Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:47
Paar weken terug een paar offertes aangevraagd voor 10x zonnepanelen. Uiteindelijk zijn er 4 installateurs die een offerte hebben uitgebracht. 2 kwamen daadwerkelijk kijken naar de situatie.
Hieronder de 2 offertes in overweging. Regio Roosendaal.

Schuin dak
10x Longi WP455
10x SolarEdge S650A Power opmizer
1x SolarEdge home 3 fase inlinemeter
1x SolarEdge 8K Home Hub Inverter - Three Phase
1x Solar Stell dakhaak
totaal €5000,- ex btw

Kwh per jaar (realissch) 4095 kWh
Prijs per Wp €1.10

De tweede leverancier biedt een ander merk/systeem aan met totaal prijs van €4380,-

10x Hyundai HeteroMax Premium HJT 455 Wp
10x Hoymiles micro-omvormers
1x DTU-PRO-S Micro monitoring
1x Clickfit EVO + All Black bevestigingsmateriaal
Monitoring + My SolarApp
totaal €4380,- ex btw

Prijs per Wp €1.00

Ondanks de prijs gaat mijn voorkeur uit naar het SolarEdge systeem. Wellicht in de toekomst uit te breiden met een thuisbatterij of extra set zonnepanelen. Echter is het wel een clouddienst. Bijvoorbeeld wat gebeurt er mocht SolarEdge weg/omvallen?

Ben benieuwd hoe Tweakers hier naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:19
De eerste vraag die bij mij naar boven komt is waarvoor kiezen voor micro omvormers. Is daar een goede onderbouwing voor?
Ik veel gevallen kom je prima weg met string omvormer en een stuk lagere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
Bedankt voor je reactie.
Elke installateur raadde mij dit af. Als reden, voor behalen van max rendement en controle van het systeem (in geval van uitvallen van een individueel zonnepaneel).

1 heeft wel de optie aangeboden. Zie hieronder.

10x Jinko 440N
10x SolarEdge Power Optimizer
1x Omvormer SolarEdge 1 fase 3680W Ethernet, HD-Wave
totaal €3221,- ex btw

Het scheelt inderdaad wel veel. Daarnaast komen de panelen te liggen op een plaats met weinig te vrijwel geen schaduwwerking. Echter begrijp ik vanuit installateur dat deze optie wel beperkt is que uitbreidingsmogelijkheden. Max 16 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:19
MrPunchinello schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:04:
Bedankt voor je reactie.
Elke installateur raadde mij dit af. Als reden, voor behalen van max rendement en controle van het systeem (in geval van uitvallen van een individueel zonnepaneel).

1 heeft wel de optie aangeboden. Zie hieronder.

10x Jinko 440N
10x SolarEdge Power Optimizer
1x Omvormer SolarEdge 1 fase 3680W Ethernet, HD-Wave
totaal €3221,- ex btw

Het scheelt inderdaad wel veel. Daarnaast komen de panelen te liggen op een plaats met weinig te vrijwel geen schaduwwerking. Echter begrijp ik vanuit installateur dat deze optie wel beperkt is que uitbreidingsmogelijkheden. Max 16 panelen.
Ik zou liever wat meer panelen leggen om het rendement dan op te vangen. De micro omvormers leveren iets meer op en bij uitval van een paneel weet je welk paneel uit gevallen is (of de micro omvormer is kapot). Ook daar zit een extra risico, uitval van een micro omvormer.

Zijn er op je dak mogelijkheden om naar 16 panelen te gaan op hetzelfde dakvlak? Als dat al niet aan de orde is dat in het geen probleem denk ik dan maar.
Mocht je er overigens wel 16 kwijt kunnen, zeker overwegen om te doen! Later bijleggen is lastiger.

Wel bijzonder dat deze een 1 Fase omvormer op de offerte heeft en de andere 3 fase. Ligt de kabel voor 3 fase er al wel?
Bij meer panelen zou ik wel naar 3 fase gaan. Je zit met deze 10 panelen (4400 WP) wel redelijk op max van de omvormer. Met 16 panelen gaat dat nog meer, echter op de minder zonnige dagen heb je alsnog meer opbrengst.

