Offerte meerwerk keuken installatiewerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:37
Aantal maanden geleden een keuken gekocht bij een nette lokale keukenboer incl. montage voor een nette prijs.

Betreft een nieuwbouwwoning. Oplevering is oktober dit jaar.

Verkoper gaf al direct aan dat eea aangepast moet worden. Offerte voor meerwerk zou later wel komen. Nu is de installatietekening klaar en heeft de keukenboer een offerte opgevraagd voor de benodigde werkzaamheden.

Zojuist de offerte voor meerwerk ontvangen. Daar schrok ik toch wel van. Voor deze werkzaamheden had ik misschien max. € 1.000 aan kosten verwacht?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vinden jullie de kosten voor deze werkzaamheden hoog of realistisch?

Ik zit er aan te denken zelf offertes op te vragen. Maar ik heb natuurlijk de installatietekening niet die de keukenboer wel heeft.

Hoor graag advies..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik zie uren a 65 euro per uur en dan nog materialen. Leidingene (ver)leggen, freeswerk, een betonboorden die langs moet komen. Ja het is natuurlijk best geld maar het lijkt me wel uit te leggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:18
merwerk vanuit de bouwer kost altijd meer als zelf in eigen regie, maar zoals no hands al zegt , heel erg schrikbarend idioot aan de prijs is het niet.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:45
Ik zou echter wel verwachten dat ondanks casco opleveren dat de groepen voor een vaatwasser, oven etc wel aanwezig zijn in de meterkast. Daar zijn ook leidingen voor aanwezig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:14:
Ik zou echter wel verwachten dat ondanks casco opleveren dat de groepen voor een vaatwasser, oven etc wel aanwezig zijn in de meterkast. Daar zijn ook leidingen voor aanwezig toch?
Goed punt. Ik zal dit even moeten navragen.

Dit is wat ik vanuit de technische omschrijving van de aannemer kan vinden:
De meterkast bestaat uit 3-fase 3x25A, en is geschikt voor max. 10 groepen + 1 groep t.b.v.
elektrisch koken (Perilex aansluiting, neemt 2 posities in). In de meterkast wordt een
documenthouder geplaatst. Indien blijkt dat 10 groepen + 1 groep t.b.v. elektrisch koken niet
volstaat kan het noodzakelijk zijn de meterkast uit te breiden.

De aanleg- en aansluitkosten van de elektrische installatie zijn inbegrepen in de koop-
/aanneemsom. De elektrische installatie wordt aangelegd vanuit de meterkast. Daarbij wordt
deze verdeeld over meerdere groepen naar diverse aansluitpunten.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheezborger op 14-05-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:28
Het gaat hier om de kleine lettertjes. Wat staat er in de offerte?

Dat het duurder uitvalt is wellicht prima uit te leggen, maar als de kleine lettertjes zeggen dat dit binnen de offerte valt, dan is het jammer voor ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Ik heb nog even gekeken hoe het bij mij destijds ging, maar ik moest een technische tekening van de keukenboer aanleveren aan de aannemer en die heeft vervolgens de elektra aangelegd zoals de keukenboer had aangegeven (kosteloos). Weet niet of die periode bij jou al verstreken is, maar anders zou ik op de technische tekening van de aannemer ook de stroom punten en groepen verwachten. Ook geen tussentijdse kijkdag binnenkort?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij zulke klussen weet je dat ze de vork er bij pakken, want je hebt amper een keus.
Bij mij vonden ze zelfs dat de aansluiting voor de koelkast verplaatst moest worden, terwijl die 50cm naast de koelkast werd geplaatst vanuit de bouw.

Anyway, let goed op die perilex en je 3 fase aansluiting. Opdat ze er geen kookgroep in stoppen. Ze hebben het namelijk over 2 posities. Maar voor zover ik weet heb je altijd 3 of 4 posities in gebruik bij een 3 fase automaat/aardlekautomaat.
Het gebeurt helaas vaker. Zie bijvoorbeeld Het grote kookplaat aansluiten topic

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 14-05-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meerwerk in de nieuwbouw is sowieso peperduur in verhouding... je zou eens een installateur in de regio kunnen vragen wat het kost om dit te realiseren..

al moet je dan wel zelf nog je muur weer netjes maken...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit doe je toch gewoon zelf? Het is geen hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 19:41
Cheezborger schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:15:
Zojuist de offerte voor meerwerk ontvangen. Daar schrok ik toch wel van. Voor deze werkzaamheden had ik misschien max. € 1.000 aan kosten verwacht?
Waar was die verwachting op gebaseerd?
Waarom heb je bij de aanschaf van de keuken de wensen niet gelijk doorgegeven aan de bouwer van je huis?
Ik zit er aan te denken zelf offertes op te vragen. Maar ik heb natuurlijk de installatietekening niet die de keukenboer wel heeft.
Die kan de keukenboer ook aan jou geven als je aangeeft dat je zelf het leidingwerk gaat regelen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 19:41
Cheezborger schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:20:
Maar als je dat niet weet, hoe heb je de keukenboer dan kunnen vertellen wat hij aan nieuwe aansluitingen moet maken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:22
[...]

