shelly pro 1pm en zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:10
Ik ga zonnepanelen plaatsen op de dak van mijn tuinhuis (omvormer 2kWh) en ga een Shelly pro 1pm gebruiken om de output ervan in Home Assistant te krijgen. Voor de zekerheid, is volgende aansluitschema correct?
- Fase van de kabel van de zonnepanelen op de O van de shelly aan de bovenkant
- Fase van de zekering naar I bovenaan en links onderaan op de shelly
- Neutraal van de zekering naar de shelly rechts onderaan
- Neutraal van de zekering naar de kabel van de zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSHtsSaatsRnA-zi0R39jec1Ht8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPSC30CL8HcC0ovYwdOJ4kqg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:04
Zo lijkt het goed, dan zit de Shelly net als de zonnepanelen achter de zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 09:07
Mag ik inhaken op dit topic? Ik wil namelijk hetzelfde doen bij mijn zonnepanelen (1 fase max 2550 watt). Ik zit deze te overwegen. Enkele vraagjes:
  1. Kan je deze gebruiken om ook de zonnepanelen (veilig) uit te zetten wanneer je een dynamisch contract hebt?
  2. Waarom niet de Shelly 1PM Gen4. Deze is goedkoper en heeft ook Zigbee. Deze doet ook 230V 16A. Enige verschil zie ik dat de max temperatuur 40°C ipv 50 is. Of zullen er meer verschillen zijn waarom deze niet belasting van zonnepanelen aan kan?
  3. Had je ook overwogen om de kWh Meter 1-Phase (zij hebben zelfs een installatiehandleiding voor de de niet NL gebruikers). Deze is namelijk goedkoper, heeft een schermpje en is ook enkel lokaal te bereiken (in te stellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bliksem B schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:47:
Mag ik inhaken op dit topic? Ik wil namelijk hetzelfde doen bij mijn zonnepanelen (1 fase max 2550 watt). Ik zit deze te overwegen. Enkele vraagjes:
• Kan je deze gebruiken om ook de zonnepanelen (veilig) uit te zetten wanneer je een dynamisch contract hebt?
Nee, op deze manier een installatie spanningsloos maken schijnt niet fijn te zijn voor je omvormer. Omvormer uitzetten zonnepanelen kan niet zomaar.
• Waarom niet de Shelly 1PM Gen4.
Die kan ook. Maar niet echt handig als je 'm netjes op een DIN-rail wil monteren, dan moet je eerst een houder gaan 3d-printen. Ik ben niet de topicstarter, maar kan me voorstellen dat dit een rol speelde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Probleem is dat wij een huurhuis hebben en panelen via https://www.dezoncorporatie.nl/. Zij gebruiken micro-omvormers die direct zijn aangesloten op een automaat en een hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ad5_WCMitjmABDZ7aqPmoxKuUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7kJdMClsHui8SeROhxAixwc.jpg?f=fotoalbum_large
Momenteel is de enige oplossing om de omvormers uit te schakelen, door de automaat of de hoofdschakelaar uit te zetten.

Volgens mij heb ik twee APSystems DS3-L. In principe zou ik hier ook een EBU-R op kunnen aansluiten. Maar ik heb hiervoor niet de UID-gegevens voor. Bijzondere is wel dat de micro-omvormers ZIGBEE gebruiken voor communicatie, maar dit een speciale propriëtaire verbinding.
kan niet zomaar.

• Waarom niet de Shelly 1PM Gen4.

Die kan ook. Maar niet echt handig als je 'm netjes op een DIN-rail wil monteren, dan moet je eerst een houder gaan 3d-printen. Ik ben niet de topicstarter, maar kan me voorstellen dat dit een rol speelde.
Ik wou hem gewoon direct er tussen hangen zonder deze vast te monteren. Dat is wat geadviseerd wordt door home assistant. https://www.home-assistant.io/docs/energy/solar-panels/

