Onverklaarbaar verbruik tijdens vakantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjart_71
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16-05 09:16
een drie jaar oud topic kicken is niet de bedoeling, dus bij deze een eigen topic
Ook bij ons is er onverklaarbaar stroomverbruik. In bijgaand plaatje is te zien dat er meerdere pieken zijn, terwijl wij op vakantie waren. Het sluimerverbruik kan ik verklaren, maar de pieken niet. Alles stond uit. Onze hybride warmtepomp gaat 1x per week aan om te smeren. Deze pieken waren echter dagelijks. Wie heeft er een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1NbyKX8RZ5gV9UMByGmcM77Epg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiGBYGh0g6vbu7GrnCSheDjv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 16-05-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het was dagelijks tijdens je vakantie, is het gedrag anders sinds je weer thuis bent?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
alles stond uit.... Wat is alles?

airco's?
vriezer?
koelkast?
Groeilampen?

wij waren op vakantie? dus nu ben je niet op vakantie? hoe is het nu?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:48
Dagelijks op hetzelfde tijdstip?

Wanneer was je vakantie?
Toch niet stiekem de warmtepomp die het huis probeert warm te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het is best warm geweest de afgelopen tijd, geen airco staan die automatisch aanging of iets dergelijks?

Verder hebben wij natuurlijk geen kristallen bol, dus puur op basis van zo’n plaatje wordt het puur giswerk naar wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Voor meer zinnige antwoorden zou op zijn minst informatie nodig zijn over welke apparatuur er in je huis staat die mogelijk zo’n verbruik zou kunnen veroorzaken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 07:57
Boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:11
de buurman die zijn haag wilde snoeien en daarvoor even op jouw terein moest zijn :)

was dit elke dag zo of maar 1 dag?

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 16-05-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:17
Gezien het pieken zijn van rond/boven de 16A is het geen wasmachine, vaatwasser oid want die zitten vaak slechts op 2000-2500W (8-12A).

Voor koelen ook te hoge pieken denk ik? Denk toch je verwarming of inderdaad een boilervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 16:44

eagle00789

Est. November 2005

Misschien eens een lijstje posten met apparatuur die wel nog aan stond (ingeschakeld/ingestoken) tijdens je vakantie, kan ons wel helpen om mogelijk je verbruik te verklaren tijdens je afwezigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Omdat ook mijn glazen bol stuk is:
Een laadpaal voor de EV die gebruikt is om op te laden? :?

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 16-05-2025 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
Gezien de pieken zou ik een boiler verwachten, en dat kan ook intern van de hybride warmtepomp zijn. Vaak heb je een setting dat ie voorspelt wanneer er warm water nodig is, en zorgt ie ervoor dat op die momenten het water ook al warm is. Staat dat niet toevallig aan?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

redwing schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:14:
Gezien de pieken zou ik een boiler verwachten, en dat kan ook intern van de hybride warmtepomp zijn. Vaak heb je een setting dat ie voorspelt wanneer er warm water nodig is, en zorgt ie ervoor dat op die momenten het water ook al warm is. Staat dat niet toevallig aan?
Al lijkt me zo'n periode van vijf uur en gedurende de gehele middag mij een wat langdurig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:37
elektrische vloerverwarming in je badkamer waar je geen weet van hebt

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:04

DropjesLover

Dit dus ->

Quooker of je warmtepomp + SWW boilervat?
Maar enkele uren is wel bizar lang.

Of worden je zonnepanelen verkeerd om geregistreerd?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Was het iets met de zon die ergens binnenschijnt en daardoor juist een airco aanzwengelt of een rits van die zonneschermen die met wind/bewolking wat op en neer gingen?

En heel simpel: schoonmaakster, dierenoppas, schoonmoeder die vond dat de tuintegels wel even in de vaatwasser moesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

Spotmatic

Ken sent me

Wie heeft er een sleutel van jullie huis?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:10
CH4OS schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Al lijkt me zo'n periode van vijf uur en gedurende de gehele middag mij een wat langdurig moment.
Aan de andere kant is 2.9kWh zo opgemaakt door zo'n apparaat. Zeker als je van dat verbruik nog 1kWh af haalt vanwege sluipverbruik heb je 1 a 2kWh die dan verbruikt wordt. Dat is zo'n 25 a 50 liter water dat naar 40 graden wordt gebracht.

Maar wederom kan dit alleen als er daadwerkelijk een boiler in zit die niet op de goede eco-stand staat. Oftewel we moeten eerst weten wat er precies in huis aangesloten is.

[removed]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Op basis van de aangedragen informatie gok ik op een elektrisch kermisorgel, met smart functie.

Hebben de buren wat gehoord omstreeks het middaguur?
Wat muziek i.c.m. met een schuddend centenbakje?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 13:54
Hoe moet je dit lezen? 2.9kWh is van de hele dag? Als je die pieken wat afvlakt zou je haast zeggen dat je vanaf 12 tot 17:00 continue 1~2kW verbruikt. Maar dan zit je al op 5 tot 10kWh voor de hele dag.

2.9 kWh / 24 uur = 125 watt continue verbruik. Lijkt me niet bijzonder gek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wiebeltje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:12:
Hoe moet je dit lezen? 2.9kWh is van de hele dag? Als je die pieken wat afvlakt zou je haast zeggen dat je vanaf 12 tot 17:00 continue 1~2kW verbruikt. Maar dan zit je al op 5 tot 10kWh voor de hele dag.