De meterkast bestaat uit 3-fase 3x25A, en is geschikt voor max. 10 groepen + 1 groep t.b.v.
elektrisch koken (Perilex aansluiting, neemt 2 posities in). In de meterkast wordt een
documenthouder geplaatst. Indien blijkt dat 10 groepen + 1 groep t.b.v. elektrisch koken niet
volstaat kan het noodzakelijk zijn de meterkast uit te breiden.

De aanleg- en aansluitkosten van de elektrische installatie zijn inbegrepen in de koop-
/aanneemsom. De elektrische installatie wordt aangelegd vanuit de meterkast. Daarbij wordt
deze verdeeld over meerdere groepen naar diverse aansluitpunten.
Zorg in ieder geval dat je gaat koken op 3 fase groep en niet zo'n afschuwelijke 1 fase kookgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Zoals Ferry al zei denk ik dat je zo’n mooie gekoppelde groep krijgt met 2x16A op basis van die omschrijving 2 posities.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:32
Tja. 175 voor de betonboorder is marktconform om even paar sleuven te trekken. Laten we een paar honderd materiaal rekenen incl marge en dan resteert 2.5a3mandagen arbeid voor electricien en loodgieter.

In de praktijk is de electricien met een dag klaar en de loodgieter in een ochtend. En dan hopen dat er fatsoenlijk merkspul wordt gebruikt ipv de allergoedkoopste Chinese meuk voor de meterkast.

2x 65 euro voor afdoppen. Schaamteloos.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Bedankt voor de reacties.
Ik ga gewoon even in gesprek met de keukenboer om de installatietekening in te zien en te achterhalen wat ze precies willen uitvoeren voor dit geld.

Ik wil liever geen creatieve oplossingen, maar een nette en toekomstbestendige afwerking.

Dit project betreft seriematige nieuwbouw in een groter project. Deze keukenboer was betrokken bij het project en heeft daardoor rechtstreeks alle informatie tot zijn beschikking.

De aannemer gaf helaas geen enkele ruimte tot maatwerk met betrekking tot aansluitingen voor de keuken; alles stond vast. Dus ik wist al op voorhand al dat verleggen nodig zou zijn, maar ik hoorde altijd bedragen van rond de € 1.000.

Ik ga gewoon even het gesprek aan. Maar de input van iedereen heeft me al goed op weg geholpen! Dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:58:
Zoals Ferry al zei denk ik dat je zo’n mooie gekoppelde groep krijgt met 2x16A op basis van die omschrijving 2 posities.
En om het voor @Cheezborger nog even heel duidelijk te maken:
Deze opmerking hierboven is dus sarcastisch. :+

Kijk even wat je in de meterkast hebt zitten voor de perilex kookgroep.
(ik neem aan dat die er wel al in zit namelijk)
Is dat inderdaad een dubbele groep die twee posities inneemt, dat is dat NIET goed. Dat moet een volwaardige 3-fase groep zijn als je ook een 3-fase hoofdaansluiting hebt. En zo eentje neemt vier posities aan ruimte in de groepenkast in.
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:14:
Ik denk dat de leidingen aanwezig zijn, maar dat deze loos zijn, en er daarvoor ook geen groep in de meterkast zit. Dan zou de omschrijving namelijk kloppen. (“extra groep aanleggen”) En ze kunnen vast geen complete nieuwe leidingen naar de meterkast gaan aanleggen, dan zou je meestal ook door vloeren of plafonds moeten gaan, en dat kan natuurlijk niet meer.

Voor de WCD’s die ze gaan verplaatsen worden dan de draden opnieuw getrokken, want die zijn anders natuurlijk te kort.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
BrainCrash schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 01:58:
[...]

En om het voor @Cheezborger nog even heel duidelijk te maken:
Deze opmerking hierboven is dus sarcastisch. :+

Kijk even wat je in de meterkast hebt zitten voor de perilex kookgroep.
(ik neem aan dat die er wel al in zit namelijk)
Is dat inderdaad een dubbele groep die twee posities inneemt, dat is dat NIET goed. Dat moet een volwaardige 3-fase groep zijn als je ook een 3-fase hoofdaansluiting hebt. En zo eentje neemt vier posities aan ruimte in de groepenkast in.

[...]

Ik denk dat de leidingen aanwezig zijn, maar dat deze loos zijn, en er daarvoor ook geen groep in de meterkast zit. Dan zou de omschrijving namelijk kloppen. (“extra groep aanleggen”) En ze kunnen vast geen complete nieuwe leidingen naar de meterkast gaan aanleggen, dan zou je meestal ook door vloeren of plafonds moeten gaan, en dat kan natuurlijk niet meer.

Voor de WCD’s die ze gaan verplaatsen worden dan de draden opnieuw getrokken, want die zijn anders natuurlijk te kort.
Nou ja, moeten... Mijn kookgroep neemt nog steeds 2 posities in, nadat we de hoofdaansluiting naar 3fase hebben laten upgraden, en de kookgroep niet hebben geupgrade. Dat werkt ook gewoon helemaal prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
42erik schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:51:
[...]
Nou ja, moeten... Mijn kookgroep neemt nog steeds 2 posities in, nadat we de hoofdaansluiting naar 3fase hebben laten upgraden, en de kookgroep niet hebben geupgrade. Dat werkt ook gewoon helemaal prima
Alleen omdat iets gewoon wérkt betekent dat nog niet dat het dan per definitie goed is.

