Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-09 16:44
Mijn vraag

Heeft iemand een voorbeeld van hoe ze hun ECU-C unit hebben aangesloten in de meterkast.
Elektricien komt binnenkort, alleen deze installeert nooit echt zonnepanelen.

En ik kwam er ook niet duidelijk aan uit of dat je de ECU-C met vaste bekabeling moet aansluiten op alle drie de Fase's of gewoon op 1 fase of via de DC ingang 16 of 18 volt was dit geloof ik.

Ik was benieuwd waar deze dan aangesloten word? ik dacht op de zelfde 3fase-groep als waarop de zonnepanelen zitten.

maar ik kon nergens echt vinden wat nu de beste manier is om te doen en wat de voordelen van die manier zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
1 x Apsystems ECU-C
2 x Apsystems QT2
8 x DMEGC DM580M10T-B72HSW-1

Alvast bedankt

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:58
Waarom heb je de duurdere ecu-c ipv de ecu-r ?

De ecu-c heeft de optie voor ct-klemmen om stroom te meten. Als je dat gebruikt moeten inderdaad alle fases aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
Hey Ricko1,

Ik heb uiteindelijk voor de duurdere variant gekozen, omdat deze naar mijn idee meer opties biedt. Voor zover ik begrepen heb, ondersteunt deze onder andere zero export en het volledig uitschakelen van teruglevering. Aangezien wij een dynamisch energiecontract hebben, wil ik straks als de salderingsregeling stopt nauwkeuriger kunnen bepalen wanneer en hoeveel we wel of niet terugleveren.

Daarnaast kwam het apparaat zelf op mij wat degelijker over. Ik heb ook direct de CT-klemmen mee besteld.

Los daarvan vind ik het persoonlijk gewoon interessant om precies te weten hoe alles werkt. Daarom snapte ik bijvoorbeeld niet helemaal waarom je hem 1-fase of 3-fase zou aansluiten, aangezien de CT-klemmen de meting toch doen.

Groet,

[ Voor 36% gewijzigd door luuk stellaard op 13-05-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
CT-klemmen meten alleen stroom (Ampère).

Als je het vermogen (Watt) wil weten moet je ook de spanning (Volt) per fase meten (vermogen = spanning × stroom). Energie (kWh) wordt daarmee ook gemeten door het in de tijd bij te houden (energie = vermogen × tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
Interessant, ik was in de veronderstelling dat die data via de micro-omvormers werd doorgestuurd. Maar als hij het dus rechtstreeks via de fases meet, mag de ECU dan wel op dezelfde groep aangesloten worden als de zonnepanelen? Want in dat geval zou de ECU bij het uitschakelen van de PV-groep ook spanningsloos raken, en ben je dus monitoring kwijt. Is dat volgens de richtlijnen toegestaan of wordt aangeraden om die apart te voeden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriq
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:13
Ik haak even aan omdat ik hetzelfde wil gaan doen met het afschakelen van de zonnepanelen bij negatieve stroomprijzen.

Wil je de ECU-R gebruiken voor dit doel moet het model nummer hebben dat start met 2162xxxx. Zelf heb ik de 2160xxxx en daar werkt het niet mee heb ik mij laten vertellen.

De 2162xxxx schijnt op dit moment niet leverbaar te zijn (vandaag diverse bedrijven daarover gebeld).
Ook ik zit nu aan de ECU-C te denken.

Ik heb ct-klemmen bij mij op elke fase zitten voor mijn Zappi laadpaal. Deze mee, zover ik begrijp (ik ben geen expert), welke kant de stroom op gaat en daar reageert de Zappi op om alleen te laden als er voldoende opwek is.

Zo zal het denk ik ook werken met de ECU-C.
Nogmaals ik ben geen elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
Beste Eriq,

Herkenbaar verhaal, bij mij precies hetzelfde traject. Ik had eerst een ECU-R besteld en toen deze binnenkwam bleek het om een 2160-model te gaan. Die dus direct weer retour gestuurd en uiteindelijk maar meteen een ECU-C besteld. Echter, over de combinatie met de QT2 is er echt bijzonder weinig duidelijke informatie te vinden.

Voor mij was het belangrijkste aan de ECU-C dat ik straks de mogelijkheid heb om het systeem op zero-export te zetten zodra de stroomprijs negatief is, maar de energiebelasting er bij opgeteld nog positief uitvalt. En zodra de prijs zo ver negatief wordt dat je zelfs met energiebelasting erbij nog onder nul zit, wil ik dat het systeem gewoon volledig uitschakelt.

