Meerlagen buis systemen ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-09 06:30
Beste tweakers,

Naar onze nieuwe garage wil ik graag cv en (drink)water leidingen leggen. Deze lopen vanaf de bijkeuken waar de cv ketel hangt via een toilet en een kleine hal naar de garage.

Het idee is om de plafond eruit te halen en hier de leidingen boven te monteren en daarna de plafonds terug te plaatsen.

Het gaat om de volgend leidingen:
- warm drinkwater
- koud drinkwater
- regen water leiding (deze komt van de garage naar het toilet en bijkeuken t.b.v. toilet doorspoelen en wasmachine).
- Cv leidingen heen en retour. In de toekomst willen we een warmtepomp achter de garage plaatsen. Om te voorkomen dat de plafonds weer open moeten wil ik alvast leidingen meenemen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- De huidige koperen cv leiding die uit de CV komt voor de verwarming is 22 mm. De afstand van de cv naar het einde van de garage is circa 15 meter. Welke dikte meerlagen buis zouden jullie pakken? Ik kwam op 25 mm uit maar vroeg mij af of deze iets dikker zou moeten i.v.m. de lange afstand en lagere temperatuur van een warmtepomp.

- Er zijn meerdere koppel en leidingsystemen te koop. Ik zat eerst te denken aan uponor maar er werd mij verteld dat deze afwijkende maten heeft en duur is en bonfix ook een alternatief is. Wat zijn jullie ervaringen met deze of andere systemen?

Mvg.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:12
Heima24.de is een goede om eens rond te kijken bij "rohrsystemen". Hier al jaren ingebruik en werkt helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
25mm klinkt prima als het geen 100+m2 is.

Voor de rest lijken die perssystemen verdacht veel op elkaar.
Persoonlijk zou ik voor een systeem met TH profiel gaan, dat is het 'standaard' profiel voor alle niet merk specifieke bekken:
https://benem.nl/informat...pers-profiel-contour.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de snelle reacties! Het huis is ongeveer 130 vierkante meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Uponor heeft afwijkende maten? dat is nieuw voor mij, 16, 20, 25, 32mm heel gewoon toch?
Bij het installatie bedrijf waar ik werk gebruiken wij uitsluitend Uponor.

Ipv in Duitsland zonder <Ideal> betaal systeem te bestellen, kijk eens naar https://www.technim.nl/
Wij bestellen daar ook...vaak de goedkoopste.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:37
Uponor heeft afwijkende wanddikte, dat is het. Ik ben ook zeer tevreden over Uponor, geen ervaring met andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:12
Nee uponor us weer 'vreemd' met hun 25mm. Bij elk ander merk is dat 26mm. De rest klopt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
tj.jackel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:45:
- De huidige koperen cv leiding die uit de CV komt voor de verwarming is 22 mm. De afstand van de cv naar het einde van de garage is circa 15 meter. Welke dikte meerlagen buis zouden jullie pakken? Ik kwam op 25 mm uit maar vroeg mij af of deze iets dikker zou moeten i.v.m. de lange afstand en lagere temperatuur van een warmtepomp.
CV hoofdleiding met deze afstand en hoog op warmtepomp sowieso minimaal 32mm pakken. Als het om een grote woning/warmtepomp gaat kan dat met deze afstand wellicht zelfs nog aan de krappe kant zijn.

Verder een tip om op te letten met dimensioneren van warm waterleiding: groter is niet beter. Bekijk goed wat je minimaal nodig hebt en dimensioneer daar op. Maatje groter scheelt echt veel hoe lang het duurt tot je warm water hebt. Ik heb twee douches ook ieder eigen leiding gegeven ipv combineren.

Als je veel aansluitingen hebt kan je overwegen te werken met manifoldjes. Vond ik mooi werken en prijs viel mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coQVVgadR3xtlEHN7PCRYT5DLEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzEmFGCJ23odI6SKMPhlzq4L.jpg?f=fotoalbum_large

Als je interesse daarin hebt kan ik even nakijken waar die vandaan kwamen.

Edit, was alupex, zie:
assje in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 10-05-2025 13:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:52
Als voorbereiding op de warmtepomp altijd 32mm pakken, 25mm is in veel gevallen voldoende maar het zou zonde zijn om er later achter te komen dat dit in jouw situatie niet genoeg is.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-10 10:34
Ik heb zelf al mijn waterleidingen bij een grote renovatie vervangen door Uponor. Dit beviel opzich prima. Toen ik later een 9kw Panasonic monoblock warmtepomp heb geplaatst heb ik voor de meerlagenbuizen van Heima24 gekozen hoofdzakelijk omdat het geen drinkwater is en ik de 32mm Uponor gewoon te duur vond.