Als je je hele groepenkast met beveiligingen en aardleks eruit sloopt en alle kabels gewoon rechtstreeks aan elkaar doorlust, werkt je kookplaat ook gewoon prima. Wil niet zeggen dat het goed is.

Je weet neem ik aan dat we al een gigantisch groot topic hebben over precies dit probleem?
Dat topic is er niet omdat het allemaal wel prima is.
Als iemand zelf gaat lopen knutselen, en/of achteraf iets aanpast, en het werkt allemaal prima, dan so be it. Dat is eigen keuze geweest, en kan in de praktijk vaak gewoon prima werken. (Totdat het een keer niet meer prima werkt dus)

Maar als het zoals bij TS vanaf nieuwbouw al direct zo opgeleverd gaat worden, zoals we nu volgens de omschrijvingen allemaal vermoeden, dan is dat niet goed nee. Ook al wordt het veelvuldig toch zo gedaan (zie gelinkte topic)

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 15-05-2025 10:47 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
BrainCrash schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:46:
[...]
Maar als het zoals bij TS vanaf nieuwbouw al direct zo opgeleverd gaat worden, zoals we nu volgens de omschrijvingen allemaal vermoeden, dan is dat niet goed nee. Ook al wordt het veelvuldig toch zo gedaan (zie gelinkte topic)
Heb inmiddels een eerste korte reactie van de keukenboer gekregen:
We kiezen er bewust voor om geen groepen te splitsen. Voor de kookplaat is er een perilex-aansluiting aanwezig, de overige benodigde groepen worden als volledig nieuwe groepen aangelegd. Er zijn genoeg groepen in de meterkast aanwezig. Omdat we dit op de juiste en veilige manier willen uitvoeren, vallen de kosten daardoor ook hoger uit.
Voorstel van de keukenboer is om dit op korte termijn nog even een-op-een te bespreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheezborger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:11:
[...]

[...]

Voorstel van de keukenboer is om dit op korte termijn nog even een-op-een te bespreken.
Dan weet je nog niks ;)

Perilex heb je maar 2 smaken van:
  • 2x16a levert max 7,4kWh (noemen ze voor het gemak 2 fase)
  • 3x16a levert max 11,1kWh (is 3 fases krachstroom)
Volgens de offerte gaan ze je 2x16a verleggen, maar niet aanpassen naar een 3 fase. Dat kan gewoon achter een 3x25a, en als je een 3x16a krachstroom wil hebben moet je dat gewoon even melden bij die keukenboer ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Cheezborger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:11:
[...]

We kiezen er bewust voor om geen groepen te splitsen. Voor de kookplaat is er een perilex-aansluiting aanwezig, de overige benodigde groepen worden als volledig nieuwe groepen aangelegd. Er zijn genoeg groepen in de meterkast aanwezig. Omdat we dit op de juiste en veilige manier willen uitvoeren, vallen de kosten daardoor ook hoger uit.

Ik weet niet wat je precies gevraagd hebt aan de keukenboer, maar dit antwoord lijkt een algemeen antwoord op een vraag waarom de kosten zo hoog zijn.
"bewust geen groepen splitsen".. nee, en dat is maar goed ook, dat zou beunwerk zijn.
De nieuwe groepen aanleggen klinkt als nieuwe kabels en een meterkastgroep plaatsen in reeds beschikbare loze leidingen. Voor een oven bijvoorbeeld. Lijkt me niets meer dan logisch, maar of dit inderdaad is wat ze gaan doen zou je in detail moeten navragen denk ik.
Ik verwacht dat die loze groepen uitkomen in een reeds geplaatste inbouwdoos, die misschien ook wel eerst verlegd moet worden.
Anders lijkt me die €245 redelijk prijzig om een paar kabels door een loze buis te trekken, stopcontact erop aan te sluiten en een extra groep in de meterkast te klikken en aan te sluiten.

De perilex groep schijnt er dus al te zitten.

Maar die hele opmerking van de keukenboer heeft verder helemaal niks te maken met het verschil tussen een 2x16A 1-fase kookgroep, of een volwaardige 3-fase kookgroep.
In beide gevallen wordt deze uitsluitend gebruikt bij een perilex aansluiting.
Het punt is juist dat zeer waarschijnlijk de nu aanwezige kookplaatgroep niet voldoet aan de norm.

Nu heb je straks een kookplaat die waarschijnlijk een aansluitwaarde van 7.2kW heeft (want 2x16A),
die wordt aangesloten op één hoofdzekering fase die zelf is afgezekerd op 5.7kW (want 25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57
RaZ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:26:
[...]