Er zijn alleen nog een hoop dingen aan de ECU-C die ik niet helemaal begrijp. Bijvoorbeeld waar precies de ports 1 t/m 5 + G voor bedoeld zijn, en wat je met de RS232- en RS485-poorten kunt doen. Ook vraag ik me af waarom de ingebouwde relay niet bruikbaar is in een 3-fase opstelling en waar de A1 t/m A4 poorten voor dienen.

Als iemand daar meer over weet of er al ervaring mee heeft, hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:18
ECU-C zit hier op de zelfde groep als de panelen zelf. Dit is bij mij een 20A groep. Er zitten nog extra glaszekeringen omdat de ECU-C dacht ik niet met 20A afgezekerd mag worden, heb er hier 1A trage zekeringen voor zitten. Zou je even moeten opzoeken in de handleiding.

Verder stroomspoelen op de afgaande kabel naar de panelen en om de inkomende kabel naar de hoofdschakelaar. Overige aansluitingen op de ECU-C worden niet gebruikt.

Edit: ECU-C zelf moet inderdaad met 1A worden afgezekerd
The AC input power should be assembled with disconnector(e.g. when the

current is bigger than 1A, the disconnector shold be operated).

[ Voor 19% gewijzigd door Brokencore op 13-05-2025 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
luuk stellaard schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:10:
Interessant, ik was in de veronderstelling dat die data via de micro-omvormers werd doorgestuurd.
Spanning bij de micro-omvormers die produceren is hoger dan in de groepenkast. Dan krijg je een afwijking in vermogen en energie meting.
luuk stellaard schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:10:
Maar als hij het dus rechtstreeks via de fases meet, mag de ECU dan wel op dezelfde groep aangesloten worden als de zonnepanelen?
Want in dat geval zou de ECU bij het uitschakelen van de PV-groep ook spanningsloos raken, en ben je dus monitoring kwijt. Is dat volgens de richtlijnen toegestaan of wordt aangeraden om die apart te voeden?
Dat is een discussie die nooit eindigt bij Enphase micro-omvormers. De een zegt dat de monitoring een verbruiker is en dus niet bij de micro omvormers op mag. De ander is het daarmee oneens omdat het bij de pv installatie hoort en er geen risico op overbelasting is.

Vindt jij het een probleem dat de monitoring offline gaat als de groep van de micro-omvormers uit is? Je mist alleen een beetje data van verbruik in die korte periode.

Heb je voldoende plek voor een 6A krachtgroep in je groepenkast? De meeste huizen in nederland hebben maar 24 modules ruimte. Een standaard krachtgroep is 4 modules. Dan moet er waarschijnlijk een kast naast of de kast die er sowieso naast kwam voor de pv-groep moet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BKxGA9RchQBAe42RLNnD7S3zgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlt1MK5DmCRaIyX5Yw8pH3Zg.jpg?f=fotoalbum_large

Situatieschets meterkast:

De meterkast is vier weken geleden geplaatst en bestaat uit twee delen: een linker box en een hoofdkast.

Box links:

Bovenste rij (6 plekken):
Vier plekken zijn gereserveerd voor een toekomstige thuisaccu (future proof). Twee plekken zijn nog leeg.

Onderste rij (6 plekken):
Vier groepen worden momenteel gebruikt voor de zonnepanelen. Twee plekken zijn nog leeg.

Hoofdkast:

De eerste drie plekken zijn bedoeld voor een toekomstige kookgroep (momenteel wordt er nog op gas gekookt).

De overige groepen zijn normale verbruikers:

Zes hiervan zijn momenteel actief.

Eén groep is aanwezig, maar niet in gebruik.

Daarnaast zijn er nog twee lege plekken beschikbaar.

[ Voor 29% gewijzigd door luuk stellaard op 13-05-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:23
@luuk stellaard De signalen van de relaiscontacten zijn om boilers enz. te schakelen. Niet de panelen zelf.
RS485 kan je de individuele panelen aansturen, maar heb je geen controle over het geheel. De modbus nummers worden alleen toegekend aan micro-omvormers. Niet aan eCU-C zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
@Dapdodo
De signalen van de relaiscontacten zijn om boilers enz. te schakelen. Niet de panelen zelf.
dat snap ik maar er staat in handleiding dat dit niet mogelijk is als hij 3fase is aangesloten. waarom is dat.
RS485 kan je de individuele panelen aansturen, maar heb je geen controle over het geheel
maar de micro-omvormers sturen toch de panelen aan?
De modbus nummers worden alleen toegekend aan micro-omvormers. Niet aan eCU-C zelf.
en hier snap ik niet helemaal wat je mee bedoelt ?

