Windows op hdd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aico66
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 12:33
Hallo

ik heb sinds winter 2023-24 een nieuwe pc zelf in elkaar gestoken, maar had mijn windows op mijn hdd schijf gestoken maar wouw die eigenlijk op mijn ssd hebben nu al een jaartje later begin ik meer en meer te merken dat mijn computer het lastig heeft om op te starten ik moet zeker 10min wachten tot ik vlekkeloos kan doen wat ik wil anders duurt het bv 2min om gewoon mijn browser nog maar te openen. Is het best dat ik mijn windows over zet naar een ssd?

P.S. vanaf het begin maakt mijn hdd ook zeer veel geluid ik dacht dat het niet normaal is daarom dat ik ook een andere hdd had gekocht om die ook te testen maar maakt ook veel geluid. Is dit normaal ik denk toch van niet.

HDD: ST2000DM008

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:10
systeembackup laten maken van je huidig systeem naar je nieuwe ssd.
Afsluiten, hdd door ssd vervangen en terug opstarten.

Je geluid: doe je kast open en probeer te horen waar het geluid vandaan komt - dit zet je mogelijk op het spoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

eenmaal opgestart vanaf HDD kan het wel meevallen zolang je de veelgebruikte applicaties maar vanaf SSD runt (bijv. Steam, je internet browser en Office pakket). snel opstarten kan door de PC niet af te sluiten maar in slaap stand te parkeren.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
aico66 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:56:
Is het best dat ik mijn windows over zet naar een ssd?
Ja!, Windows 10/11 zijn eigenlijk onwerkbaar traag zonder een SSD.

Nieuwe PC met “ASUS TUF Gaming Z790-PRO WIFI” MoBo traag (Geen SSD!)
Uszka schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 21:17:
Je kunt nog zo'n dikke pc maken: met het OS op een HDD voelt het veel trager aan dan een i3 uit 2017 met ssd.

De tijden die je meet zijn volkomen normaal voor een systeem met W11 op een HDD.
passer schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:43:
systeembackup laten maken van je huidig systeem naar je nieuwe ssd.
Afsluiten, hdd door ssd vervangen en terug opstarten.
Gebruik een clone/image backup tool zoals bijvoorbeeld Macrium Reflect bijvoorbeeld.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste versie daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.

Zie ook dit topic:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Video met Macrium Reflect X, maar geldt ook voor versie 8.

YT: How to Create & Restore a Windows Backup Image in Macrium Reflect Using the Recovery Media