Dan weet je nog niks ;)

Volgens de offerte gaan ze je 2x16a verleggen, maar niet aanpassen naar een 3 fase. Dat kan gewoon achter een 3x25a, en als je een 3x16a krachstroom wil hebben moet je dat gewoon even melden bij die keukenboer ;)
Let op dat AEG kookplaten met ingebouwde afzuiging heeft waar je bij een 3 fase 400V aansluiting gevraagd wordt om toch L1 L2 N N aan te bieden, in plaats van L1 L2 L3 N. Dus dan heb je ook maar gewoon 2x 16A oftewel 7,4kW. Om om te wisselen tussen beide systemen kan je niet meer gebruik maken van een 3 fase kamrail in je zekeringkast, dus het is wel belangrijk om op voorhand uit te klaren wat je kookplaat wil/kan hebben.

Ik weet het omdat ik een paar weken geleden wel L1 L2 L3 N had aangesloten bij een vriend waarbij de keukenbouwer de nieuwe plaat was komen aansluiten voor 3 fase, de week erop de netbeheerder hun 1 fase aansluiting was komen omzetten naar een 3 fase aansluiting en ik als hobbyist dan maar hun zekering in de zekeringkast komen aansluiten. Ik was er volledig vanuit gegaan dat 400V aansluiting op de kookplaat altijd betekende dat de plaat L1 L2 L3 N verwachten.. Niet dus :z Gelukkig heeft de plaat zijn eerste kennismaking met 400V wel overleefd :9
Voor de geïnteresseerden het aansluitschema waar men spreekt van een "400V2N" aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktNvMvZYoIbknxmlBmXyz2TpGYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwcxeC5ekqfKBV6PUbr6W8dp.jpg?f=fotoalbum_large

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BrainCrash schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet wat je precies gevraagd hebt aan de keukenboer, maar dit antwoord lijkt een algemeen antwoord op een vraag waarom de kosten zo hoog zijn.
"bewust geen groepen splitsen".. nee, en dat is maar goed ook, dat zou beunwerk zijn.
De nieuwe groepen aanleggen klinkt als nieuwe kabels en een meterkastgroep plaatsen in reeds beschikbare loze leidingen. Voor een oven bijvoorbeeld. Lijkt me niets meer dan logisch, maar of dit inderdaad is wat ze gaan doen zou je in detail moeten navragen denk ik.
Ik verwacht dat die loze groepen uitkomen in een reeds geplaatste inbouwdoos, die misschien ook wel eerst verlegd moet worden.
Anders lijkt me die €245 redelijk prijzig om een paar kabels door een loze buis te trekken, stopcontact erop aan te sluiten en een extra groep in de meterkast te klikken en aan te sluiten.

De perilex groep schijnt er dus al te zitten.

Maar die hele opmerking van de keukenboer heeft verder helemaal niks te maken met het verschil tussen een 2x16A 1-fase kookgroep, of een volwaardige 3-fase kookgroep.
In beide gevallen wordt deze uitsluitend gebruikt bij een perilex aansluiting.
Het punt is juist dat zeer waarschijnlijk de nu aanwezige kookplaatgroep niet voldoet aan de norm.

Nu heb je straks een kookplaat die waarschijnlijk een aansluitwaarde van 7.2kW heeft (want 2x16A),
die wordt aangesloten op één hoofdzekering fase die zelf is afgezekerd op 5.7kW (want 25A).
Je kan prima een 2x16a kookgroep hebben die niet achter 1 fase hangt, maar achter 2 fases ;) Dan heb je gewoon die 7,4kW beschikbaar ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Malantur schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Let op dat AEG kookplaten met ingebouwde afzuiging heeft waar je bij een 3 fase 400V aansluiting gevraagd wordt om toch L1 L2 N N aan te bieden, in plaats van L1 L2 L3 N. Dus dan heb je ook maar gewoon 2x 16A oftewel 7,4kW. Om om te wisselen tussen beide systemen kan je niet meer gebruik maken van een 3 fase kamrail in je zekeringkast, dus het is wel belangrijk om op voorhand uit te klaren wat je kookplaat wil/kan hebben.

Ik weet het omdat ik een paar weken geleden wel L1 L2 L3 N had aangesloten bij een vriend waarbij de keukenbouwer de nieuwe plaat was komen aansluiten voor 3 fase, de week erop de netbeheerder hun 1 fase aansluiting was komen omzetten naar een 3 fase aansluiting en ik als hobbyist dan maar hun zekering in de zekeringkast komen aansluiten. Ik was er volledig vanuit gegaan dat 400V aansluiting op de kookplaat altijd betekende dat de plaat L1 L2 L3 N verwachten.. Niet dus :z Gelukkig heeft de plaat zijn eerste kennismaking met 400V wel overleefd :9
Voor de geïnteresseerden het aansluitschema waar men spreekt van een "400V2N" aansluiting.
[Afbeelding]
Die AEG kookplaat gebruik geen 400v ;) Die kookplaat gebruikt 3x16a / 3x230v / 3x3,7kW

Het zijn 3 apparaten in 1 behuizing die gewoon elk 230v nodig heeft ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Laatst online: 20:18
Enige vreemde aan het lijstje vind ik de extra groepen voor vaatwasser en oven. Gaat de aannemer bij de bouw uit van een keuken zonder vaatwasser en oven?

Staat er op je bouwtekeningen een standaardkeuken zonder vaatwasser en oven ingetekent die je niet afneemt of is het inderdaad casco zoals hieroven wordt verondersteld?