Kwalitatief kan ik er nog moeilijk over oordelen, de Uponor (25 en 20mm) is naar mijn mening wat makkelijker met de hand te buigen (maar ik heb een buigtang) en de buis van Heima24 is wat stugger maar knakt naar mijn ervaring ook minder snel.

In de warmtepomp topics zoals deze staat ook veel informatie hierover.

[ Voor 11% gewijzigd door Update94 op 10-05-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
houd er rekening mee dat de bij uponor iig de koppelingen de beperkende diameter hebben...

U16 koppeling is intern gelijk aan koper 12 ongeveer. U20 is dan meer richting koper 15 etc..
wel iets om rekening mee te houden :)

neem je bv Rehau heb je dit weer niet

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 10-05-2025 10:57 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:47
Zelf goede ervaringen met Henco, TH. Op internet voor 100 Euro een perstang gekocht die best oke is. Voor drinkwater is 16mm prima. Je kunt eventueel 20mm leggen en daarvan aftakken naar 16mm. Ligt aan je layout. Voor de warmtepomp zou ik ook 32mm aanraden. Dit is te groot om nog met de hand te persen, dus daarvoor wellicht wat huren. Of alles gewoon uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-10 21:42
Hier 14 jaar geleden alles met Henco gelegd

Aanvoer 26mm naar de verdeler en van daaruit alles 16mm. Enkel met regendouche zou je aan de limiet kunnen komen. Maar heb dan ook bewust voor een waterbesparende regendouche gekozen, die wel meer dan voldoende heeft met 16mm.

Henco (TH - profiel) en Uponor (U profiel) hebben wel andere persbekken nodig.

Aangezien het bij ons een verbouwing betrof waar we in woonden heb ik toen een perstang voor ong 450 euro op 2dehands gekocht (onze marktplaats) en die ongeveer 2 jaar daarna voor niet veel minder terug verkocht aan een andere verbouwer.

Knelkoppelingen zou ik afraden.
Als je alles in 1 maal kan doen, kan je ook alles klaarleggen en dan een halve dag een perstang huren.

Handperstang voor 16mm bestaat ook, mar had er niet zo veel vertrouwen in en had toch ook een 26mm nodig.

Geen ervaring met warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Welk merk zouden bedrijven gebruiken? Ik heb het idee dat je fabrikanten niet door elkaar kan gebruiken. Aangezien ik alvast een stukje leiding wil leggen voor de warmte pomp zal deze verlengt moeten worden door de warmtepomp leverancier. Ik zou dan gaag een fabrikant kiezen die door bedrijven gebruikt word. Is bonfix gebruikt door bedrijven of is uponor meer toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Elke installateur heeft over het algemeen zijn voorkeursmerk, daar is geen peil op te trekken. Zorg dat je met een draadkoppeling eindigt, bijvoorbeeld zoiets. Daar kun je altijd weer op voortborduren met elk ander merk of type leidingmateriaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul Hewson op 10-05-2025 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ZZP installateur (echt een vakman!) hier om de hoek raadt het gewone spul van de Hornbach aan. (Viega geloof ik). Hier in huis in het een en ander mee gedaan. Werkt prima, net als de andere merken. Enige nadeel: het is niet standaard met alle persbekken te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:35
Begonnen met Henco, maar voor de helft van de prijs koop je Wavin Tigris K5 perskoppeling bij Toolstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
tj.jackel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:22:
Welk merk zouden bedrijven gebruiken?
Het merk waarmee ze het meeste geld verdienen ;)
tj.jackel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:22:
Ik heb het idee dat je fabrikanten niet door elkaar kan gebruiken.
Dat kan prima, alleen je krijgt (uiteraard) alleen systeem garantie als je alles bij dezelfde fabrikant haalt. Daar hoort ook een gekalibreerde perstang bij.
tj.jackel schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:22:Aangezien ik alvast een stukje leiding wil leggen voor de warmte pomp zal deze verlengt moeten worden door de warmtepomp leverancier. Ik zou dan gaag een fabrikant kiezen die door bedrijven gebruikt word. Is bonfix gebruikt door bedrijven of is uponor meer toegepast?
Uponor is het duurste merk, maar zonder gekalibreerde perstang heb je sowieso geen garantie en je krijgt ook geen 10 jaar garantie omdat je geen gecertificeerd/officiële installateur bent.

Het grote voordeel van alupex/mlc is dat je lange lengtes hebt zonder koppelingen, dus kijk of je het zo lang mogelijk kunt maken.

Maar zoek maar eens geïsoleerde 32mm leiding op, de kosten zijn dusdanig dat je waarschijnlijk gewoon de goedkoopste pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt voor de reacties.