@Ricko1
Spanning bij de micro-omvormers die produceren is hoger dan in de groepenkast. Dan krijg je een afwijking in vermogen en energie meting.
oke duidelijk!

[ Voor 14% gewijzigd door luuk stellaard op 13-05-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-09 15:45
@luuk stellaard, @Brokencore, @Ricko1 mogelijk anderen, als ik de installatie handleiding van de ecu-c bekijk lijkt het erop dat de netcode niet via de lokale interface (webpagina) is in te stellen, maar alleen remote en dan via een installer acount. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

[ Voor 70% gewijzigd door johnhemmers op 16-05-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriq
@johnhemmers Zou zomaar eens kunnen. Is al wel een tijdje geleden dat ik de ecu-r online heb aangeschaft. Volgens mij heeft de installateur mij toen aangemeld. Als ik in de EMA app kijk bij instellingen, installatie, zie ik de gegevens van de installateur staan waar ik de ecu gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
Hi @johnhemmers,

De Ecu-R die ik binnen heb gekregen, kon ik via de EMA Manager-app gewoon lokaal instellen, zonder account.

Vandaag verwacht ik de ECU-C binnen te krijgen, en ik zal even kijken of dat daar ook mogelijk is via een lokaal account. Ik laat het hier nog even weten zodra ik het getest heb, tenzij iemand anders dit al geprobeerd heeft en zijn ervaring wil delen.

Groet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriq
@luuk stellaard
Ga je de Ecu-c zelf installeren? Ik zou graag willen weten of dat goed te doen is. Ok ben ik benieuwd als je de installatie draaiende hebt.
Hou je ons op de hoogte?

Groet, Eriq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
Hi @Eriq,

Dat was inderdaad het plan. Alles online besteld en een elektricien geregeld die mee gaat helpen, een bekende van me, al is het geen zonnepaneleninstallateur.

Was alleen even vergeten dat de ECU-C zonder DC-adapter geleverd wordt, dus testen zit er op dit moment nog niet in. Met een vrij volle werkweek is het soms even plannen, maar ik hoop er zondag tijd voor te hebben.

Ik laat het hier weten zodra ik meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
luuk stellaard schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 22:52:
@Dapdodo

[...]

dat snap ik maar er staat in handleiding dat dit niet mogelijk is als hij 3fase is aangesloten. waarom is dat.

[...]

maar de micro-omvormers sturen toch de panelen aan?

[...]

en hier snap ik niet helemaal wat je mee bedoelt ?
>>dat snap ik maar er staat in handleiding dat dit niet mogelijk is als hij 3fase is aangesloten. waarom is dat.
Ze hebben geen threshold per fase. Dus geldt het voor het totaal.
Bij zero export handelt die het ook per fase af. Het lijkt dus of je 3 single fase zero export omvormers hebt.

>>Ja de micro omvormers kun je instellen. Maar je kan de waarden van de CT's niet uitlezen.

>>modbus adressen voor RS485 kun je alleen aan de micro omvormers toekennen. Dus je waardes van je CT's = P1 verbruik en totale opbrengst kan je niet uitlezen, simpelweg omdat ze geen adressen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
Hi @Dapdodo,

Of ik volg je niet helemaal wat prima zou kunnen aangezien dit voor mij allemaal vrij nieuw is of we hebben het over twee verschillende dingen.

Zoals ik het nu begrijp (zie foto hieronder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdbbCyT17CuRBBevvNc65Nf1qlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yogCSG4OkusIbxxA0crRmHco.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doel op de aansluitingen van de ECU-C zoals op de foto, en dit is wat ik er nu van begrijp:

1. Voeding 1-fase of 3-fase — Dit is de voedingsaansluiting waarvan ik inmiddels begrepen heb dat je deze het beste met een 1A glaszekering kunt afzekeren. Hier wordt ook de netspanning gemeten.

2. Aansluiting voor CT-klemmen — Deze meten het actuele stroomverbruik en in combinatie met punt 1 wordt zo het gebruikte vermogen berekend.