Alles wat verplaatst moet worden kost uiteraard geld. Hoeveel kan je vaak al zien in de meerwerkoptielijst. Daar staan kosten in voor verplaatsen van b.v. wandcontactdozen en extra leidingen. Je kan dus voor een groot deel al controleren of deze prijzen overeenkomen met de normale meerwerkprijzen van je aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:57
RaZ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:23:
[...]

Die AEG kookplaat gebruik geen 400v ;) Die kookplaat gebruikt 3x16a / 3x230v / 3x3,7kW

Het zijn 3 apparaten in 1 behuizing die gewoon elk 230v nodig heeft ;)
Nope, zie plaatje. Ofwel in een 1 fase systeem 2 aparte 16A zekeringen (links) ofwel 1 32A zekering met een dikke draad (rechts) ofwel van een 400V 3 fase systeem een L1 en L2 en 2 keer de N (middelste afbeelding). In geen enkel geval zijn er 3 aansluitingen. De afzuiging is dus intern doorgelust van 1 van de 2 helften. De aansluitwaarde van de AEG CCE84751CB is dus ook gewoon 7350W dus 32A.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
RaZ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:26:
[...]

Dan weet je nog niks ;)

Reactie keukenboer (met specsheet van de Bora PURU).
De aansluitwaarde voor de Bora PURU is maximaal 7600 W, en dit kan aangesloten worden op een 2x 16a.
Op de vraag of 3x16a krachstroom mogelijk is, geen antwoord. Heb het gevoel dat de keukenboer er geen trek in heeft. :+
Ik laat het even bezinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheezborger schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:46:
[...]

Reactie keukenboer (met specsheet van de Bora PURU).

[...]

Op de vraag of 3x16a krachstroom mogelijk is, geen antwoord. Heb het gevoel dat de keukenboer er geen trek in heeft. :+
Ik laat het even bezinken.
Voor die Bora is een 2x16a prima.

Maar als jij een krachstroom-perilex-wcd wil dan iemand anders laten doen. Ik snap dat de keukenboer daar geen zin in heeft, ding kan gewoon aangesloten worden en hoeft niks te veranderen. Aangesloten, hij doet het, succes verders. Het zijn geen electriciens die de meterkast voor je gaan aanpassen, zoals die extra groepen, die moeten dat gewoon doen, en dat kost je dan geld.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
RaZ schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:57:
[...]

Voor die Bora is een 2x16a prima.

Maar als jij een krachstroom-perilex-wcd wil dan iemand anders laten doen. Ik snap dat de keukenboer daar geen zin in heeft, ding kan gewoon aangesloten worden en hoeft niks te veranderen. Aangesloten, hij doet het, succes verders. Het zijn geen electriciens die de meterkast voor je gaan aanpassen, zoals die extra groepen, die moeten dat gewoon doen, en dat kost je dan geld.
Ik twijfel wat te doen.

Als ze toch de boel nu gaan verleggen en gaan frezen in prefab, denk ik, waarom niet meteen future proof krachtstroom perilex aanleggen voor een paar honderd euro extra?
Als ik ooit wissel van kookplaat of we willen iets anders, is het natuurlijk veel ingrijpender om te gaan frezen. Je woont er al en de prefab betonmuur is reeds afgewerkt.

Aan de andere kant, misschien woon ik hier maar 10 jaar en is het niet mijn probleem. Als het werkt, dan werkt het.. we zien dan wel weer.

Lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het nu meenemen in meerwerk zal de goedkoopste oplossing zijn, aangezien ze de andere zaken toch moeten doen ;) Dan hoeft er over een x-aantal jaar niet opnieuw iemand te komen :P

Een 2 fase / 2L2N /2x16a / 7,4kW kookplaat/fornuis kan altijd op een 3 fase wcd aangesloten worden. Andersom kan ook als de 3 fase / 3x16a / 11,1kW kookplaat/fornuis daarvoor geschikt is met powermanegement (oftewel begrensd op 7kW ~ 7,4kW).

Kijkend naar wat je hebt gekocht als kookplaat voldoet die 2x16a gewoon. En volgens Google gaat een gemiddelde kookplaat 10-15 jaar mee.

Ik zou als ik een 3 fase huisaansluiting zou hebben ook een krachstroomgroep willen hebben, en dat zou dan de 3x16a perilex in de keuken zijn. Een kookplaat/fornuis gebruikt 2x230v of 3x230v en geen 400v terwijl een 3 fase wcd die 400v wel levert, en kan je daar gewoon krachstroom van gebruiken. Een kookplaat/fornuis aansluiten op 400v (incorrect aangesloten) dan blaas je hem op :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Cheezborger schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:31:
[...]

Ik twijfel wat te doen.

Als ze toch de boel nu gaan verleggen en gaan frezen in prefab, denk ik, waarom niet meteen future proof krachtstroom perilex aanleggen voor een paar honderd euro extra?
Als ik ooit wissel van kookplaat of we willen iets anders, is het natuurlijk veel ingrijpender om te gaan frezen. Je woont er al en de prefab betonmuur is reeds afgewerkt.

Aan de andere kant, misschien woon ik hier maar 10 jaar en is het niet mijn probleem. Als het werkt, dan werkt het.. we zien dan wel weer.