Keuzes keuzes keuzes.
Dat de zonnepanelen leggers liever micro leggen snap ik. Pakken ze daar nog wat marge op.
De optimizers blijf ik even af of het zinvol is, volgens mij met geen/weinig schaduw levert het niet echt wat op. Maar helemaal zeker ben ik ook niet. Ook hiervoor, het is weer wat extra op het dak wat stuk kan en marge voor de zonnepanelen legger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
dus al die installateurs verkopen slechte panelen dus je hebt perse optimizers nodig voor als er 1 uit valt?
daar zou ik dan niet kopen.

lol, verkopers blijven verkopers.
panelen gaan eigenlijk bijna nooit kapot, daar heb je geen optimizers voor nodig.

de meer opbrengst, lol.
we hebben website's waar we opbrengst gegevens van PV bezitters bij houden.
als er iets van de meer opbrengst waar zijn, dan zouden de best presterende setjes dus allemaal optimizers moeten zijn.
en sorry, nop dat is niet zo.

laat je niet gek maken, het verkoopt gewoon lekker om met optimizers te strooien.
maak klant een beetje bang, biet optimizer als oplossing, en verkocht.

maar de echte werkelijkheid, het maakt allemaal geen bal uit.
ik heb zelf liever geen optimizer's want dat zou in mijn geval 33 optimizers zijn, dus ook 33 meer punten waar iets fout kan gaan.
(als er iets kapot gaat dan is het de optimizer, niet het paneel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPunchinello
HugoStiglitz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:19:
[...]
Mocht je er overigens wel 16 kwijt kunnen, zeker overwegen om te doen! Later bijleggen is lastiger.

Bij meer panelen zou ik wel naar 3 fase gaan. Je zit met deze 10 panelen (4400 WP) wel redelijk op max van de omvormer. Met 16 panelen gaat dat nog meer, echter op de minder zonnige dagen heb je alsnog meer opbrengst.
Ga zeker even (dubbel) checken of meer mogelijk is. Goede tip. En wat betreft die omvormer ga ik wel voor een 3 fase.
migjes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:20:
ik heb zelf liever geen optimizer's want dat zou in mijn geval 33 optimizers zijn, dus ook 33 meer punten waar iets fout kan gaan.
(als er iets kapot gaat dan is het de optimizer, niet het paneel.)
lol – verkopers blijven inderdaad verkopers. In dit geval, hoe eenvoudiger hoe beter (Kosten-efficienter). Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:08
jep KISS is de weg die ik het liefste aanraad.
stukje kosten maar ook minder onderdelen minder stukken.

maar maak ook een BOM voor je zelf, helpt iets meer begrijpen wat je gaat doen.

ik maak een voorbeeld met je 10x jinko en string omvormer.

10X Jinko JKM440N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 440Wp
€ 580,00

1X Goodwe 1-fase Omvormer GW3600-DNS, 2 MPPT, incl. geintegreerde DC Schakelaar en WIFI
€ 509,00

2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen *
€ 428,00

totaal:
€ 1.517,00

hier komt nog wat kabel werk bij en groepje voor de meter kast, en nog een stikker en zo.
niet duur maar laten we er even een 100€ voor rekenen.

10X440Wp dat hoeft niet een 4400W omvormer te zijn.
iets in de 1 fase en 3000W is ook goed.
alleen een 3000W omvormer hang je aan een 16A groep, een 3600W omvormer hang je ook aan een 16A groep.
dus ja laten we maar een 3600W omvormer gebruiken.
(de omvormer die ik als voorbeeld gebruik kan een 2de string aan als je nog ergens een gaatje hebt.
minimaal 4-5 panelen maximaal 10 panelen van dit type per mpp.)

*) sorrie te lam om iets anders even uit te kiezen als click fit.
is best aardig spul maar niet beter als ander spul wel duurder. ;)

edit:
3 fase of 1 fase.
intern in je meter worden de 3 fase opgelet en afgetrokken.
en dan komt er 1 gebruik getal uit die je betaald.
je mag gewoon op fase 1 leveren en op fase 2 gebruiken en niks hoeven betalen.
intern in de meter salderen, dus werkt ook in de toekomst nog steeds zo.
en is met maar 10 panelen en maar 3600W omvormer maar 1 rede om 3 fase te kiezen.
je eigen ego of poch werk, als je dat leuk vind.
technisch is er eigenlijk geen reden voor. ;)
(er zijn een paar vreemde uitzonderingen, voordat er weer iemand heel de discussie begint.
maar ik ga een beetje uit dat het vrij standaard huis is, en niet iets speciaals.)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 09-05-2025 17:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:59
Wat betreft het optimizer/micro omvormer verhaal sluit ik mij bij de rest aan. Als er geen schaduw is of veel oriëntaties zijn zou ik het afraden. Wij hebben echt al enorm veel garantie gevallen gehad met optimizers en micro omvormers in mindere mate. Meer apparatuur is dus meer risico.

