Thuisserver / Nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Panda
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-05 21:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben wil graag een thuisserver / Nas bouwen. Deze zal voornamelijk gebruikt worden als plex server, waarbij we thuis het liefste in maximale kwaliteit kijken. Ook willen we graag buitenshuis een serie kijken op de telefoon dit verwacht ik via transcoding te doen.
Ook zal er een Minecraft server op gedraaid worden en wil ik de server gaan gebruiken als cloud opslag.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zonder de opslag 500 - 1000 euro.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil in eerste instantie starten met 4 HDD's van 12TB en dit in de toekomst uitbreiden wanneer nodig vandaar ook de keuze voor de Node 804.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een goede balans tussen performance en energieverbruik.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben de laatste dagen een beetje bezig geweest met het samenstellen van een mogelijke server. Maar het zou mij erg fijn lijken als er iemand even mee denkt over de dingen die ik heb uitgekozen en hoe ik dit kan verbeteren.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 209,99€ 209,99
1MoederbordenASRock Z790M-ITX WiFi€ 208,58€ 208,58
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 273,-€ 1.092,-
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 115,95€ 115,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 159,61€ 159,61
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,99€ 75,99
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 141,69€ 141,69
Totaal€ 2.003,81

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een i5 met 64GB RAM is niet nodig voor de zaken die je er opgaat draaien, zie bv deze requirements https://minecraft.fandom.com/wiki/Server/Requirements. Ook zou ik een moederbord nemen zonder WiFi, alles wat er niet op zit gebruikt geen stroom. Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2096876 en https://tweakers.net/best...esktops/beste-thuisserver

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 13-05-2025 07:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Een SOC met N100 of N150 zal volstaan.
Anders kan je ook een core i3 nemen. Scheelt een hoop geld.
Een 500GB SSD volstaat voor je OS.
Je kan ook een goedkoper moederbord nemen.

Ik weet niet met hoe veel data je begint, maar meteen 24TB aan effectieve opslag kopen is meteen een flinke investering. Dat is 1000 fBlu ray films. Je kan evt beginnen met 2 schijven.

Uit nieuwsgierigheid: welk OS ga je gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar op 13-05-2025 07:51 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Dit is dacht ik mijn server:

1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 117,32€ 117,32
1MoederbordenASRock B760M-H2/M.2€ 94,45€ 94,45
1Interne harde schijvenWD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB€ 185,67€ 185,67
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wood Edition Black€ 84,37€ 84,37
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 73,11€ 73,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,38€ 59,38
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 56,90€ 56,90
Totaal€ 671,20

Pin me er niet helemaal op vast, want ik heb nogal wat wijzigingen gedaan in het proces.

Ik draai Proxmox met:
  • OPNSense
  • Docker VM met zaken als Vaultwarden enzo
  • NAS VM met Immich en Paperless
  • Mediaserver VM met download tools en Plex (+ HW transcoding)
  • Home Assistant
Draait als een zonnetje vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Panda
Bedankt voor de reacties, Ik wil graag ook nog even een kleine aanvulling doen op wat ik eerder genoemd had.

Voor de plex server verwacht ik te beginnen met rond de 10TB aan media wat nog zal doorgroeien, dit zal een volledige vervanging worden voor alle streaming diensten. Met voor mij persoonlijk de meerwaarde dat ik remuxes kan streamen. Verwachting is dat hier ongeveer 10 mensen gebruik van zullen maken, 5-7 hiervan zullen buitenshuis streamen. Dit zal mogelijk nog iets groeien. Ik wil nog even gaan uitzoeken of het zinvol is om een deel van de media in twee formaten op te slaan zodat er niet onnodig veel transcoding nodig is.

Voor de Minecraft server zal dit ongeveer een even grote groep zijn die hier gebruik van maakt, ik zag in het linkje dat dit ook al richting de 8GB RAM gaat.

Ik had een wat grotere SSD uitgekozen omdat deze behoorlijk meer TB written heeft. Ik zie het systeem voor mij dat de HDD's voornamelijk gebruikt zullen worden voor media en dat os plus servers allemaal op de SSD staan.

Ook wil ik op termijn ergens dit jaar als SSD's in de aanbieding zijn 2ssd's toevoegen en deze specifiek gebruiken als cloud opslag. Zodat hiervoor de HDD's niet gebruikt worden en hoop zo ook nog wat stroom te besparen. (Ik verwacht dat 15-20 uur per dag er niet gestreamd zal worden en dat het meerendeel van het streamen zal zijn tijdens woon-werkverkeer en in de avonduren). Vandaar dat het mij zeker gezien het energieverbruik van de HDD's het zinvol kan zijn de cloud opslag te doen met SSD's. Hierbij verwacht ik met 1TB bruikbare ruimte voorlopig genoeg te hebben.

