Mediaspeler met USB, HDMI, SPDIF en 4K/DTS/Atmos support

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 11:44
Ik zoek een?

Ik zoek een eenvoudige mediaspeler die films kan afspelen via USB (stick of hard drive), verbonden is met de TV via HDMI en met de surround set via optical/SPDIF. Ik kan veel direct afspelen via de TV (Samsung S95D), maar die TV ondersteunt weer geen files met een DTS soundtrack, dus het is makkelijker om met een media player te werken die "alles" ondersteunt.

Wat is je budget?

Omdat het een eenvoudige mediaspeler is, niet te gek (onder de 100 euro) - maar het is ook niet de bedoeling om te laag te zitten en daardoor concessies te moeten doen. Dan liever iets boven het richtbedrag.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Zie hierboven. Het gaat om films/series van stick of hard drive, en er is geen wens om hiermee online te gaan of te streamen vanaf een ander device.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik zie heel veel opties, maar ben een beetje verdwaald. Een nvidia shield heeft bijvoorbeeld geen optical/SPDIF aansluiting. Op aliexpress en dergelijke sites zie ik veel opties, maar je hebt het gevoel 'wat haal ik dan in huis?'.Zo kom ik weinig informatie tegen over welke audio-standaarden worden ondersteund.

Op het forum ook al veel gezocht, maar ik zoek een player die redelijk out of the box werkt - ik hoef er geen apps op te installeren, wil niet streamen vanaf een nas, etc.

Welke vragen heb je hier nog over?

Wie heeft advies? Met name de aansluitmogelijkeden (SPDIF/USB) en de ondersteuning van alle gangbare formaten zijn harde eisen - support voor streaming en dergelijke veel minder.

[ Voor 5% gewijzigd door jamsi op 17-05-2025 11:37 ]

Beste antwoord (via jamsi op 18-05-2025 23:41)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jamsi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:42:
[knip]

Ik kan er eventueel ook nog voor kiezen om geen gebruik te maken van de optical out en de audio eerst via hdmi naar de tv te laten lopen, en vervolgens de optical out van de tv te gebruiken richting de surround speakers. Verlies ik dan iets qua doorgifte van het geluid, en krijg ik dan meer opties qua media spelers?
Atmos via optical kun je sowieso vergeten, en wat je TV niet aan audio codecs ondersteund, kan ook niet worden doorgegeven, ook geen DTS dus.

Indien je daarvoor een speler met optical uit wilt gebruiken, zelfs dan kan de met HDMI aangesloten TV roet in het eten gooien omdat de aangesloten mediaspeler zeer waarschijnlijk de TV EDID info gebruikt voor de audio codecs. M.a.w., TV geen DTS, dan zal de mediaspeler dat ook niet geven.

Het e.e.a. is te omzeilen door een splitter te gebruiken waarmee je EDID zelf in kunt stellen, maar dan nog, maximaal DTS en DD, en geen andere codecs mogelijk. Er zal alsnog audio naar de geluidset kunnen gaan, echter maar een beperkt aantal audio codecs.

Testing, one, two ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ik zie op vinted een dune hd solo light staan. Veel dune HD modellen hebben een optical out.

uitvoering: Dune HD Solo Lite 4GB

hmm zie beperkte 4k mogelijkheden. Zoektocht naar nieuwer model is niet makkelijk.

Ik heb een paar Dune HD modellen gehad voor het 4k tijdperk. Veel veelzijdiger dan de huidige generatie mediaspelers.

knip:

uitvoering: Homatics Box R 4K Plus 32GB

dit lijkt in de buurt te komen.

[ Voor 45% gewijzigd door Harkelaar op 17-05-2025 12:54 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Thanks - ik ga me eens in de Dune HD range verdiepen.De HD Solo Lite lijkt overigens geen optical aansluiting (compatible met mijn surround set) te hebben.