3. Relais-aansluiting — Werkt alleen als de ECU-C 1-fase is aangesloten. Ik snap dat hij bij 3-fase de standen per fase uitleest, maar waarom werkt het relais dan niet gewoon via één van de drie fasen als je hem 3-fase aansluit?

4. Relay Feedback Input — Geen idee wat dit precies doet.

5. Port 1/5 +G — Onbekend waarvoor deze bedoeld is.

6. RS232 — Ook geen idee wat hier de functie van is.

7. RS485 — Volgens @Dapdodo alleen toe te wijzen aan micro-omvormers, maar ik vraag me af waarom die aansluiting er dan zit, want volgens mij kun je hier de micro’s niet rechtstreeks op aansluiten.

8. Bekabelde internetverbinding

9. RJ45 Signal — Begrijp uit de handleiding dat dit iets is wat alleen in Australië gebruikt wordt.

Mocht iemand aanvullingen of correcties hebben, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@luuk stellaard
7 Is een modbus aansluiting. Dit signaal wordt doorgezet naar de microomvormers naar het juiste adres. Dus eigenlijk een modbus naar zigbee omvormer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cx9vTmA57zyzVVcLymMHQ--dpnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUDeTU5zn4Khjg2vhWm4xXx6.jpg?f=fotoalbum_large
Maar de CT's kun je niet uitlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dapdodo op 16-05-2025 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
Hoi @Dapdodo
Ik ben me even wat meer aan het verdiepen in hoe het systeem precies werkt, en ik heb een paar vragen om het voor mezelf wat helderder te krijgen. Zover ik het nu begrijp is RS485 de communicatie naar de microcontrollers, en stuurt de ECU-C via die poort de communicatie draadloos door naar de microcontrollers via Zigbee.

Wat ik nog niet helemaal snap is:

1. Wat voor apparaat gebruik je normaal om op de ECU-C aan te sluiten?

2. Is dit iets wat ik als gebruiker zou moeten gebruiken of is dit alleen nodig bij bijvoorbeeld storing of onderhoud aan de microcontrollers?

3. En zou het eventueel mogelijk zijn om via een apparaat met bijvoorbeeld Home Assistant commando’s te sturen naar de ECU-C, die dit vervolgens doorstuurt naar de microcontrollers?

Sorry als dit misschien veel vragen zijn, dit is voor mij allemaal nieuw terrein. Ik ben van huis uit bloemist, dus dit soort technische communicatieprotocollen zijn nog wat nieuw voor me. Maar ik wil het graag begrijpen zodat ik weet wat er mogelijk is en hoe het systeem in elkaar zit.

Alvast bedankt voor de uitleg!

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
luuk stellaard schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:49:
Hoi @Dapdodo
Ik ben me even wat meer aan het verdiepen in hoe het systeem precies werkt, en ik heb een paar vragen om het voor mezelf wat helderder te krijgen. Zover ik het nu begrijp is RS485 de communicatie naar de microcontrollers, en stuurt de ECU-C via die poort de communicatie draadloos door naar de microcontrollers via Zigbee.

Wat ik nog niet helemaal snap is:

1. Wat voor apparaat gebruik je normaal om op de ECU-C aan te sluiten?

2. Is dit iets wat ik als gebruiker zou moeten gebruiken of is dit alleen nodig bij bijvoorbeeld storing of onderhoud aan de microcontrollers?

3. En zou het eventueel mogelijk zijn om via een apparaat met bijvoorbeeld Home Assistant commando’s te sturen naar de ECU-C, die dit vervolgens doorstuurt naar de microcontrollers?

Sorry als dit misschien veel vragen zijn, dit is voor mij allemaal nieuw terrein. Ik ben van huis uit bloemist, dus dit soort technische communicatieprotocollen zijn nog wat nieuw voor me. Maar ik wil het graag begrijpen zodat ik weet wat er mogelijk is en hoe het systeem in elkaar zit.

Alvast bedankt voor de uitleg!

Groetjes,
1. Modbus naar USB converter en een computer(tje). Kan dezelfde zijn als waar je HA op draait.
2. Onderhoud en storing, kan je ermee uitlezen. Maar ook vermogens. Aansturing kan ook, maar vindt het lastiger dan via de commando's van de ECU-C zelf. Dat gaat via Requests in python of HA makkelijker lijkt me.
3. Daar maak ik zelf nog geen gebruik van maar er is volgens mij een HA module die dat kan (keusemaker)?