OS wat ik wil gaan gebruiken ben ik mij nog niet helemaal zeker, voor de eerste paar weken waarschijnlijk linux. En dan wil ik in de tussentijd kijken welk Dedicated OS ik fijn vind werken, hierbij denk ik aan een Proxmox of Truenas.

Ik had de i5 uitgekozen omdat deze specifiek in het zuinige server topic wordt aangeraden. Keuze voor het moederbord vind ik nog steeds een lastige, de keuze nu sprak mij aan vanwege de opties en ook de dual LAN in combinaties met de intel chipset. Het energie verbruik van de zaken die ik niet nodig heb had ik nog niet helemaal meegenomen in de overweging, wat ik uit het server topic dacht te begrijpen is dat het uitzetten in de bios/software dit al grotendeels aanpakt.

PS, excuus dat ik niet al deze informatie al in de topicstart had benoemd, probeer het zelf ook nog een beetje uit te vogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
barrymossel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:26:
Dit is dacht ik mijn server:

1ProcessorsIntel Core i3-14100 Boxed€ 117,32€ 117,32
1MoederbordenASRock B760M-H2/M.2€ 94,45€ 94,45
1Interne harde schijvenWD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB€ 185,67€ 185,67
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wood Edition Black€ 84,37€ 84,37
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 73,11€ 73,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,38€ 59,38
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 56,90€ 56,90
Totaal€ 671,20

Pin me er niet helemaal op vast, want ik heb nogal wat wijzigingen gedaan in het proces.

Ik draai Proxmox met:
  • OPNSense
  • Docker VM met zaken als Vaultwarden enzo
  • NAS VM met Immich en Paperless
  • Mediaserver VM met download tools en Plex (+ HW transcoding)
  • Home Assistant
Draait als een zonnetje vooralsnog.
heb je misschien een idee van het verbruik van dit systeem? in idle en under load?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Ok, met 10+ gebruikers zal je vast een snelle upload moeten hebben. Ik weet niet of jouw moederbord ethernet ports dan snel genoeg zijn.

uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk) kan worden toegevoegd voor 10 GBit.

Voor zulke workloads is denk ik de i5 inderdaad beter geschikt, omdat je anders misschien tegen de limieten van de i3 aan loopt. Die core i5 die jij hebt is wel 2 generaties oud. Voor een tientje meer heb je de uitvoering: Intel Core i5-14600K Boxed welke een stuk sneller is.

De Pure Power 12 heeft maar 5 SATA aansluitingen. Je kan de uitvoering: be quiet! System Power 9 600W CM pakken, die heeft er 10.

Zo heb je een vergelijkbaar geprijsd systeem maar met snellere CPU, 10 Gb internet en voldoende aansluitingen voor je HDDs:
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Tray€ 213,58€ 213,58
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 123,30€ 123,30
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 274,-€ 1.096,-
1BehuizingenAerocool Cipher€ 79,27€ 79,27
1NetwerkadaptersIntel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)€ 118,01€ 118,01
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 33,-€ 33,-
2VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,66€ 11,32
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 70,67€ 70,67
Totaal€ 2.046,45

[ Voor 3% gewijzigd door Dekar op 13-05-2025 12:16 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
brogel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:21:
[...]

heb je misschien een idee van het verbruik van dit systeem? in idle en under load?
Nee sorry, nog niet gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Kettrick

Rantmeister!

brogel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:21:
[...]

https://au.pcpartpicker.com/user/nielsdee/saved/hB4vZL

Dit is mijn NAS, ongeveer dezelfde specs, doet zo’n 36w idle met arr stack en plex server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Kettrick schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:33:
[...]

https://au.pcpartpicker.com/user/nielsdee/saved/hB4vZL

Dit is mijn NAS, ongeveer dezelfde specs, doet zo’n 36w idle met arr stack en plex server.
thx, is een groot verbruik maar te begrijpen met 6 hdd's.
Heb je toevallig ooit gekeken zonder de drives verbonden?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 14:50
Zou je transcoden niet aan de clients over laten?
Ik denk dat als er meer dan 3 mensen tegelijk iets willen transcoden (laat staan de aantallen die je noemt) je cpu over zijn nek gaat. Ik weet niet precies hoe je dat voor je ziet met dergelijke aantallen?