Ik zie wel al een enorme range, ook qua prijzen. Zou de Dune AV1 4K (niet op tweakers) een optie kunnen zijn? Lijkt op te zitten wat ik zoek. Oogt in verhouding tot de Dune HD spelers van 400 - 800 euro heel erg goedkoop, maar doe ik daarmee een onnodige concessie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
ik zou naar die homatics box kijken.
dune hd biedt deze ook onder eigen naam aan: https://www.dune-hd.com/products/homatics-box-r-4k-plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Zag ik staan inderdaad, maar lijkt als belangrijkste verschil de ondersteuning van streaming diensten te hebben - dat is voor ons weinig interessant, want dat zit in de TV ingebakken. Of zie ik andere belangrijke verschillen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
Dat je die streamingapps gewoon niet installeert?
Die homatics is beter verkrijgbaar dan de (oudere) Dune HD. Die homatics is hier wel vaker langsgekomen als alternatief op de CCwGTV 4k en de streamer.
Google tv is een eenvoudig besturingssysteem waar je kodi of een andere mediaplayer op kan zetten voor je lokale content. En je kunt alle andere apps niet installeren en/of deleten als je dat wilt. Verdiep je maar eens in de mogelijkheden van google tv mbt lokale content.

Er zijn maar weinig spelers met een optical out, dus ik zou zeggen: maak het jezelf niet te moelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Eens - het plan is om het niet te complex te maken. Als het out of the box doet wat ik zoek, is het prima. Het lijkt erop dat dat zo is.

Ik zie alleen wel dat de Dune-versie van de Homatics op dit moment niet leverbaar is op Amazon (alleen een gebruikte), maar wel de AV1. Nog even zoeken dus - ik kan Dune's eigen site wel gebruiken maar dan tik je 15 euro af voor het verzenden en wordt hij met €164 wel heel veel duurder dan de andere opties (de AV1 heb je voor 59 euro in huis, de non-Dune variant van Homatics is €119 op bol). Alleen die van Dune HD is in de zwarte uitvoering wel veel mooier ;)

Ik kan er eventueel ook nog voor kiezen om geen gebruik te maken van de optical out en de audio eerst via hdmi naar de tv te laten lopen, en vervolgens de optical out van de tv te gebruiken richting de surround speakers. Verlies ik dan iets qua doorgifte van het geluid, en krijg ik dan meer opties qua media spelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Is de Strong LEAP-S3 Pro 32GB iets? Weinig reviews/ervaringen te vinden (ook met dit merk), maar qua prijs interessant en op dit moment beter verkrijgbaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jamsi schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:42:
[knip]

Atmos via optical kun je sowieso vergeten, en wat je TV niet aan audio codecs ondersteund, kan ook niet worden doorgegeven, ook geen DTS dus.

Indien je daarvoor een speler met optical uit wilt gebruiken, zelfs dan kan de met HDMI aangesloten TV roet in het eten gooien omdat de aangesloten mediaspeler zeer waarschijnlijk de TV EDID info gebruikt voor de audio codecs. M.a.w., TV geen DTS, dan zal de mediaspeler dat ook niet geven.

Het e.e.a. is te omzeilen door een splitter te gebruiken waarmee je EDID zelf in kunt stellen, maar dan nog, maximaal DTS en DD, en geen andere codecs mogelijk. Er zal alsnog audio naar de geluidset kunnen gaan, echter maar een beperkt aantal audio codecs.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
hardware-lover schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Hmmm, erg interessant - zie mijn andere topic (linkje) over vreemde audio problemen die ik ineens heb met mijn oude media player. Benieuwd of dit mogelijk ligt aan de televisie die een paar weken geleden is aangeschaft. Zou zomaar kunnen, als ik dit lees.

Op de oude (uit circa 2008) TV die we daarvoor hadden, speelde die media player alles keurig af via de optical kabel - inclusief DTS. De nieuwe Samsung TV ondersteunt het rechtstreeks afspelen vanaf de TV via USB, dus veel files werken direct en we hadden de media player niet meer nodig, maar er is geen DTS support, dus vielen we deze week terug op de media player, die problemen gaf en ineens geen (juiste) audio output meer geeft via optical tenzij je de output op LPCM zet ipv passthrough (maar dan krijg ik alleen stereo). Vandaar de blik op een nieuwe media player.

Mijn aanname was dat de audio output vanuit de media player redelijk 'standalone' naar de optical out wordt gestuurd, onafhankelijk van wat er aan de HDMI poort hangt. Als dat niet zo is, heb ik een nieuw probleem tenzij ik op de Samsung of media player ergens iets in kan stellen voor de HDMI doorgifte van de audio.

