Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levii
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 15:32
Goede namiddag!

Wij hebben een Bulex F35 die al een tijdje op zeer onregelmatige basis in F.29 gaat.
We hebben er al verschillende kosten aan gedaan, waaronder laatst het gasblok laten vervangen, maar zonder succes. We verwarmen thuis met gas, en de boiler is combinatie van sanitair (doorstromer) en chauffage.

Aangezien de boiler meer dan 10j oud is zijn we aan het kijken om deze nog snel te vervangen alvorens het BTW-tarief in België wijzigt van 6 naar 21%. Onze installateur was geen fan meer van een 2-in-1 boiler, en heeft volgende offerte gemaakt:

- voor een boiler: Vaillant ecotec plus vc 25CS/1-5
- een warmtepompboiler: Atlantic Explorer 4

Onze situatie:
- wij zijn een gezin van 3
- we hebben 12 zonnepanelen van 400wp, waarbij we eigenlijk alles behalve onze zonnepanelen optimaal benutten (soms overdag de vaatwasser of wasmachine)

Enkele bedenkingen:
- Kan de Atlantic Explorer 4 werken ifv de zonnepanelen?
- Kan deze overweg met loadbalancing? Momenteel heb ik een digitale meter waarbij de P1 poort al
gebruikt wordt voor de loadbalancing van de laadpaal voor de auto. Kan ik voor 2 verschillende apparaten de P1 poort gebruiken?
- De warmtepompboiler wordt bijgezet in de kelder waar de boiler nu staat. Maakt dit veel lawaai? Wat met vochtige lucht die hij mogelijks binnen trekt uit de ruimte van de kelder?
- Wat is de levensduur van zo een warmtepompboiler? Bij een gewone boiler zeggen ze tussen de 10-15j

Wat vinden jullie van dit voorstel? De offerte is in totaal +- €7000, volledig afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:43
Blader en lees het volgende maar door: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
De Atlantic staat daar fier boven aan, in dit najaar een nieuwe versie van de V4

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
- Ja, je kunt een timer instellen dat hij tussen 11.00u en 21.00u werkt bijvoorbeeld. Dan pakt hij zonnestroom indien beschikbaar.
- Dit is niet nodig, alleen de laadpaal behoeft loadbalancing (peakshaving).
- Een gezoem, beetje vergelijkbaar met een inbouw-microgolf denk ik. Kelderlucht lijkt me geen probleem.
- Minimaal 15 jaar. Hetzelfde dus als de Vailliant die erbij staat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning