Mijn situatie
Ik ben momenteel op zoek naar een slimme meter die te koppelen is aan Home Assistant en deze eventueel uit te schakelen wanneer wij in de toekomst een dynamisch energiecontract hebben. Wij hebben een huurhuis en panelen 2550watt piek) via https://www.dezoncorporatie.nl/. Zij gebruiken micro-omvormers die direct zijn aangesloten op een 16a automaat en een hoofdschakelaar::strip_exif()/f/image/r7kJdMClsHui8SeROhxAixwc.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel is de enige oplossing om de omvormers uit te schakelen, door de automaat of de hoofdschakelaar uit te zetten.
Algemene vergelijking
Ik ben benieuwd welke slimme DIN rail meters er zijn en wat hun voor- en nadelen zijn. Ik heb alleen gekeken naar meters die in Europa verkocht worden en dus CE-gekeurd zijn. Aangezien er bij mij microomvormers liggen, zou het geen / minder kwaad moeten kunnen om deze via een relay uit te schakelen. Ik kwam op het volgende:Type | Protocol | Prijs | Voordelen | Nadelen |
---|---|---|---|---|
Shelly Pro 1PM – Shelly Europe | Wifi | €73 | kan tot 50°C, relay switch | Duurder, geen zigbee (wel lokaal aan te sturen) |
HomeWizard kWh Meter 1-Phase | Wifi | €60 | MID gekeurd, lmax 100a[, schermpje/td] | geen switch, geen Zigbee (wel lokaal aan te sturen) |
TONGOU - TO-Q-SY1-JZT | Zigbee | €25 | Zigbee, relay switch | goedkoop?, verbruikt idle 6 watt volgens rkonings in "Ervaring met Tuya/Tongou/AT/... Zigbee DIN-rail", kan tot 40°C |
TONGOU -TO-Q-SY2-JZT | Zigbee | €25 | Zigbee, breaker | goedkoop?, kan tot 40°C |
De Tongou is ook te koop onder duurdere rebrands en als wifi variant.
Ik heb express de clamps vermeden die je er tussen kan hangen of via een houder kan monteren. Dit in verband met veiligheid en netheid.
Opmerkingen / vragen
- Mis ik nog belangrijke alternatieven?
- Ik neig erna om een TONGOU - TO-Q-SY1-JZT (16A variant) te installeren, aangezien deze goedkoop zijn en Zigbee ondersteunen. Alleen hoe zit het met veiligheid en Lmax? De Home Wizard lijkt het nauwkeurigste en kan hogere pieken aan.
- Volgens mij moeten alle meters geïnstalleerd worden tussen de automaat en de bron. Zie: Hoe installeer je de Wi-Fi kWh Meter 1-fase | HomeWizard Helpdesk en shelly pro 1pm en zonnepanelen Dit lijk mij altijd zo te werken, klopt dat? Het beste lijk mij in dit geval, om de slimme meter tussen de domme meter en automaat te plaatsen
- Heeft wifi nog voordelen, zoals accuratere gegevens of langere support? Aangezien Shelly en HomeWizard beiden Wifi gebruiken. Bij mij op zolder heb ik redelijk wifi-bereik, maar een goed Zigbee-bereik. Ook heb ik je dan geen losse app nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door Bliksem B op 13-05-2025 21:36 . Reden: opmaak ]