Ik denk dat deel 3 wel een steile leercurve heeft, maar voor niet technische mensen de gewezen route is. En of dat nu over TCP/IP of over Modbus gaat. Daar hoef je dan niet meer over na te denken.
Ook optimaliseren is dan met een DAO of GBB veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
Dapdodo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:52:
[...]

1. Modbus naar USB converter en een computer(tje). Kan dezelfde zijn als waar je HA op draait.
2. Onderhoud en storing, kan je ermee uitlezen. Maar ook vermogens. Aansturing kan ook, maar vindt het lastiger dan via de commando's van de ECU-C zelf. Dat gaat via Requests in python of HA makkelijker lijkt me.
3. Daar maak ik zelf nog geen gebruik van maar er is volgens mij een HA module die dat kan (keusemaker)?

Ik denk dat deel 3 wel een steile leercurve heeft, maar voor niet technische mensen de gewezen route is. En of dat nu over TCP/IP of over Modbus gaat. Daar hoef je dan niet meer over na te denken.
Ook optimaliseren is dan met een DAO of GBB veel makkelijker.
Wat betreft 3, dat is deze hacs module in home assistent: https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader - zie op de link voor de mogelijkheden per ecu type, voor de ecu-c kun je inverters individueel aan uit zetten, zero export activeren etc.

Ik heb die hacs integratie nu draaien voor de ecu-r en dat werkt prima wat betreft het uitlezen van data. Aansturen is met de versie van de ecu-r die ik heb niet mogelijk (in theorie zijn er ook voor de ecu-r modbus mogelijkheden, maar dan moet alles via de modbus verlopen, ook het uitlezen van data). Zodra de ecu-c is geinstalleerd maak ik wat automatiseringstaken in de home assistent aan die via de hacs module de ecu-c bijvoorbeeld op zero export zetten igv prijzen onder de -2 cent of zo.

Je kunt in de bron code van https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader goed zien hoe eea werkt, bijvoorbeeld hier: https://github.com/HAEdwi...ecu_reader/gui_helpers.py

Ik heb afgelopen vrijdag de nederlandse helpdesk van apsystems gebeld. In dat gesprek werd me duidelijk dat de ecu-c meestal door installateurs wordt aangesloten, "de installateur weet dat", "vraagt u dat aan de installateur" etc.

[ Voor 6% gewijzigd door johnhemmers op 19-05-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
@luuk stellaard zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
luuk stellaard schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:52:
Hi @johnhemmers,

De Ecu-R die ik binnen heb gekregen, kon ik via de EMA Manager-app gewoon lokaal instellen, zonder account.

Vandaag verwacht ik de ECU-C binnen te krijgen, en ik zal even kijken of dat daar ook mogelijk is via een lokaal account. Ik laat het hier nog even weten zodra ik het getest heb, tenzij iemand anders dit al geprobeerd heeft en zijn ervaring wil delen.

Groet!
Overigens, toch wel aannemelijk dat je de EMA manager app kunt gebruiken om via 'Local access' verbinding te krijgen met de ecu-c. En dan stel je daarmee de netcode in. Iets om uit te proberen.

trouwens, ook bijvoorbeeld hier te vinden:
https://zonnepanelensuper...iding-APsystems-ECU-C.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door johnhemmers op 19-05-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
Hoewel de installateur hier 16 juni komt om de ecu-c netjes in de meterkast aan te brengen, heb ik de stoute schoenen aangetrokken, een tijdelijke geaarde kabel gemaakt en de ecu-c aangezet (aansluiten op L1, null en aarde en dan in geaard stopcontact).

Ik kan bevestigen dat ik via de web interface (zie document hierboven) bij alle benodigde instellingen kan, dus ook de grid settings. Het opvoeren van de inverter ids verliep gemakkelijk. Je kun em ook heel makkelijk koppelen aan het lokale wlan.

Waar ik geen optie voor zie: koppelen met de aps cloud account. Daar heb ik inmiddels wel de oude ecu id vervangen door de nieuwe (replace, zodat de history bewaard blijft), maar ik zie geen mogelijkheid om vanuit de ecu-c in te loggen op de bestaande cloud account.

De optie 'local access' via de emea manager app op de telefoon doet het niet.

