Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minnemieke
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-05 10:03
Wat voor omvormer heb ik nodig om bij stroomuitval de koelvrieskast te laten draaien?

We hebben 2 (verouderde) zonnepanelen, een 100ah accu, laadregelaar en het werkt. We kunnen opladen via usb. Maar het lijkt ons handig om bij stroomuitval in elk geval de koelkast koud te kunnen houden.

Volgens mij is een omvormer 12v -230v zuivere sinus 300w wat we nodig hebben, maar er is zoveel aanbod dat ik verdwaal.

Help! B)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Victron multiplus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

En een zooitje panelen meer.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-05-2025 21:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Als je het goedkoop wilt doen pak een 230v powerbank die je oplaad met een 230v voeding. Zijn tegenwoordig een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
Chrisverst schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:33:
Als je het goedkoop wilt doen pak een 230v powerbank die je oplaad met een 230v voeding. Zijn tegenwoordig een paar honderd euro.
Zeker, dit doet alleen niks met je zonnepanelen, die vallen gewoon uit als er geen netspanning is.

https://www.xtorm.nl/coll...s/powerstation-smart-600w

Is zoiets als wat jij voorstelt. Je houdt een koelkast daarmee wellicht 12 uur langer in de lucht (bij 100% lading, wat over langere tijd niet aan te raden is bij het type accu).

Het nut daarvan lijkt mij beperkt? Victron is zeker het beste antwoord, maar reken dan met +/- een nulletje extra op bovenstaande prijs (afhankelijk van wat je aanschaft uiteraard).

Voor een koelkast weet ik niet of je het met 300W redt, hoewel het continue vermogen vaak maar zo'n 50-80W is (en dan alleen als de compressor loopt), hebben compressoren vaak vervelende aanloopstromen. Ik weet niet hoe sterk dat nog speelt bij moderne apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-09 21:28
Wilke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:44:
[...]

Zeker, dit doet alleen niks met je zonnepanelen, die vallen gewoon uit als er geen netspanning is.

https://www.xtorm.nl/coll...s/powerstation-smart-600w

Is zoiets als wat jij voorstelt. Je houdt een koelkast daarmee wellicht 12 uur langer in de lucht (bij 100% lading, wat over langere tijd niet aan te raden is bij het type accu).

Het nut daarvan lijkt mij beperkt? Victron is zeker het beste antwoord, maar reken dan met +/- een nulletje extra op bovenstaande prijs (afhankelijk van wat je aanschaft uiteraard).

Voor een koelkast weet ik niet of je het met 300W redt, hoewel het continue vermogen vaak maar zo'n 50-80W is (en dan alleen als de compressor loopt), hebben compressoren vaak vervelende aanloopstromen. Ik weet niet hoe sterk dat nog speelt bij moderne apparaten.
Helemaal eens! Het is erg situatie afhankelijk. Offgrid en degelijk ga naar victron 100%. Wil je goedkoop even een backup pak een powerbank. Er zijn alleen veel variabelen hoelang downtime, onbemande locatie etc... TS zal daarvoor meer detail moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:33
Een 300W zuivere-sinusomvormer zou inderdaad de meest eenvoudige oplossing zijn als noodstroomvoorziening in combinatie met de bestaande accu en lader. Let wel: het werkt alleen als je thuis bent bij stroomuitval, want het werkt niet allemaal automatisch.
Ik zou wel een omvormer nemen met overbelastingsbeveiliging. Dan gaat er in ieder geval niets kapot als de koelvriescombinatie toch meer vermogen trekt dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Gewoon een anker batterij zoals de c1000 of solix als je met panelen wil ertussen zetten (maar waarom, een c1000 houd je koelkast makkelijk 10u aan). Speelt gewoon je stroom door, laad automatisch op en je koelkast merkt er niks van als de stroom eraf gaat.

Zo’n victron of wat dan ook setup is veel te heavy om één koelkast levend te houden bij een stroomuitval.

En veel simpele thuisbatterijen die hebben geen live pass by dus daar krijg je enkel stroom als de netspanning eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Denk wel aan die arme monteur en koppel je constructie aub op zo'n moment af van het net!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:58

M14

minnemieke schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 13:27:
Wat voor omvormer heb ik nodig om bij stroomuitval de koelvrieskast te laten draaien?

We hebben 2 (verouderde) zonnepanelen, een 100ah accu, laadregelaar en het werkt. We kunnen opladen via usb. Maar het lijkt ons handig om bij stroomuitval in elk geval de koelkast koud te kunnen houden.

Volgens mij is een omvormer 12v -230v zuivere sinus 300w wat we nodig hebben, maar er is zoveel aanbod dat ik verdwaal.

Help! B)
Waarom? ....

Het stroomnet in Nederland is zijn beetje meest stabiele stroomnet in de hele wereld. Je gaat deze oplossing gewoon niet nodig hebben.

Een daarbij heeft een koelkast ook een thermische capaciteit. Het duurt best een tijdje voordat het ding is opgewarmd.

Welke oplossing je ook kiest: het is niet goedkoop, het verbruikt doorlopend extra energie, het is complex ivm aan en afschakelen van het net en je gaat het niet nodig hebben.

Meest eenvoudige: zet je koelkast en vriezer een paar graden kouder.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er zijn oplossingen, maar hoeveel weel je eraan spenderen en hoevaak denk je het nodig te hebben.

als je 3000 euro uitgeeft voor een automatisch systeem voor een storing die eens in de 5 jaar voorkomt, is dat acceptabel? ook als je met 500 iets hebt wat vergelijkbaar doet, maar dan niet automatisch?

en als laatste: ik snap dat je je koeling/vriezer liever draaiende houd, maar over het algemeen kan een koelkast de boel dermate lang koel houden dat je vaak weer stroom hebt voordat de boel ontdooit is.

ik zou dat liever dat geld op een spaarrekening stoppen voor het moment dat de koelkast het begeeft. Want dat los je niet op met een fancy omvormer.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
300 VA is te krap. Houd er rekening mee dat de omvormer de opstartstroom van de koelkast moet kunnen leveren. Vooral bij oude koelkasten die nog geen invertermotor hebben, is die hoog. Je kan hem vinden door achterop de koelkast te kijken welke motor erin zit en daar het datablad van op te zoeken. Kijk naar de waarde bij LRA = locked rotor amperage.
Pagina: 1