Overigens: files met een DTS track die niet willen spelen op de Samsung TV (indeling niet ondersteund), spelen nog wél via de media player's optical uitgang terwijl hij via HDMI is aangesloten op de Samsung die geen DTS ondersteunt.

Wat een puzzel......

Dank voor de input tot zover!

Update: tijdens het via de media speler afspelen van een file met issues zojuist de HDMI kabel eruit getrokken en de audio werkte direct weer perfect via de optical kabel. Ik heb alleen geen beeld meer ;) Wat zou ik kunnen proberen? Geen ervaring met splitters of hoe ik die in zou kunnen zetten.

Ander experiment was het afspelen van een file met DTS soundtrack via de HDMI met de optical kabel op de TV. Dit werkte ook, alleen de weergave was alleen via de front speakers.

[ Voor 9% gewijzigd door jamsi op 17-05-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

V.w.b. je update tekst, dat toont voor mij aan dat EDID de boel voor je blokkeert. V.w.b. een oplossing via een splitter, via dit model wordt misschien duidelijk waar ik op doel (kijk naar de beschikbare dipswitch settings); https://www.easycoolav.co...h-scaler-and-edid-setting

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
Aanname: via een dergelijke oplossing:

- Geef je via HDMI uiteindelijk alleen nog maar beeld door aan de televisie.
- Zou ik de optical kabel zowel op de media player als op deze audio extractor/splitter kunnen aansluiten, waarbij je via de media player helemaal niets met de settings/switches hoeft te doen.

Klopt dat? Zo ja, dan lost dit het voor mij prima op.

Vraag: ik zie veel dergelijke producten die geen vijf dip switches hebben, maar een schuifje waarbij je kiest tussen 2.1, 5.1 en passthrough. Zelfde idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jamsi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:47:
Aanname: via een dergelijke oplossing:

- Geef je via HDMI uiteindelijk alleen nog maar beeld door aan de televisie.
- Zou ik de optical kabel zowel op de media player als op deze audio extractor/splitter kunnen aansluiten, waarbij je via de media player helemaal niets met de settings/switches hoeft te doen.

Klopt dat? Zo ja, dan lost dit het voor mij prima op.

Vraag: ik zie veel dergelijke producten die geen vijf dip switches hebben, maar een schuifje waarbij je kiest tussen 2.1, 5.1 en passthrough. Zelfde idee?
Als je daarmee EDID niet kunt omzeilen durf ik niet te stellen dat ze ook daadwerkelijk 5.1 via optical uit zullen voeren. Kwestie van goed in de specificaties, en, indien beschikbaar, user reviews.

V.w.b. enkel beeld via HDMI bij splitter gebruik, dat zal aan de mediaspeler kunnen liggen. Met de spelers waarmee ik test is dat niet het geval, er gaat nog steeds audio via HDMI.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
De media player zelf heeft ook een optical uitgang - als er (door de splitter) niets meer terug komt aan EDID-blocks/conflicten richting de media player, dan zou die weer 'ouderwets/gewoon' moeten gaan werken, toch? Of maak ik het dan te simpel en loopt de EDID-info gewoon vrolijk vanuit de TV door de splitter terug naar de media player? En moet ik daardoor vooral kijken naar het gebruik van de optical aansluiting op de splitter, die audio uitgeeft zonder afhankelijk te zijn van de brug tussen media player en TV?

Hoop dat ik het snap, maar excuses als dit domme vragen zijn :)

De media player zelf staat nu op passthrough en stuurt alles zonder problemen naar de surround set (zo lang ik de nieuwe TV niet aansluit). Als ik hetzelfde kan bereiken met zo'n splitter, ben ik erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@jamsi, misschien heb je voldoende aan een EDID emulator/blocker (zoeken), maar daar heb ik zelf niet eerder mee gespeeld.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-09 21:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TS goed gelezen betreffende het maximaal te besteden bedrag? 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
@MRoubos : thanks - ik ga de Dune HD serie zeker in het achterhoofd houden. Een tweetal modellen komt ook qua budget goed in de buurt.