Lastig.
Ho, ho.

Je haalt even een paar dingen door elkaar.

Die perilex aansluiting ligt er al, tot en met de meterkast aan toe.
Die moet sowieso een stukje verplaatst worden voor je keuken als die nu op de verkeerde plek zit, zoals op de offerte staat, anders kun je natuurlijk uberhaupt geen kookplaat gebruiken.

Maar voor het wisselen van de huidige 1-fase kookgroep naar een toekomstbestendige, fatsoenlijke, aan de norm voldoende 3-fase krachtgroep hoeft er niets nieuws gefreesd te worden!

Enige wat daarvoor hoeft te gebeuren is een aanpassing in de groepenkast waarbij ze die 1-fase kookgroep eruit halen, en vervangen voor een 3-fase groep.
Eventueel moeten mogelijk een paar draadjes in het Perilex stopcontact onderling omgewisseld worden.
Meer niet.
Dat staat alleen nu in zijn geheel niet op de offerte, omdat de keukenboer waarschijnlijk zoiets heeft van "Perilex kookgroep aanwezig -> prima, check."

[ Voor 5% gewijzigd door BrainCrash op 16-05-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wie zegt dat die 2x16a achter 1 fase zit? Die kan prima over 2 van de 3 fases verdeelt zijn ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
RaZ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:11:

Kijkend naar wat je hebt gekocht als kookplaat voldoet die 2x16a gewoon.
You're missing the point.

Die 2x16A (7200W aansluitwaarde) gaat aangesloten worden op een 1x25A hoofdzekering (5700W afgezekerd).

Wat dat is immers gewoon hoe een 2x16A kookgroep in de praktijk in 99% van de gevallen aangesloten zal zijn.

En dát is niet goed, en mag niet eens volgens de norm.

Die 2x16A kookgroep is alléén bedoeld als workaround om aan te sluiten als je geen 3-fase hoofdaansluiting hebt, en in die gevallen heb je dan meestal ook een 35A of 40A hoofdzekering op die ene fase, dus dan kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:00
elektrisch koken (Perilex aansluiting, neemt 2 posities in)
Dit is niet correct, hiervoor moet een 3 fase krachtgroep gebruikt worden . Je krijgt anders 2*16A op 1 fase en dat kan niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
RaZ schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:26:
Wie zegt dat die 2x16a achter 1 fase zit? Die kan prima over 2 van de 3 fases verdeelt zijn ;)
Jaja. En dan zit er zeker wel een 3-fase aardlekschakelaar voor?
Die alléén gebruikt wordt om die 2-fase kookgroep aan te sluiten?

Heb je dat ooit zo aangesloten gezien? Das dan misschien die 1% die ik niet genoemd had, maar dat zou wel een hele kleine kans zijn natuurlijk dat het op die manier gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Heb je dat ooit zo aangesloten gezien? Das dan misschien die 1% die ik niet genoemd had, maar dat zou wel een hele kleine kans zijn natuurlijk dat het op die manier gedaan is.
Yep, bij mij hier thuis. Heb de elektra zelf gedaan, gewoon 5x2.5mm2 naar een perilex stekker in de keuken. De keukeninstallatieman was verbaasd want die was eigenlijk altijd een kookgroep gewend. Maargoed, zelf het kabeltje aangesloten aan de perilex stekker en de kookplaat over twee fasen verdeeld.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
M2M schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:33:
[...]
Yep, bij mij hier thuis. Heb de elektra zelf gedaan, gewoon 5x2.5mm2 naar een perilex stekker in de keuken. De keukeninstallatieman was verbaasd want die was eigenlijk altijd een kookgroep gewend. Maargoed, zelf het kabeltje aangesloten aan de perilex stekker en de kookplaat over twee fasen verdeeld.
Als je het zelf doet kun je het natuurlijk anders doen dan de gemiddelde aannemer doet.
Maar to be clear:
Je hebt dus een 4-polige 3-fase aardlekschakelaar, met daarachter 2x gekoppelde 1-fase eindgroep, wat normaal ook gewoon een 'kookgroep' genoemd wordt ?
Waarom niet gewoon een 3-fase eindgroep? (of zelfs een 3-fase aardlekautomaat.. scheelt weer ruimte in de groepenkast)

Je hebt nu dus visueel als eindgroep toch precies de kookgroep die juist zo veelvuldig toegepast wordt? Waarom zou de keukenboer daar dan verbaasd over zijn?
gewoon 5x2.5mm2 naar een perilex stekker in de keuken.
Dit is natuurlijk gewoon in alle gevallen nodig voor een standaard kookplaat aan perilex. Onafhankelijk van hoe je het in de meterkast aansluit of over welke fases het verdeeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Dit is natuurlijk gewoon in alle gevallen nodig voor een standaard kookplaat aan perilex. Onafhankelijk van hoe je het in de meterkast aansluit of over welke fases het verdeeld is.
Het hoeft natuurlijk niet via een Perilex, je kunt ook direct aansluiten, evt via van die speciale verdeeldoosdeksels.

