Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:34
Wij krijgen vrijdag de sleutel van onze nieuwbouw en ik heb me door alle drukte nog totaal niet verdiept in energiecontacten. (Zit nu in buitenland voor project dus zo goed als geen tijd..). Zit ook totaal niet in de materie, maar heb op het nieuws wel gehoord dat er e.e.a. staat te veranderen.

Plan: Nu gewoon even het goedkoopste jaarcontract van Independer (Engie/vandebron)
En dan het komend jaar mezelf er even goed in verdiepen en de zaken uitzoeken.

Vraag: Snij ik met bovenstaand plan mezelf ergens in de vingers? Als ik een tienje ofwat misloop, so be bit. Maar zie ik iets 'groots' over het hoofd?

Verschil in onderstaande situaties maakt inschatting van verbruik erg lastig. Vandaar dacht ik om even een jaartje aan te kijken, en dan wellicht te switchen.

Huidige situatie: (2 pers)
Huur flatje 80m2, Gas + Stroom (Dal: 1300, normaal: 850. Gas: 420 m3) (240L aquarium gaat de deur uit)

Nieuwe situatie:
190m2 vrijstaande woning. 23 zonnepanelen. Warmtepomp. (Schatting: Werkelijk geen idee 8)7 Dal: 4000, normaal: 2500?)

Ik weet dat het hier de bedoeling is om zelf research te doen, maar hopelijk heeft iemand een kort antwoord op de vraag zodat ik het research komend jaar kan oppakken ;)
Thx!

[ Voor 4% gewijzigd door PRzlBly op 13-05-2025 21:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:39
Is dynamisch (tijdelijk) een optie? Dat is snel opzegbaar, zit je nergens aan vast. En in de komende maanden betekent dat geld terugkrijgen iedere maand.

Dan heb je een aantal maanden om je te verdiepen in wat je definitief wil.

Zo ja: Tibber of Zonneplan worden hier goed aangeschreven. Ik zit zelf sinds medio december bij Tibber en ben erg tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Wat is je huidige contract? Bij een verhuizing neem je die gewoon mee. Uit je verhaal is niet duidelijk of je echt in het buitenland woont, dus hier geen energiecontract en huis hebt, of dat je tijdelijk daar zit voor een klus.

[ Voor 52% gewijzigd door Boerenlater op 14-05-2025 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
@JeroenVerweij
Wellicht interessant. Ik ben het betreffende Tiber topic aan het doorlezen. Maar dat 'geld terugkrijgen' is toch eigenlijk gewoon de saldering toch?

@Boerenlater
Woon in NL. Nu Oxxio (variabel), maar die kwam als een duurdere bij Independer (vast) naar boven. Vandaar dat ik dacht even een jaartje Engie en ondertussen me er in verdiepen.

Ik zal even het Tiber topic nog wat doorlezen en dan wordt het of dat, of een jaartje Engie. En dan kijken we in 2026 wel weer verder. Dan heb ik ook een wat beter gevoel bij het verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door PRzlBly op 14-05-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
Dynamisch contract zou ik absoluut niet doen met 23 zonnepanelen.
Die momenten dat stroom goedkoop is wek je zelf massaal op.
De momenten dat stroom duur is heb je zelf een tekort.

Ik zou variabel of zelfs vast doen, afhankelijk van je flexibiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:39
99ruud99 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:36:
Dynamisch contract zou ik absoluut niet doen met 23 zonnepanelen.
Die momenten dat stroom goedkoop is wek je zelf massaal op.
De momenten dat stroom duur is heb je zelf een tekort.

Ik zou variabel of zelfs vast doen, afhankelijk van je flexibiliteit
Hangt er wel vanaf hoe de panelen liggen. Zuid minder gunstig dan oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-05 10:52
Modelcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
JeroenVerweij schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:17:
[...]

Hangt er wel vanaf hoe de panelen liggen. Zuid minder gunstig dan oost/west
Klopt, met oost-west is het minder "problematisch", maar zelfs dan heb je 12 panelen per kant- enkel als je dak 45* of meer is heb je kans dat je niet veel meer opwekt dan je verbruikt... dus ik zou geen dynamisch pakken.

Dynamisch is PERFECT nu voor mensen die geen zonnepanelen hebben - die momenten waarop normaal mensen met zonnepanelen staan te springen van blijdschap zijn dat nu juist degene zonder - ze krijgen geld om stroom te gebruiken. (En degene met panelen betalen om terug te leveren, na salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
Ik zou voor een jaar vast gaan. Je hebt toch een jaar bewoning nodig om je verbruik goed in te schatten. De komende tijd doet je warmtepomp niet zoveel (wel als hij ook kan koelen), en leveren je zonnepanelen veel op. In de winter doen je zonnepanelen vrijwel niets en slurpt je warmtepomp stroom.

Voor een beeld: tussenwoning 166m2 met water/water warmtepomp was vorig jaar:
  • Verwarmen: 830kWh
  • Koelen: 177kWh
  • Boiler: 596kWh
In jouw grotere vrijstaande woning zal het vast ietsje meer zijn. Als het een lucht/waterwarmtepomp is nog ietsje meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRzlBly
Bedankt allen. Bovenstaande laat wel zien dat er nog wat uitzoekwerk te doen is.
Ik pak nu een jaar contractje, kijk het verbruik even aan, en verdiep me er voor volgend jaar goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-05 08:04
we hebben het nog niet gehad over de meestal bepalende factor voor dynamisch, de elektrische auto. Heb je die? dan is dynamisch waarschijnlijk slim, geen EV? dan gewoon een goedkoop jaarcontract, salderen is daar effectiever dan bij dynamisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:18
Ik vind sowieso het advies van 99Ruud99 slecht. Je houdt geen rekening met persoonlijke omstandigheden en wensen. Er zijn mensen die nooit een dynamisch contract willen, ook al kost ze dat honderden Euro's per jaar.
Topic starter geeft aan dat hij wel dynamisch overweegt.
Dan is het een kwestie van rekenen. Een nieuw contract kun je niet meer ouderwets salderen. Alleen de energiebelasting nog. Voor de rest is het meer rekenen met TerugLeverKosten.
Met dynamisch koop en verkoop je de stroom voor marktprijzen. Als je de omvormer kunt uitschakelen met negatieve prijzen tikt het mooi aan.
Ik schakel mijn omvormer niet eens uit, maar kan aardig sturen met verbruik (zeker EV). De TLV gelden stop ik volledig in mijn eigen zak.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Pagina: 1