15 minuten later, zonder in te loggen is de ecu-c nu toch verbonden met de cloud account! Er komt weer data binnen. Blijkbaar legt de ecu-c zelf contact met apsystems, kijkt of het ecu id verbonden is met een cloud account (bij mij het geval, heb replace ecu gedaan), en koppelt dan automatisch met het gevonden account.

De nieuwe ecu-c nu ook toegevoegd aan de hacs ecu integratie in home assistent, de oude ecu-r integratie verwijderd. Alle entiteiten worden gevonden maar het aan/ uitzetten van een inverter via wifi werkt niet, dat staat hier ook beschreven (https://github.com/HAEdwi...tant-apsystems_ecu_reader) moet met een lan kabel naar de ecu-c, dat nu proberen.

Herstel, het aan uitzetten van een inverter lijkt wel te werken via wifi, het duurt alleen even voordat het commando verwerkt is, langer dan ik dacht. Nog een keer geprobeerd, ja, het werkt ook via wifi. De output van een inverter wordt langzaam afgebouwd, kan wel tot 10 minuten duren.

@luuk stellaard ik denk dat je een goede koop hebt gedaan, hier lijkt het iig aardig te werken. Eea netjes in de meterkast krijgen, liefst op een eigen 3 fase groep, met zekering en met de ct klemmen is natuurlijk nog wel een ander verhaal, maar een elektricien zal dat zeker kunnen. Hoe noodzakelijk die zekering is bij een eigen groep weet ik niet, ter bescherming tegen noodsituaties op het elektr.net zoals bliksem mss?

Overigens, wat je dus niet krijgt met een doe het zelf account is de mogelijkheid om de ecu-c in detail te configureren via de ap systems cloud, lokaal via de webserver van de ecu-c gaat het prima, maar het kan niet via de website van apsytems, daarvoor is een installer account nodig.

[ Voor 52% gewijzigd door johnhemmers op 20-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
@johnhemmers Ik ben net toch maar eens begonnen en heb vandaag mijn ECU-C aangesloten. Via de ema manger app kon ik direct lokaal bij de management-instellingen, netcode ingesteld op Europa - Nederland - Netcode (3-fase 400V) en dat lijkt nu goed te staan. De micro’s moet ik nog installeren.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een home automation hub, maar ik merk dat er behoorlijk veel opties zijn en ik ben nog compleet beginnend met zowel Home Assistant als Homey — ik heb nul ervaring met beide systemen.

Ik twijfel momenteel tussen:

Home Assistant Green (plug & play)

Home Assistant Yellow (met ingebouwde Zigbee)

Homey Pro (2023) (gebruiksvriendelijk en all-in-one)

Daarnaast zie ik dat sommige mensen Home Assistant draaien op een mini-pc of Intel NUC-achtig kastje i.p.v. een Raspberry Pi of Green/Yellow. Dat zou sneller en flexibeler zijn, maar ik weet niet of dat voor een beginner handig/beheerbaar is.

Mijn wensen:

Zonnepanelenmonitoring (Apsystems ECU-C + QT2 micro’s) integreren via API/integratie

Later uitbreidbaar met slimme stekkers, sensoren en Zigbee-apparaten

Combineren met mijn LG warmtepomp boiler (mogelijk via Modbus/Wi-Fi)

Eufy camera’s kunnen inzien en evt. automatiseren (bijv. triggers bij beweging)

Integratie met bestaande Google Home-apparaten

Bij voorkeur zoveel mogelijk lokaal werkend, zonder afhankelijk te zijn van externe cloudservices

Mag een beetje knutselen zijn, maar hoeft geen hardcore Linux-gepruts te worden

Wat zouden jullie in deze situatie adviseren en waarom?
En zijn er bepaalde mini-pc’s of kant-en-klare boxen (geen Raspberry Pi) die jullie aanraden als alternatief voor een Green/Yellow?

Alle tips en ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnhemmers
luuk stellaard schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:56:
@johnhemmers Ik ben net toch maar eens begonnen en heb vandaag mijn ECU-C aangesloten. Via de lokale webinterface kon ik direct bij de management-instellingen, netcode ingesteld op Europa - Nederland - Netcode (3-fase 400V) en dat lijkt nu goed te staan. De micro’s moet ik nog installeren.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een home automation hub, maar ik merk dat er behoorlijk veel opties zijn en ik ben nog compleet beginnend met zowel Home Assistant als Homey — ik heb nul ervaring met beide systemen.