@hardware-lover heb me vanavond verdiept in EDID emulators (blockers kom ik minder tegen, zijn vrij duur en gaan dan meestal over andere toepassingen als security systems), maar vrijwel alle informatie gaat over video/resoluties, ik zie weinig dat gaat over audio. Bij sommige varianten kun je de EDID van een ander display kopiëren, maar dat voelt een beetje hit & miss als het gaat om dit specifieke issue.

Zou een hdmi audio extractor/splitter niet moeten werken? Of gaat de spdif uitgang op dat kastje nog steeds last hebben van de edid informatie op de televisie omdat die via het kastje terug loopt naar de media player (waardoor dan de audio niet meer goed over hdmi naar de splitter wordt gestuurd en dus ook niet ge-extract kan worden)?

Overigens kom ik ook nog wat tegen over het aanpassen van edid-instellingen per hdmi poort via Samsung's service menu. Alleen nu nog even kijken hoe ik daar met de bijgeleverde minimalistische remote in kan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@jamsi, ja, een splitter zou kunnen werken voor je, ik had er ook een met je gedeeld die het voor je zou kunnen doen; hardware-lover in "Mediaspeler met USB, HDMI, SPDIF en 4K/DTS/Atmos support"

Als je de sprong gaat maken naar een andere mediaspeler, EDID kan dan nog steeds roet in het eten blijven gooien voor je.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
@hardware-lover daar was ik al bang voor, waardoor ik eerst probeer om de oude media player goed aan de praat te krijgen voor ik een 4K mediaplayer aanschaf

Had die splitter inderdaad gezien, maar vond hem in de combi met de verzendkosten vrij duur vergeleken met andere hdmi audio extractors. Ik ga eens kijken of een van die budget oplossingen het doet. Lukt het, dan scheelt het 80-90% qua kosten, en zo niet dan is er ook geen man overboord. De meesten hebben het bij "edid setting" over de audio doorgifte, dus dat is hoopvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:48

StrongArmLance

Endless flow

Xiaomi tv box 3 bevalt mij ondanks de 2Gb ram erg goed qua audio doorgifte. (Wel HDMI aan avr…) heeft wel usb port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jamsi schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 14:49:
@hardware-lover daar was ik al bang voor, waardoor ik eerst probeer om de oude media player goed aan de praat te krijgen voor ik een 4K mediaplayer aanschaf

Had die splitter inderdaad gezien, maar vond hem in de combi met de verzendkosten vrij duur vergeleken met andere hdmi audio extractors. Ik ga eens kijken of een van die budget oplossingen het doet. Lukt het, dan scheelt het 80-90% qua kosten, en zo niet dan is er ook geen man overboord. De meesten hebben het bij "edid setting" over de audio doorgifte, dus dat is hoopvol.
Ik heb, ten behoeve van extra spdif testwerk, een Ezcoo splitter aangeschaft. Zoals verwacht kan deze dusdanig worden ingesteld dat de streamings diensten nu DD 5.1 naar een soundbar doorgeven via spdif, voorheen was dat 2.0 PCM. DTS 5.1 is nu eveneens mogelijk. Middels dipswitches kan EDID worden aangepast.

Wilde enkel bevestigen dat een splitter prima kan werken als oplossing voor TS.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamsi
hardware-lover schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Ik heb, ten behoeve van extra spdif testwerk, een Ezcoo splitter aangeschaft. Zoals verwacht kan deze dusdanig worden ingesteld dat de streamings diensten nu DD 5.1 naar een soundbar doorgeven via spdif, voorheen was dat 2.0 PCM. DTS 5.1 is nu eveneens mogelijk. Middels dipswitches kan EDID worden aangepast.

Wilde enkel bevestigen dat een splitter prima kan werken als oplossing voor TS.
Thanks! Heb die 2.0 PCM ervaring zelf ook meegemaakt tijdens mijn testwerk, dus goed dat deze optie er is. Ik zie dit model nu ook gewoon op amazon staan met gratis bezorging.

Ik schijn overigens de werking van de hdmi poorten op de samsung tv ook te moeten kunnen 'programmeren' per poort (incl. uitschakelen EDID), dus ik kijk nog even of dat lukt, anders schaf ik zo'n splitter aan. Dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

hardware-lover schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Voor dit soort antwoorden zitten we op Tweakers :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1