Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-08 10:26
Mijn situatie
Ik ben momenteel op zoek naar een slimme meter die te koppelen is aan Home Assistant en deze eventueel uit te schakelen wanneer wij in de toekomst een dynamisch energiecontract hebben. Wij hebben een huurhuis en panelen 2550watt piek) via https://www.dezoncorporatie.nl/. Zij gebruiken micro-omvormers die direct zijn aangesloten op een 16a automaat en een hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ad5_WCMitjmABDZ7aqPmoxKuUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7kJdMClsHui8SeROhxAixwc.jpg?f=fotoalbum_large
Momenteel is de enige oplossing om de omvormers uit te schakelen, door de automaat of de hoofdschakelaar uit te zetten.
Algemene vergelijking
Ik ben benieuwd welke slimme DIN rail meters er zijn en wat hun voor- en nadelen zijn. Ik heb alleen gekeken naar meters die in Europa verkocht worden en dus CE-gekeurd zijn. Aangezien er bij mij microomvormers liggen, zou het geen / minder kwaad moeten kunnen om deze via een relay uit te schakelen. Ik kwam op het volgende:
TypeProtocolPrijsVoordelenNadelen
Shelly Pro 1PM – Shelly EuropeWifi€73kan tot 50°C, relay switchDuurder, geen zigbee (wel lokaal aan te sturen)
HomeWizard kWh Meter 1-Phase Wifi€60MID gekeurd, lmax 100a[, schermpje/td]
geen switch, geen Zigbee (wel lokaal aan te sturen)
TONGOU - TO-Q-SY1-JZTZigbee€25Zigbee, relay switchgoedkoop?, verbruikt idle 6 watt volgens rkonings in "Ervaring met Tuya/Tongou/AT/... Zigbee DIN-rail", kan tot 40°C
TONGOU -TO-Q-SY2-JZTZigbee€25Zigbee, breakergoedkoop?, kan tot 40°C

De Tongou is ook te koop onder duurdere rebrands en als wifi variant.
Ik heb express de clamps vermeden die je er tussen kan hangen of via een houder kan monteren. Dit in verband met veiligheid en netheid.
Opmerkingen / vragen
  • Mis ik nog belangrijke alternatieven?
  • Ik neig erna om een TONGOU - TO-Q-SY1-JZT (16A variant) te installeren, aangezien deze goedkoop zijn en Zigbee ondersteunen. Alleen hoe zit het met veiligheid en Lmax? De Home Wizard lijkt het nauwkeurigste en kan hogere pieken aan.
  • Volgens mij moeten alle meters geïnstalleerd worden tussen de automaat en de bron. Zie: Hoe installeer je de Wi-Fi kWh Meter 1-fase | HomeWizard Helpdesk en shelly pro 1pm en zonnepanelen Dit lijk mij altijd zo te werken, klopt dat? Het beste lijk mij in dit geval, om de slimme meter tussen de domme meter en automaat te plaatsen
  • Heeft wifi nog voordelen, zoals accuratere gegevens of langere support? Aangezien Shelly en HomeWizard beiden Wifi gebruiken. Bij mij op zolder heb ik redelijk wifi-bereik, maar een goed Zigbee-bereik. Ook heb ik je dan geen losse app nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Bliksem B op 13-05-2025 21:36 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat voor omvormers zijn het en heb je daar geen toegang toe? Dan kan je misschien ook max verlagen, dat is veel nuttiger en veel beter voor de elektronica.

Heb je daar echt geen toegang toe dan zou ik er een contactor tussen zetten zodat je zeker bent van een robust contact. Immers gaat het vaak om een aardig vermogen, voor lange duur en de inverters zijn bij inschakelen waarschijnlijk nog een capacitieve belasting ook. Die kan je dan aansturen met de module van je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Dat is dus een soort automatische tussenschakelaar? Die de pieken opvangt? Waar zou deze dan in mijn voorbeeld geplaats moeten worden? Automaat - domme meter - slimme switch meter - magneetschakelaar - omvormers?

Ik moet nog contact hebben met de corporatie. Zij gebruiken apsystems micro omvormers. Ds3-l of qs3. Beiden zouden via hun ecu-r box (€150) aangestuurd kunnen worden. Alleen dan moet je de uid gegevens hebben die onder de micro-omvormer geplaatst is (of op de doos?) om te kunnen koppelen.