Ik twijfel momenteel tussen:

Home Assistant Green (plug & play)

Home Assistant Yellow (met ingebouwde Zigbee)

Homey Pro (2023) (gebruiksvriendelijk en all-in-one)

Daarnaast zie ik dat sommige mensen Home Assistant draaien op een mini-pc of Intel NUC-achtig kastje i.p.v. een Raspberry Pi of Green/Yellow. Dat zou sneller en flexibeler zijn, maar ik weet niet of dat voor een beginner handig/beheerbaar is.

Mijn wensen:

Zonnepanelenmonitoring (Apsystems ECU-C + QT2 micro’s) integreren via API/integratie

Later uitbreidbaar met slimme stekkers, sensoren en Zigbee-apparaten

Combineren met mijn LG warmtepomp boiler (mogelijk via Modbus/Wi-Fi)

Eufy camera’s kunnen inzien en evt. automatiseren (bijv. triggers bij beweging)

Integratie met bestaande Google Home-apparaten

Bij voorkeur zoveel mogelijk lokaal werkend, zonder afhankelijk te zijn van externe cloudservices

Mag een beetje knutselen zijn, maar hoeft geen hardcore Linux-gepruts te worden

Wat zouden jullie in deze situatie adviseren en waarom?
En zijn er bepaalde mini-pc’s of kant-en-klare boxen (geen Raspberry Pi) die jullie aanraden als alternatief voor een Green/Yellow?

Alle tips en ervaringen zijn welkom, alvast bedankt!
De raspberry pi 4 werkt voor mij heel handig - home assistent heeft een eigen image voor de pi, dus vanuit de raspberry installer (die draai je bijvoorbeeld op windows) is dat zo ingericht. Koop wel een externe ssd bij de pi, de sd kaartjes zijn te foutgevoelig en veel trager (vanuit de raspberry pi installer kun je een image draaien op een sd kaartje dat de boot via externe ssd activeert voor die pi, eenmalig dus).

Bovendien komt home assistent met zijn twee miljoen installaties gewoon (deels) uit Enschede, zie https://github.com/frenck.

Voor mij werkt raspberry pi/ home assistent tot nu toe goed, stabiel ook. Je zou eens kunnen kijken of er integraties zijn voor de apparaten die je op het oog hebt, maar zeker voor de grote namen als shelly en home wizard zijn er uitgebreide standaard installaties beschikbaar. Ik gebruik op dit moment alleen wifi connecties, geen zigbee of anders.

Daarnaast zijn er vele custom hacs integraties. De custom hacs apsystems integratie van https://github.com/HAEdwin vind ik top.

En idd, alles werkt lokaal, home assistent is daar op ingericht. Een home assistent apparaat met ingebouwd zigbee kan ook handig zijn. Ik heb geen ervaring met het toevoegen van een zigbee poort aan de raspberry pi (geen noodzaak zover).

[ Voor 13% gewijzigd door johnhemmers op 20-05-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
hoi hoi,

beetje laat met updaten maar vorige week zondag zonnenpanelen en ecu-c en geïnstalleerd, alles werkt naar behoren.

nu even iets nieuws, ik zag in de ema app dat er een *nieuw kopje stond voor energie managment.

hierin staan opties voor dynamische energiecontract. heeft iemand hier al mee gespeeld.

zal binnenkort nog even een uitgebreiden update doen van de installatie van de ecu-c met foto's enzo.

groetjes luuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter1010101
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 14:49
luuk stellaard schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:50:
hoi hoi,

beetje laat met updaten maar vorige week zondag zonnenpanelen en ecu-c en geïnstalleerd, alles werkt naar behoren.

nu even iets nieuws, ik zag in de ema app dat er een *nieuw kopje stond voor energie managment.

hierin staan opties voor dynamische energiecontract. heeft iemand hier al mee gespeeld.

zal binnenkort nog even een uitgebreiden update doen van de installatie van de ecu-c met foto's enzo.

groetjes luuk
Heb er mee gespeeld (ECU-r). Panelen gingen inderdaad uit bij instellen dynamisch energiecontract. Erg buggy (bv niet mogelijk punten en komma's in te voeren). Eenmaal uitgezet kreeg ik de panelen niet weer aan. Gebeld met Apsystems support, die kenden deze hele optie niet maar hebben de panelen wee raangezet.

