW
2600 * 8 / 1650 = 12,60 kW
2700 * 8 / 1650 = 13.09 kW

Vraag me ook af of hoe je met merken als Mitsubishi en Panasonic regelt dat hij de boiler telkens netjes overdag opwarmt alleen als er voldoende opbrengst is vanuit je panelen. Kan dat tegenwoordig makkelijk? Met de naderende afschaf van de saldering wordt dit natuurlijk wel een belangrijk dingetje.

Heb ook dat filmpje over die Einrohrzirkulation gekeken. Interessant. Maar begrijp ik het goed dat als je bijv de boiler met warm water voed met een leiding die van onder komt uit bijv de kruipruimte, je nooit het probleem kan hebben dat afkoelend water terug de boiler in sijpelt?

Nu ze de subsidie aanpassing gewijzigd is heb je bij hogere kW wel meer subsidie volgens mij.
Bij de Panasonic WH-ADC0316M9E83 + WH-WXG16ME8 zit je al op €4.825 zie ik.. Ook interessante optie.
Die of de combi Mitsubishi Electric PUZ-SWM140YAA + ERST30F-VM2EE
of natuurlijk de Mitsubishi Electric PUZ-SWM140YAA + ERSF-VM2E + aparte losse boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuSi7fFJ9uA8vQmue4fdDFpWQdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99WYhibVdIEQ63F8gfdlFZCU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
utilman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:39:
Vraag me ook af of hoe je met merken als Mitsubishi en Panasonic regelt dat hij de boiler telkens netjes overdag opwarmt alleen als er voldoende opbrengst is vanuit je panelen. Kan dat tegenwoordig makkelijk? Met de naderende afschaf van de saldering wordt dit natuurlijk wel een belangrijk dingetje.
Bij alle merken moet je daarvoor wel zelf wat doen.
Bij Mitsubishi zijn daar enorm veel mogelijkheden voor. Alle die ik ken heb ik hier opgenoemd:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Heb ook dat filmpje over die Einrohrzirkulation gekeken. Interessant. Maar begrijp ik het goed dat als je bijv de boiler met warm water voed met een leiding die van onder komt uit bijv de kruipruimte, je nooit het probleem kan hebben dat afkoelend water terug de boiler in sijpelt?
Een leiding naar beneden is altijd goed. Maar door een kruipruimte geeft wel veel verlies! Vergeet niet dat deze leiding bij een SWW-run ca 60 graden wordt, en daarmee het warmst van allemaal. Die moet je dus zeker goed isoleren!
Nu ze de subsidie aanpassing gewijzigd is heb je bij hogere kW wel meer subsidie volgens mij.
Bij de Panasonic WH-ADC0316M9E83 + WH-WXG16ME8 zit je al op €4.825 zie ik.. Ook interessante optie.
Die of de combi Mitsubishi Electric PUZ-SWM140YAA + ERST30F-VM2EE
of natuurlijk de Mitsubishi Electric PUZ-SWM140YAA + ERSF-VM2E + aparte losse boiler
Die SWM140 levert maar 12.7 kW bij -10 en is dus geen echte 14 kW wp. Jij weet vanwege ontbrekende gegevens nog steeds niet precies wat je nodig hebt
Ik zou voor de PUZ-SHWM120YAA gaan. Die levert met 13.6 kW toch een kW meer, zonder dat daar echte nadelen tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
utilman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:39:
Je geeft aan dat de boiler ook onder mag staan. De circulatiepomp die bij Mitsubishi in de ERSF-VM2E (hydrobox) zit of in de cilinder-unit zoals de ERST30F-VM2EE pomp dan die warmwater uit de boiler door de leidingen zodra de vraag ontstaat?
Nee. Het warme water uit je SWW-vat stroomt door de waterleidingdruk vanzelf naar je warme kranen.

De circulatiepomp van de WP verpompt alleen CV-water. Bij een SWW-run gaat de driewegklep om, en dan pompt de circulatiepomp CV-water (van een dan hogere temperatuur) door de spiraal in je SWW-vat en warmt zo het leidingwater daarin op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Er lopen nu ook warmwaterleidingen door de kruipruimte. Zijn van die kunststof geïsoleerde leidingen.
Zal niet anders zijn dan deze neem ik aan. Ideaal is anders, maar als er weinig andere opties zijn.

Vraag: is het dan niet handiger om dan de boiler ook in de berging te zetten en daar al op de warmwaterleiding te zetten? Of is de centrale plek van de boiler belangrijker?

Je hebt dus een PUZ-SHWM120YAA die 12kW is, maar die bij +7 10kW levert en bij -7 13,6 kW.
En je hebt een PUZ-SWM140YAA die 14kW is, maar die bij +7 12kW levert en bij -7 12,7 kW.

Is heel verwarrend dat ze niet standaard leveren wat er wordt aangegeven.
Vraag: En waarom geven ze eigenlijk meer vermogen bij lageren temperaturen? Dus meer bij -7 dan bij +7

Baal ook dat ik geen daggebruik van gas kan terug halen. Maar waarom kan je daarmee preciezer je type en dus vermogen kiezen bij -10?
Vraag: Stel je komt uit dat je bij -10 iets van 15M3 gas gebruikt hebt. Hoe bereken je dan het kW type wat je nodig hebt?