[ Voor 23% gewijzigd door Arjant2 op 13-05-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Panda
Dekar schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:13:
Ok, met 10+ gebruikers zal je vast een snelle upload moeten hebben. Ik weet niet of jouw moederbord ethernet ports dan snel genoeg zijn.

uitvoering: Intel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk) kan worden toegevoegd voor 10 GBit.

Voor zulke workloads is denk ik de i5 inderdaad beter geschikt, omdat je anders misschien tegen de limieten van de i3 aan loopt. Die core i5 die jij hebt is wel 2 generaties oud. Voor een tientje meer heb je de uitvoering: Intel Core i5-14600K Boxed welke een stuk sneller is.

De Pure Power 12 heeft maar 5 SATA aansluitingen. Je kan de uitvoering: be quiet! System Power 9 600W CM pakken, die heeft er 10.

Zo heb je een vergelijkbaar geprijsd systeem maar met snellere CPU, 10 Gb internet en voldoende aansluitingen voor je HDDs:
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Tray€ 213,58€ 213,58
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 123,30€ 123,30
4Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 274,-€ 1.096,-
1BehuizingenAerocool Cipher€ 79,27€ 79,27
1NetwerkadaptersIntel X550-T2 10GbE Network Adapter (bulk)€ 118,01€ 118,01
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 33,-€ 33,-
2VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,66€ 11,32
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 70,67€ 70,67
Totaal€ 2.046,45
Het zal waarschijnlijk tot 10 gebruikers worden en had in gedachte om per plex stream max 40Mbit te rekenen, en zou dus denken dat dit makkelijk moet kunnen met 2,5Gbit. Dus ik denk dat een 10Gbit kaart niet nodig zal zijn.
Cpu was gekozen op basis van de adviezen vanuit het zuinige server topic, vind het lastig in te schatten of het extra vermogen van de 14600k opweegt tegen het extra stroomverbruik, heeft iemand hier ervaring mee?
Had zelf ook al gekeken naar dit moederbord, echter kan ik er bijna niks over vinden. Zag wel hier op tweakers iemand die zei altijd met een grote boog om biostar te lopen.
Goed punt met de PSU had ik zelf nog niet bij stil gestaan, dacht zelf eigenlijk dat het wel mogelijk moet zijn om met een een Sata power kabel met 4 aansluitingen te werken. https://www.bequiet.com/en/accessories/457 Ik heb namelijk toch wel een voorkeur voor een PSU welke nog enigszins efficiënt is bij lage belasting en deze daarvoor geadviseerd wordt.
Arjant2 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:05:
Zou je transcoden niet aan de clients over laten?
Ik denk dat als er meer dan 3 mensen tegelijk iets willen transcoden (laat staan de aantallen die je noemt) je cpu over zijn nek gaat. Ik weet niet precies hoe je dat voor je ziet met dergelijke aantallen?
Als ik online kijk zie ik dat de intel UHD 770 welke in de 13500 zit tussen de 5-10 transcodes aan zou moeten kunnen sommige beweren zelfs 10+, intel quick sync lijkt erg goed te werken. Echter zit ik er ook over na te denken een deel van de media zowel in hoge als in normale kwaliteit aan te houden zodat transcoden minder vaak nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 14:50
@Mr Panda okay dat is meer dan ik had verwacht, dan hebben ze daar wel een stap in gemaakt laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Meerdere streams concurrent afspelen zonder transcoding vergt niet veel van een CPU, pas als er getranscode moet komt QuickSync in actie, en dan hangt het er vanaf welk formaat je om gaat zetten, is dat 4K naar 1080p? Je zegt dat je thuis graag in maximale kwaliteit kijkt, dat is 4K neem ik aan? En dan wordt er buitenshuis in een lagere kwaliteit gestreamd (1080p/720p?), waarbij er eventueel getranscode gaat worden? Hoeveel streams ga je tegelijkertijd buitenshuis ondersteunen?