Conclusie: buggy, ik blijf er voorlopig even vanaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:41
Hi all,
Ik lees/reageer even mee, omdat ik op het punt sta om mijn ECU-R te vervangen voor een ECU-C. Ik heb toestemming gekregen van mijn zonnepanelen leverancier en mag dit zelf doen, met behoud van garantie. Echt top dus.

Mocht ik hulp nodig hebben dan kom ik hier even op de lijn, in de hoop dat jullie me dan kunnen helpen..... 😬

Alvast één vraagje; kan de ECU-R en de ECU-C tegelijkertijd blijven draaien en contact behouden met de micro omvormers, of mag/kan er altijd maar één actief zijn?

@luuk stellaard @johnhemmers hoe ging dit bij jullie tijdens de migratie van R naar C?

[ Voor 8% gewijzigd door verguldebarman op 20-08-2025 20:22 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luuk stellaard
@verguldebarman

Ik heb zelf geen migratie gedaan. Ik had eerst een ECU-R, die ik één keer had aangezet voordat de zonnepanelen er lagen. Daarna heb ik die teruggestuurd en laten vervangen door een ECU-C.

De ECU-C heb ik vervolgens gewoon aangesloten en alles direct daarop geïnstalleerd. Voor zover ik zie is vervangen vrij eenvoudig:

ECU-C aan de stroom hangen

Basisinstellingen doen (netcode, ethernet of wifi verbinding) mischien eerst via lokale toegang.

Vervolgens in de EMA-app via je normale toegang van je systeem naar Instellingen (rechts onderin)

Dan naar het kopje ECU → Vervang

Daar voer je het nummer in van je nieuwe ECU-C

Daarna pakt hij de nieuwe ECU gewoon netjes op denk ik. Maar mischien is er iemand die hem al wel compleet vervangen. die het nog net even beter weet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VgKQk24flEdnYlsdhJY0po5vj7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIUFDSmVuFHAsUkZTrIUW1RZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIObG6LVrS3gYuhOvc7XgeqgwYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfMoUgb1O02Hu9jHiBIwdAVs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:49
Even een heel andere vraag, ik zou graag mijn zonnepanelen ook uit willen kunnen zetten.
Heb me wat verdiept in het Modbus-verhaal, maar zit met het probleem dat mijn ECU-r dit niet ondersteunt.
Volgens APsystems voldoen alleen de units met een IDhoger dan 216000085424 daar aan.
Nu lees ik hier dat mensen hun ECU-r overbodig hebben, is er misschien iemand die een exemplaar met nummer ≥ dan bovengenoemd bezitten?
Dan houd ik me aanbevolen om die over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:20
luuk stellaard schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:50:
hoi hoi,

groetjes luuk
Dat was dan al met de ECU-C geactiveerd?
Onze installatie heeft momenteel een ECU-R 2160xxx met YC600 / QS1 omvormers en ik zie die optie niet in de app.

Ik ben in overleg met onze installateur om de PV installatie uit te breiden en overweeg om dan ook de ECU te laten vervangen door de ECU-C. Maar ik twijfel een beetje over nut en noodzaak. Het idee om voorbereid te zijn op de toekomst (wat die dan ook brengt) is natuurlijk mooi, maar ik twijfel of de ECU-C geen overkill is. Als ik zo lees, zou een nieuwe ECU-R met een hoger serienummer ook al voldoende kunnen zijn om via HA dingen* te kunnen regelen? Ook omdat ik ons niet snel op een dynamisch contract over zie gaan. En ik lees her en der ook verschil in mogelijkheden bij 1- of 3-fase aansluiting van de ECU-C, PV zit op 3-fasen bij ons en blijkbaar vervallen daardoor enkele functionaliteiten..

Sinds kort is er wel een HA-hub aangeschaft om eens mee te experimenteren en tot nu toe leuk om wat dashboardjes te bouwen, maar ik zie mezelf daarin nog niet direct allerlei vergaande automatiseringen programmeren. Wat dat betreft moet het ook allemaal 'gewoon' blijven werken...

* "dingen" zouden dan bijvoorbeeld zijn het bij een overschot aan zonne-energie inschakelen van de WP, WPB of accu en pas als laatste eventueel uitschakelen van de omvormers.

[ Voor 5% gewijzigd door Merijn. op 12-09-2025 16:52 ]

Pagina: 1