Zoals ik in mijn post daarboven inderdaad uitgebreid heb uitgelegdRubenus schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:47:
[...]
Dit zal je vaak terugvinden als beschikbare premieregeling (Defined Contributions) of Middelloon/Eindloon regeling (Defined Benefits).
Ter informatie nog even onze leeftijdsstaffel:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fbjZoel7K4iyIk2OkVO9RfxA.jpg?f=user_large)
Edit korte toelichting:
De eerste 2 kolommen geven de leeftijdsstaffel weer. De derde kolom (beginnend met 0,4% is wat de werkgever betaald), de 4e kolom is wat de werknemer betaald en de laatste kolom is de totale pensioenpremie die over het pensioengerechtigde loon wordt betaald.
De hoogte van de franchise maakt trouwens ook uit. Die van ons is 'vrij laag' in vergelijking met een pensioenfonds heb ik mij laten vertellen. Maar ik weet niet wat de franchise van ABP tegenwoordig is.
De franchise is het deel waarover je géén pensioen opbouwd, vroeger opgezet omdat de AOW dat deel afdekt. Maar het is een makkelijke manier om te besparen: de franchise iets hoger zetten dan de AOW en presto; je kan de pensioenen iets indexeren! Dat is overigens je reinste vermogensverplaatsing van jongere naar oudere generaties, maar dat is een ander verhaal.
[ Voor 11% gewijzigd door Tehh op 14-05-2025 13:51 ]