Los daarvan ben ik sowieiso benieuwd welke slimme dun rail meters aan te raden zijn voor eventuele andere toepassingen of als goedkope tijdelijke oplossing. Die kan ik namelijk gewoon meenemen bij het verhuizen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bliksem B op 13-05-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Mag je dit deel van je elektrische installatie überhaupt wel aanpassen als huurder?
En mag je die zonnepanelen zelf zo uitschakelen van de verhuurder? Veelvuldig uitschakelen van micro omvormers kan ze beschadigen.

Ook goed om te weten: "CE" is geen keurmerk. Iedere fabrikant of importeur mag zelf bepalen of iets "goed genoeg" is voor verkoop in Europa en er het label "CE" op zetten. Er is echter geen keuringsbedrijf die dat actief controlleert.
Als je iets zoekt mét keurmerk dan moet je op zoek naar apparaten die een KEMA of TÜV keurmerk hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
FredvZ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:45:
Mag je dit deel van je elektrische installatie überhaupt wel aanpassen als huurder?
En mag je die zonnepanelen zelf zo uitschakelen van de verhuurder? Veelvuldig uitschakelen van micro omvormers kan ze beschadigen.

Ook goed om te weten: "CE" is geen keurmerk. Iedere fabrikant of importeur mag zelf bepalen of iets "goed genoeg" is voor verkoop in Europa en er het label "CE" op zetten. Er is echter geen keuringsbedrijf die dat actief controlleert.
Als je iets zoekt mét keurmerk dan moet je op zoek naar apparaten die een KEMA of TÜV keurmerk hebben.
Ik heb dit afgestemd met de elektricien ter plaatse. Over het in- en uitschakelen zijn geen opmerkingen geplaatst. Wat ik begrepen heb uit de handleiding is dit bij normaal gebruik hoort. Aangezien het geen string-omvormers zijn. Zolang je maar eerst de AC uitzet.

Goede opmerking wat betreft CE gekeurd. Kema of TÜV betreft inderdaad een echte keuring. CE betekend wel dat de fabrikant voldoende gegevens heeft bijgevoegd waarmee aangetoond wordt het voldoet Europese richtlijnen.Controle hierop vindt plaatst nadat het in de handel is genomen en moet ook uit de handel genomen worden wanneer blijkt dat het niet voldoet: Wikipedia: CE-markering.

Ik begrijp de zorgen, maar ik ben vooral benieuwd welke DIN Rail meters momenteel de beste zijn. Ook gezien de toekomst (wij zullen op ten duur een huis kopen).

[ Voor 6% gewijzigd door Bliksem B op 14-05-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Is dit niet een mooiere oplossing?
https://doe-duurzaam.nl/a...ia-web-of-home-assistant/

Op Marktplaats kun je ook wel Ecu’s vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
orf schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:54:
Is dit niet een mooiere oplossing?
https://doe-duurzaam.nl/a...ia-web-of-home-assistant/

Op Marktplaats kun je ook wel Ecu’s vinden.
Zie hierboven:
Bliksem B schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:43:
Ik moet nog contact hebben met de corporatie. Zij gebruiken apsystems micro omvormers. Ds3-l of qs3. Beiden zouden via hun ecu-r box (€150) aangestuurd kunnen worden. Alleen dan moet je de uid gegevens hebben die onder de micro-omvormer geplaatst is (of op de doos?) om te kunnen koppelen.

Los daarvan ben ik sowieiso benieuwd welke slimme dun rail meters aan te raden zijn voor eventuele andere toepassingen of als goedkope tijdelijke oplossing. Die kan ik namelijk gewoon meenemen bij het verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Bliksem B schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:38:
Ik begrijp de zorgen, maar ik ben vooral benieuwd welke DIN Rail meters momenteel de beste zijn. Ook gezien de toekomst (wij zullen op ten duur een huis kopen).
Kan je dan niet beter wachten tot je huis hebt gekocht?
Want wie zegt dat wat je nu koopt ook gaat passen/werken in je nieuwe huis?

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1