Remuxen (het overzetten van een video van de ene container naar de andere, bv MKV -> MP4, of het bijvoegenvan ondertiteling) doe je niet streaming/live dat is een off-line activiteit.
En dan wil ik in de tussentijd kijken welk Dedicated OS ik fijn vind werken, hierbij denk ik aan een Proxmox of Truenas.
Daar zijn wel verschillende toepassingen, ik zie dat je vooral een Plex server wilt opzetten, dan is Proxmox niet echt voor de hand liggend - dat is geschikt als je meerdere virtuele machines wilt draaien met meerdere toepassingen (zie bv de setup van @barrymossel ). Plex draait als een plugin op Truenas, dat lijkt me een geschiktere basis bij jouw wensen, ook Minecraft server kan meen ik zo geinstalleerd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 13-05-2025 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Panda
martyw schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:47:
Meerdere streams concurrent afspelen zonder transcoding vergt niet veel van een CPU, pas als er getranscode moet komt QuickSync in actie, en dan hangt het er vanaf welk formaat je om gaat zetten, is dat 4K naar 1080p? Je zegt dat je thuis graag in maximale kwaliteit kijkt, dat is 4K neem ik aan? En dan wordt er buitenshuis in een lagere kwaliteit gestreamd (1080p/720p?), waarbij er eventueel getranscode gaat worden? Hoeveel streams ga je tegelijkertijd buitenshuis ondersteunen?
[...]
Inderdaad thuis kijk ik waneer mogelijk 4k blu-ray remux waarbij dus het originele bluray bestand is omgezet naar een mkv.
Voor de streams die van buitenshuis komen wil ik tot 10 ondersteunen, waarbij ik nog even ga kijken als de server er staat hoeveel energie en kracht het kost om te transcoden. Mocht dit erg veel zijn dan ben ik van plan een deel van de Library in beide formaten opslaan zodat er minder transcoding nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Kettrick

Rantmeister!

brogel schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:13:
[...]

thx, is een groot verbruik maar te begrijpen met 6 hdd's.
Heb je toevallig ooit gekeken zonder de drives verbonden?
Nee, maar het is een paar watt per HDD in idle stand dus zal zo 15w extra gebruiken, ik gebruik Unraid zodat ik alleen the HDD’s start die ik nodig heb, de meeste HDD’s staan vrijwel altijd stil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-09 08:59
Aantal tips van mijn kant om wat perspectieven te bieden:

Puur ter verificatie, je hebt het over allerlei functionaliteit in Plex, maar heb je wel Plex Pass?
Hardware transcoding via (i)GPU en streamen buitenshuis zijn functies die alleen binnen Plex Pass werken. Vergeet ook niet dat al deze mensen toegevoegd moeten worden onder Plex Home, anders werkt het niet.

Ik heb een Intel Celeron J6413 draaien, met die iGPU zijn 4 streams op 4K transcoding de max. Dit is een 10W TDP processortje, mijn hele apparaat met alles erop en eraan (TrueNAS) draait op 20-25W.

Ben je zelf een beetje handig met software/handleidingen volgen? Tegenwoordig kun je met 100GB aan data voor Plex en een abonnementje van een paar euro per maand al je data op een proxy/caching server staan, hoef je zelf geen opslag te hebben. De service heeft wat haken en ogen wat wellicht wel of niet interessant voor je is. Maar het keyword is Debrid en Riven. Het is een flink ecosysteem maar eigen opslag is tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig. Ik ga er dan uiteraard vanuit dat je zelf alle legale content in bezit hebt.

Betreft de NAS. TrueNAS wordt vaak benoemd als laagdrempelig NAS OS voor thuis. Ik wil hier toch even voor waarschuwen. TrueNAS is ontzettend makkelijk te installeren en te draaien, wees je er echter wel van bewust dat TrueNAS zich richt op ENTERPRISE klanten/omgevingen. Dit zie je in hoe de software behandeld wordt, je bent zelf volledig verantwoordelijk voor zowel acties als je kennis. Dit betekent zelf de changelogs controleren, migraties uitvoeren als er breaking changes in staan en een gedegen dosis kennis over ZFS verkrijgen. Als je blind op de "update" knop drukt zal het vroeg of laat een keer fout gaan. ZORG VOOR BACKUPS!

Los van deze waarschuwing is TrueNAS in mijn ogen erg fijn om mee te werken. Ook een Plex App (draait als container) opstarten met een koppeling naar de iGPU werkt ideaal. Zo goed als alles is verder aanwezig om je thuis server leuk te draaien.

TrueNAS Scale draait op een debian based OS, dus een applicatie als powertop is beschikbaar, dit scheelt toch wel flink ten opzichte van andere qua energieverbruik.

Betreft de CPU/Hardware:
Energie is geld! Hoe sterk een processor is, is niet heel boeiend als deze in idle gewoon efficient en op een laag pitje draait. Als je een dijk van een CPU hebt zal deze alleen veel stroom verbruiken als het daadwerkelijk nodig is, terwijl een kleine CPU zoals ik heb gewoon eerder 100% gaat stampen op de max met 25W. In werkelijkheid staan de CPU's toch 95% van de tijd uit hun neus te vreten -> idle.
Ik denk dat je eisen voornamelijk bepaald worden door de transcoding streams tegelijkertijd. Ik zou even uitzoeken welke iGPU je precies nodig hebt om dat te behalen en dan de (zuinigste) CPU erbij te zoeken.

