Delta activeert eigen modem niet, oude werkt ook niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een eigen modem gekocht en netjes aangegeven bij de Delta dat ik deze wil laten activeren - want je hebt het recht op vrije modem keuze.

Volgens de Delta zou mijn eigen modem geactiveerd moeten zijn alleen is dit niet het geval, mijn oude modem (huurmodem) werkt ook niet meer waardoor ik sinds dinsdag zonder internet zit (mag de WiFi van de buren tijdelijk gebruiken wat een noodoplossing is).

Dinsdag komt er een monteur langs, maar dan zit ik wel sinds dinsdag (tot dinsdagavond) sowieso zonder internet. Mag de Delta dit zomaar doen? Heb ik recht op een eventuele vergoeding voor het feit dat ik niet online kan zijn?

Want mijn printer, P1 meter, deurbel e.d. werken nu niet.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je hebt dan recht op 7/30ste van je maandkosten: https://www.rijksoverheid...ternet-televisie-telefoon

Ervan uitgaande dat het probleem natuurlijk ligt bij Delta, en niet bij jezelf. Want afhankelijk van het type kan ik geloven dat een P1 meter het niet doet. Maar een printer is toch niet afhankelijk van internet om te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 22:53
En als je nu het deltamodem terug laat activeren zodat die wel werkt?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Hoi @Sissors,

Ik kan alleen printen via WiFi en ik heb alle gegevens van het modem correct bij Delta gegeven. Hun hebben bevestigd dat mijn modem geactiveerd zou zijn.

@Keiichi waarom? Ik heb een eigen modem gekocht omdat ik meer dingen zelf wil kunnen instellen, dat recht heb ik. Delta hoeft hun modem niet te activeren, maar gewoon mij eigen modem.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar als je internet niet werkt bij je eigen modem (/router), dan kan dat de schuld van Delta zijn. Als je wifi niet werkt van je eigen device, dan is dat niet hun probleem. En een printer hoort gewoon te werken met wifi, zonder internet. (Tenzij we tegenwoordig alweer printers hebben die per se internetverbinding nodig hebben, ik kan het niet uitsluiten, maar het lijkt mij apart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Delta moet het eigen modem op afstand activeren, maar er zit blijkbaar een storing die ze niet op afstand kunnen oplossen. Daar moet een monteur voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

FreakNL

Well do ya punk?

Printen kan natuurlijk gewoon. Desnoods hang je die printer ff aan een ouwe wifi router. Of USB voor mijn part. Is verder dus een non-argument.

Verder dus wachten op monteur.

Verder lijkt het me handig om niet van provider infra afhankelijk te zijn. Als ik hier het Ziggo modem wegtrek kan ik gewoon nog (lokaal) streamen en mijn camera’s en printer doen het ook gewoon.

[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 09-05-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:18:
Verder lijkt het me handig om niet van provider infra afhankelijk te zijn. Als ik hier het Ziggo modem wegtrek kan ik gewoon nog (lokaal) streamen en mijn camera’s en printer doen het ook gewoon.
Niet iedereen is zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

FreakNL

Well do ya punk?

Het is Tweakers, niet ComputerIdee. Als je het niet weet ga je het uitzoeken met wat gerichte vragen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:46:
Het is Tweakers, niet ComputerIdee. Als je het niet weet ga je het uitzoeken met wat gerichte vragen hier.
Ik wacht gewoon dinsdag af, het komt wel goed. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:51
Meg schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:26:
Niet iedereen is zo handig.
Hoe heb je dan je eigen modem geconfigureerd? Daar is toch wel wat basale netwerkkennis voor nodig.

Of heb je hem alleen uit de doos gehaald en aangesloten?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik snap niet wat printen met internet te maken heeft, je hebt zelf een eigen modem neergezet, dan weet je toch ook wel dat daar ergens een DHCP server op moet draaien (of heb je enkel een mediaconverter?), die gewoon lokaal IP adressen uitdeelt, inclusief aan je printer? Je lokale netwerk heeft niks met Delta te maken. Ook dingen als deurbel op je eigen LAN (tenzij je een cloud-only deurbel hebt, wat ik me bij een printer niet kan voorstellen) zouden toch gewoon moeten werken?

Wat is je netwerk config? Ik neem aan FTTH, waar je vervolgens een modem/NAT/DNS/DHCP/router/firewall/Accesspoint combo aan hebt gehangen?

Ik weet niet wat je communicatie was met Delta, en je hebt inderdaad recht op vrije modemkeuze, maar er zijn tussen "modem" en je eigen netwerk een hoop stappen, waar we met wat meer info je misschien mee kunnen helpen, zodat je kan printen, je P1 kan uitlezen, etc... want LAN en WAN zijn twee verschillende dingen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Umbrah op 09-05-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

FredvZ schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:55:
[...]

Hoe heb je dan je eigen modem geconfigureerd? Daar is toch wel wat basale netwerkkennis voor nodig.

Of heb je hem alleen uit de doos gehaald en aangesloten?
Goede vraag inderdaad.

Als je niet handig bent weet je waarschijnlijk ook niet dat je een VLAN moet instellen omdat je anders sowieso geen verbinding krijgt en als je eigen aangeschafte apparaat daar niet mee overweg kan dan gaat ‘t nooit werken.

Maar ja. Geen details over welke apparatuur we het hebben dus of het een TP-Link van €20 is of een dikke Fortigate 100F van €2000 is gissen.