Vraag: Moet de buitenunit heel veel vrij lucht hebben, of is die laurierhaag dichtbij geen probleem?
Vraag: Maken die binnenunits eigenlijk nog enig lawaai tijdens de dag?
Vraag: Is het verstandiger een compacte binnenunit te pakken waar electronica en boiler bij in zit, of beter een losse kwaliteit boiler te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
utilman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:34:
Er lopen nu ook warmwaterleidingen door de kruipruimte. Zijn van die kunststof geïsoleerde leidingen.
Zal niet anders zijn dan deze neem ik aan. Ideaal is anders, maar als er weinig andere opties zijn.
Ik zou die leidingen dan dubbel isoleren in de kruipruimte. Twee lagen.
Vraag: is het dan niet handiger om dan de boiler ook in de berging te zetten en daar al op de warmwaterleiding te zetten? Of is de centrale plek van de boiler belangrijker?
Ik zou de boiler niet te ver van mijn badkamer willen hebben, want (1) anders moet je voor elke douche lang wachten op warm water, (2) moet bij elke douche het hele leidingtraject opwarmen en (3) dat leidingtraject mag vanwege legionella niet geisoleerd worden.
Je hebt dus een PUZ-SHWM120YAA die 12kW is, maar die bij +7 10kW levert en bij -7 13,6 kW.
En je hebt een PUZ-SWM140YAA die 14kW is, maar die bij +7 12kW levert en bij -7 12,7 kW.

Is heel verwarrend dat ze niet standaard leveren wat er wordt aangegeven.
Vraag: En waarom geven ze eigenlijk meer vermogen bij lageren temperaturen? Dus meer bij -7 dan bij +7
Goeie vraag, weet ik niet. Ik vermoed dat het vermogen van de warmtepomp bij milde temperaturen wordt beperkt door de aansturing.
De PUZ-SHWM is overigens een Zubadan en is speciaal ontworpen om bij zeer lage buitentemperaturen nog veel vermogen te leveren.
Baal ook dat ik geen daggebruik van gas kan terug halen. Maar waarom kan je daarmee preciezer je type en dus vermogen kiezen bij -10?
Vraag: Stel je komt uit dat je bij -10 iets van 15M3 gas gebruikt hebt. Hoe bereken je dan het kW type wat je nodig hebt?
Stel je haalt 9 kWh warmte uit 1 m3 gas. Dan heb je die dag dus 15 m3 * 9 kWh = 135 kWh warmte geleverd.
Als je de thermostaat continu op 20.0 graden had staan, dan weet je dat je warmteverlies die dag gemiddeld 135/24 = 5.6 kW was.
Je warmtepomp moet iets groter zijn dan dat, omdat je rekening moet houden met verloren verwarmingstijd door defrosts en met een SWW run. Ik zou dus veiligheidshalve rekenen met 20 verwarmingsuren per 24 uur. Dus je deelt die warmtevraag van 135 kWh door 20 uren en komt dan op een vermogen van 6.75 kW wat je nodig hebt bij die buitentemperatuur (daggemiddelde temp).
Vraag: Moet de buitenunit heel veel vrij lucht hebben, of is die laurierhaag dichtbij geen probleem?
Moeilijk om op afstand te beoordelen... Hagen laten veel lucht door dus ik verwacht geen probleem.
Edit: voor de warmtepomp verwacht ik geen probleem; voor de haag daarentegen :) Die buitenunit blaast in de winter koude lucht uit. Kan laurier goed tegen kou?
Vraag: Maken die binnenunits eigenlijk nog enig lawaai tijdens de dag?
Nee de binnenunit maakt bijna geen geluid. Hier hoor je alleen de circulatiepomp een beetje (afhankelijk van de stand). De binnenunit maakt hier veel minder lawaai dan mijn eerdere HR gasketel.
Vraag: Is het verstandiger een compacte binnenunit te pakken waar electronica en boiler bij in zit, of beter een losse kwaliteit boiler te nemen?
Ik ben zelf meer een voorstander van de binnenunit zonder geintegreerde boiler. Je kan dan thermosifons aanleggen, makkelijker onderdelen te vervangen indien nodig. @Andrehj heeft de voor- en nadelen van een binnenunit met geintegreerde boiler eens op een rij gezet, zie: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utilman
Ik ben zelf meer een voorstander van de binnenunit zonder geintegreerde boiler. Je kan dan thermosifons aanleggen, makkelijker onderdelen te vervangen indien nodig.
Heb je specifiek merk/type boiler waar je enthousiast over bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
utilman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Ik weet weinig van de specifieke merken en types.
Wat je wil is goede isolatie, groot spiraaloppervlak (voor efficiënte warmteoverdracht) en thermosifons bij liefst alle aansluitingen (dit laatste doe je met de installatie, is niet inherent aan het vat).
Zie ook Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" en dan onder stilstandsverliezen.
Zoek in het algemene L/W warmtepomp topic eens op “OSO” en “DCG”, dan vind je wat interessante posts en discussies

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-05-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
In de FAQ staat waar je op moet letten bij je keuze: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Jazeker, DM niet gezien?
Pagina: 1