[ Voor 90% gewijzigd door tj.jackel op 11-05-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Nog een extra vraag: welke beugels zouden jullie adviseren voor montage tegen een balken laag boven een plafond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.celsisbv.nl/media/43/e2/c0/1717408343/Walraven-Beugel-BIS-KSB-1-3363018-HR-Zoom.jpg
samen met een stokeind

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Bedankt!
Ik zit te kijken wel gereedschap nodig is voor het bonfix systeem. Ik lees iets over ontbramers. Zou de volgende geschikt zijn?https://www.bol.com/nl/nl...nmOH2xWbIy_yLP1_qOhMcKODo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:47
tj.jackel schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:04:
Bedankt!
Ik zit te kijken wel gereedschap nodig is voor het bonfix systeem. Ik lees iets over ontbramers. Zou de volgende geschikt zijn?https://www.bol.com/nl/nl...nmOH2xWbIy_yLP1_qOhMcKODo
Ja, zoiets is prima. Is ook nodig voor de andere systemen trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Flextrip op 11-05-2025 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tj.jackel
Dankjewel voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17-10 09:26
Afgelopen winter heb ik een groot deel van mijn leidingwerk vervangen voor Bonfix ivm leidingen in de muur, deze Kalibreer (had een paar verschillende) vond ik uiteindelijk het beste werken:
https://www.bol.com/nl/nl...5-32-mm/9300000193370575/

Let verder op dat zeker als je naar 32mm gaat de leidingen verre van flexibel zijn! Het is dan echt martelen om ze een beetje in de juiste richting te krijgen zonder pijpenbuigers. met een buigveer red je het in elk geval niet. Als ik het nog een keer zou doen zal ik gewoon weer staal gebruiken voor de CV en met de dunnere drinkwaterleidingen alu-pers gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door H3nk1960 op 13-05-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
H3nk1960 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:50:
Let verder op dat zeker als je naar 32mm gaat de leidingen verre van flexibel zijn! Het is dan echt martelen om ze een beetje in de juiste richting te krijgen zonder pijpenbuigers. met een buigveer red je het in elk geval niet. Succes!
Ik heb een 32mm buigveer en uhm, ja, ze zijn gebogen met de buigveer.... en lijmklemmen, balken en grof geweld :+

Uiteindelijk moet je iets hebben dat voorkomt dat de buis vervormt/knikt bij het buigen. Een buigveer erin of een pijpenbuiger kan allebei.
Zoiets heb ik (~€20):
https://benem.nl/buigveer-inwendig-32-x-3-0.html
Een pijpenbuiger heb ik overwogen, maar die kwam veel duurder uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:43
Flextrip schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ja, zoiets is prima. Is ook nodig voor de andere systemen trouwens.
Niet voor uponor ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 20:04
Uponor heeft wel serieuze problemen in US met falende meerlagen buizen. Class action is afgewezen maar de problemen zijn er wel, niet zo fijn als huis eigenaar. Zijn ook diverse Youtube films van te vinden.

Perskoppelingen hebben een veel kleinere doorstroom diameter en een significante impact op de weerstand, die de pomp uiteindelijk weer moet overwinnen (hoger elektrisch verbruik).
Bij lage temperatuur is kunststof geen probleem maar boven de 80° a 90 ° is het sterk af te raden om op PE gebaseerde leidingen te gebruiken. Ik gebruik dus gewoon koper voor mijn leidingen waar ook gekoeld maar ook heet water doorheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Floor schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:17:
Uponor heeft wel serieuze problemen in US met falende meerlagen buizen. Class action is afgewezen maar de problemen zijn er wel, niet zo fijn als huis eigenaar. Zijn ook diverse Youtube films van te vinden.

Perskoppelingen hebben een veel kleinere doorstroom diameter en een significante impact op de weerstand, die de pomp uiteindelijk weer moet overwinnen (hoger elektrisch verbruik).
Bij lage temperatuur is kunststof geen probleem maar boven de 80° a 90 ° is het sterk af te raden om op PE gebaseerde leidingen te gebruiken. Ik gebruik dus gewoon koper voor mijn leidingen waar ook gekoeld maar ook heet water doorheen gaat.
Als je dat artikel goed hebt gelezen, dan zie je dat het over PEX gaat, niet over meerlagenbuis. Daadwerkelijk een compleet ander systeem...

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 19:00
tj.jackel schreef op zondag 11 mei 2025 @ 22:04:
Bedankt!
Ik heb recentelijk m’n hele huis met Heima gelegd. Kniptang, buigtang, ontbramer en perstang meebesteld. Later kwam ik wat koppelingen tekort en heb dat aangevuld met bonfix en henco die dezelfde maten en persbek hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
afaik wel

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:42
In dit documentje van uponor zelf op pagina 8 staat anders wel degelijk dat ontbramen niet noodzakelijk is bij uponor pers fittingen. Werk zelf al jaren als installateur met uponor en nog nooit een lekkage meegemaakt (met als uitzondering koppelingen welke verkeerd geperst zijn).
Pagina: 1