[ Voor 23% gewijzigd door Bliksem B op 12-05-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Bliksem B schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:47:
  1. Kan je deze gebruiken om ook de zonnepanelen (veilig) uit te zetten wanneer je een dynamisch contract hebt?
  2. Waarom niet de Shelly 1PM Gen4. Deze is goedkoper en heeft ook Zigbee. Deze doet ook 230V 16A. Enige verschil zie ik dat de max temperatuur 40°C ipv 50 is. Of zullen er meer verschillen zijn waarom deze niet belasting van zonnepanelen aan kan?
  3. Had je ook overwogen om de kWh Meter 1-Phase (zij hebben zelfs een installatiehandleiding voor de de niet NL gebruikers). Deze is namelijk goedkoper, heeft een schermpje en is ook enkel lokaal te bereiken (in te stellen).
Vraag 1:
Het kan maar geen idee hoe gezond het is. Ik kan wel zeggen dat een micro-omvormer en een stringomvormer anders werken en het gelinkte artikel van @Gizz gaat over stringomvormers. Volgens mij moet het alleszins minder schadelijk zijn bij een micro-omvormer omdat die sowieso elke avond/nacht al uit valt want die werkt niet zonder dat de zonnepanelen stroom opbrengen. Ik heb het alleszins wel al gedaan O-)

Vraag 2:
Op zich kon ik een behuizing 3d-printen voor bv een Shelly 1pm gen4 maar dat is minder proper en ik weet niet of de keurder van de zonnepaneleninstallatie (in België verplicht) hier problemen van zou maken. Bovendien vind ik de din-Shelly's (ik heb ook nog een Shelly Pro 2PM zitten aan het zwembad) duidelijk een pak steviger/kwalitatiever dan de gewone Shelly's. Dat gezegd zijnde heb ik een gewone shelly (nog een oudere generatie 1pm) in een 3d-behuizing in mijn groepenkast zitten voor het aansturen van het stopcontact van mijn elektrische wagen. Dat gaat ook al een 4-tal jaar zonder problemen aan 10A :+

Langs de andere kant: de shelly 2pm die oorspronkelijk aan het zwembad was geïnstalleerd (500W voor de pomp en ongeveer 1.1kW voor de warmtepomp) die oververhitte in de zomer af en toe (bij 30°C liep die op tot 80-90°C waarna hij uitviel). Vijf minuten later kon ik hem terug opstarten en was maar 1x per dag maar toch.

Vraag 3:
Ja. Ik heb de p1-meter van HomeWizard dus ik kende hem maar ook veel Shelly's waar ik zeer tevreden van ben. Ik heb de Shelly in promotie gekocht aan €48.36 dus die was een dikke €10 goedkoper 8). Shelly kan je trouwens ook lokaal aansturen (bij mij gaat alles via Home Assistant, zelfs firmware updates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
S-te-fan schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:23:
Zo lijkt het goed, dan zit de Shelly net als de zonnepanelen achter de zekering.
Waarom zou dat het veiligst zijn? Stel dat de omvormers een piek hebben, dan knalt je Shelly eruit en heb je kans op brand. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Bliksem B je wil de Shelly (net als elk ander apparaat in huis) beveiligen tegen overstroom (kortsluiting). Als je de Shelly voor de zekering plaatst wordt hij alleen beschermd door je hoofdzekering en dan loopt er veel meer stroom door je Shelly. Als je iets niet wilt qua brandgevaar is het 30A+ door je Shelly'tje.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Gizz schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:02:
@Bliksem B je wil de Shelly (net als elk ander apparaat in huis) beveiligen tegen overstroom (kortsluiting). Als je de Shelly voor de zekering plaatst wordt hij alleen beschermd door je hoofdzekering en dan loopt er veel meer stroom door je Shelly. Als je iets niet wilt qua brandgevaar is het 30A+ door je Shelly'tje.
Wellicht is de situatie bij mij anders: Zonnepanelen --> automaat --> hoofdschakelaar--> groep in de meterkast. Er zit dus niks anders op de groep dan de panelen. Dus een piek kan enkel komen van de panelen. Zover ik begreep kunnen omvormers soms een piek veroorzaken. Daarom kan de HomeWizard slimme DIN rail meter 100 ampere aan, maar de Shelly maar 16. De HomeWizard mag daarom wel tussen de panelen en de automaat. Alleen bij de Shelly vraag ik mij dat dus af, omdat het eigenlijk een slimme stekker is van max 16a.