Ik zou zeker als het kan een wat simpelere (hybride) seriële omvormer overwegen.

Tip: SMA Smart Energy 1 of 3 fase is een mooie optie. Duitse kwaliteit en ook alle gegevens op servers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
10x s650b op een se8k is een ongeldig, waarschijnlijk niet werkend ontwerp. Deze partij toont onkunde aan en zou ik links laten liggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:11
Een systeem met string is inderdaad een stuk voordeliger, alleen micro omvormers biedt ook andere voordelen waar je naar kan kijken. Je hebt geen dak met "hoogspanning" en vlamboogdetectie bijv. Dat is waar bijv Enphase een groot voordeel op veiligheid biedt. Gaat het vaak mis? Nee. Het gaat voornamelijk mis bij indak systemen.

SolarEdge zou ik persoonlijk niet doen. Deze heeft nog steeds een single point of failure (zoals ook string) en er zijn veel meer defecten bekend.in Australië hebben ze een onderzoek gedaan en daar kwam SolarEdge niet goed uit helaas. Qua betrouwbaarheid scoort Enphase erg hoog en is relatief vrij weinig uitval. Kijk je naar uitval dan zit Enphase onder string (scheelt niet veel). Hou er rekening mee dat een stringomvormer regelmatig (niet altijd!) Na 8 a 10 jaar vervangen moet worden, dus hou er rekening mee voor een eerlijke vergelijking.

Als laatste kan je micro omvormers makkelijker uitbreiden, maar ervaring leert dat dit niet vaak voorkomt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Ronald schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 20:21:
10x s650b op een se8k is een ongeldig, waarschijnlijk niet werkend ontwerp. Deze partij toont onkunde aan en zou ik links laten liggen.
S650A zoals genoemd kan het wel mee, alleen zit je dan met de beperking dat je bij een eventuele uitbreiding vastzit aan dat type optimizer, ook als je dat als een aparte string zou willen doen. Een 8K lijkt me wel enorme overkill, zelfs met het oog op "wellicht uitbreiden in de toekomst". Dan kan je tegen die tijd beter een tweede enkelfase erbij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:26
MrPunchinello schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:41:
Paar weken terug een paar offertes aangevraagd voor 10x zonnepanelen. Uiteindelijk zijn er 4 installateurs die een offerte hebben uitgebracht. 2 kwamen daadwerkelijk kijken naar de situatie.
Hieronder de 2 offertes in overweging. Regio Roosendaal.

Schuin dak
10x Longi WP455
10x SolarEdge S650A Power opmizer
1x SolarEdge home 3 fase inlinemeter
1x SolarEdge 8K Home Hub Inverter - Three Phase
1x Solar Stell dakhaak
totaal €5000,- ex btw

Kwh per jaar (realissch) 4095 kWh
Prijs per Wp €1.10

De tweede leverancier biedt een ander merk/systeem aan met totaal prijs van €4380,-

10x Hyundai HeteroMax Premium HJT 455 Wp
10x Hoymiles micro-omvormers
1x DTU-PRO-S Micro monitoring
1x Clickfit EVO + All Black bevestigingsmateriaal
Monitoring + My SolarApp
totaal €4380,- ex btw

Prijs per Wp €1.00

Ondanks de prijs gaat mijn voorkeur uit naar het SolarEdge systeem. Wellicht in de toekomst uit te breiden met een thuisbatterij of extra set zonnepanelen. Echter is het wel een clouddienst. Bijvoorbeeld wat gebeurt er mocht SolarEdge weg/omvallen?

Ben benieuwd hoe Tweakers hier naar kijken.
Heb jij iets van lucht foto of legplan of iets dergelijks? Het is nu redelijk in het luchtledige schieten. 3 fase solaredge met 10 panelen voor elkaar krijgen is haast niet te doen. Ben bang dat je op 1 fase uit gaat komen of van Solaredge moet afstappen. Meer panelen zou gunstiger uitkomen.

Als je de startpost aanpast conform Tips bij openen vragentopic zonnepanelen dan kunnen wij echt goed advies geven ;)
Pagina: 1