Het vervelende is dat die Nederlandse kookgroep (gekoppelde 2x 16A) het makkelijk maakt de NEN te schenden, en een gewone 16A krachtgroep niet. Zeker als je met die Nederlandse kookgroep 5 draden trekt en via een Perilex aansluit, en je daarmee internationale standaarden schend. Natuurlijk, als je weet wat je doet gaat het goed, maar als je weet wat je doet, doe je niet mee aan die gekke dingen ;) en neem je een krachtgroep die niet fout te gebruiken en installeren is.

Enige uitzondering is als je huis maar met 1 fase is aangesloten.

Maar, ik zie dat we hier het kookplaat topic dunnetjes over aan het doen zijn, dus iedereen gaat dit lekker herontdekken :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Brent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Het hoeft natuurlijk niet via een Perilex, je kunt ook direct aansluiten, evt via van die speciale verdeeldoosdeksels.
Ah ja, zeker, ik ken ze.. Ik doelde eigenlijk op de opmerking dat er "gewoon 5 draden" getrokken waren, en niet specifiek op de Perilex.
Dus dat die 5 draden gewoon standaard zijn, onafhankelijk van de aansluiting in de meterkast.
(uitgezonderd exotische bedenksels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Brent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:11:
[...]
Maar, ik zie dat we hier het kookplaat topic dunnetjes over aan het doen zijn, dus iedereen gaat dit lekker herontdekken :)
Yep, en die is ook pas twee keer gelinkt hier in dit topic :P

Ondertussen het beste om gewoon even af te wachten wat het 1-op-1 overleg van @Cheezborger met de keukenboer aan antwoorden gaat opleveren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:25:
[...]

Ah ja, zeker, ik ken ze.. Ik doelde eigenlijk op de opmerking dat er "gewoon 5 draden" getrokken waren, en niet specifiek op de Perilex.
Dus dat die 5 draden gewoon standaard zijn, onafhankelijk van de aansluiting in de meterkast.
(uitgezonderd exotische bedenksels)
Helaas zou ik er in NL op rekenen dat er een 'kookgroep' is (de 2x16A) en dus 2P2N+G, ipv 3P1N+G. Of een ader fase is of N is natuurlijk een verschil waar je je niet in wil vergissen :) En wat mij betreft is 2P2N niet standaard, maar wel te verwachten. (Ik heb zelfs 3P1N op de offerte zien staan en bleek dat men toch een 2P2N wilde leveren, je moet echt opletten met het woord 'kookgroep'.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Brent schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:28:
[...]
Helaas zou ik er in NL op rekenen dat er een 'kookgroep' is (de 2x16A) en dus 2P2N+G, ipv 3P1N+G.
Blijven in beide gevallen wel gewoon 5 draden hè.. ;)
Kleuren en/of configuratie zijn hierbij niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Yep, en die is ook pas twee keer gelinkt hier in dit topic :P

Ondertussen het beste om gewoon even af te wachten wat het 1-op-1 overleg van @Cheezborger met de keukenboer aan antwoorden gaat opleveren denk ik.
Dat ga ik inderdaad doen. Over en weer mailen met de keukenboer is ook niet productief in mijn geval.

Volgende maand hebben we tevens de eerste kijkdag, dus kan ik ook een foto maken van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 28-09 23:56

M2M

medicijnman

BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Als je het zelf doet kun je het natuurlijk anders doen dan de gemiddelde aannemer doet.
Maar to be clear:
Je hebt dus een 4-polige 3-fase aardlekschakelaar, met daarachter 2x gekoppelde 1-fase eindgroep, wat normaal ook gewoon een 'kookgroep' genoemd wordt ?
Waarom niet gewoon een 3-fase eindgroep? (of zelfs een 3-fase aardlekautomaat.. scheelt weer ruimte in de groepenkast)
Het is een 3 fase eindgroep. Gewoon zo'n 3 fase aardlek automaat, 30mA aardlek + 3x16A zekering in 1. 3 fase op de perilex en even goed kijken welke fase je gebruikt voor de kookplaat. Magnetron, airfryer, oven, quooker en warmtepomp op dezelfde fase zetten als 1 van de twee zones van de kookplaat is minder handig. Een beetje verdelen is wel zo praktisch

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
[i]De meterkast bestaat uit 3-fase 3x25A, en is geschikt voor max. 10 groepen + 1 groep t.b.v.
elektrisch koken (Perilex aansluiting, neemt 2 posities in).
3-fase en een kookgroep gebruiken? Ik zou daar meteen een krachtstroomgroep (3-fase) van (laten) maken.

edit: anders lees ik eerst even door.... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 16-05-2025 13:51 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Wolly schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:44:
Dit doe je toch gewoon zelf? Het is geen hogere wiskunde.
Ik denk dat iemand die goed is in hogere wiskunde dit ook niet zelf zou doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Duke of Savage schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat iemand die goed is in hogere wiskunde dit ook niet zelf zou doen...
Grappig.

Maar punt blijft staan, deze werkzaamheden kan elke wannabe klusser. Zeker bij een keuken waar vaak genoeg ruimte is achter of onder de kasten waardoor je niet eens hoeft te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
Wolly schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:58:
[...]

Grappig.