Bij Overpower consumption protection too sensitive? - Shelly 1PM - Shelly Forum schakelt shelly gewoon uit door de beveiliging, alleen deze is te gevoelig en lijkt niet gemaakt te zijn voor dergelijke hoge loads. Terwijl een automaat daarvoor wel bedoeld is. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 26% gewijzigd door Bliksem B op 23-05-2025 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Bliksem B Ik mag hopen dat het niet zo zit of dat je de term 'hoofdschakelaar' verkeerd gebruikt, bedoel je werkschakelaar? Of heb je een onderverdeler?

Maar goed, die pieken zijn zo klein, dat zal niet snel een issue zijn qua meten. En ja, die hele "beveiliging" in een Shelly is gewoon software. Dus de term beveiliging al tussen haakjes inderdaad, het vervangt nooit een automaat.

Maar zelf zou ik niet graag met welke Shelly dan ook (micro)omvormers gaan schakelen omdat ik niet verwacht dat het relais lang leeft. Daar zou ik liever een echte contactor (/ DIN-rail relais) voor pakken. Deze kan je laten schakelen door de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliksem B
Septillion schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:16:
@Bliksem B Ik mag hopen dat het niet zo zit of dat je de term 'hoofdschakelaar' verkeerd gebruikt, bedoel je werkschakelaar? Of heb je een onderverdeler?
Bij de elektrobox op zolder bij de zonnepanelen, heeft de installateur een schakelaar geplaatst waarop staat hoofdschakelaar, vandaar dat ik deze term zo gebruik. Zie mijn foto: Bliksem B in "shelly pro 1pm en zonnepanelen"
Maar goed, die pieken zijn zo klein, dat zal niet snel een issue zijn qua meten. En ja, die hele "beveiliging" in een Shelly is gewoon software. Dus de term beveiliging al tussen haakjes inderdaad, het vervangt nooit een automaat.
Exact. Daarom mijn vraag waar de Shelly van de OP geplaatst moet worden. Aangezien deze afwijkt van een meter als de kWh Meter 1-Fase van HomeWizard. Deze is wel bedoeld voor pieken tot 100a. Net als de TONGOU Zigbee intelligente schakelaar van 63A of de domme meter van max 45A die nu geplaatst is.
Maar zelf zou ik niet graag met welke Shelly dan ook (micro)omvormers gaan schakelen omdat ik niet verwacht dat het relais lang leeft. Daar zou ik liever een echte contactor (/ DIN-rail relais) voor pakken. Deze kan je laten schakelen door de Shelly.
Eens, dat is mij ondertussen ook onduidelijk. Vandaar dat ik nu zat te kijken naar een energiemeter die ik dan niet gebruik om te schakelen (zoals de Shelly pro 1pm, TONGOU, de Home Wizard), en waar deze geplaatst moet worden. Of een energiemeter die droog meet via een klem en eventueel een contactor kan aansturen, zoals de Shelly EM Gen3

Wat ik me nog wel afvraag: TONGOU heeft dus een slimme relaisschakelaar van 63A, is deze dan geschikter voor het meten van zonnepanelen dan de Shelly meter van 16A? En zelfs het eventueel schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Bliksem B Dat is inderdaad een onderverdelen. Dan is het wel een hoofdschakelaar maar niet DE hoofdschakelaar (van je huis)

Wat ze zeggen dat hij als piek aan kan is niet relevant voor de afzekering.

Qua Tongou, ik moet ze nog eens van binnen zien maar jij liever dan ik voor 63A :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
Septillion schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 21:16:
Dat is/was ook niet echt mijn bedoeling maar uiteindelijk loopt er max maar 9A door de shelly. Af en toe gebruiken zal wel goed komen. Om de zonnepanelen uit te schakelen/te minderen heb ik een openDTU fusion gekocht. Momenteel heb ik nog een gewoon vast contract maar als we ooit overschakelen naar dynamisch, kan ik deze in combinatie met HA gebruiken om de micro-omvormer dicht te knijpen. Voor nu wordt die enkel gebruikt voor het monitoren van de individuele opbrengst van de panelen.
Pagina: 1