Wat je nu hebt bedacht om er mee te doen is redelijk simpel, zodra je het hebt ga je het ook vaak meer gebruiken en kom je er snel achter dat je te weinig geheugen hebt. Ik vind de 64GB een nette hoeveelheid waar je voorlopig even mee door kunt.

Ik ben zelf voor SSD's gegaan i.v.m. energieverbruik. Ik begrijp dat de kosten van SSD's veel hoger zijn, maar op lange termijn verbruikt het véél minder energie. In mijn setup zitten 6x 4TB Samsung EVO's, mijn totale systeem verbruikt onder maximale load rond de 27W, idle 20W. De NAS die ik hiervoor had met een Xeon D, 128GB geheugen, 3x 14TB HDD en 4x 1TB SSD deed 110W onder load en 85W idle.
Puur even ter illustratie, wellicht verder niet interessant voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

Qua opslag zou je ook 2x 16 of 18TB kunnen beginnen, iets minder read performance dan 4 schijven in R5 maar met een raid1 kan je altijd migreren naar raid5 (als je controller dat ondersteund tenminste). Kost flink wat aan stroom voor de schijven.

Ik lees ook dat er 10 gebruikers gaan zijn. Kijk uit dat onze vrienden van BREIN niet achter je gaan, dit klinkt als niet zo heel erg legaal..

10gigabit slurpt overigens ook flink stroom, SFP+ met een TwinAX kabel op 2.5GBit zal schelen (als je modem of router ook SFP+ heeft uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door mjl op 17-05-2025 15:49 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Panda
mjl schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:44:
Qua opslag zou je ook 2x 16 of 18TB kunnen beginnen, iets minder read performance dan 4 schijven in R5 maar met een raid1 kan je altijd migreren naar raid5 (als je controller dat ondersteund tenminste). Kost flink wat aan stroom voor de schijven.

Ik lees ook dat er 10 gebruikers gaan zijn. Kijk uit dat onze vrienden van BREIN niet achter je gaan, dit klinkt als niet zo heel erg legaal..

10gigabit slurpt overigens ook flink stroom, SFP+ met een TwinAX kabel op 2.5GBit zal schelen (als je modem of router ook SFP+ heeft uiteraard.
Ja qua schijven had ik daar ook al over nagedacht, welke schijven zou je dan adviseren? Als ik kijk zie ik dat namelijk van bijvoorbeeld WD de prijs per TB stukje hoger ligt en dat je hiermee dan ook snel naar Red Pro gaat, waarbij het idle verbruik verdubbeld. Hier leken mij de RED plus 12TB een mooie middenweg.

Dat van de 10 gebruikers voor streaming zal inderdaad zal er waarschijnlijk wat anders uit gaan zien, heb inderdaad niet zo'n behoefte aan contact met onze grote vrienden bij BREIN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

Mr Panda schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:13:
[...]

Ja qua schijven had ik daar ook al over nagedacht, welke schijven zou je dan adviseren? Als ik kijk zie ik dat namelijk van bijvoorbeeld WD de prijs per TB stukje hoger ligt en dat je hiermee dan ook snel naar Red Pro gaat, waarbij het idle verbruik verdubbeld. Hier leken mij de RED plus 12TB een mooie middenweg.

Dat van de 10 gebruikers voor streaming zal inderdaad zal er waarschijnlijk wat anders uit gaan zien, heb inderdaad niet zo'n behoefte aan contact met onze grote vrienden bij BREIN.
Ik ben ooit begonnen met 3x12TB WD Gold schijven, ik zit nu op schijf 7 :) Wel een mengsel van Toshiba en seagate er nu bij, maar wel allemaal ‘enterprise’ schijven met dezelfde specs.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik gebruik zelf een Synology rackserver voor de opslag en een HP Prodesk G4 mini (i5, 16G) voor de applicaties zoals Plex, Immich, Nextcloud, etc. ZFS koppeling naar de Syno, rekenwerk doet de (compleet stille) HP in het tv meubel. Voor jouw budget zit je ongeveer op dezelfde kosten schat ik; Syno incl. schijven ca 2k, HP pik je tweedehands op voor 250 euro.

Voordeel van de Synology is dat je 8 hdd bays hebt en hem 'ver weg' van leefruimtes kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Wat betreft netwerk volstaat 1Gbps volgens mij prima.

Voor het tegelijk transcoderen van 4K materiaal voor meerdere clients zul je toch even op de CPU moeten letten, dat kan best aantikken. Het idee om een library te maken voor beide formaten is nog helemaal zo gek nog niet.
Pagina: 1