O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:52
Ik heb zo'n vermoeden dat het oude modem / router ook de WiFi verzorgde, op de eigen nieuwe is dat uiteraard anders of niet geconfigureerd. Hierdoor zal het interne netwerk (de WiFi printer?) vermoedelijk ook niet meer werken.

De vraag is of het handig is als dit soort zaken niet bekend zijn of je een eigen modem / router moet willen installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Jef61 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:20:
Ik heb zo'n vermoeden dat het oude modem / router ook de WiFi verzorgde, op de eigen nieuwe is dat uiteraard anders of niet geconfigureerd. Hierdoor zal het interne netwerk (de WiFi printer?) vermoedelijk ook niet meer werken.

De vraag is of het handig is als dit soort zaken niet bekend zijn of je een eigen modem / router moet willen installeren.
Het oude modem gaf hiervoor de WiFi, Delta heeft mijn nieuwe modem geactiveerd en daar is het fout gegaan op een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Meg schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:53:
[...]

Het oude modem gaf hiervoor de WiFi, Delta heeft mijn nieuwe modem geactiveerd en daar is het fout gegaan op een of andere manier.
Het zal me verbazen als Delta de WiFi gaat instellen op jou eigen modem/router. Het enige waar ze voor zorgen is dat het mac-adres van je modem bekend is op het netwerk van Delta en dat je daardoor het internet op zou moeten kunnen.

Alle andere instellingen zul je zelf moeten doen (WiFi, DHCP, PPPoE?, vlans? enz.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
[...]

Ik ben eigenljk nu wel benieuwd welk modem (en router?) je precies gekocht hebt. Kun je het merk/type doorgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

Reinier

\o/

[...]

En wat heb je zelf in je nieuwe, eigen modem ingesteld qua wifi, dhcp, etc.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Heb je wel het juiste mac-adres doorgegeven? Je modem/router heeft er namelijk meerdere. 1 voor de WAN-poort, en voor elke wifi ook (2,4ghz/5ghz/6ghz/7ghz)

Glasvezelkastje -> WAN-poort van je modem/router, en niet in een LAN-poort stoppen.

En wifi / tv / voip bellen moet je zelf instellen, en dat staat netjes op de site van delta hoe dat moet ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
@Jef61 ik heb alles goed ingesteld en doorgegeven. Dat hun een fout maken, dat kan ik niet helpen.

Ik krijg geen IP toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:29

MsG

Forumzwerver

Waarom wilde je zo graag een eigen modem in jouw geval? Als je nu onder de impressie leeft dat je wifi printer niet meer kan werken, en ook niet op de hoogte bent van de speciale instellingen die je eventueel in je modemrouter moet doen, zou ik het ten zeerste afraden om eigen apparatuur in te zetten.

Je loopt als de monteur langs is geweest mogelijk ook nog risico dat het toch user error aan jouw kant was en dat je mag betalen. dat zou je minder gauw hebben als alles van de fabrikant was gebleven.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Omdat hun modem gewoon bagger is, daar kan je niet eens zelf op inloggen tegenwoordig.

Het probleem zit aan hun kant, dat hebben ze toegezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:07
"Niet iedereen is zo handig"
"Wifi op oude modem"
"Eigen modem keuze"
"Standaard is bagger"
"Printer werkt niet"

Begin eerst eens met wat voor router je zelf uit de grochten van het internet opgedoken hebt, is deze compatibel met het netwerk van delta?
Welke router probeer je er achter te hangen? Heeft deze wel wifi? Heb je de router zelf ingesteld?
Heb je de juiste Vlan op de WAN poort gezet (100 iirc)?

Heb je je ingelezen in het topic:
[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2
Zelf heb ik hier iets van een maandje rondgelezen voor ik ook maar een ONT aangeschaft heb, nu is er een tweaker die een webshop voor opgezet heeft, maar toen was dat nog niet zo.

Ik lees vooral veel frustratie en weinig antwoorden op wat er gebruikt/zelf gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:38

Reinier

\o/

DCG909 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:39:

Ik lees vooral veel frustratie en weinig antwoorden op wat er gebruikt/zelf gedaan is.
Zonde want zo gaat TS minder hulp krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
De storing zit aan de kant van Delta - dat is bevestigd door hun - en het is nu gewoon wachten op de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Meg schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:50:
De storing zit aan de kant van Delta - dat is bevestigd door hun - en het is nu gewoon wachten op de monteur.
Dat was al zo voordat je dit topic opende toch ;)

Je bel doet het nu niet, tjah, vervelend. Briefje op je deur plakken "Kloppen, want de bel doet het niet". Je kan niet printen? Hoezo kan je niet printen, daar heb je geen internet voor nodig. Je WiFi netwerk doet toch gewoon ;) En nu mis je wat data van je P1-meter, boeie.

Maar gisteren wilde je al overstappen naar KPN toch? *knip ivm persoonlijke informatie*

Dus heb nog ff geduld, en je zal vast wel compensatie krijgen hoor, misschien een maandje een hogere snelheid, waar je eigenlijk niks aan hebt :P

En verders gewoon even geduld hebben. Over 4 dagen staat de monteur op de stoep (vergeet dus je briefje niet anders gaat ie weer weg omdat je niet open doet :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 10-05-2025 10:26 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Niet online

Meg

Topicstarter
Ik zit inderdaad te denken aan overstappen, maar niet alleen door deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:31

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Gezien OP ons heeft gevraagd om het topic te sluiten bij deze. Fijn weekend allen!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.