Maar punt blijft staan, deze werkzaamheden kan elke wannabe klusser. Zeker bij een keuken waar vaak genoeg ruimte is achter of onder de kasten waardoor je niet eens hoeft te frezen.
Dat jij iets vind hoeft niet een universele waarheid te zijn. Genoeg mensen met 2 linkerhanden. Daarnaast wilt niet iedereen een (wannabe) klusser zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:58:
Zeker bij een keuken waar vaak genoeg ruimte is achter of onder de kasten waardoor je niet eens hoeft te frezen.
Moderne keukens hebben vaak achter de kasten geen ruimte meer. En onder de kasten kan je ook in de problemen komen, omdat een vaatwasser tegenwoordig de hele ruimte vult.

De tijd dat je overal loze ruimte had in de keuken is wel voorbij (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Moderne keukens hebben vaak achter de kasten geen ruimte meer. En onder de kasten kan je ook in de problemen komen, omdat een vaatwasser tegenwoordig de hele ruimte vult.

De tijd dat je overal loze ruimte had in de keuken is wel voorbij (gelukkig).
Moderne keukens hebben juist vaak een iets dieper blad waardoor er zeker 10cm vrije ruimte aan de achterkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
M2M schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Het is een 3 fase eindgroep. Gewoon zo'n 3 fase aardlek automaat,
Ja.. maar nu beschrijf je dus precies de situatie zoals het zou moeten zijn. Op de correcte manier dus.
Maar dat is niet waar we het in dit geval over hebben hè, en ook niet de voorgestelde situatie waar jij op reageerde.

Dit:
Yep, bij mij hier thuis
is dus een heel andere situatie. Je hebt immers helemaal geen 2-groeps gekoppelde eindgroep waar het hier over gaat. Zoals ik al verwachtte eigenlijk. Even opnieuw lezen.
Maar goed, hoe jan-en-alleman zelf hun meterkasten hebben ingericht is een beetje offtopic, en leid af van de kern van de vraagsteller.

TS kan het beste gewoon zorgen dat er (bijvoorbeeld) precies zo'n 3 fase aardlekautomaat ingebouwd wordt als jij nu ook hebt, wat dat is hoe het hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:42
BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:30:
[...]

Abb busboard kast, 3 fase boardboard met 3 fase aardlekschakelaars..daar een fornuisgroep op. Dat is niet ongebruikelijk in de nieuwbouw hoor. Meer dan 1 procent denk ik ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Makrolon schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Abb busboard kast, 3 fase boardboard met 3 fase aardlekschakelaars..daar een fornuisgroep op. Dat is niet ongebruikelijk in de nieuwbouw hoor. Meer dan 1 procent denk ik ;)
Denk ik ook :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:26:
Moderne keukens hebben juist vaak een iets dieper blad waardoor er zeker 10cm vrije ruimte aan de achterkant zit.
Dat hangt natuurlijk volledig van je ontwerp af.

Mijn blad is zelfs fors dieper, maar dat is dan ook een eiland. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

BrainCrash schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:27:
[...]

You're missing the point.

Die 2x16A (7200W aansluitwaarde) gaat aangesloten worden op een 1x25A hoofdzekering (5700W afgezekerd).

Wat dat is immers gewoon hoe een 2x16A kookgroep in de praktijk in 99% van de gevallen aangesloten zal zijn.

En dát is niet goed, en mag niet eens volgens de norm.

Die 2x16A kookgroep is alléén bedoeld als workaround om aan te sluiten als je geen 3-fase hoofdaansluiting hebt, en in die gevallen heb je dan meestal ook een 35A of 40A hoofdzekering op die ene fase, dus dan kan het wel.
Vertel dat tegen de loodgieters die blijkbaar meterkasten in elkaar flansen, want een gediplomeerd electricien zou dat dus nooit zo doen /s :P

Ik zou met een 3x25a huisaansluiting een 3x16a perilex-wcd eisen, maar ik heb geen 3x25a, in mijn sociale huurwoning zit een 1x35a met een 2x16a kookgroep (die ik na de perilex-wcd gesplitst heb).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Cheezborger schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:15:
Aantal maanden geleden een keuken gekocht bij een nette lokale keukenboer incl. montage voor een nette prijs.

Betreft een nieuwbouwwoning. Oplevering is oktober dit jaar.

Verkoper gaf al direct aan dat eea aangepast moet worden. Offerte voor meerwerk zou later wel komen. Nu is de installatietekening klaar en heeft de keukenboer een offerte opgevraagd voor de benodigde werkzaamheden.

***members only***

Hoor graag advies..
Dat heb ik er ook voor betaald. Met de waterleiding hoefde er niets te gebeuren. Alleen elektra voor oven, inductiekookplaat, koelkast en extra stopcontacten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:32
Meerwerk is duur, en mensen in de bouw over het algemeen ook de afgelopen jaren.

Als je wilt besparen, kijk wat je zelf kunt doen.
Extra groepen aanleggen inclusief draad is niet heel ingewikkeld...

Alles wat ze gaan doen is misschien zon 300 euro materiaal, rest is arbeid.
Dit kun je in 1 dag doen in je eentje. Of met twee mensen in iets minder dan 1 dag.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1