Dat getal linksboven is inderdaad het dagtotaal, scherp.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-09 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Wiebeltje schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:12:
Dit, i.c.m. de tijden welke precies overeen komen met de warmte van buiten gok ik dat het simpelweg zaken als de koelkast/vriezer zijn welke aan het werk moeten. Zo'n compressor piekt vrolijk over een kW heen bij het inschakelen. :7

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:11
Foutieve registratie in de app?

Maar 4000 watt is echt veel. Dat is ook geen pompschakelaar (of je moet een waterput met automatische beregening hebben.

Zonder verdere info blijft het gissen.

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 16-05-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 10:55
Volgens de screenshot is het totaalverbruik die dag 2,9 kWh. Je gaf aan dat er ook sluipverbruik is. Dat is lastig af te lezen, maar een beetje gokken geeft voor 12:00 een sluipverbruik van 125 Watt, en na ongeveer 17:00 een sluipverbruik van 250 Watt.

Samen zou dit sluipverbruik al goed zijn voor 12 x 0,125 + 7 x 0,250 = 3,25 kWh - meer dan je verbruik nu suggereert.

Zouden die pieken veroorzaakt kunnen worden door meetfouten en maar 1 meting 'breed' kunnen zijn? Een sensor die door een storing een verkeerde waarde aangeeft, maar die zo kort is dat er eigenlijk geen "oppervlakte" onder zit (en dus geen verbruik)?

Was je verbruik op dagen met die pieken significant hoger dan je op basis van je sluipverbruik zou kunnen verwachten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:56
Riesjart_71 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:16:
[mbr]een drie jaar oud topic kicken is niet de bedoeling, dus bij deze een eigen topic[/]
Ook bij ons is er onverklaarbaar stroomverbruik. In bijgaand plaatje is te zien dat er meerdere pieken zijn, terwijl wij op vakantie waren. Het sluimerverbruik kan ik verklaren, maar de pieken niet. Alles stond uit. Onze hybride warmtepomp gaat 1x per week aan om te smeren. Deze pieken waren echter dagelijks. Wie heeft er een idee?
[Afbeelding]
Die grafiek kan nooit kloppen, als je het oppervlak daaronder integreert kom je veel en veel hoger uit dan de gemeten 2.9 kWh dagverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:16
Spotmatic schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:44:
Wie heeft er een sleutel van jullie huis?
Lang geleden -in mijn jonge jaren- hebben 'we' wel eens stiekem gebruikt gemaakt van een Jacuzzi/ bubbelbad in een huis waar mijn moeder de planten en dieren tijdens hun vacantie mocht verzorgen... O-)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Homewizard geeft bij mij ook wel eens vreemde waarden door. Ik zou deze negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Ik zie dat in homewizard ook wel eens.
Je hebt stroomtotaal (rauwe p1 date)

En je hebt stroomverbruikt (p1 gecorreleerd met opbrengst uit je omvormer).

Die 2e gaat soms helemaal loco, vermoedelijk door foutieve waardes uit de omvormer.

Je screenshot toont stroomtotaal. Dat is een gecalculeerde dus niet altijd betrouwbare grafiek.

Hoe zie je grafiek eruit als je naar stroomtotaal kijkt?

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 16-05-2025 22:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

2.9 kWh per dag is niet veel. Dat haal je al met een sluipverbruik van pakweg 100 watt..

Die pieken kunnen nooit kloppen. Wat @Hielko ook zegt. Dan kwam je veel hoger uit dan due 2.9 kWh.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:12
Als er 3 kWh verbruikt was op een dag, dan stond evident niet "alles" uit.

Het is trouwens geen gek verbruik hoor, voor als er niemand thuis is.

Een koelkast is al snel 0,7/dag. Vrieskist in de schuur? Nog een keer dat. Ook zetten de meeste mensen modems, quookers, access points, switches, en noem al dat soort electronica maar op, niet (volledig) uit.

Het plaatje ziet er niet uit als PV-curve, 12 mei had een strak blauwe lucht, ik zie het er niet in.

Heb je geen warm-water vat via de warmtepomp, die dagelijks wordt verwarmd?

Post nog eens een paar dagen anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 16-05-2025 22:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Udrene
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 22:51
Is dit niet het verbruik van een Energy Socket? Zie het icoontje aan de rechterkant. Heb er zelf geen, alleen een P1 Meter en daar staat bij mij een elektriciteitsmast als icoontje.

Dit is er denk ik weer één: nieuw account, iets vaags posten en nooit meer wat van horen 👋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-09 08:19
Nieuwbouw woning all-electric? Kans groot dat je een warmtepomp hebt die eens per dag je boiler opwarmt.
Dit is bij alle nieuwe woningen zo, boiler opwarmen vanaf 12 uur i.v.m. zonnepanelen, mijn woning doet exact hetzelfde, boiler opwarmen kost hier 2,2kWh (120L boiler), als ik dit zo bekijk, lijkt het erop dat je een 180 of 240L boiler hebt.

Niet goed gelezen, was nog vroeg, en idd lijkt een energy socket te zijn, maar welk apparaat trekt ruim 3,5kW, lijkt idd een foutieve meting/uitlezing te gaan

[ Voor 18% gewijzigd door Erik15678 op 17-05-2025 06:59 ]

Pagina: 1